Gå til innhold

Valg av ingeniørlinje på NTNU?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Går siste året på VGS nå og prøver å bestemme meg for hvilke linjer jeg vil søke på til neste år. Har helt klart bestemt meg for at det skal bli innen ingeniørfag på NTNU, men greier ikke å bestemme meg for hvilke(n) linje® som passer best for meg.

Er interessert i veldig mye forskjellig. Kunne gjerne tenkt meg å bygge store broer, skyskrapere, demningsanlegg, biler eller andre ting.

Hvilke studier har f.eks ingeniører hos Mercedes, BMW, Koenigsegg og andre store bilmerker? Hva burde jeg se på hvis jeg vil bygge Golden Gate eller Turning Torso (for å sette det litt på spissen :p )?

 

Tror det er forskning jeg kommer til å ende opp med til slutt, men greier bare ikke å finne ut hvilken linje jeg skal starte på. Har lest igjennom de fleste linjene på ntnu.no, men synes det er litt dårlig beskrevet og gir lite innsikt om hva det fører mot osv.

 

Sikkert mange som sliter med akkurat det samme, men noen som kan peke mot hva som fører til mine store fremtidsplaner? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke studier har f.eks ingeniører hos Mercedes, BMW, Koenigsegg og andre store bilmerker? Hva burde jeg se på hvis jeg vil bygge Golden Gate eller Turning Torso (for å sette det litt på spissen :p )?

 

 

For bilindustrien er det flere linjer som er aktuelle:

http://www.ntnu.no/studier/mtmt

http://www.ntnu.no/studier/produktutvikling-produksjon

http://www.ntnu.no/studier/mtel

 

Hvis du vil bygge bruer:

http://www.ntnu.no/studier/bygg-miljo

 

Av det du beskriver ville jeg sett spesielt på på bygg & miljø, produktutvikling og materialteknologi.

Lenke til kommentar

Marinteknologi eller vannkraft kan også anbefales om interessen er der. Begge deler er NTNU og forksningsmiljøet der oppe helt i verdenstoppen, og studier der kan gi deg store muligheter for utenlandsopphold på kortere og lenger sikt.

 

Vannforsyning og vannkraft er særlig noe man jobber med i U-land, mens Marinteknologi er vel stort sett noe man jobber med i hele verden.

Lenke til kommentar

Ah, takk for god respons!

Så litt nærmere på Produktutvikling og Produksjon, og det er helt klart en linje jeg skal sette meg mer inn i. Virka ganske spennende og kan godt hende det er en god start for meg. Ellers er jo Bygg og Miljøteknikk også et alternativ, men jeg var litt redd for at det kanskje førte til mer "kommunejobber"?

Har ikke tatt kjemi på VGS (tar IT1-2) så Materialteknologi er nok kanskje ikke valget da.

 

Skal få sjekket ut PuP på studiemessen i januar ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mye kjemi i materialteknologi. Er bare grunn fysikk og litt labbtester. Er litt kjemi, men det er ikke som på vgs. Er litt om molekyl strukturer i materialer o.l.

 

Har et fag som heter materialteknologi. Går selv maskin ing. Det kan også være en mulighet hvis NTNU har den retningen. Mye mekanikk, fysikk og matte.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Santiage Calatrava (som skapte Turning Torso i Malmø blant andre fantastiske byggverk) tok først en arkitekturutdanning før han tok ytterligere sivilingeniørstudier ved anerkjente ETH, og bygget til slutt på med en doktorgrad innen strukturell fysikk. Ikke småsaker altså.

 

Men går du bare sivilingeniør vil du aldri skape slike visuelt spektakulære saker uansett - bare så du ikke blir skuffet.

Lenke til kommentar

hehe genialt.

 

og så har dere Industriell design, som jeg trodde var produkt utvikling. Snakk om å prøve å lure folk til å velge et studium lol.

 

Når det nærmer seg sommeren, så kan du Scoob ta en uke fri fra skole og delta et par dager på forelesningene på NTNU og evt snakke med de som går linjene der. Det gjorde jeg på UiS og HiØ. Endte opp med at jeg byttet linje allikevel. :)

 

Og som karen sier over, du må ikke tro at etter en mastergrad så kommer du til å designe biler for BMW. Du skal ha mye talent, utdannelse og kontakter hvis du skal gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvfølgelig at jeg ikke blir satt til å bygge de største hotellene i Dubai første året :p Jeg er ikke ute etter å tegne bygningene, det får de kunstneriske arkitektene kose seg med. Men jeg vil gjerne være med å finne ut hvordan de skal bygges, og finne smarte løsninger på diverse artigheter.

Men jeg sikter høyt, og det ga jo ihvertfall en liten idé om hva jeg kunne tenkte meg å jobbe med. Siden jeg regner med å ende opp med forskning så må jeg nok ta doktorgrad etter mastern, men alt til sin tid. Bytter nok retning mange ganger gjennom livet, så akkurat nå er jeg ute etter å finne ut hvor jeg skal begynne for å en gang komme meg noe sted.

"Maskin" er muligens et bra utgangspunkt, men jeg hadde ikke fått med meg at PuP var det nye navnet, så jeg hadde ikke klart å finne den. Må si at noen av de nye navnene er litt misledende. Men igjen, kanskje slik de får jentene til søke :p

Lenke til kommentar

Det er jo bra det, men har de endre litt på fagene også? Maskin høres jo ut som motorer og slikt. Mens det jeg har lest om PuP så virker det som om det er både å utvikle, designe, planegge produkter samt å produsere dem med effektive og lønnsomme metoder.

 

NTNU kunne gjerne tatt en liten shinings av sidene deres. Noen fag har ganske gode beskrivelser, mens andre gir null innsikt i noe som helst.

Lenke til kommentar

Ja, og les på:

4 studieretninger - 4 institutter

Studieretningene er undervist ved ulike institutter:

Energi-, prosess- og strømningstek. ved EPT

Produksjons- og kvalitetsteknikk

ved IPK

Produktutvikling og materialer

ved IPM

Industriell mekanikk

er tverrfaglig (EPT og KT)

 

Går selv pup 4. år, EPT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...