Gå til innhold

Filmklubben, runde 7: Withnail & I 7.12-21.12


tjalla

Anbefalte innlegg

Withnail & I | Imdb

 

withnailfilmDM_428x269_to_468x312.jpg

 

Jeg må være kortfattet siden jeg holder på med hjemmeeksamen. Denne gangen vil fokuset være rettet mot en av Englands store kultfilmer - Bruce Robinsons Withnail & I. Basert på en roman som Bruce selv skrev, da han bodde i London i 1969. Filmen finner også sted til samme tid og i samme by. Vi møter Withnail og I (navnet kommer ikke fram i filmen, men han heter Marwood til etternavn) - to skuespillere i 30-årene som begge sliter med å skaffe seg en jobb. De bor sammen i en sliten leilighet, men finner etterhvert at de må ha en ferie og turen blir lagt til hytta til den homofile onkelen til Marwood.

 

Jeg fikk ideen om å velge denne filmen siden det kun var jeg og Merkwürdichliebe som nevnte filmen i "Tidenes beste komedie", på henholdvis 2.og 1.plass. Derimot ikke sagt at folk ikke har sett den, men i forhold til hvilke filmer som ellers ble valgt, så tror jeg ikke alle har sett den. Uansett, det er en komedie med siteringsmuligheter fra oven, samtidig som den har en sårhet ala Stand By Me. Richard E. Grant storspiller i sin første rolle.

 

 

Withnail & I på play.com

Den er forøvrig utgitt på Criterion hvis noen skulle foretrekke det.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ramla av filmklubben ettersom eg alltid fekk filmane etter at ein hadde gått vidare til neste.

 

Withnail & I har eg sett, og kan vel sjå den på nytt for fyrste gong på 13 år(!!!).

 

Min dåverande kjæraste og veninnnene hennar elska filmen. Eg ville sjå den, og den gjekk på TV då eg var i militæret. Eg gjorde det klart at denne ville eg sjå, og dei andre på rommet protesterte. Dei gjekk inn og ut og klaga, noko som ikkje er den beste situasjonen å sjå film i. I tillegg var eg svært politisk aktiv og nokså moralistisk på den tida, og likte ikkje hovudpersonane. Får sjå no som eg er eldre og rundare i kantane...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er da noen av oss som faktisk møter opp på filmklubben. Andre møter kun opp til filmquizzer, med varierende hell :D

 

Withnail & I er forøvrig en knallfilm, men kanskje ikke noe man kan diskutere så altfor mye. To sjarmtroll i hovedrollen i alle fall, og dialogen er hysterisk morsom til tider. Kun sett den 2 ganger(begge på filmklubben), skal investere i en dvd-utgave snart.

Lenke til kommentar

Eg så Withnail & I i filmklubbperioden, eg gløymde berre å skriva noko.

 

Og eg må seia at nok ein gong er eg undervelda av denne filmen. Ja, det er mang fine sitat, og nokre morosame situasjonar, men jamt over misliker eg dei alle saman. Karakterane, altså. Eg tenkte det var bra for dei å skiljast frå einannan og koma seg vidare i livet, noko som vel er i strid med bodskapen i filmen.

Lenke til kommentar
Eg så Withnail & I i filmklubbperioden, eg gløymde berre å skriva noko.

 

Og eg må seia at nok ein gong er eg undervelda av denne filmen. Ja, det er mang fine sitat, og nokre morosame situasjonar, men jamt over misliker eg dei alle saman. Karakterane, altså. Eg tenkte det var bra for dei å skiljast frå einannan og koma seg vidare i livet, noko som vel er i strid med bodskapen i filmen.

Det er absolutt ikke en film for alle, men jeg er litt usikker på hva du mener er budskapet i filmen - om det er noe i det hele tatt fra regissørens side. Slik jeg ser det handler filmen om midlertidige vennskap som eksisterer mellom mennesker som er i samme posisjon. Jeg er også helt enig i at bruddet mellom Withnail og I var positivt, men kanskje først og fremst for Marwood som tilsynelatende var den normale, som også ville klare seg godt uten Withnail. Withnail på sin side er den utpregede taperen og ville kanskje ha synket enda lavere. Det er noe utrolig sårt ved denne usikkerheten om fremtiden som alle, iallefall jeg uroer meg for.

 

Hvordan gjør vi det videre? Det var som vanlig ingen i Filmklubben som gjorde en utpreget innsats.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...