Gå til innhold

Seagate, Maxtor eller Wwestern Digital?


Anbefalte innlegg

Seagate, Maxtor eller Western Digital?

vær snill og begrunn svaret :wink:

Det blir enten WD elr Seagate, det er 100% sikkert.

 

og et sprm til, denne populære:

 

Western Digital Raptor 36,7GB SATA

10000Rpm 8MB cache WD360GD harddisken, hva er spesielt med den ? fungerer den som en normal Harddisk, bare mye kjappere? eller er det noe annet med den siden den er "Serial-ATA" ?

 

Takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Western Digital - rask, bråker

Maxtor - (litt avhengig av modell) ikke så rask, bråker mye mindre

Seagate - stille, litt treg

 

Så du må nesten fortelle hva du prioriterer. De nye IBM-diskene er også verdt en titt.

 

Serial-ATA er som vanlig ATA, bare seriell, dvs at du kobler kun en disk på en kabel. Du trenger enten en S-ATA-kontroller eller adapter.

Og Raptoren er visstnok veldig, veldig rask. Ellers fungerer den som en vanlig harddisk.

Lenke til kommentar

Yteleseforskjellen er såpass liten at du ikke merker det i praksis. Derfor bør støyen og pris avgjøre. Hvis resten av systemet er veldig stille, bør du så absolutt gå for Seagate. Har en 80gb selv som brukes til simpel lagring, og den er veldig stille. Dessuten har jeg satt sammen to kasser tidligere i år med slike disker, og og de høres omtrent ikke.

 

Bør vel legge til wd diskene ikke bråker så mye som enkelte vil ha det til...

Lenke til kommentar

Bør vel legge til wd diskene ikke bråker så mye som enkelte vil ha det til...

 

Når jeg skriver 'bråker', tenker jeg først og fremst på idle-støy. Skrive/lese-operasjoner er omtrent på samme opplevde nivå av støy. Det er vist ganske så klart at Seagate Barracuda-diskene har et vesentlig lavere idle-støynivå enn f.eks WD. Det kommer du deg ikke unna.

 

Den lavere ytelsen Seagate-diskene har, i forhold til f.eks WD, viser seg best under svært diskintensive operasjoner, som f.eks opp-pakking av store komprimerte arkiver, feilsumsjekking og lignende.

 

Til 'vanlig' bruk, er ikke forskjellen så stor som den ser ut på papiret, i motsetning til støynivået.

 

Jeg satte opp en boks med en Barracuda V 120GB som systemdisk, og til vanlig bruk opplevdes den minimalt tregere enn min maskin, som har 2 WD 80GB i RAID 0 som systemdisk. Så jeg er enig med deg i dét.

 

men da kommer nesten spørsmål, hvordan er det med kvaliteten på seagate ?

jeg har desverre hørt litt negativt...   :roll:

 

Kvalitet som i? Kvalitet er ikke et absolutt parameter.

Lenke til kommentar

Gå for en Seagate! De er helt stille, må legge øret inntil for å høre den.

 

I lengden teller det mere enn litt lavere hastighet som du sikkert ikke merker uansett.

 

Dessuten synes jeg at den høyfrekvente hvininga fra en støyete harddisk er verre enn andre lyder som pc`en produserer

Lenke til kommentar
Bør vel legge til wd diskene ikke bråker så mye som enkelte vil ha det til...

Hva som er bråk er forskjellig fra person til person, men WD-diskene har det høyfrekvente hvinet som irriterer mange, inkludert undertegnede. Og det er kjipt hvis du skal få maskinen mer stille og investerer i stillegående CPU/GPU/Chipset-kjøling og stillegående PSU bare for å finne ut at disken sier "hviiiin", og det er ikke så enkelt å gjøre noe med den som de andre komponentene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en Seagate IV 80Gb. Veldig stille og god HD.

 

Som sagt tidligere :

 

Seagate + stille, lite varme, pålitelig (subjektiv vurdering) - bittelittegrann tregere enn de andre diskene

 

Maxtor + Billig, Relativt rask, ganske stille - litt mer varme?

 

WD + Raskest i gata - Litt dyr, relativt vam, bråker....litt?

 

IBM + Ehh.... ikke noe spesielt - temmelig varm, bråker, sliter litt med å vinne tillit etter 75gxp serien som var en fiasko der mange fikk totalkrasj på diskene etter en tid. (Har selv en 30Gb som virker enda)

 

Jeg har aldri hatt feil på en Seagate eller en quantum ide disk noen gang. Derimot WD, samsung og ibm har jeg hatt dårlige erfaringer med.

Lenke til kommentar

Hm,, vel Min WD 80gb hører jeg ikke i det hele tatt! absolutt ikke ett sprak! Aldri hatt noen problemer.. scorer mest og.

 

Maxtor i en annen maskin,, den hører jeg knatringa godt fra, ingen hviin.

Aldri noen problems her, men litt tregere.

 

Ibm, vel. du er heldig vis den aldri lager trøbbel.. :lol:

men brukbar rask..

 

Seagate, ingen av nyere dato. Bra disker, det er jo stillhet de reklamerer for, men ærlig talt, hvis Hdd din er den delen som bråker mest har du et luksusproblem i mine øyne!! :roll:

Ikke like rask, men godt kjøp likevel..

 

Du gjør ingen tabber uansett hva du velger, ingen av produsentene er uten en viss feilprosent...

 

Bare ikke kjøp: I(kke).B(ruk).M(eg) :D

Lenke til kommentar

la nå en ting være sagt, wd diskene bråker noe vannvittig. skaffet meg nylig en taisol heatpipe som jeg satte ned viftehastigheten på. ble mildt sagt overrasket når jeg hørte det høye hvinet fra hd'ene. før så trodde jeg at det var en del av støyen fra globalwin vifta.

 

neste hd for meg blir uten tvil en seagate, så stapper jeg wd'ene i en filserver i sitt eget lille rom.

 

ibm diskene har og blitt veldg bra i det siste. har vært skeptisk, men de får bra reviews.

 

ta en titt på www.storagereview.com til eksempel.

Lenke til kommentar

Her var det mye forskjellige meninger gitt. Sjekk tester her på HW.

 

Du går vel for en disk med 8mb cache?

 

Ifølge testene her på siden (gjelder de nyeste og raskeste diskene fra de respektive produsentene):

 

WD og Maxtor har omtrent samme ytelse, støynivå og varmeutvikling.

IBM har best ytelse, men høyere støynivå og varmeutvikling.

Seagate velger du hvis du setter lavt støynivå høyest, men de har også brukbar ytelse (nå har vel også Seagate disker med 8mb cache).

 

Har selv Maxtor 160gb m/8mb cache, og denne kan absolutt anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...