Gå til innhold

oppgradering - systemskifte olympus > nikon/canon?


Anbefalte innlegg

Hvordan er FL-36R? Grei blits? Hvor mye kostet den? Har JP samme pris på den i butikk som de har i nettbutikk?

 

Har nettopp solgt alt av blitser, triggere og tilbehør. Sitter igjen med en YN-460 blits.

 

btw; jeg har fått PanLeica'en, sjekk FT-tråden ;)

FL-36R er en grei blits. Ga 1799,- hos JP. Tar kun to batterier så den bruker en del tid når lader seg opp igjen (ikke noe som bekymrer meg). Men NiHM oppladbare batterier anbefales - det korter ned oppladningstiden en del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er FL-36R? Grei blits? Hvor mye kostet den? Har JP samme pris på den i butikk som de har i nettbutikk?

 

Har nettopp solgt alt av blitser, triggere og tilbehør. Sitter igjen med en YN-460 blits.

 

btw; jeg har fått PanLeica'en, sjekk FT-tråden ;)

FL-36R er en grei blits. Ga 1799,- hos JP. Tar kun to batterier så den bruker en del tid når lader seg opp igjen (ikke noe som bekymrer meg). Men NiHM oppladbare batterier anbefales - det korter ned oppladningstiden en del.

 

Jeg kan bekrefte det som tomsi42 skriver- FL36r er en helt grei blits med god byggekvalitet, men med berre 2 stk batterier blir ladetiden litt vel lang etter min smak til blitsen er klar til neste skudd.

Jeg har god erfaring med Metz mecablitz 58 AF-1 digital som jeg absolutt vil anbefale. Den koster 3200 kr på Dustin.no (dette er flaggskipet til Metz og bør vel egentlig samenlignes med Olympus FL-50r)

 

Metz mecablitz 48 AF-1 digital er vel den som er naturlig å sammenligne med FL36r. Denne har jeg ikke erfaring med, men den er bygd på samme lest som storebroren. Denne har 4 stk batterier, Pris på Dustin.no er 1990 kr

 

Min erfaring er basert på Pentax/Samsung versjonen eg går ut fra det ikkje er forskjell på Olympus/Panasonic versjonen

 

Ein fin detalj på Metz er at den har usb-port for oppgradering av software via internett.

Endret av bjordal
Lenke til kommentar
Hvordan er FL-36R? Grei blits?

Jeg har en vanlig FL-36 (ikke "R"), den er helt grei og gir et fyldig og bra lys, men klarer ikke mer enn tre bilder på rappen og er litt treg til å lade seg opp. FL-50R, som min bror har, har jeg prøvd ganske mye; Den er langt kraftigere og klarer mange flere bilder rett etter hverandre.

 

En annen hake ved FL-36 er at det ikke følger med noen diffuser, som på FL-50. Derfor kjøpte jeg en Sto-Fen OM600, som jeg har på hele tiden, blir et mye mykere lys av det.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jeg bruker både FL-36r og Metz mecablitz 58 AF-1. Disse fungerer bra sammen i r-modus, og Mecablitz med sine 4 AA batterier er raskere og dermed første valget når hastigheten teller...

mecablitz 58 AF-1 har i tillegg to hoder, så du får en rask bounch mot tak eller vegg og en utfyllings blitz i samme enhet.

Olympus FL eller Metz Mecablitz er derfor mest en smakssak...

Lenke til kommentar
Hvordan er FL-36R? Grei blits? Hvor mye kostet den? Har JP samme pris på den i butikk som de har i nettbutikk?

 

Har nettopp solgt alt av blitser, triggere og tilbehør. Sitter igjen med en YN-460 blits.

 

btw; jeg har fått PanLeica'en, sjekk FT-tråden ;)

FL-36R er en grei blits. Ga 1799,- hos JP. Tar kun to batterier så den bruker en del tid når lader seg opp igjen (ikke noe som bekymrer meg). Men NiHM oppladbare batterier anbefales - det korter ned oppladningstiden en del.

Grei er vel stikkordet her. Jeg brukte den ikke fordi den var frustrerende treg og slukte batterier. Å sitte å vente på blitsen ble veldig fort kjedelig hvis man skulle ta bilder av ting som ikke stå dønn i ro. Selv til produktfotografering ble det for tregt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...