Gå til innhold

Bokhjørnet - Diskusjon rundt dypere bøker


Anbefalte innlegg

Har lenge savnet en slik tråd på dette forumet. Jeg er ute etter en litt mer dypsindig diskusjon rundt noen av de intelektuelle klassikerne.

 

Bøker / forfattere jeg kommer opp med i farten:

 

Dostojevsky - Forbrytelse og straff, Brødrene Kamarasov

 

Ayn Rand - Atlas Shrugged, The fountainhead.

 

George Orwell - Animal Farm, 1984.

 

Joyce - Ulysses

 

Tolstoy - Krig og fred <----- Mitt første valg.

 

Melville - Moby Dick

 

Hemmingway - Old man and the sea, For whom the bell tolls.

 

Goethe - Faust

 

Hamsun - Sult

 

Dickens - A tale of two cities

 

Blixen - Seven gothic tales

 

Noen av dere som har noen forslag? Vi kan velge en bok for å så diskutere denne en stund for å så gå videre.

 

Beklager for dårlig språk, men skriver dette på lesesalen etter en natt uten søvn.

 

Ser ut som det blir Kamarasov. Gir det noen dager til før jeg personlig starter lesingen.

 

Første bok: Brødrene Kamarasov

 

Diskusjon startet 18/1. Holder på en god stund framover.

 

Skal poste problemstillinger samt spørsmål, men har rimelig tung studie byrde for øyeblikket.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder på med Krig og Fred nå og har lest alt skjønnlitterært av Ayn Rand. Som forfatter er det ikke tvil om at Tolstoj ligger flere lysår foran Ayn Rand, men skal være ærlig og si at Ayn Rand er en forfatter som har påvirket meg for livet. Så derfor er jeg ikke helt subjektiv når jeg skal uttale meg om henne.

 

Føler veldig ofte at folk som kritiserer henne er mennesker som ikke har lest bøkene hennes. Har blitt angrepet mange ganger med frasen "er du facist?" når jeg sier at jeg liker bøkene hennes. Dette vitner om total uvitenhet, kan godt være at hun har et høyrevinklet syn. Men hun preker individet og egoet som noe som står over alt annet, hun priser det enkelte mennesket og dets skaperevner. Ville en facist gjort dette? Neppe.

 

Hadde vært morsomt om de som mener at hun ikke fortjener en plass blant de store tenkerene kunne begrunnet dette. En slik diskusjon kunne vært meget spennende å få igang.

Lenke til kommentar

Har lest fem av titlene du lister opp, så jeg kan gjerne være med å dele noen tanker etter hvert. :) Legger denne tråden i "mine inlegg" så jeg kan følge med hvis dette blir noe av!

 

Forresten; jeg har lest en god del Dostojevski nå (senest "De fornedrede og krenkede"), og synes han skriver utrolig bra. Man kan selvsagt si at noen av karakterene ikke er veldig troverdige etc, men måten han får frem poengene sine på er ypperlig synes jeg!

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar

Ja karakterene til Fjodor er det som er klart mest facinerende i verkene hans. Raskolnikov og andre. Har akkurat startet på Krig og Fred for siste gang nå. Har gitt opp flere ganger allerede. Noen som har noen tips/innspill til hvordan takle dette monsteret? Ser hva folk mener med at Tolstoy er fantastisk, men sliter allikevel litt.

Lenke til kommentar

Gjør akkurat det samme, har lest 300 sider inn i Krig og fred nå.Begynner å slite med å lese videre. Føler på en måte at man ikke kommer ordentlig inn i persongalleriet. Føles litt som om jeg ser på en film jeg vet er utrolig bra og jeg kan si hvorfor den er utrolig bra, men jeg greier ikke relatere til den.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at den kan virke overveldende i begynnelsen. Man presenteres for et overveldende persongalleri, der folk vekselvis omtales ved fornavn/etternavn/kallenavn. Lett å forveksle.. mitt råd er: fokuser på Pierre og det som omhandler ham. Det er ham det hele handler om, og han er en utrolig spennende personlighet. Han stilles stadig overfor moralske og andre utfordringer som står veldig sentralt i handlingen.

 

Det blir masse action etter hvert.. skal ikke røpe noe, men flere store historiske personer introduseres! Og, det kan være en fordel å lese seg litt opp på historien om Russland på begynnelsen av 1800-tallet på forhånd, så forstår man litt mer hva som danner bakteppet. (Det er mye storpolitikk i kulissene)

Lenke til kommentar

Ferdig med første bind nå. Må si det har tatt seg opp. Spennende med litt action. Må si det er kult å lese om den Frank-russiske krigen fra dette synspunkt da jeg vet mye om den fra før. Føler ikke jeg har fått så altfor bra innsyn i karakterene enda, kanskje bortsett fra Pierre.

 

Bra råd du kom med uansett. Neste bok på hylla er Ulysses på engelsk. Krøp meg gjennom den en gang for noen år siden. Blir artig å se hvordan det utarter seg denne gang.

