Gå til innhold

Norsk brød kosthold HELT PÅ TRYNE?


Anbefalte innlegg

Så hva er det de prøver på da? Brød har jo blitt rimelig dyrt også egentlig, fra 10 kr til 20kr på noen år.

 

Faktisk har jeg eksprimentert på noe i 4 månder, jeg tok 2 månder der jeg tok 2-3 ss olivenolje til kvelds og frokost, det hadde en veldig bra effekt på styrketreningen, der jeg orket mer. Også tok jeg 2 månder uten olje om morgen og kveld, og jeg merket at jeg ble trøtt på treningenen.

 

-.- Du er weird! Olje/Fett er greit for de som trener, men det finnes alltid en grense. Så om 2-3 ss olivenolje ga deg bra effekt på styrketrening bare fortsett med det, ingen stopper deg. De som ikke trener burde passe på å ikke spise slike ting.

 

Edit: Btw har du hørt om mettet og umettet fett?

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle endre posten, men ja. det er lov å spise det avogtil, spiser det selv når jeg ikke orker å lage mat. Men når folk begynner å spise det til frokost, lunsj og kvelds begynner det å bli litt av det gode.

 

Det er mange faktorer som spiller om du legger på deg eller ikke, kalorioverskudd er en, å få fucked up isulinet er en annen.

Brød er nok ikke årsaken til fedme, men tenke på at 100g brød inneholder rundt 40g karbohydrater, så til middag blir det karbohydrater med en form for ris, poteter eller pasta.

 

Edit: Btw har du hørt om mettet og umettet fett?

Du vil vel fremtil at mettet fett er usunt og umettet er det gode fettet? For å si det, ingen av fettetene er usune untatt trans fett.

Lenke til kommentar
Det er vel lov å ete noko anna enn brød?

 

Eg er forresten ikkje enig i at brød er årsaken til fedmeproblemer her i landet, det er all McDonalds-dritten folk trykker i seg, snop, brus og godteri.

Veldig enig, siden i sommer begynte jeg å sykle og har siden da gått ned 23 kilo, mat stort sett hver dag* er 7 skiver med leverpostei + middag. Nå i desember begynte jeg også med 1-2 skiver som kveldsmat, i og med at jeg nesten er nede på vekta der jeg vil være.

 

*jobber i barnehage, så det tar litt på, fridager spiser jeg gjerne mindre fordi jeg ikke er like sulten

Lenke til kommentar
Spørs hvilken side du ser det fra, ser du det fra statens sin side så er alt fett mat som hamburgere (ikke brødet seff), fett kjøtt, egg, smør FY FY OG FAENS VERK!

 

Ser du det fra forsknings siden så er alt fet mat GOOD GOOD.

 

Velg hva du vil stole på, vi har fulgt statens sitt helseråd, brød til folket, fett til grisene. Og hva skjer? Jo, vi blir fetere og fetere for hvert år som går. Jeg synes faiktisk det er litt trist at folk med diabets følger diabets sitt råd som igjen følger statens sitt råd. De må jo ta sprøyter hver gang de spiser noe, karbohydrater fucker up issuliun. Hadde de fulgt en diet med høy-fett og høy-protein og lite karbohydrater så kunne de kanskje ha sluppet noen sprøyter om dagen.

 

 

Vel, en diabetiker må ha karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt. De kan ikke spise en høy-fett diett. Om du er diabetiker, MÅ du ha karbohydrater, uansett. Og da snakker jeg selfølgelig ikke om raske karbohydrater, men om brødmat og andre ting som inneholder karbohydrat i. Og hva mener du med at karbohydrater fucker opp insulin? Mener du det fucker opp blodsukkeret? Vel, det gjør det ikke. Du tar en mengde med insulin som passer til hva du skal spise før du begynner å spise, og spiser etter sprøyten. Da virker dette hurtigvirkende insulinet i 4 timer. Og om 4 timer, MÅ du ha mer insulin, og mer karbohydrater.

Lenke til kommentar

Enig i at det er tull å skylde på fettet osv, men bortsett fra det synes jeg ikke det er noe galt i å spise godt grovbrød. Jeg ville aldri klart å få nok kcal hadde jeg ikke spist så mye brød jeg gjør (ca. 12 på skolen og 3-8 hjemme senere på dagen).

