Gå til innhold

Lager menn bedre musikk enn kvinner?


TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående "musikk-er-følelser vs. musikk-er-lyd" - det er komponert stykker med utelukkende stillhet, pause, antagelig med ideen å understreke hva musikk faktisk er.

 

Når "musikk er lyd"-argumentet kommer er det bare å spørre: Når det da er pauser, stillhet, imellom lyden, stopper musikken da?

 

Nei.

Hvis du her tenker på stykket av en klassisk komponist som kommer og setter seg ved pianoet for så å sitte der i nøyaktig fire minutter og ett eller annet før han reiser seg og bukker uten å ha spilt noe, så understreker vel det egentlig bare at det aldri blir helt stille. Publikum blir urolig og lager stadigvis smålyder noe som ifølge komponisten selv er musikk. Hvis jeg husker historien rett iallefall.

 

Når man ser langt tilbake i tid, fra da folk først begynte å skrive ned musikk så ble komponister sett på som håndtverkere og mange måtte komme opp med ett nytt stykke for hver uke som skulle stå til kirkens messe. Hvordan var dette mulig? Jo dem så på det som rent håndtverk og istedet for å finne på noe revolusjonerende og nytt til hver eneste uke tok dem utgangspunkt i noe dem hadde fra før og gjorde endringer og variasjoner. Her lå det neppe noe særlig følelser til grunne, men ren musikalsk kunnskap som gjorde at dem visste hvilke endringer som måtte gjøres for å få det til å stemme med messens tema.

Og på denne tiden var det kun menn som fikk jobb som komponister, så da henger det kanskje igjen noe fra denne tiden?

Lenke til kommentar

Er enig med deg snorre. Ikke for å provosere deg martine, men jeg tror helt ærlig at menn er bedre enn kvinner til å lage musikk. Vi er bedre til å:

  • jobbe hardt for å slå igjennom
  • menn har en glød altfor få kvinner har
  • menn ofte er mer aggressive slik at de egner seg best til harde musikksjangre
  • menn er i stand til å skape liv på konsert.kvinner høres hysteriske ut;)

Dessuten mener jeg menn egner seg bedre som vokalister. Kvinner blir som sag ofte degradert til sexsymboler. Bjørk er her fordi hun er stein hakkende rar. Hadde hun vært A4 på privaten, ville hun ikke blitt/forblitt kjent.

 

Forøvrig: Noen sa at kvinner har mindre hjerne enn menn. Dette er feil, det er liten forskjell i størrelse. Videre ble det påstått at størrelse å hjerne var synonymt med hjernekapasitet. Dette er også feil! Det er ingen beviser for dette. Albert Einstein hadde for eksempel 40% mindre hjernemasse enn gjennomsnittet. Man skal huske på det at er man genial, nærmer man seg ofte å bli gal. Genier og Gale mennesker står hverandre nær. (kilde: IllVit)

 

Applaus til Martine for å ikke ha fyrt seg opp på noen av kommentarene, selv om de var litt "diskriminerende" :)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
Albert Einstein hadde for eksempel 40% mindre hjernemasse enn gjennomsnittet.

 

"Harvey found nothing unusual with Einstein's brain, which is of average size. However, a study later found part of Einstein's brain missing and another part 15% larger. In 1999, further analysis by a team at McMaster University in Hamilton Ontario, Canada revealed that his parietal operculum region in the inferior frontal gyrus in the frontal lobe of the brain was vacant. Also absent was part of a bordering region called the lateral sulcus (Sylvian fissure)."

 

"Researchers at McMaster University speculated that the vacancy may have enabled neurons in this part of his brain to communicate better. "This unusual brain anatomy…(missing part of the Sylvian fissure)… may explain why Einstein thought the way he did," said Professor Sandra Witelson who led the research published in The Lancet. It should be noted that this study was based on photographs of Einstein's brain made in 1955 by Dr. Harvey, and not direct examination of the brain, as implied by the caption of one of the photographs, inaccurately identifying it as a photograph from 1995. Einstein himself claimed that he thought through images rather than verbally. Professor Laurie Hall of Cambridge University commenting on the study, said, "To say there is a definite link is one bridge too far, at the moment. So far the case isn't proven. But magnetic resonance and other new technologies are allowing us to start to probe those very questions"."[4]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein%27s_brain

Lenke til kommentar
Scientists have known for a while now that men and women have slightly different brains, but they thought the changes were limited to the hypothalamus, the part of the brain that controls sex drive and food intake. A few scientists may have admitted that men's brains were indeed bigger, but they would have tried to qualify this finding by telling you that it was because men were bigger. Because brain size has been linked with intelligence, it's very tricky to go around saying that men have bigger brains. Yet men do seem to have women beat here; even when accounting for height and weight differences, men have slightly bigger brains. Does this mean they're smarter? Let's keep going.

