Gå til innhold

oppgradering - systemskifte olympus > nikon/canon?


Anbefalte innlegg

Eg har bestemt meg for at det er på tide å fornye fotogarderoba, har idag eit oly e300 med 14-45 og 40-150 kit-objektiv. Er veldig usikker på om eg skal holde meg til gode gamle olympus og f.eks. satse på denne pakken: E-30 pluss 9-18mm

eller om eg kanskje skal prøve noko nytt, f.eks Nikon d90 eller canon 50d. Eg er ingen fanatikar på dette området, så om systemskifte er det beste så gjer eg gjerne det, men eg har veldig lite å klage på når det gjeld mitt e-300. Har eg egentlig noko å hente på å skifte til f.eks. Nikon /Canon?

 

Eg tenker m.a. på dette med ISO-støy, eg ser på testar at oly ligg litt etter på 1600 og opp, men eg har personlig ikkje sett på dette som eit stort problem sjølv om eg ofte fotograferer i dårlig lys som f.eks. her: Visit My Website (korna i det mørke området er faktisk sludd/regn for det meste ;) ). ISO-støy er egentlig ganske greitt å fjerne med ein smule etterbehandling.

 

Så er det dette med størrelse/vekt. Er f.eks d90 og 50d m/optikk merkbart større/tyngre enn E-30? Eg bur slik til at eg dessverre ikkje kan "stikke innom foto-butikken" og kjenne på dette sjølv, så her har eg bruk for objektive tilbakemeldingar frå folk som har tatt og holdt i desse apparata ;). Og kva med soliditet og kvalitetsfølelse?

 

Og så er det dette med stabilisering i huset (som eg ser på som ein genistrek), det må vel tale i canon/nikon sin disfavør?

 

Det blir mykje dette (og det er systemskifte-trådar tidlegare som eg har lest, prøver å være mest mulig konkret på kva eg vil ha råd om). Om noken kan gi meg eit puff i "rett retning" så hadde det vore til stor hjelp i "valgets kvaler".

 

mvh

Helge

Endret av hev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å gjøre dette kort og konsist - det er nok ganske enkelt slik at du har marginalt å hente på å skifte system til CaNikon når det gjelder de modellene du har sett deg ut. Joda, de er bedre, men ikke så mye bedre at jeg mener det forsvarer et systemskifte. På den annen side har du nemlig at du får optikk som 14-54 som er langt rimeligere enn tilsvarende kvalitet og som gir deg mer lys enn tilsvarende priset optikk for CaNikon.

 

Dersom du er fornøyd med Olympus i dag, tror jeg du gjør lurest i å holde deg til Olympus. Gresset er ikke så mye grønnere på andre siden av gjerdet som man kanskje blir lurt til å tro av tester. Og både E-30 og E-620 er langt bedre enn E-300 på høy ISO.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om hverken Canon eller Nikon da jeg ikke har grunnlag til å komme med så mye fornuftig, men den pakken der var slett ikke dum. Med 14-45, 40-150 og 9-18 så har du jo det du behøver av objektiver, og så er det batterigrep eller blits med hvis du handler før utgangen av januar.

 

Alternativt - (hvis du bestemmer deg for å holde deg til olympus) så ligger det en brukt E-3 på finn til 5000. da bør ihvertfall kvalitetsfølelsen være ivaretatt.

Lenke til kommentar

Jeg er også helt enig at du heller bør se på mulighetene i å bygge ut det systemet du allerede har framfor å skifte leir.

Jeg har fotografert med både Nikon D300 og Olympus E-330, E-510 og nå E-30. På iso under 800 med god optikk synes jeg det er vanskelig å se så mye forskjell i bildekvalitet ferdig på papiret mellom D300 og E-510.

Forskjellen ligger først og fremst i selve huset; byggekvalitet, robusthet, grepsfølelse, søker, AF og bildestabilisering mm, samt oppsett i menyer.

Jeg tror personlig at det er vanskelig å overgå forholdet kvalitet vs. pris (valuta) som Olympus tilbyr i Pro-serien sin.

Størrelse og vekt på utstyret har nok mer enn mange tenker over en direkte sammenheng med bruk. Også dette mener jeg taler til Olympus eller FourThirds sin fordel.

Olympus E-30 er størrelses- og vektmessig gannske lik Canon 50D og Nikon D90.

E-30 har en større, lysere og bedre søker enn den som sitter i E-300, men kameraet ruver også mye mer.

E-3 og E-30 har begge modellene en fantastisk god og fleksibel AF, best i klassen kanskje?

E-30 har i tillegg muligheter for trådløs blits bruk, så mange du bare vil egentlig (fordelt på 3 grupper). Metz Mecablitz er et glimrende alternativ til FL-serien i så måte.

Hva er riktig for deg?

Olympus E-620 er minst og nærmest i størrelse med E-300, E-30 er som D50 eller D90.

Beholder og satser du fortsatt på FourThirds har du jo allerede et back-up kamera i E-300.

Med en overgang kan du jo også bruke optikken din på Olympus EP-1/-2 om du vil ha et høykvalitets kompaktkamera...