 

Det mange ikke forstår, er jo at man kan bli feit av absolutt ALT om det tas i store nok mengder slik at man kommer i kcal-overskudd. Og mange tror at man automatisk blir feit av å spise fett, noe som også er helt feil. Men vi spiser mye brød i Norge, og det i tillegg til alt snopet og brusen + chips og kaker er nok synderen. Chips er jo mye fett, og fett gir faktisk mer energi enn karbohydrat og protein, så den er nok en viktig bakmann.

Lenke til kommentar

Fett gjør heller ingenting med insulinet ditt. Anbefaler alle å se "Fat Head". Der blir man forklart hvordan matindustrien i USA har vært basert på dårlig forskning og hvorfor fastfood ikke har skylden for fedme. Fyren som laget filmen gikk også ned i vekt på en fastfood diett, og deretter på en fett-basert diett.

Lenke til kommentar
Vel, en diabetiker må ha karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt. De kan ikke spise en høy-fett diett. Om du er diabetiker, MÅ du ha karbohydrater, uansett. Og da snakker jeg selfølgelig ikke om raske karbohydrater, men om brødmat og andre ting som inneholder karbohydrat i. Og hva mener du med at karbohydrater fucker opp insulin? Mener du det fucker opp blodsukkeret? Vel, det gjør det ikke. Du tar en mengde med insulin som passer til hva du skal spise før du begynner å spise, og spiser etter sprøyten. Da virker dette hurtigvirkende insulinet i 4 timer. Og om 4 timer, MÅ du ha mer insulin, og mer karbohydrater.

 

Helt og holdent galt. Lavkarbo-dietter har til og med redusert og fjernet visse milde tilfeller av insulinressistans. Kroppen regulerer blodsukkeret sitt helt fint selv, får vi ikke karbohydrater gjennom kosten lager kroppen det selv, noe som egentlig er langt bedre for da skilles det ikke ut insulin.

 

Det mange ikke forstår, er jo at man kan bli feit av absolutt ALT om det tas i store nok mengder slik at man kommer i kcal-overskudd. Og mange tror at man automatisk blir feit av å spise fett, noe som også er helt feil. Men vi spiser mye brød i Norge, og det i tillegg til alt snopet og brusen + chips og kaker er nok synderen. Chips er jo mye fett, og fett gir faktisk mer energi enn karbohydrat og protein, så den er nok en viktig bakmann.

 

Det er insulinet som får deg til å legge på deg. Hvis man ikke spiser karbohydrater vil man ha et langt større problem med å legge på seg. Det finnes jo tusenvis av eksempler på personer som ikke har gjort annet enn å kutte ut karbohydratene for å rase ned i vekt, ikke uten grunn at f.eks. Fedon, Atkins og Skaldeman har blitt så kjente, det funker!

 

Insulin ødelegger hormonbalansen i kroppen. For å opprettholde hormonbalansen vil en høy konsentrasjon av insulin i kroppen føre til lavere konsentrasjon av vekst og kjønnshormoner. Personer som har spist store mengder karbohydrater har kanskje kommet senere i puberteten, svakere kroppsbygning etc. En lavkarbo-diett kan få neglene og fingrene dine til å vokse fortere og vil ofte automatisk gjøre deg sterkere.

Lenke til kommentar
Kroppen klarer bare å lagre en viss mende karbohydrater, spiser vi 12 skiver til lunsj, også 1 brus og 2 boller etter skolen blir det fort for mye.

 

Det hadde vært bedre det, enn og ikke spise noe karbohydrater, for en diabetiker. :)

 

HAHA? For diabetere er det faktisk bedre å ikke spise karbohydrater enn å spise det! Synd at store helse nettsider som diabetnet og helsenett sier at diabetere skal spise en normalkost. Ingen karbohydrater, ingen sprøyer. Lite karbohydrater, lite sprøyter. Mye karbohydrater, mange sprøyter. Choose yourself!

