Gå til innhold

Norsk brød kosthold HELT PÅ TRYNE?


Anbefalte innlegg

Det stemmer, en med diabetes type 1 har ikke mulighet til å produsere insulin. Og nei, du har helt feil. En person med diabetes type 1 kan IKKE øke blodsukkeret sitt selv når det trengs. Det kan gjøre det om natten, når du sover, ettersom hvor lavt det er. Men ikke når du er våken. Når det først er på vei ned, og er lavt går det bare lavere og lavere om du ikke får i deg noe karbohydrater. La oss si du har ett blodsukker på 3. Da går det bare lavere og lavere, kroppen prøver selfølgelig å få det opp, men har ikke sjans, fordi det går ned sykt fort. Om du ikke tar deg noe karbohydrater når du har "føling" vil det etter vært gå så langt ned at du blir bevistløs og må ha sukker gjennom en sprøyte, da er det for sent å få det i seg gjennom munnen. Da vil du ikke kunne svelge det. Og ikke kom her og si at jeg ikke kan allverden om diabetes, diabetes er en stor del av hverdagen min, og som alle andre som har diabetes og bryr seg om den, VI er ekspertene når det gjelder diabetes. Etter hva du skriver så ser ikke det ut som du har diabetes.

 

Har du prøvd lav karbo kosthold, ikke ta ord for ord hva legene sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer, en med diabetes type 1 har ikke mulighet til å produsere insulin. Og nei, du har helt feil. En person med diabetes type 1 kan IKKE øke blodsukkeret sitt selv når det trengs. Det kan gjøre det om natten, når du sover, ettersom hvor lavt det er. Men ikke når du er våken. Når det først er på vei ned, og er lavt går det bare lavere og lavere om du ikke får i deg noe karbohydrater. La oss si du har ett blodsukker på 3. Da går det bare lavere og lavere, kroppen prøver selfølgelig å få det opp, men har ikke sjans, fordi det går ned sykt fort. Om du ikke tar deg noe karbohydrater når du har "føling" vil det etter vært gå så langt ned at du blir bevistløs og må ha sukker gjennom en sprøyte, da er det for sent å få det i seg gjennom munnen. Da vil du ikke kunne svelge det. Og ikke kom her og si at jeg ikke kan allverden om diabetes, diabetes er en stor del av hverdagen min, og som alle andre som har diabetes og bryr seg om den, VI er ekspertene når det gjelder diabetes. Etter hva du skriver så ser ikke det ut som du har diabetes.

 

Litt usikker på om du tuller, i så fall driter jeg meg ut, men jeg antar at du ikke gjør det.

 

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt! Nå sier du at diebetkerer trenger å ta en sprøyte med karbohydrater for å holde blodsukkeret oppe, altså klarer ikke kroppen ta opp karbohydrater gjennom tarmen heller? Greit nok at en diabetiker ikke klarer å håndtere karbhydrater som du få igjennom via kosten, men hvorfor i alle dager klarer den ikke produserer karbohydrater? Dette er jo en alvorlig fysiologisk feil som går langt utover diabetes....

Lenke til kommentar
Det stemmer, en med diabetes type 1 har ikke mulighet til å produsere insulin. Og nei, du har helt feil. En person med diabetes type 1 kan IKKE øke blodsukkeret sitt selv når det trengs. Det kan gjøre det om natten, når du sover, ettersom hvor lavt det er. Men ikke når du er våken. Når det først er på vei ned, og er lavt går det bare lavere og lavere om du ikke får i deg noe karbohydrater. La oss si du har ett blodsukker på 3. Da går det bare lavere og lavere, kroppen prøver selfølgelig å få det opp, men har ikke sjans, fordi det går ned sykt fort. Om du ikke tar deg noe karbohydrater når du har "føling" vil det etter vært gå så langt ned at du blir bevistløs og må ha sukker gjennom en sprøyte, da er det for sent å få det i seg gjennom munnen. Da vil du ikke kunne svelge det. Og ikke kom her og si at jeg ikke kan allverden om diabetes, diabetes er en stor del av hverdagen min, og som alle andre som har diabetes og bryr seg om den, VI er ekspertene når det gjelder diabetes. Etter hva du skriver så ser ikke det ut som du har diabetes.

 

Litt usikker på om du tuller, i så fall driter jeg meg ut, men jeg antar at du ikke gjør det.

