Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Til dere som skal til utlandet:

 

- Hvor skal dere?

- Hva er grunnen til at dere velger utlandet fremfor Norge?

 

 

Har selv lyst til å studere medisin i Norge, men synes det virker bedre og bedre å studere i utlandet. Kanskje fordi jeg så en film fra 3. fakultetet i Praha istad, men det kan jo selvsagt være en liten fasade de har skapt seg :tease:

Hvor fant du denne filmen :O? Link please :D. Jeg skal velge utlandet fremfor Norge fordi jeg går medier og kommunikasjon og jeg havner da i ordinærvitnemålskvoten når jeg tar opp realfag og dermed må vente mange år for å kunne konkurrere med de andre søkerne i denne kvoten. Og jeg vil begynne så fort som mulig. Pluss at det er utlandet, spennende :D!

 

For min del er det AKKURAT samme grunn som deg, samme linje og greier. Pluss at desto mer jeg har lest om utlandet desto myyyyyyeeee mer lyst får jeg! Er nada gira på Norge lenger :D Vil forøvrig helst til Polen.

Samme her din kjekke skapning! xD. Totally excited!! Vil helst til Krakow eller Warszawa. Skoleåret 2012/2013. Gleder meg :D.

 

Hehe, samme her ;) Bare at jeg begynner nå til høsten da (forhåpentligvis)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som skal til utlandet:

 

- Hvor skal dere?

- Hva er grunnen til at dere velger utlandet fremfor Norge?

 

 

Har selv lyst til å studere medisin i Norge, men synes det virker bedre og bedre å studere i utlandet. Kanskje fordi jeg så en film fra 3. fakultetet i Praha istad, men det kan jo selvsagt være en liten fasade de har skapt seg :tease:

Hvor fant du denne filmen :O? Link please :D. Jeg skal velge utlandet fremfor Norge fordi jeg går medier og kommunikasjon og jeg havner da i ordinærvitnemålskvoten når jeg tar opp realfag og dermed må vente mange år for å kunne konkurrere med de andre søkerne i denne kvoten. Og jeg vil begynne så fort som mulig. Pluss at det er utlandet, spennende :D!

 

For min del er det AKKURAT samme grunn som deg, samme linje og greier. Pluss at desto mer jeg har lest om utlandet desto myyyyyyeeee mer lyst får jeg! Er nada gira på Norge lenger :D Vil forøvrig helst til Polen.

Samme her din kjekke skapning! xD. Totally excited!! Vil helst til Krakow eller Warszawa. Skoleåret 2012/2013. Gleder meg :D.

 

Hehe, samme her ;) Bare at jeg begynner nå til høsten da (forhåpentligvis)!

Flotte greier :D. Hvor håper du å komme inn? Krakow? Praha?

Selv håper jeg på Krakow, Warszawa eller Praha :D.

Lykke til!

Lenke til kommentar

KRAKOW!! Uten tvil førstevalget. Deretter Warszawa og Praha, hehe, sånn som deg ;)

Men troor jeg kommer til å søke i Gdansk, Poznan, Sczeczin (aner ikke hvordan det skrives), Semmelweis... Jeg må liksom inn et sted :)

Samme her :D. Jeg må også inn et sted! Tror du jeg kommer inn der med 4.5 i snitt i de generelle fagene og realfagsnitt på ca rundt 5.0 ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

KRAKOW!! Uten tvil førstevalget. Deretter Warszawa og Praha, hehe, sånn som deg ;)

Men troor jeg kommer til å søke i Gdansk, Poznan, Sczeczin (aner ikke hvordan det skrives), Semmelweis... Jeg må liksom inn et sted :)

Samme her :D. Jeg må også inn et sted! Tror du jeg kommer inn der med 4.5 i snitt i de generelle fagene og realfagsnitt på ca rundt 5.0 ?

