Gå til innhold

Skal kjøpe meg speilreflekskamera for 1.gang


Anbefalte innlegg

Da kom usikkerheten her igjen :roll:

Kan dere utdype dette med normalzoom og en telezoom som noen av dere foreslår istedet for 18-200? Jeg ikke 100% låst på kostnader og antall objektiver men alt skal jo til slutt betales så visse grenser gjelder. Men har dere mye bedre forslag så er jeg absolutt åpen for å vurdere disse. Forøvrig tusen takk for hyggelige og positive tilbakemeldinger.

 

Hei igjen, Kjell.

 

Skjønner problemstillingen din, har vært der selv for ikke veldig lenge siden. Derfor skal jeg ikke påberope meg å være en autoritet på det tekniske. Min erfaring er at det kan være klokt å komme i gang med noe, så kan du fylle på med utstyr etterhvert. Det er det fine med speilrefleksverden - nye objektiver gir nye muligheter, og dette kan du bygge på etterhvert. Personlig tror jeg du vil ha mye glede av et 18-200mm objektiv. Dette gir deg kanskje ikke de teknisk sett beste bildene med en gang - men de kan gi deg fryktelig gode bilder, og med et EOS50D får du MYE bedre bilder enn du noengang før har fått med kompaktkamera eller tilsvarende. Du beveger deg inn i en helt ny verden. Jeg tror det beste rådet jeg kan gi er å bare komme i gang. Behovene dine kommer garantert til å endre seg etterhvert som du får prøvd forskjellige ting.

 

Kanskje det kunne være en ide å bare starte med et hus, en 18-200 (evt. 18-250) og en veske, og heller si til deg selv at du nå skal bruke en par uker på å ta masse bilder og eksperimentere litt. Kanskje det å prøve litt gjør at du finner ut at du vil bruke litt ekstra penger på et skikkelig zoom-objektiv? Eller et skikkelig makro-objektiv? Du trenger ikke kjøpe alt på en gang, kanskje?

 

Som du ser er jeg mest opptatt av at du får kommet raskt i gang. Jeg tror du vil bli fornøyd uansett hva du velger, spesielt hvis du har økonomi til å utvide med et objektiv eller to senere.

 

Lykke til!

Hei igjen

Jo,jeg ser den! Trolig bør jeg starte meg huset + 1 linse. Og man får jo kjøpt et kit hos Japan Photo med 50D + 18-200 til 11.999. Det eneste isåfall man da kan stille seg av spørsmål er om en risikerer å kaste bort ca. 4.000 til ei linse som man i utgangspunktet burde byttet med en annen. 18-200 er slik jeg nå forstår ei ok all-round linse. Og det trenger jeg. Men hadde jeg lagt på noen kroner til kunne jeg kanskje også fått dekket "fugle-objektet" mitt i en og samme linse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig tror jeg du vil ha mye glede av et 18-200mm objektiv.

Helt enig, vill startet med 18-200 kitet og sett an derifra.

 

For meg har det imidlertid vært fint å ha UV-beskyttelse i form av et filter - flere ganger mens jeg har tatt bilder i lett regnvær...

Husk at slike filter gjør at man taper lysstyrke og på allerede lyssvake objektiv som en 18-200 ville jeg nok ikke brukt det hvis jeg hadde tatt mye innebilder, stoooor forskjell.

Lenke til kommentar
Men hadde jeg lagt på noen kroner til kunne jeg kanskje også fått dekket "fugle-objektet" mitt i en og samme linse?

Nope...

 

Denne 18-200 linsa er nok den beste linsa du får til allround som også kan brukes til fugler.

 

Du kaster uansett IKKE bort pengene på en slik linse, du skal nok se at når du får andre linser i tillegg blir nok 18-200 den mest brukte likevel.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hei igjen

Jo,jeg ser den! Trolig bør jeg starte meg huset + 1 linse. Og man får jo kjøpt et kit hos Japan Photo med 50D + 18-200 til 11.999. Det eneste isåfall man da kan stille seg av spørsmål er om en risikerer å kaste bort ca. 4.000 til ei linse som man i utgangspunktet burde byttet med en annen. 18-200 er slik jeg nå forstår ei ok all-round linse. Og det trenger jeg. Men hadde jeg lagt på noen kroner til kunne jeg kanskje også fått dekket "fugle-objektet" mitt i en og samme linse?

 

Jeg tror ikke du vil føle at det er bortkastede penger med et slikt all-round objektiv før du har blitt skikkelig proff og fått skikkelig masse utstyr. De fleste jeg kjenner som tar litt bilder (både hobbyer og "semi-proffe") synes det er fint å ha et bra all-round objektiv. Så tror ikke du vil føle at det er bortkastet.

 

Du kan evt. vurdere Sigmas 18-250mm objektiv til 4,6 lapper hos Japan photo. Da får du med solblender. Men dette er litt mindre lyssterkt på full zoom enn Canon-objektivet. Her er link: Sigma 18-250 hos Japan Foto

 

Lykke til med valget ditt.

 

O-d

 

Men hadde jeg lagt på noen kroner til kunne jeg kanskje også fått dekket "fugle-objektet" mitt i en og samme linse?

Nope...

 

Denne 18-200 linsa er nok den beste linsa du får til allround som også kan brukes til fugler.

 

Du kaster uansett IKKE bort pengene på en slik linse, du skal nok se at når du får andre linser i tillegg blir nok 18-200 den mest brukte likevel.