Lenke til kommentar
Ferdig med første bind nå. Må si det har tatt seg opp. Spennende med litt action. Må si det er kult å lese om den Frank-russiske krigen fra dette synspunkt da jeg vet mye om den fra før. Føler ikke jeg har fått så altfor bra innsyn i karakterene enda, kanskje bortsett fra Pierre.

 

Bra råd du kom med uansett. Neste bok på hylla er Ulysses på engelsk. Krøp meg gjennom den en gang for noen år siden. Blir artig å se hvordan det utarter seg denne gang.

 

Haha, skummelt. Leste ut første bind igår og neste bok på hyllen min er også Ulysses (dog på norsk). Tips til å lese Ulysses hadde blitt tatt imot med åpne armer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Holder på med Krig og Fred nå og har lest alt skjønnlitterært av Ayn Rand. Som forfatter er det ikke tvil om at Tolstoj ligger flere lysår foran Ayn Rand, men skal være ærlig og si at Ayn Rand er en forfatter som har påvirket meg for livet. Så derfor er jeg ikke helt subjektiv når jeg skal uttale meg om henne.

 

Føler veldig ofte at folk som kritiserer henne er mennesker som ikke har lest bøkene hennes. Har blitt angrepet mange ganger med frasen "er du facist?" når jeg sier at jeg liker bøkene hennes. Dette vitner om total uvitenhet, kan godt være at hun har et høyrevinklet syn. Men hun preker individet og egoet som noe som står over alt annet, hun priser det enkelte mennesket og dets skaperevner. Ville en facist gjort dette? Neppe.

 

Hadde vært morsomt om de som mener at hun ikke fortjener en plass blant de store tenkerene kunne begrunnet dette. En slik diskusjon kunne vært meget spennende å få igang.

 

Jeg vet ikke om jeg gidder å diskutere dette i lange baner, men jeg syns bøkene hennes er ganske middelmådige hva angår skrivekunst, språk og troverdighet i persongalleriet. Å lese om John Galt og Dagny Taggart pule er noe av det flaueste jeg har vært med på. De to TENNER virkelig på filosofisk tåkeprat. Når det gjelder Objektivismen står jeg parat til å rive den hullete epistemologien i filler og forklare hvorfor så å si ingen filosofer (ordentlige filosofer) ikke vedkjenner seg den hvis det skulle være ønskelig.

 

Edit. For øvrig er jeg selv i gang med Goethes 'Faust', noe som er helt fantastisk lesning!

Endret av Wittgensteinfanboy87
Lenke til kommentar
Ayn Rand - Atlas Shrugged, The fountainhead.

HAHAHAHAHAHA

 

 

[edit] On topic: Har nettopp gjort meg ferdig med 1984, og jeg ble faktisk positivt overrasket. Jeg forventet at den skulle være god, men ikke at den skulle være så engasjerende og oppslukende. Den startet bra og ble bare bedre og bedre. Den er fortsatt veldig aktuell i dag, og enkelte ting i boken var påfallende treffende. Spesielt versemakeren og sangen "Det var bare et håpløst innfall" kunne like gjerne vært parodier på dagens popmusikk.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt om de som mener at hun ikke fortjener en plass blant de store tenkerene kunne begrunnet dette. En slik diskusjon kunne vært meget spennende å få igang.

Helt greit. Hun har blitt populær og hun har påvirket mange folk. Men å omtale henne som en stor forfatter faller på sin egen urimelighet. Karakterene hennes er endimensjonale tegneseriefigurer, og hun fremmer et filosofisk syn hvis mål er å rettferdiggjøre grådighet og egoisme. Når det gjelder hvorfor hun er blitt så stor synes jeg Gore Vidal er spot on med denne kommentaren:

 

"She has a great attraction for simple people who are puzzled by organized society, who object to paying taxes, who dislike the welfare state, who feel guilt at the thought of the suffering of others but who would like to harden their hearts. For them, she has an enticing prescription: altruism is the root of all evil, self-interest is the only good, and if you're dumb or incompetent that's your lookout."

 

Hennes syn på de såkallte "supermenneskene" er også helt vanvittig. Hun er ikke noen større filosof enn Hitler eller Mao. Bare Rand-fanboys ville funnet på å nevne hennes navn blant store tenkere som Dostojevsky og Orwell.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Når det gjelder Ayn Rand skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er belest eller lærd nok til å komme med en virkelig kritikk og sammenligning med andre tenkere - her må jeg støtte meg til andre. Hun fikk elendige anmeldelser på bøkene hennes, og har aldri blitt nominert av eksperter til noe som helst når det gjelder innflytelsesrike eller velskrevne bøker (wiki) selv om hun appelerer til leserene. Tror hun er mer en populistisk lett fordøyelig forfatter- men syns ikke dette kvalifierer til en plass blandt store litterære verk. Da er det like gjerne å ta inn Dan Brown.. ;)

 

Hadde vært artig om denne tråden utviklet seg såpass at vi kunne ha en månedlig bok, så kan de som vil lese den og diskutere underveis, om det er interresse for det..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...