Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Flotters ;)

 

Dvs. at du søker på ordinærkvoten med en poengsum på 67 (karakterer = 55 poeng, realfagspoeng = 4 poeng og alderspoeng = 8 poeng). Kan hende du har gått på folkehøgskole/førstegansgtjeneste også? Blir da isåfall 69, noe som ligger ganske greit innenfor kravet for ordinær i Oslo i år (67,9 i Oslo, oppstart høst).

 

Noen spesiell grunn til at du vil velge Oslo fremfor f.eks. Trondheim, Bergen eller Tromsø?

 

Jeg bor i Oslo fra før av, har samboer og eier leilighet, så vil i grunn ikke flytte på meg :)

 

Har 69 poeng..

 

55 poeng fra karakterer.

4 realfagspoeng fra 2+3MX, Fysikk 1, Kjemi 1+2, Biologi 1 og Geofag 1.

8 alderspoeng.

2 tilleggspoeng for utdanning. Har 5 års høyere utdannelse fra før.

Totalt: 69 poeng :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Full forståelse for det! Kanskje vi møtes til høsten :)

 

Uansett, fått plan for hvordan kjemi 2 blir utover (siden jeg skal begynne på det i 2. termin). En prøve om kap. 5 og 6 i Cappelen Damm, "Reaksjoner i organisk kjemi" og "Separasjon og instrumentell analyse av organiske stoffer" om drøyt en måned. Er også en prøve om kap. 7 og 8, "Næringsstoffer" og "Reaksjoner i cellene", i april. Får da en utsatt 1. terminskarakter i kjemi 2, som kommer rundt påskeferien. Regner med at jeg også må følge med på det nye stoffet samtidig som jeg går igjennom det gamle, så det blir nok å gjøre framover, men det er vel bare kos :new_woot:

Endret av greiven
Lenke til kommentar

Full forståelse for det! Kanskje vi møtes til høsten :)

 

Uansett, fått plan for hvordan kjemi 2 blir utover (siden jeg skal begynne på det i 2. termin). En prøve om kap. 5 og 6 i Cappelen Damm, "Reaksjoner i organisk kjemi" og "Separasjon og instrumentell analyse av organiske stoffer" om drøyt en måned. Er også en prøve om kap. 7 og 8, "Næringsstoffer" og "Reaksjoner i cellene", i april. Får da en utsatt 1. terminskarakter i kjemi 2, som kommer rundt påskeferien. Regner med at jeg også må følge med på det nye stoffet samtidig som jeg går igjennom det gamle, så det blir nok å gjøre framover, men det er vel bare kos :new_woot:

Lykke til :D!

Stå på :w00t: !

Nothing that's worth having comes easy

Lenke til kommentar

Masse lykke til :)

skal selv søke neste uke..

Hvor skal du søke :)?

 

jeg skal søke mange steder....praha,krakow,brno, poznan, Szczecin og pecs uni.

Hvor håper du å komme inn? Og hvorfor akkurat der?

 

Lykke til! :D

 

Jeg håper jeg kommer inn i praha eller brno, jeg synes praha, og brno er fantastiske steder plus det er bra undervisning system.. praha PBL. Og professorne på masaryk uni har veldig god kontakt med elever(jeg vet ikke om det er sant eller ikke men har i hvertfall hørt sånn)

Lenke til kommentar

Masse lykke til :)

skal selv søke neste uke..

Hvor skal du søke :)?

 

jeg skal søke mange steder....praha,krakow,brno, poznan, Szczecin og pecs uni.

Hvor håper du å komme inn? Og hvorfor akkurat der?

 

Lykke til! :D

 

Jeg håper jeg kommer inn i praha eller brno, jeg synes praha, og brno er fantastiske steder plus det er bra undervisning system.. praha PBL. Og professorne på masaryk uni har veldig god kontakt med elever(jeg vet ikke om det er sant eller ikke men har i hvertfall hørt sånn)

 

Heisann, studerte i Praha selv om det er veldig godt miljø der! Hvilket fakultet tenker du på? Jeg slutta etter første året for å ta friår og går nå i Szczecin, bra her også!