 

Kloke ord :yes:

Lenke til kommentar

Okey, da begynner det å falle på plass. Da går jeg foreløpig for følgende:

 

Canon EOS 50 D hus

Canon 18-200 IS

------------------

Kitpris kr 11.999

 

Veske for kamera + min. 1 objektiv

Stativ

Minnebrikke

 

Noen som har erfaring med om det kan lønne seg å vente til etter jul? Eller er det "løp og kjøp" som gjelder?

Forøvrig takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en allroundobjektiv "superzoom" burde du også se på Tamron 18-270 Vc,det er den som går for og være den beste av superzoomene,den har også stabilisering "IS/VC" du får også litt mer tele med på kjøpet.

 

Du trenger ikke 2 macroobjektiver spesielt når de har såpass kort brennvidde forskjeller,hva med og kjøpe en blits i stede for 50mm macro'en Det vil gi deg større muligheter angående fotografering når du har en superzoom som ikke er spesielt lyssterk.

 

Det finns en fin guide som kan hjelpe deg med og forstå mer angående brennvidder,også har vi en kjempefin fotoguide her på akam "Blender, lukker(tid), ISO og litt til".

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med om det kan lønne seg å vente til etter jul? Eller er det "løp og kjøp" som gjelder?

Forøvrig takk for all hjelp så langt.

Spørs hvor mye du verdsetter å ha kamera i julen?

 

Muligheten er så klart der at du kan spare neon hundrelapper men ærlig talt... vil du kaste bort ukesvis kvalitetstid med kamera fordi du kan spare litt?

 

Spesielt i julen... :hmm:

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med om det kan lønne seg å vente til etter jul? Eller er det "løp og kjøp" som gjelder?

Forøvrig takk for all hjelp så langt.

Spørs hvor mye du verdsetter å ha kamera i julen?

 

Muligheten er så klart der at du kan spare neon hundrelapper men ærlig talt... vil du kaste bort ukesvis kvalitetstid med kamera fordi du kan spare litt?

 

Spesielt i julen... :hmm:

 

Speilreflekskameraer er ikke akkurat det som normalt blir lagt ut til salg i romhjulen,kan hende Elkjøp eller lignende butikker kjører noen tilbud på utgående modeller.

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha en allroundobjektiv "superzoom" burde du også se på Tamron 18-270 Vc,det er den som går for og være den beste av superzoomene,den har også stabilisering "IS/VC" du får også litt mer tele med på kjøpet.

 

Du trenger ikke 2 macroobjektiver spesielt når de har såpass kort brennvidde forskjeller,hva med og kjøpe en blits i stede for 50mm macro'en Det vil gi deg større muligheter angående fotografering når du har en superzoom som ikke er spesielt lyssterk.

 

Det finns en fin guide som kan hjelpe deg med og forstå mer angående brennvidder,også har vi en kjempefin fotoguide her på akam "Blender, lukker(tid), ISO og litt til".

Ja, da er det på'n igjen da :cry:

Tamron eller Canon........

Det skal ikke være lett :no:

Lenke til kommentar
Ja, da er det på'n igjen da :cry:

Tamron eller Canon........

Det skal ikke være lett :no:

Gå for Canon du. Det er ikke store forskjeller på de forkjellige variantene, og forskjellen mellom 200 og 270mm er ikke så nok at det er noe å bekymre seg over. Pakkeprisen til JP er også såpass bra at det er ikke noe å tjene på ved å velge Tamron.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja, da er det på'n igjen da :cry:

Tamron eller Canon........

Det skal ikke være lett :no:

Gå for Canon du. Det er ikke store forskjeller på de forkjellige variantene, og forskjellen mellom 200 og 270mm er ikke så nok at det er noe å bekymre seg over. Pakkeprisen til JP er også såpass bra at det er ikke noe å tjene på ved å velge Tamron.

 

Tom

 

Enig med Tom, gå for Canon. Du kommer til å bli fornøyd, og straks du er i gang med å fotografere, så tenker du ikke mer på dette. Julen er en fiiin tid å ta bilder!

 

O-d

Lenke til kommentar

Besparelsen er vel ikke all verden, nemlig kr 376, men jeg tror jeg går for det kitet allikevel. Klarer jo ikke å finne noe som virker mere riktig for mine behov pr.nå tyder det på. Jeg får heller, slik dere foreslår, fylle på etterhvert som eventuelle behov melder seg. Dessuten har jeg en laaaaang vei å gå for å lære dette her :roll:

Lenke til kommentar
Enig, uten å ha sett tester av linsene vil jeg tro at Canon sin er bedre siden den også til har mindre zoomområde.

 

Med kitet får man også en veldig god pris på linsa, hadde det vært meg hadde jeg uten tvil gått for kitet.

 

Uten og gå ut i en altfor stor diskusjon om dette kan du jo selv lese testen på Tamron 18-270 VC og Canon 18-200 IS

 

 

The 18-270mm produced very impressive test results towards the middle of the zoom range (around 35-100mm), but was less convincing at wideangle and towards telephoto. It stands up well in comparison to both the Nikon 18-200mm F3.5-5.6G ED VR and the Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS; it's softer than the Nikon at wideangle and the Canon at telephoto, but beats both in that mid-range. Our test sample exhibited a slight decentering defect, which most obviously gave a soft lower-left corner at 18mm and F3.5-5.6; we would expect a better-aligned sample to show measurably higher sharpness at wideangle.

 

Lenke til kommentar

Vurderer å sende inn en nettbestilling nå ikveld men ønsker å få vurdert et par ting først:

 

Minnebrikke: trur dere at det rekker med en 8 GB brikke for en amatør som meg eller bør jeg gå for 16?

 

Blits: Bør jeg bestille en blits i samme slengen? isåfall hva anbefales? Bestiller fra JF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...