Gå til innhold

Win 7 installering - spørsmål


Tdale

Anbefalte innlegg

Jeg har lest guiden ovenfor, og fikk en del svar der. Men jeg lurer på:

 

Jeg skal installere win7 fra DVD på en helt ny PC, med helt tom disk.

 

Hvorfor oppretter Windows en partisjon på 100Mb automatisk? Hva brukes den til?

 

Og så et tilleggspørmål, som egentlig ikke er win-7 men jeg spør likevel:

 

Jeg får ikke valgt full oppløsning på skjermen min, bare ca 1100 i bredden, mot ca 1400 som jeg hadde før. Kan det hjelpe å kjøre CD'n som fulte med hovedkortet for å ordne dette (skjermkort integrert i hovedkort)?

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100mb systempartisjonen inneholder recovery enviroment (WIN-RE) , bitlockerdata , og bootmanager filer.

Man kan unngå at denne lages under installasjon vha et par tricks.

 

Det er egentlig dumt å ikke disable bruken av denne 100mb primary disk bruken.

Dette da en disk kun kan inneholde 4 primær/basic mbr type partisjoner.

Om man ønsker å benytte primær/basic partisjoner istedet for logical bør man få bort bruken/opprettingen av denne 100mb partisjonen.

Om man går videre med å la Win7 installere seg med denne 100mb system reserverte partisjonen + f.eks en egen dedikert primær/basic mbr partisjon til windows (C:\) har man kun mulighet for å lage max to stk primær/basic partisjoner til på disken istedet for tre stk.

 

Se:

http://www.mydigitallife.info/2009/08/20/h...ling-windows-7/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok. For meg er ikke det noe problem, jeg skal kun dele disken i to, en del til windows/programmer og en del til lagring.

 

Men er det viktig å partisjonere under installeringen, eller kan jeg bare installere windows på den upartisjonerte disken, og så lage en partisjon etterpå? Eller er det for sent da?

Lenke til kommentar

Nei du kan ikke det.

Hvis du velger "installer til unallocated space" blir C: laget til en superbig partisjon i ditt tilfelle , uten at noe blir ledig til å opprette andre etterpå.

 

Hvis du ikke vil ha en C: partisjon på ~ 1TB må du lage en partisjon på ønsket størrelse under installasjon . 80-100GB syns jeg selv er passe til C: (Windows) .

Så under installasjon merker du at Win7 skal installeres på denne partisjonen du laget.

Resten av "unallocated space" kan du la stå urørt og partisjonere opp via diskbehandling etter at windows7 er ferdig installert.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Når det gjelder ..

Hvorfor oppretter Windows en partisjon på 100Mb automatisk? Hva brukes den til?

er svaret at om man tar ibruk bitlocker (kryptering) på "normal partisjonene" må man ha en ukryptert partisjon som active og som systemet/bios booter ifra. Er nok dette som gjør at microsoft har lagt dette inn som default oppførsel v/installasjon til ny/upartisjonert disk.

Lenke til kommentar

Må og må.

Ønsker du "en" ekstra partisjon kan du jo prøve å krympe C:\ med windows7 sitt innebygde krympe verktøy. Dog vil ikke dette programmet klare å krympe partisjonen forbi mft zone (som vanligvis legger seg på rundt halvparten av partisjonen).

 

Alternativt for windows7 sin "shrink partition" kan du benytte Paragon 2010 partition manager free edition.

Denne vil la deg krympe partisjonen uten hindring av systemfiler på C: partisjonen.

http://www.paragon-software.com/home/pm-express/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...