Lenke til kommentar

Masse lykke til :)

skal selv søke neste uke..

Hvor skal du søke :)?

 

jeg skal søke mange steder....praha,krakow,brno, poznan, Szczecin og pecs uni.

Hvor håper du å komme inn? Og hvorfor akkurat der?

 

Lykke til! :D

 

Jeg håper jeg kommer inn i praha eller brno, jeg synes praha, og brno er fantastiske steder plus det er bra undervisning system.. praha PBL. Og professorne på masaryk uni har veldig god kontakt med elever(jeg vet ikke om det er sant eller ikke men har i hvertfall hørt sånn)

 

Heisann, studerte i Praha selv om det er veldig godt miljø der! Hvilket fakultet tenker du på? Jeg slutta etter første året for å ta friår og går nå i Szczecin, bra her også!

 

jeg tenkte 1 fakultet...kunne du fordype deg hvorfor du sluttet der..jeg også på listen Szczecin........

Endret av sabir
Lenke til kommentar

Masse lykke til :)

skal selv søke neste uke..

Hvor skal du søke :)?

 

jeg skal søke mange steder....praha,krakow,brno, poznan, Szczecin og pecs uni.

Hvor håper du å komme inn? Og hvorfor akkurat der?

 

Lykke til! :D

 

Jeg håper jeg kommer inn i praha eller brno, jeg synes praha, og brno er fantastiske steder plus det er bra undervisning system.. praha PBL. Og professorne på masaryk uni har veldig god kontakt med elever(jeg vet ikke om det er sant eller ikke men har i hvertfall hørt sånn)

 

Heisann, studerte i Praha selv om det er veldig godt miljø der! Hvilket fakultet tenker du på? Jeg slutta etter første året for å ta friår og går nå i Szczecin, bra her også!

Praha savner deg :D

 

sabir:

Btw. det går mest indere og briter (med opphav i østen) på første fakultet, vil du gå sammen med awesome skandinavere så er 3. fakultetet tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Masse lykke til :)

skal selv søke neste uke..

Hvor skal du søke :)?

 

jeg skal søke mange steder....praha,krakow,brno, poznan, Szczecin og pecs uni.

Hvor håper du å komme inn? Og hvorfor akkurat der?

 

Lykke til! :D

 

Jeg håper jeg kommer inn i praha eller brno, jeg synes praha, og brno er fantastiske steder plus det er bra undervisning system.. praha PBL. Og professorne på masaryk uni har veldig god kontakt med elever(jeg vet ikke om det er sant eller ikke men har i hvertfall hørt sånn)

 

Heisann, studerte i Praha selv om det er veldig godt miljø der! Hvilket fakultet tenker du på? Jeg slutta etter første året for å ta friår og går nå i Szczecin, bra her også!

Praha savner deg :D

 

sabir:

Btw. det går mest indere og briter (med opphav i østen) på første fakultet, vil du gå sammen med awesome skandinavere så er 3. fakultetet tingen.

 

 

Hvor er det du går? 1 eller 3. jeg skrev feil lol, jeg mente 3 fakultet...

Lenke til kommentar

Heisann, skal begynne å søke til medisinutdanning i Polen. Har fått vite at jeg trenger helseattest, skal jeg bare printe ut arket og vise det til legen slik at han kan utføre de nødvendige testene?

 

Har også fått vite at jeg trenger å skrive et motivasjonsbrev, hvor lang pleier en "vanlig" motivasjonsbrev å være?

 

Er ikke helt sikker på om jeg bare skal søke meg inn på et universitet, eller prøve å søke på flere og håpe på det beste. Fra videregående har jeg ikke hatt biologi, men derimot Kjemi 1+2, R1, FY1, IT1+IT2. Hadde biologi sist semester på universitetet, er det muligheter for at BIO1000 tilsvarer f.eks BIO1 og/eller BIO1+2?

