Gå til innhold

Test: Noctua NH-D14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange kabinetter som har godt dimensjonert utlufting, men jeg ser ikke bort i fra at du påpeker en aktuell problemstilling i mange tilfeller der. Hvis ikke kjøleren er så stor at man må ta hull slik at den får stikke ut gjennom siden da...

:p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svære greier.

Blir nesten litt prosessorkjøler selges med datamaskin som stereo selges med bil.

Men imponerende.

Endret av KukIHodet
Skrevet

WOW, installer denne kjøleren så ser du omtrent ikke hovedkortet ditt lenger. Jeg irriterer meg over at effektive luftkjølere er så store og dekker så mye av hovedkortet. Må av med kjøleren for hver minste lille ting jo. Det blir fort kjedelig. Men det er kansje ikke alle som gjør forandringer i pcen 1 gang i uka heller da.

Skrevet

Vet noen om denne vil passe inn i et Antec 1200? Jeg tenker da på vifta i sidedøren ned til grafikkortet. Prøvde å montere to vifter på Vendetta 2'en og det var bare i veien slik at jeg ikke kunne lukke døren ;)

Skrevet
Jeg lurer på hvor mye luft den den 14cm vifta flytter. Jeg kunne tenkt meg et par av dem på vannkjølinga mi.

110,3 m³/t (1200 rpm), 83,7 m³/t (900 rpm), 71,2 m³/t (600 rpm).

Det finnes vifter som pusher mer luft, men da blir den annen lyd. Selv på laveste rpm slår denne Mist sine vifter. Men er du ute etter potensiell ennå høyere ytelse, så er Scythe Slip Stream eller Ultra Kaze en mulig vei - dog med hørselskader som resultat av den råeste.

Finnes det noen tester på den vifta andre steder? lurer på om den er god til å suge også... -og med det mener jeg om den egner seg til å sette fremme i kabinettet for å suge inn kald luft.

Luftkjølerene er jo blitt så gode at det ikke er mye poeng å knote med vannkjøling lenger :)

Problemet er å få ut varmlufta, slik at den ikke blir stående inne i kabinettet og resirkuleres -av den grunn kjører jeg vannkjøling. Lettere å få varmlufta UT av kabinettet.

Skrevet
Luftkjølerene er jo blitt så gode at det ikke er mye poeng å knote med vannkjøling lenger :)

Som med alt annet er det fordeler og ulemper. Du vil fortsatt få bedre temperaturer med vannkjøling. Og denne kjøleren er jo nesten like diger som et fullt vannkjølingssett også :p

Skrevet

Den DER var lekker. Hadde det ikke vert for at jeg kjøpte meg en Xigmatek kjøler i sommer så hadde jeg nok klikket meg inn og bestilt en med engang :D Da vet jeg hva det blir NESTE gang :)

Skrevet (endret)
Finnes det noen tester på den vifta andre steder? lurer på om den er god til å suge også... -og med det mener jeg om den egner seg til å sette fremme i kabinettet for å suge inn kald luft.

Kjøleren er også testet hos Xbit labs

Her er kun vifta testet.

Endret av BAT
Skrevet
Det står da 536,- på Datakjeden.no's nettsider

Nei, nå er prisen der på 699,- på webshop, eller 1029,- i butikk. Men jeg kjøper ikke hos Datakjeden uansett, etter at de ble oppkjøpt av Amentio.

Ja, de har tydeligvis forandret prisen. Mistenkelig at de skulle prise den til 536,- akkurat den dagen hw.no publiserte en test av den, for så å sette den opp dagen etterpå :hmm:

Skrevet
Det står da 536,- på Datakjeden.no's nettsider

Nei, nå er prisen der på 699,- på webshop, eller 1029,- i butikk. Men jeg kjøper ikke hos Datakjeden uansett, etter at de ble oppkjøpt av Amentio.

Ja, de har tydeligvis forandret prisen. Mistenkelig at de skulle prise den til 536,- akkurat den dagen hw.no publiserte en test av den, for så å sette den opp dagen etterpå :hmm:

Aha..konspirasjoner og lokketilbud..? :!: -kan hende for å ha et slags "tilbud".

Kjøleren er også testet hos Xbit labs

Her er kun vifta testet.

Synd de "bare" konsentrerte seg om å måle støy. Jeg hadde gjerne sett en test der man også måler luftgjennomstrømming både ved avsuging og påtrykking, for å si det sånn.

Jeg lurer litt på å skaffe meg et par av disse, en til å sette i front av mitt P182, og en på vannkjøling som står med to vifter i push-pull for øyeblikket.

Skrevet
Synd de "bare" konsentrerte seg om å måle støy. Jeg hadde gjerne sett en test der man også måler luftgjennomstrømming både ved avsuging og påtrykking, for å si det sånn.

Slutt med grisepraten :tease:

Skrevet

Høhø :p

Hvordan ville denne gjort seg passivt på for eksempel en i5, evt med litt underklokk? En sado-kjøler som dette må da ha noe å fare med også uten vifter?

Skrevet

Slutt med grisepraten :tease:

:D

Skrevet
Skulle gjerne visst hvor den koster 530,-...

Rimeligste alternativ i HW`s link til Prissøk er

kr.679,- (04.12.2009) Ca. 30% dyrere..

Hei!

Som nevnt litt lenger opp i denne diskusjonstråden, jekket nettbutikkene opp prisen etter denne testen ble publisert.

Skrevet

Detta blir kjøpt for julegavepenger :D:D

Men er det noen problemer når det gjelder RAM. ser den dekker over hele RAM-plassen, har RAM med kjøleribber plass under der?

Skrevet

Kunne tenkt meg en mer stillegående vifte til min Intel i5 prosessor. Er dette viften å gå for? Tenker ikke særlig på overklokking. Støynivået er viktigere. Sånn som jeg oppfattet det i testen så er 12 cm utgaven enda mer støyende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...