 

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet mitt! Nå sier du at diebetkerer trenger å ta en sprøyte med karbohydrater for å holde blodsukkeret oppe, altså klarer ikke kroppen ta opp karbohydrater gjennom tarmen heller? Greit nok at en diabetiker ikke klarer å håndtere karbhydrater som du få igjennom via kosten, men hvorfor i alle dager klarer den ikke produserer karbohydrater? Dette er jo en alvorlig fysiologisk feil som går langt utover diabetes....

 

 

Når vi venter for lenge, med lavt blodsukker kommer du til slutt til å falle om og bli bevisstløs, da finnest det en sprøyte du kan ta, for å få blodsukkeret opp, fordi når du er bevisstløs vil ikke du kunne få i deg karbohydrater gjennom kosten. (Den klarer ikke å håndtere karbohydrater som du får via kosten?) hva snakker du om? det er dette du tar insulinsprøyte for. En passelig mengde slik at det kan ligge jevnt mellom 4-8. Den klarer og ta opp fra tarmen jo, men det vil ta for lang tid til å stoppe følingen. Så du MÅ ha gjennom kosten. Og hvilket spørsmål svarte jeg ikke på nå?

Lenke til kommentar

Jeg missforsto dette med sprøyte og opptak i tarmen, sorry ;)

 

Du tar sprøyter med insulin for å få få sukkeret fra blodet og inn i cellene, det er dette insulinet gjør. Det er greit nok, du trenger insulin for å hold blodsukkeret nede, men insulin har ikke oppgave om å holde blodsukkeret oppe! Dette er det glukagon som tar seg av, en med diabetes klarer fint å produsere glukagon og klarer derfor helt fint selv å øke blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Jeg missforsto dette med sprøyte og opptak i tarmen, sorry ;)

 

Du tar sprøyter med insulin for å få få sukkeret fra blodet og inn i cellene, det er dette insulinet gjør. Det er greit nok, du trenger insulin for å hold blodsukkeret nede, men insulin har ikke oppgave om å holde blodsukkeret oppe! Dette er det glukagon som tar seg av, en med diabetes klarer fint å produsere glukagon og klarer derfor helt fint selv å øke blodsukkeret.

 

For å øke blodsukkeret må kroppen ha noe og øke med. Der insulin kommer inn. Har man ikke nok insulin får man ikke tatt opp karbohyrdater, som både blir brukt med en gang og som kan lagres i kroppen. glukagonet gjør at kroppen øker blodsukkernivået ved nedbryting av sukkerlagret i leveren eller nydannelse av sukker.

 

 

Det handler jo ikke bare om at man skal spise bare karbohydrater, men at det skal være den største delen av kostholdet. I følge kostsirkelen skal ca 55% av energien vi får i oss komme fra karbohydrater, ca. 30 % fra fett og 15% fra proteiner. Det er mange som putter i seg både for mye fett og karbohydrater så de blir feite.

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar
For å øke blodsukkeret må kroppen ha noe og øke med. Der insulin kommer inn. Har man ikke nok insulin får man ikke tatt opp karbohyrdater, som både blir brukt med en gang og som kan lagres i kroppen. glukagonet gjør at kroppen øker blodsukkernivået ved nedbryting av sukkerlagret i leveren eller nydannelse av sukker.

 

Der er jeg delevis med deg. "For å øke blodsukkeret må kroppen ha noe å øke med", dette har jo ingenting med insulin å gjøre. Det skal hele tiden være noe i lagrene i leveren, kroppen lager karbohydrater (ketonlegemer) av både fett og protein hvis det ikke har noe annet å ta av og dette er det andre hormoner som tar seg av. Det insulinet gjør er å fjerne sukkeret fra blodet, altså få blodsukkeret til å synke, insulinet har ikke noe med å få blodsukkeret til å stige, dette må du forklare meg.

 

Det handler jo ikke bare om at man skal spise bare karbohydrater, men at det skal være den største delen av kostholdet. I følge kostsirkelen skal ca 55% av energien vi får i oss komme fra karbohydrater, ca. 30 % fra fett og 15% fra proteiner. Det er mange som putter i seg både for mye fett og karbohydrater så de blir feite.

 

Les hele tråden, det der er så feil som det kan få blitt. Gamle og ut daterte kostholdsråd som ikke fungerer. Å putte i seg for mye fett er ekstremt vanskelig, det heter vel egentlig ikke "for mye fett" lenger heller.