 

Studerer forøvrig molekylærbiologi på UiO atm.

 

:)

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Jeg slutta fordi jeg hadde absolutt null motivasjon. Begynte rett fra vidregående og det passa ikke så bra for meg. Når jeg hadde hatt et friår skulle kompiser av meg begynne i szczecin og jeg kunne eventuelt fortsette i praha og måtte lest meg opp på masse ting jeg har glemt siden eksamen er først etter to år. Så jeg valgte szczecin, tapte et år ekstra på det med gjør meg relativt lite. Er vanskelig å anbefale det ene eller andre. Praha er modulbasert så du har felles eksamner på veldig mange fag. I Szczecin har du ett fag og gjør deg ferdig med det og det passer mye bedre for meg.

Lenke til kommentar

Heisann, skal begynne å søke til medisinutdanning i Polen. Har fått vite at jeg trenger helseattest, skal jeg bare printe ut arket og vise det til legen slik at han kan utføre de nødvendige testene?

 

Har også fått vite at jeg trenger å skrive et motivasjonsbrev, hvor lang pleier en "vanlig" motivasjonsbrev å være?

 

Er ikke helt sikker på om jeg bare skal søke meg inn på et universitet, eller prøve å søke på flere og håpe på det beste. Fra videregående har jeg ikke hatt biologi, men derimot Kjemi 1+2, R1, FY1, IT1+IT2. Hadde biologi sist semester på universitetet, er det muligheter for at BIO1000 tilsvarer f.eks BIO1 og/eller BIO1+2?

 

Studerer forøvrig molekylærbiologi på UiO atm.

 

:)

 

Bare å ta med helseattesten til legen - men du bør finne ut av om du skal søke på flere universiteter før du drar til legen, fordi de har ofte forskjellige attester, surt å bruke penger på legen flere ganger :) Du må også ta brystrøntgen til flere skoler - hvis du bor i en by der de har unilabs i nærheten ville jeg bedt om å få ta røntgenen der, jeg kom inn på en dag! Kjempegreit. Har fått sendt avgårde søknaden til Krakow selv. Motivasjonsbrevet mitt ble ca 3/4 av en a4 side :)

Har du kjemi, fysikk og matte troor jeg det går greit egentlig at du ikke har biologi. I Krakow er jeg feks ikke sikker på om de krever biologi.

Lenke til kommentar

På en helt annen sak, dere som studerer utenlands, får dere nok fra lånekassen til å klare dere godt. I tillegg til skolepengene tenker jeg på da. Det står at det er 85 000 pr år i tillegg til skolepengene. 85 000 / 12 mnd = 7083 kr hver mnd.

 

Dog det er billigere i andre land sammenliknet med Norge, er dette nok? Er det noe jeg har gått glipp av eller oversett?

Lenke til kommentar

Jeg har det veldig behagelig økonomisk her, man kan gjerne spise ute på restaurant flere ganger i uka hvis man vil. MYE bedre råd enn da jeg var student i Norge.

Hvor mye i mnd har du å leve på ca? Skjønner om du ikke har lyst å si nøyaktig sum :).

Lenke til kommentar

Betaler ca 2800 for leie(inkludert strøm + internett + tv), da deler jeg 120m^2 med to andre, det er moderne og sentralt. Så i året vil 2800*12=33600 gå med i leie, til bøker vil jeg tippe du bruker maks 2000 i året, altså 35600 i faste utgifter. da sitter du igjen med ca 50k til å leve med, et semester varer 19 uker (15 uker undervisning, 4 uker eksamensperiode), med litt ekstra innsats blir man ferdig med eksamen etter 2 uker eksamensperiode (ofte mindre). Effektivt er du her 34 uker i året, 50000/34=1470kr i uka til mat og annet tull. Spise ute på en bedre restaurant her koster rundt 100kr inkl. drikke og tips, øl på bar koster ca 10-11 kr og en drink koster rundt 30kr. Altså, man har det veldig bra.

Endret av Thror
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...