Gå til innhold

DV eller DVD


Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er et gammelt spørsmål,men jeg skal kjøpe et kamera denne uken og vet ikke om jeg bør gå for DV eller DVD kamera.Liker det lille jeg fant om DVD kamera,men har ikke peiling om dette er det rette å gå for.Jeg er ikke på jakt etter en veldig avhandling,bare en rettledning fra noen som har litt erfaring fra begge formater.Har i første omgang tenkt meg opp til 15000 kr.Hvis noen har en link eller et svar som omtaler fordeler og ulemper med de forskjellige formatene er det til stor hjelp.Er ikke redd for et teknisk vanskelig kamera.Heller et med godt lyd og bilde.Dette blir mitt første videokamera så jeg har ingen erfaring på hva som er bra eller dårlig når jeg skal teste et.Er den typen som stadig skal ha noe som er bedere så jeg vil heller gå opp i pris hvis det er stor gevinst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk ut siste nye DVD-kamera fra Hitachi. Skal være i butikkene før ferien og koster bare ca 10.000,-.http://www.hitachi-consumer-eu.com/viewProduct_1.jsp?productid=285

 

Du vil ikke opnå like god kvalitet på den lagrede filmen på DVD. DVD har en bitrate opp mot 6Mbit/s, mens DV kamera har en bitrate på over 30Mbit/s hvis jeg husker korrekt. Dette vil gjøre at noe av detaljene som hadde blitt lagret på DV kamera er borte på DVD kamera.

 

For meg er DVD kamera helt uaktuelt, og da de fleste kamera baserer seg på DV opptak vil jeg anta at produsentene legger mer sjel i dette. Noe som vil medføre mer for penga :)

 

Sony TRV33 skal visst være et bra kamera, men jeg har ikke satt meg så godt inn i videoverdenen ennå.

Lenke til kommentar

Dersom du orker vente på Sonys TRV22, skal dette være stort sett samme kamera som TRV33, bare med faktisk større CCD-brikke (camcorderinfo.com) til tross for navnet som tilsier at dette er "lillebroren" til trv33. trv33 har derimot bedre stillbildefunksjon, men også dårligere lavlysytelse. Jeg ser også at PC105 kommer snart for å avløse PC101. Forskjellen mot de ovennevnte tror jeg er bare en mer vertikal utforming. camcorderinfo.com sier derimot at de ville valgt trv19 foran trv22 som kjempeenkelt kamera, og trv33 om man prioriterer stillbilder. Du får ha det gøy i skjærsilden.

 

Jeg er GLAD du valgte å ikke kjøpe DVD-basert kamera, disse vil aldri få like bra kvalitet som DV uansett hvor mye flotte finesser som følger med kameraet, rett og slett på grunn av den digitale lagringsplassen. På et DV-bånd er det ca 16 GB lagringsplass, og på en 8 cm (mini) DVD er det vel ca 3 GB (kontra 12 CM DVD med 4,7 GB). Når da både DVD og DV lagrer 60 minutter video per enhet, sier det seg selv at DVD-video blir noe mager.

Lenke til kommentar
å en 8 cm (mini) DVD er det vel ca 3 GB (kontra 12 CM DVD med 4,7 GB).

 

En Mini DVD er ca 1.5GB. Kapasiteten stiger med kvadratet av diameteren på plata. ( 12 / 8 ) ^ 2 = 2,25. 4,7 / 2,25 = 2GB. Tar man hensyn til hullet i plata og diverse detaljer så ender man opp på ca 1,5GB.

 

DV og DVD komprimering er ikke direkte sammenlignbar. DV er laget for å være lett å redigere uten tap av kvalitet, dermed er ikke komprimeringen så effektiv som det er mulig på DVD.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått mitt Sony TRV80 jeg også. Er vanvittig fornøyd med det. Har ikke så masse erfaring med filming, men dette kameraet er pure fun.

 

Lurer litt på om du også merker noe til at bildet "flimmrer" litt når man er inne på hovedmenyene? Eller er menyknappene helt flimmerfrie hos deg?

 

Lurer litt på om jeg skulle gått for en TRV33 istedet, men akkurat nå er jeg så fornøyd med denne TRV80 (selv om den koster en del tusen mer) at jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å bytte det.

Lenke til kommentar

Du vil ikke opnå like god kvalitet på den lagrede filmen på DVD. DVD har en bitrate opp mot 6Mbit/s, mens DV kamera har en bitrate på over 30Mbit/s hvis jeg husker korrekt. Dette vil gjøre at noe av detaljene som hadde blitt lagret på DV kamera er borte på DVD kamera.

 

For meg er DVD kamera helt uaktuelt, og da de fleste kamera baserer seg på DV opptak vil jeg anta at produsentene legger mer sjel i dette. Noe som vil medføre mer for penga :)

 

Sony TRV33 skal visst være et bra kamera, men jeg har ikke satt meg så godt inn i videoverdenen ennå.

 

Kan du gi meg linken hvor du har funent dette med bitrate? og eventuelt hvilken kamera det gjelder.

Lenke til kommentar
Hei HCE Nå ble det stille her.

 

Jeg setter veldig pris på hvis du kan dokumentere det du sier, ved å oppgi en link e.l.

 

Hvis du sier at dvd har 6mbits bitrate og dv kamera har 30, så går jeg ut fra at du har lest det et sted.

 

Rart man blir stille mens man er på ferie i Frankrike 8)

 

Snappet opp det med bitrate her på forumet ett sted. Hvis du leser specs til DVD film så ligger de på rundt 6mbps, og her på forumet leste jeg at DV var rundt 30mbps.

 

På en DV kassett går det ca 18GB, på en DVD går det opp mot 4,7GB på fullstørrelse. Så kan du regne selv. Hvis du vil finne ting på nett vil jeg anbefale google...

Lenke til kommentar

Jeg hater å promotere andre nettsteder og forum, men det er enda litt magert heromkring. Inntil videre kan du bruke (rangert):

 

www.dv.com

www.camcorderinfo.com

www.abcdv.com

 

for å finne informasjon om video.

 

www.adamwilt.com har også en del lettforståelige artikler om DV. Adam Wilt er forøvrig en av sjefsskribentene i DV Magazine, og dette er hans personlige hjemmeside.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...