 

http://health.howstuffworks.com/men-women-...ent-brains1.htm

Lenke til kommentar
Angående "musikk-er-følelser vs. musikk-er-lyd" - det er komponert stykker med utelukkende stillhet, pause, antagelig med ideen å understreke hva musikk faktisk er.

 

Når "musikk er lyd"-argumentet kommer er det bare å spørre: Når det da er pauser, stillhet, imellom lyden, stopper musikken da?

 

Nei.

Hvis du her tenker på stykket av en klassisk komponist som kommer og setter seg ved pianoet for så å sitte der i nøyaktig fire minutter og ett eller annet før han reiser seg og bukker uten å ha spilt noe, så understreker vel det egentlig bare at det aldri blir helt stille. Publikum blir urolig og lager stadigvis smålyder noe som ifølge komponisten selv er musikk. Hvis jeg husker historien rett iallefall.

 

Når man ser langt tilbake i tid, fra da folk først begynte å skrive ned musikk så ble komponister sett på som håndtverkere og mange måtte komme opp med ett nytt stykke for hver uke som skulle stå til kirkens messe. Hvordan var dette mulig? Jo dem så på det som rent håndtverk og istedet for å finne på noe revolusjonerende og nytt til hver eneste uke tok dem utgangspunkt i noe dem hadde fra før og gjorde endringer og variasjoner. Her lå det neppe noe særlig følelser til grunne, men ren musikalsk kunnskap som gjorde at dem visste hvilke endringer som måtte gjøres for å få det til å stemme med messens tema.

Og på denne tiden var det kun menn som fikk jobb som komponister, så da henger det kanskje igjen noe fra denne tiden?

Godt mulig (var det typen som fant på å sende et flygel inn i en vegg for så å ha "komponert braket"?), husker ikke detaljene. Husker essensen av det som ble fortalt på musikkskolen en gang.

Lenke til kommentar

Menn må lage bra musikk for å dra damer. Damer trenger bare å være sexy for å dra menn.

 

Derfor er det naturligvis færre damer som får etablert nok motivasjon til å lage bra musikk, ergo er det lavere sjanse for at kvinner lager legendarisk musikk. Det betyr ikke nødvendigvis at kvinner har dårligere potensiale til å lage musikk enn menn.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Innard: EID! :cry: Bøyer meg i støvet :wallbash:

 

Men konklusjonen er klar da?

 

Menn er bedre til å lage musikk, kvinner er best som sexsymboler, menn har større hjerne og finere stemme?

 

Men hvis det nå er så, er jo kvinner bedre til å synge og bruke stemmen da de har sunget for sine avkom i flere generasjoner?

 

Nei.

 

Jeg tror ikke musikalitet er noe som kan måles per se. Du kan ha den smarteste personen i verden som allikevel ikke kan lage en dritt av musikk. Visst kreves det en god logisk sans av musikeren, men der finnes allikevel det lille ekstra gnistet som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Mystisk, slik jeg liker det :)

Lenke til kommentar
[...]

 

Altså, det er veldig mange jenter og kvinner som studerer musikk i mange, mange år og fortsetter med å skape musikk senere, så det er nok ikke interessen det står på.

Jeg har god oversikt over et hav av kvinnelige musikere, men svært få av dem lager musikk som treffer meg på samme måte som en stor del av mannlige musikere gjør. Det er dette jeg stiller spørsmålstegn ved.

 

Tror nok at det er tilfelle at mange dyktige jenter velger en mer trygg retning å gå innen for musikk. Det finnes jo minst like mange dyktige jenter som gutter i orkestre og andre musikkgrupper.