Lenke til kommentar
dette blir en bra tråd! ;)

 

Men, den største grunnen for at du skulle ønske å bytte nå må være at Olympus aldri vil komme med FF. Men er ikke det viktig, er resten lite avgjørende for sluttresultatet.

 

Jeg ville oppgradert til 9-18 og e30..

 

La oss kaste litt mer bensin på eventuelle bål ;)

 

Hvorfor ikke velge Sony, så kan du få både FF og stabilisering i kamerahuset :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om du faktisk har bruk for det omtrentlige trinnet du får i høy-ISO-ytelse på å gå til et system med litt større sensor. Min erfaring er at når jeg først har bruk for ISO 800+, så holder det uansett ikke med zoomoptikk med liten blenderåpning. Hvis du ikke har planer om å kjøpe inn en del ganske dyr og lyssterk optikk i tillegg så vet jeg ikke om det er så stor verdi i å bytte system (og da kan du like godt shoppe dyr Olympus-optikk i stedet).

 

Hadde jeg vært i samme situasjon tror jeg E-620 hadde vært det mest aktuelle valget.

Lenke til kommentar

Mange gode råd her som stort sett hellar mot å holde seg til Olympus.

Eg har også tenkt i retning FF og mellom anna Sony, som Karabin nevner, men har vel komt til at det blir "for voldsomt" til mitt bruk, huset er dobbelt så dyrt, og har ein sagt A så må ein seie B osv. og då må ein vel til med Carl Zeiss-optikk i fleire variantar, det blir fort dyrt ;). Det får bli ved neste korsveg....

E-620 har eg også sett på som eit alternativ, men eg bruker briller så eg har vurdert det slik at søkaren til E-30 er betre?

 

Og så var det Johnny som nevner eit E-3 til 5000 på Finn, har du link til dette?

Endret av hev
Lenke til kommentar

Bare for å utdype: jeg har ikke noe negativt å si om E-30, men for meg er det formen og den kompakte størrelsen til E-620 som appellerer. E-30 faller litt mellom to stoler for min del.

 

Jeg har for så vidt prøvd E-520 med briller, og selv om jeg ikke ville brukt den til manuellfokus så er søkeren helt tilstrekkelig til å komponere bildet med.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Jeg får ta en pause i min "pause-fra-akam-periode" i noen sekunder :)

 

Jeg kan anbefale E-620. Her selges en brukt til 4500kr.

 

Din 14-45mm er ikke det beste fra Olympus. Samme karen som selger E-620en selger også en 14-54mm II til 4200kr.

 

Jeg synes 8000kr. + frakt er en mer passende pris for disse to samlet.

 

 

 

Her er sikkert den E-3 som Johnny nevnte. E-620 og noe greier

Edit: Feil link. Rett link er i posten under.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Din 14-45mm er ikke det beste fra Olympus. Samme karen som selger E-620en selger også en 14-54mm II til 4200kr.

 

Dette med sånn og slik støy på den og denne ISO-følsomheten er nok ikke en så isolert sak som folk skal ha det til. Du trenger alltid et objektiv, og blendertallet du ender med å bruke synger den andre halvdelen av duetten. Om du ser på objektivene til Canon som eksempel, så kan du få 17-85/4-5,6 for omtrent samme pris som Olympus 14-54/2.8-3.5, eller du kan få 15-85/3.5-5.6 for samme pris som 12-60/2.8-4. Jeg vet hva jeg ville valgt. Men såklart, velger du 3.-part kan du få mye fine tall billig. Jeg vet hva jeg ville valgt av 17-55/2.8 og Olympus 14-35/2 også, men der ligger det en stor prisforskjell. Det blir tilsvarende for nikon, bortsett fra at 16-85 er et mye bedre kjøp enn Canons 15-85, fordi det koster halvparten.

 

TLDR: Å kjøpe et lite Canon- eller Nikon-kamera av støyhensyn mener jeg er tullete på generelt grunnlag, med unntak for enkelte objektiver. Skal du få den helt store effekten av å bytte, må det bli til 5D2 eller D700 og korte fastobjektiver, men da mister du stabilisering, så Sony er et bedre alternativ.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I går kveld ramla eg ned frå gjerdet :thumbup: , eller eg orka ikkje lenger å sitte der og vurdere "hit den eine dagen og dit den andre dagen"...

 

Og resultatet vart E-620 med grip, pluss at eg la eit 9-18mm og 14-54mm/swd i korga med det samme :yes:

 

Eg fikk i løpet av jule-shoppinga holdt litt i forskjellige kamera, og fann egentlig ikkje noko som eg likte betre enn dette. E-30 virka veldig stort i forhold, og eg trur det ofte hadde blitt liggande igjen heime av den grunn. Canon 500 virka veldig plastikk-aktig, likte det ikkje. Nikon 3000, tjaa... OK, men kvalitetsfølelsen på E-620 var best.

Kanskje er E-620 litt lite å holde i, derfor så slengte eg på det ekstra grepet som eg kan ta på ved behov.

 

Men dette er sjølvsagt mine veldig subjektive følelsar, eg er nok ein smule forutinntatt ;)

 

Så då er det berre å vente på pakke i posten...

Endret av hev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...