 

Du kommer inn..bare du består opptaksprøve

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Har nå søkt time hos legen slik at han kan ta de nødvendige testene som trengs for å fylle ut helseattesten. Er det noen som har en anelse om hvis jeg f.eks tenker å søke inn på flere universiteter (og at hver universitet krever egen helseattest), må jeg da printe ut alle helseattestene og ta dem med til legen (slik at han kan fylle det ut)?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Har nå søkt time hos legen slik at han kan ta de nødvendige testene som trengs for å fylle ut helseattesten. Er det noen som har en anelse om hvis jeg f.eks tenker å søke inn på flere universiteter (og at hver universitet krever egen helseattest), må jeg da printe ut alle helseattestene og ta dem med til legen (slik at han kan fylle det ut)?

 

Takk :)

 

Jeg tror faktisk de fleste krever at du bruker "deres" liksom - men hvis du sender med en generell helseattest (den du får lasta ned via Budapestsøking er en slik), så kan du jo eventuelt spesifisere at du sender inn den korrekte helseattesten om du blir tatt opp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens!

 

Har blitt mer og mer nysjgerrig på medisinstudier i det siste (godt mulig jeg bare har sett for mye House). Jeg gikk musikklinjen på videregående, så har ingen realfag. Må vel isåfall bruke et år på Bjørknes for å ta disse, men har ikke mer en 4.5 i snitt i ordninærvitnemålet, så jeg må vel lete en stund før jeg finner noe sted jeg kan komme inn. Virker ikke som kravet er så høyt for Bjørknes 1-5 ungarn-opplegg. Er det noen som har erfaring med dette? Evt. andre tips til steder hvor snittkarakteren ikke trenger være så høy, men man heller legger vekt på opptaksprøve?

Lenke til kommentar

Ang. 1-5 opplegget til Bjørknes.

 

Studiestart i 2009 var dårligste som kom inn litt under 4 har jeg hørt. Studiestart i 2010 ble man satt på venteliste dersom man hadde 4.8 i snitt (venteliste nummer 10). Men tror det var folk som kom inn lavere snitt, men noe eksakt vet jeg ikke. Til neste år regner jeg med at snittet blir høyere, så blir ikke overraska om det i løpet av noen år er på over 5.

 

De regner snittet kun ut i fra karakterer, altså uten tilleggspoeng.

 

Dette her er for Norge-Ungarn, snittet for Norge-Slovakia er lavere.

Lenke til kommentar

Ang. 1-5 opplegget til Bjørknes.

 

Studiestart i 2009 var dårligste som kom inn litt under 4 har jeg hørt. Studiestart i 2010 ble man satt på venteliste dersom man hadde 4.8 i snitt (venteliste nummer 10). Men tror det var folk som kom inn lavere snitt, men noe eksakt vet jeg ikke. Til neste år regner jeg med at snittet blir høyere, så blir ikke overraska om det i løpet av noen år er på over 5.

 

De regner snittet kun ut i fra karakterer, altså uten tilleggspoeng.

 

Dette her er for Norge-Ungarn, snittet for Norge-Slovakia er lavere.

 

Laveste karakteren var 4.6 om jeg ikke husker helt feil (var på et ANSA møte i høst hvor en representant fra Bjørknes sa det). Dette semesteret har jeg akkurat de samme fagene som Bjørknes studentene (fysikk, organisk kjemi og cellebiologi).

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Krakow eller Praha frister veldig, uavhengig om jeg kommer inn i Norge eller ikke. Fantastiske byer, var der i høstferien!

 

Tror ikke jeg har vært i en kosligere by enn Krakow; små, fine restauranter på rekke og rad med altfor hyggelige priser. Synes hele byen virker innbydende på alle måter. Minner meg litt om Trondheim, bare i Polen :cool:

 

En positiv ting med Øst-Europa er jo at man lever som konger under studietiden. Noe annet enn i Norge, der det økonomiske ofte setter grenser på hva man kan finne på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...