 

Jeg opplever det slik at jenter dominerer enkelte country sjangre og tilsvarende. Det er vanskelig å bli enig om hva som er god og dårlig musikk, men jeg foretrekker en vilkårlig Eva Cassidy plate fremfor hele diskografien til Robbie Williams.

Lenke til kommentar
Hvis du her tenker på stykket av en klassisk komponist som kommer og setter seg ved pianoet for så å sitte der i nøyaktig fire minutter og ett eller annet før han reiser seg og bukker uten å ha spilt noe, så understreker vel det egentlig bare at det aldri blir helt stille. Publikum blir urolig og lager stadigvis smålyder noe som ifølge komponisten selv er musikk. Hvis jeg husker historien rett iallefall.

John Cage - 4'33" :)

 

Interessant tråd, selv om dette neppe er noe vi/du/dere kommer til bunns i. Det er selvsagt mange sammensatte årsaker til at kvinner er mer usynlige i musikken. For det første tror jeg som mange har nevnt før meg her at det er mange historiske og kulturelle årsaker. Kvinner har måttet ta seg av barn og hjem mens mannen har jobbet - av og til med musikk. Kvinner har også tradisjonelt blitt sett på som mindreverdige på mange felt - søte og trivelige entities, men uten å ha all verden å bidra med i de voksnes verden. Bare dette tror jeg er en stor del av grunnen til at det er færre store kvinnelige artister, det er vanskeligere å komme seg opp og fram som kvinne, vanskeligere å bli tatt på alvor, vanskeligere å bli satset på og få det som man vil i en svært mannsdominert bransje som bevisst og ubevisst motarbeider en.

 

Når det er sagt er det også forskjeller på menn og kvinner. Jeg mener at menn er kreative/destruktive, mens kvinner er "bevarere". Dette som hovedtrekk, med store individuelle variasjoner, og hvor mye som er genetisk og hvor mye som er kulturelt betinget vet jeg ikke. På samme måte som det ble nevnt tidligere i tråden at menn har et større spenn i IQ-skalaen (det finnes flere dumme menn enn dumme kvinner, men også flere smarte menn enn smarte kvinner), så tror jeg at menn også har et større spenn i talent-skalaen. Det finnes rett og slett flere menn som har talent nok til å lage genial musikk, og kombinert med kulturelle og historiske faktorer blir det til en tydelig slagside i favør mannlige artister.

 

På samme tid finnes det flere udugelige menn enn det finnes udugelige kvinner. Autister, idioter, voldsmenn, fotballpøbler, voldtektsmenn, menn som kyler ungene sine veggimellom så bein knekker og blodspruten står. Også i dette segmentet finnes det mange kvinner (mørketallene er nok veldig store), men flest menn.

 

Opp gjennom tidene har også naturlig utvelgelse favorisert ulike egenskaper hos menn og kvinner. Menn med styrke, initiativ og talent har blitt båret fram av samfunnet, mens tilsvarende egenskaper har blitt neglisjert hos kvinner, der andre egenskaper har vært viktigere (barnekjærhet, fysisk skjønnhet, lojalitet). Trekk av dette ser man også i dag, selv om samfunnet prøver å tilpasse seg et likestillingsideal der menn og kvinner skal være likeverdige på alle felt, og alt skal kvoteres i balanse.

 

Selv er jeg nok i samme båt som Martine, jeg hører hovedsaklig på mannlige artister. En av mine favorittartister er imidlertid PJ Harvey, så alt er ikke bare testosteron :)

Lenke til kommentar

Av all musikk jeg hører på, er det bare få sanger med damer som vokalist/sanger etc :p

Kan bruke som unnskylding at jeg hører mest på rap, og der er det jo veldig få kvinnfolk..

Men de kvinnelige artistene jeg hører på er; Rihanna, Lady gaga (bare noen sanger, mange av de er irriterende bare), Fireflight og Avril Lavigne. :)

 

 

 

 

 

 

 

elsker de sangene :D Hadde valgt dem over Linkin Park anyday. (Yes I said it.) :ohmy:

 

EDIT:

Kom akkurat over en sang i sanglisten min med en dame som rapper. Høres veldig bra ut, synes jeg :D

 

 

 

Endret av Mike32
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvis du her tenker på stykket av en klassisk komponist som kommer og setter seg ved pianoet for så å sitte der i nøyaktig fire minutter og ett eller annet før han reiser seg og bukker uten å ha spilt noe, så understreker vel det egentlig bare at det aldri blir helt stille. Publikum blir urolig og lager stadigvis smålyder noe som ifølge komponisten selv er musikk. Hvis jeg husker historien rett iallefall.