Lenke til kommentar
Det stemmer, en med diabetes type 1 har ikke mulighet til å produsere insulin. Og nei, du har helt feil. En person med diabetes type 1 kan IKKE øke blodsukkeret sitt selv når det trengs. Det kan gjøre det om natten, når du sover, ettersom hvor lavt det er. Men ikke når du er våken. Når det først er på vei ned, og er lavt går det bare lavere og lavere om du ikke får i deg noe karbohydrater. La oss si du har ett blodsukker på 3. Da går det bare lavere og lavere, kroppen prøver selfølgelig å få det opp, men har ikke sjans, fordi det går ned sykt fort. Om du ikke tar deg noe karbohydrater når du har "føling" vil det etter vært gå så langt ned at du blir bevistløs og må ha sukker gjennom en sprøyte, da er det for sent å få det i seg gjennom munnen. Da vil du ikke kunne svelge det. Og ikke kom her og si at jeg ikke kan allverden om diabetes, diabetes er en stor del av hverdagen min, og som alle andre som har diabetes og bryr seg om den, VI er ekspertene når det gjelder diabetes. Etter hva du skriver så ser ikke det ut som du har diabetes.

 

Har du prøvd lav karbo kosthold, ikke ta ord for ord hva legene sier.

 

Nei, har ikke prøvd det. Jeg er ganske overbevisst om at det kan bli veldig vanskelig/ umulig å få i seg lite karbohydrater gjennom en dag, men jeg skal prøve. Har du noen forslag hva du kan spise da? Tunfisk blandet med salat er vel bra? Smaker ikke så værst heller :p

Lenke til kommentar
Der er jeg delevis med deg. "For å øke blodsukkeret må kroppen ha noe å øke med", dette har jo ingenting med insulin å gjøre. Det skal hele tiden være noe i lagrene i leveren, kroppen lager karbohydrater (ketonlegemer) av både fett og protein hvis det ikke har noe annet å ta av og dette er det andre hormoner som tar seg av. Det insulinet gjør er å fjerne sukkeret fra blodet, altså få blodsukkeret til å synke, insulinet har ikke noe med å få blodsukkeret til å stige, dette må du forklare meg.

 

Det er jo inuslinet som gjør at kroppen tar opp karbohydratene fra blodet og fyller opp lagrene i levera. Så får ikke kroppen fyllt opp lagrene har den jo ikke noe å bruke selv om bukspyttkjertelen lager glukagon.

Lenke til kommentar
Det er jo inuslinet som gjør at kroppen tar opp karbohydratene fra blodet og fyller opp lagrene i levera. Så får ikke kroppen fyllt opp lagrene har den jo ikke noe å bruke selv om bukspyttkjertelen lager glukagon.

 

Feil. Insulinet tar sukkeret fra blodet og inn i cellene. Kroppen kan da nyttegjøre seg av fett og proteiner, det er jo dette som er nøkkelen. Karbohydratene i leveren blir fint fylt opp uten hjelp av insulin, ved at fett blir omgjort til ketonlegemer. Hadde det vært slik du sier ville det ikke vært noen forskjell på en diabetiker og en uten diabetes, da måtte alle hatt spist karbohydrater for å fylle leverlagrene.

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Er nå nede i 48 kg. Det kan jo umulig stemme? men uansett, jeg merker at jeg har mindre fett på magen. Så jeg vil anbefale lav karbo på det sterkeste!

Herregud. Lavkarbo blir ikke noe annet enn å spise lavkalori med tanke på vekttap. Du er nede i 48 kg nå fordi du har mistet vannvekt som er et resultat av å kutte ut karbohydratene.

 

Edit: Men du hadde bedre og mer detaljert svar enn meg, Pijus. :)

Endret av Pollador
Lenke til kommentar

Ok?

 

Var det ikke du som var helt imot lavkarbo? Men samma det. La oss si at du veide sånn 53kg før du startet og etter 5 dager på en lavkarbo diet så har du gått ned mot 49kg. Det er forsåvidt vann og glukose du har gått ned i vekt på.

 

Og før du anbefaler noe så må du nesten prøve det ut noen par månder eller to. Det tar uansett ca 7-14 dager å switche over på forbrenningsmekamisken.

 

edit: Pollador du var raskere enn meg, pff :p

 

Synes forsåvidt 48kg er ekstremt lite for en 15 år gammel gutt som er 160cm. For å miste skinny-look må du veide rundt 60kg. Det er ikke noe kult med skinnypack, små armer og lite bryst dessverre...

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...