 

Jeg har faktisk lest flere bøker om lav-karbo, som anabolic diet og metabolic diet og noen par artikkler. Jeg har fått et helt nytt synspunkt. Og jeg skal fortelle dere noe, den siste mnd har jeg gått på moderat karbo (rundt 100g om dagen) og vet dere hva? Jeg føler meg MYE STERKERE og har mer energi enn før. Jeg har nå kuttet ut det meste av karbohydratene på frokosten, lunsjen og kveldsen. Gikk fra 350g til 100g, og jeg føler meg fantastisk :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Utrolig interessant Pijus. Selv spiser jeg ufattelig mye karbohydrat, til alle dagens måltider. Tror også jeg har lav insulinfølsomhet så er jo ingen hemmelighet at lav-kjarbo ville vært bra for meg. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan komme i kcal-overskudd på lavkarbodiett da brorparten av kaloriene kommer fra karbohydater. Da må jeg eventuelt drikke et par glass rapsolje for dagen, noe som egentlig ville vært helt greit. Men det er vel ikke særlig sunt og/eller appetittelig..

 

Hvilke bøker er det du har lest? Full tittel og forfatter. Gjerne pris også :p

Lenke til kommentar
Utrolig interessant Pijus. Selv spiser jeg ufattelig mye karbohydrat, til alle dagens måltider. Tror også jeg har lav insulinfølsomhet så er jo ingen hemmelighet at lav-kjarbo ville vært bra for meg. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan komme i kcal-overskudd på lavkarbodiett da brorparten av kaloriene kommer fra karbohydater. Da må jeg eventuelt drikke et par glass rapsolje for dagen, noe som egentlig ville vært helt greit. Men det er vel ikke særlig sunt og/eller appetittelig..

 

Hvilke bøker er det du har lest? Full tittel og forfatter. Gjerne pris også :p

 

Jeg har lest

The Definitive Metabolic Diet, Training, and Nutritional Supplement Book For Recreational and Competitive Bodybuilders By Mauro G. Di Pasquale, B.Sc., M.D., M.R.O., M.F.S.

Han har også en annen bok om powerlifting som forsåvidt handler om det samme.

 

Også har jeg lest litt The Metabolic Diet The Revolutionary Diet That Explodes - The Myths About Carbohydrates And Fats (ble litt for mange sider)

 

Les denne før du kjøper noen av bøkene;

http://stronglifts.com/anabolic-diet-101-t...lic-diet-guide/

 

Anabolic diet i seg selv er jo konge, mindre fett på kroppen, høyere hormon produksjon osv. Men 3 ting jeg synes som er dumt

1) Du må melde deg ut av samfunnet, ikke masse mat å velge mellom. (Jeg synes det er bra å ikke spise hva du har lyst på, føler at jeg får kontroll da, men tenk når det blir bursdag og du ser alle spise kake, alle untatt deg!)

2) Dyrt!

3) Vanskelig å komme i kaloioverskudd, noen føler at de aldri er sulten.

 

Så hvordan komme i overskudd på en høy fett diet?

Det jeg har funnet ut som funker er masse smør og olje. Skal du steke egg, så stek det i 100g smør (vipps 700kcal mer), og er det noe smør igjen på panen drikk det!

Drikke olivenolje, 1ss inneholder rundt 10g fett (90kcal), 10 skjer som er rundt 1dl er 900kcal. 4 skjer til frokost, 2 skjer til middag og 4 skjer til kvelds.

 

edit:

Jeg har tenkt å prøve anabolic diet når jeg får litt bedre råd, blir nok masse bacon og egg til frokost :) Mye ost til snacks og rød kjøtt/hamburgere/kylling til middag :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Kroppen klarer bare å lagre en viss mende karbohydrater, spiser vi 12 skiver til lunsj, også 1 brus og 2 boller etter skolen blir det fort for mye.

 

Det hadde vært bedre det, enn og ikke spise noe karbohydrater, for en diabetiker. :)

 

HAHA? For diabetere er det faktisk bedre å ikke spise karbohydrater enn å spise det! Synd at store helse nettsider som diabetnet og helsenett sier at diabetere skal spise en normalkost. Ingen karbohydrater, ingen sprøyer. Lite karbohydrater, lite sprøyter. Mye karbohydrater, mange sprøyter. Choose yourself!