John Cage - 4'33" :)

 

Interessant tråd, selv om dette neppe er noe vi/du/dere kommer til bunns i. Det er selvsagt mange sammensatte årsaker til at kvinner er mer usynlige i musikken. For det første tror jeg som mange har nevnt før meg her at det er mange historiske og kulturelle årsaker. Kvinner har måttet ta seg av barn og hjem mens mannen har jobbet - av og til med musikk. Kvinner har også tradisjonelt blitt sett på som mindreverdige på mange felt - søte og trivelige entities, men uten å ha all verden å bidra med i de voksnes verden. Bare dette tror jeg er en stor del av grunnen til at det er færre store kvinnelige artister, det er vanskeligere å komme seg opp og fram som kvinne, vanskeligere å bli tatt på alvor, vanskeligere å bli satset på og få det som man vil i en svært mannsdominert bransje som bevisst og ubevisst motarbeider en.

 

Når det er sagt er det også forskjeller på menn og kvinner. Jeg mener at menn er kreative/destruktive, mens kvinner er "bevarere". Dette som hovedtrekk, med store individuelle variasjoner, og hvor mye som er genetisk og hvor mye som er kulturelt betinget vet jeg ikke. På samme måte som det ble nevnt tidligere i tråden at menn har et større spenn i IQ-skalaen (det finnes flere dumme menn enn dumme kvinner, men også flere smarte menn enn smarte kvinner), så tror jeg at menn også har et større spenn i talent-skalaen. Det finnes rett og slett flere menn som har talent nok til å lage genial musikk, og kombinert med kulturelle og historiske faktorer blir det til en tydelig slagside i favør mannlige artister.

 

På samme tid finnes det flere udugelige menn enn det finnes udugelige kvinner. Autister, idioter, voldsmenn, fotballpøbler, voldtektsmenn, menn som kyler ungene sine veggimellom så bein knekker og blodspruten står. Også i dette segmentet finnes det mange kvinner (mørketallene er nok veldig store), men flest menn.

 

Opp gjennom tidene har også naturlig utvelgelse favorisert ulike egenskaper hos menn og kvinner. Menn med styrke, initiativ og talent har blitt båret fram av samfunnet, mens tilsvarende egenskaper har blitt neglisjert hos kvinner, der andre egenskaper har vært viktigere (barnekjærhet, fysisk skjønnhet, lojalitet). Trekk av dette ser man også i dag, selv om samfunnet prøver å tilpasse seg et likestillingsideal der menn og kvinner skal være likeverdige på alle felt, og alt skal kvoteres i balanse.

 

Selv er jeg nok i samme båt som Martine, jeg hører hovedsaklig på mannlige artister. En av mine favorittartister er imidlertid PJ Harvey, så alt er ikke bare testosteron :)

 

Veldig, veldig enig i alt du skrev. :new_woot:

Lenke til kommentar

En av grunnene til av kvinner er lite representert er fordi det ikke er mange nok som spiller "rockeinstrumenter" på et høyt nok nivå. Jeg tar selv en musikkutdanning på universtetsnivå. Jentene her går enten på sang/vokal eller så spiller de klassisk (hvor de forsåvidt er meget dyktige) og jeg har et inntrykk av at det gjelder de fleste musikkhøgskolene i landet.

 

Det er mulig at dette vil endres nå, for jeg vet at musikklinjene på videregående får stadig flere jenter på gitar,bass, trommer etc.

 

Men det finnes absolutt flinke jenter i rockemiljøet som faktsik lager musikk og spiller instrumenter. To gitarister som jeg kommer på er Jennifer Batten og Lori Linstruth, jeg er ikke noe fan av musikken deres selv, men det er jo bare subjektivt.

 

Man kan jo også sjekke ut de norske ungdomsbandene Cyaneed og he blacksheeps

Endret av Zuveren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...