 

Jeg har faktisk lest flere bøker om lav-karbo, som anabolic diet og metabolic diet og noen par artikkler. Jeg har fått et helt nytt synspunkt. Og jeg skal fortelle dere noe, den siste mnd har jeg gått på moderat karbo (rundt 100g om dagen) og vet dere hva? Jeg føler meg MYE STERKERE og har mer energi enn før. Jeg har nå kuttet ut det meste av karbohydratene på frokosten, lunsjen og kveldsen. Gikk fra 350g til 100g, og jeg føler meg fantastisk :)

 

 

Vel, det spørs jo hva diabetes type du snakker om her? Kanskje du har rett når det gjelder diabetes type 2, men når det gjelder type 1, som du arver, trenger du karbohydrater. Jeg bryr meg fint lite om hva du har lest, jeg følger rådene og hører på hva diabetessykepleieren sier, og vet selv at om jeg går 6-7 timer uten karbohydrater, vil jeg få føling, som fører til at jeg må spise karbohydrater.

Lenke til kommentar

Vel, en diabetiker må ha karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt. De kan ikke spise en høy-fett diett. Om du er diabetiker, MÅ du ha karbohydrater, uansett. Og da snakker jeg selfølgelig ikke om raske karbohydrater, men om brødmat og andre ting som inneholder karbohydrat i. Og hva mener du med at karbohydrater fucker opp insulin? Mener du det fucker opp blodsukkeret? Vel, det gjør det ikke. Du tar en mengde med insulin som passer til hva du skal spise før du begynner å spise, og spiser etter sprøyten. Da virker dette hurtigvirkende insulinet i 4 timer. Og om 4 timer, MÅ du ha mer insulin, og mer karbohydrater.

 

Helt og holdent galt. Lavkarbo-dietter har til og med redusert og fjernet visse milde tilfeller av insulinressistans. Kroppen regulerer blodsukkeret sitt helt fint selv, får vi ikke karbohydrater gjennom kosten lager kroppen det selv, noe som egentlig er langt bedre for da skilles det ikke ut insulin.

 

 

Nei, det regulerer det ikke fint selv. Diabetikere med type 1 diabetes TRENGER karbohydrater gjennom kosten. Uansett. Da jeg fikk diabetes tenkte jeg også sånn, visst jeg ikke spiste karbohydrater, slapp jeg å ta insulin. Men det går ikke. Kroppen trenger karbohydrater og insulin gjennom kosten for å regulere blodsukkeret.

Lenke til kommentar

For å si det som det er så er ikke brødet skylden i overvekt, men heller det du har på den kombinert med et energioverskudd.

 

Det er en vesentlig forskjell på å spise skiver med honning, syltetøy, nugatti, hapå (osv.), enn å slenge på fisk og kjøtt, leverpostei, ost, majones, egg og grønt.

 

De sist nevnte påleggene skaper en mye bedre metthetsfølelse og er mye gunstigere for kroppen, fordi de tilfører proteiner, sunt fett, vitaminer, mineraler.

 

For en del av befolkningen kommer sulten veldig raskt tilbake etter et måltid dominert av karbohydrat, og kompenserer med mer mat som de egentlig ikke skulle hatt behov for, ergo de får et energioverskudd som resulterer i fettlagring.

 

Man kan bare ikke gi skylden på karbohydrater. For hvem kjenner vel ikke de som spiser snop og drikker brus, ja nesten hver gang vi ser dem, uten å bli tykkere? Jo, det har seg slik at de ikke får denne sultfølelsen (som vi alle er så godt kjent med), og supplerer ikke med mer mat. Derfor får de heller ikke noe overskudd som lkan agres på kroppen. Men er disse menneskene å betrakte som sunne? Det er opp til tester å avgjøre.

 

Og for all del, du som sier du ikke legger på deg av å bare spise fett og proteiner, men skylder på karbohydrater. Se til å svelg 1000kcal ekstra enn det du har behov for pr. dag i form av fett, og la oss se før og etter bilder av deg for å le av din tabbe som lavkarb fanatiker.

 

Til sist, spis mat du liker, men tenk for all del rasjonellt. Karbohydrater + fett + proteiner = magisk? Jau.

Lenke til kommentar
Det er nok mente var at fett og proteiner metter mye mer enn karbohydrater og det fører til at du ikke kan spise så alt for mye. Faktisk de som går på et lav-karbo sliter med å spise nok mat..

 

Ofte er det dette majoriteten av de som driver med lav-karbo er ute etter fordi ingen andre livsstiler fungerer for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...