Gå til innhold

Råd og vink; skal ta opp lån v/ bilkjøp!


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ung fyr på nesten 20 år. som hadde tenkt å skaffe en bil jeg har sett ut.

Det er en Galant Avance 2001-modell, og jeg trenger innvilget lån. Jeg hadde tenkt til

å ta lånet og ordne alt hos forhandleren - men det har seg slik at de må ha kausjonist.

 

Jeg trenger å låne ca. 130000, men må gjøre alt på egenhånd. Skal også ha forsikting, osv.

Alt skal nå for første gang stå på mitt navn. Har hatt lappen nesten et halvt år, og kjørt en

Carisma helt til nå. Spørsmålet er jo da om råd/tips til mest mulig gunstig lån uten kausjonist...?

 

Egenkapital pr. nå: 1000 kr. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så ille med en som signerer da?

Siden bil synker så fort i verdi er det sjelden med 100% belåning.

Også for deg som hele tiden vil ha et større lån en hva bilen er verdt, dvs selge den og fortsatt ha lån samme når du selger den.

 

Sjekk ut lånakalkulatorer på nett for bil? Skriv inntekt og se?

Endret av War
Lenke til kommentar

Her er det mange faktorer som spiller inn, men det er ganske lite sannsynlig at du får et sånt lån som du er ute etter her.

 

Hoved grunnen til det er at det er veldig vanskelig å få låne 130 000,- på en bil som er verdt 130 000,-. Normalt sett er bankene villig til å låne ut mellom 60 og 80% av bilens verdi, dette grunnet stort verdifall på bilen.

 

Det er klart at en evt høy inntekt eller andre faktorer kan spille inn her, men allikevel veldig usannsynlig.

 

Sånn på mer generelt grunnlag så vil jeg uansett fraråde deg til å låne såpass mye penger til bruktbil så tidlig. Du vil ila noen få år sitte igjen med et relativt dyrt lån, og en bil som er verdt veldig lite.

Lenke til kommentar

Nå har jeg tenkt til å betale ned bl.a. til Juni, med feriepenger også utover året da jeg vil tjene mye bedre. Men jeg vet hva dette innebærer, at det er dyrt. Hvis jeg bruker hele perioden (5 år), og kjører ca. 15000 i året (skal begrense meg såpass) så har bilen kjørt 160000 når jeg er ferdig. En Galant Avance, godt vedlikeholdt, med 160000 km. på telleren har jo fortsatt relativt god verdi da...?

Lenke til kommentar

Når man selv sitter å regner på sånt så er det veldig enkelt å få regnestykket til å gå opp, men man må huske at en bank er ute etter å tjene penger uten å ta for stor risiko.

 

Hvis vi begynner med planen din til å nedbetale fortere enn de 5 året... Hvordan kan banken vite at du faktisk vil gjennomføre det? Kanskje du plutselig vil bruke feriepengene på ny TV? Det er også umulig for banken å være sikker på at du faktisk vil tjene mer fremover, de må da bare ta ditt ord på det. Og desverre(heldigvis kanskje fordi det beskytter folk mot egen dumhet) så er ikke bankene kjent for å velge å stole på en 19/20 åring i sånne sammenhenger.

 

Når det gjelder verdien på bilen din så er det ganske mye å tenke på. Det er veldig lett å si nå at man skal begrense seg til 15 000km i året, jeg sa det samme selv for et par år siden. Endte på nesten 25 000. Det skal ikke mer til enn at du får deg dame litt langt unna, så blir det enormt mange km med en gang(det som skjedde meg). Dessuten er en 2001 modell allerede i dag 8 år gammel, om 5 år er bilen faktisk 13 år gammel. Dette blir selvsagt ren tipping, men bilen vil i absolutt beste fall være verdt mellom 30 og 40 tusen når den er såpass gammel.

Lenke til kommentar

Du er nitten år og er fersk med lappen, har ingen penger og ønsker likevel en bil til 130.000?

 

Beklager, men tror du må justere forventningene dine litt. Du må tjene deg opp endel kroner (i en fast og trygg jobb) slik at du får lån. Husk at det koster mye i fullkasko (det må du ha når du har lån med pant i bilen), du betaler også maks i forsikring. På toppen av det skal du betale den ned i løpet av fem år (og i tillegg skal du ha råd til å bo et sted, kjøpe deg mat og alt av vanlige faste utgifter, du har kanskje lyst på en tv eller en vaskemaskin i løpet av de årene?

 

Hva med å spare opp noen tusen og kjøpe en billig bil kontant? Etter noen år kan du vurdere om du har råd til en bil til 130.000, kanskje?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få et 5-årslån i vertfall. Det er lettere å få lån over kortere tid dersom du kan vise til at du kan betale. Du vil aldri kunne få noe som helst lån dersom du ikke er fast ansatt eller har store tall fra forrige likning.

 

For min del var jeg i omtrendt samme situasjon i vår, men da var det snakk om et lån på rett under 100k over 3 år. Var umulig selv om jeg kunne vise til at jeg er fast ansatt fulltid.

Lenke til kommentar

Kona tjener 400k , vi bor i en kjøpt leilighet og vi valgte en suzuki liana 4dw til 110.000

Vi betaler 20.000 pr år i forsikring, du hadde vel betalt 10-15 med din kjørelengde?

Du må regne med 1000-1300 i drivstoff min pr mnd + servie som må følges om du kjøper fra forhandler og har en garanti.

 

30-40-50K i årer koster da en bil uten om lånet.

Lenke til kommentar

Hmmm såpass ja. Nå tror jeg kanskje dere ikke vet nok om situasjonen min da.

Går siste året vgs, bor hjemme og det skal jeg gjøre ett par år til tenker jeg.

Har satt opp budsjett for ett par år fremover, brutto i år var er på ca. 150k,

men neste år vil det bli nærmere 200k + 15k feriepenger utbetalt i Juni...

Har nesten ingen andre utgifter

Lenke til kommentar

Det kan jo gå, jeg gjorde det samme som deg men da med 80k og MC.

Din største mulighet er å finne en som vil signere, onkel eller hva det skal være.

Den som signerer vil ikke merke noen ting før du nekter å betale og det hele faller til inkasso.

 

Din største mulighet for lån vil jeg tru er om du skaffer 20-30% egenandel.

Behøver ikke spare, kan bruke kreditkort fra coop? din lokale bank ol.

Er grensen på 10k? bruk 2-3 kort? Det klarer du uansett om du har så god styring på økonomien som det ser ut.

 

Rentene på disse kortene vil være mindre en på billånet uansett og du vil da se på hele pakken som ett lån men det kommer i 2-3-4 giroer pr mnd.

Lenke til kommentar

Har aldri brukt Masercard'et før, men det er jo en "kredittramme" på 5000 der som jeg (så vidt jeg forstår) når som helst kan overføre til brukskonto...? Regnes dette for lån hvis jeg betaler tilbake 10.des?? (da får jeg lønning) Med de i tillegg til noen penger jeg har på buffer så får jeg hosta opp 7-8000 egenkapital. Det bør vel hjelpe litt? :)

Lenke til kommentar

Hvis du har såpass bra inntekt, hvorfor ikke bare vente 2 måneder? Om du har god kontroll på økonomien din så burde det være null problem å spare opp hvertfall 20-25 tusen. Da vil det med en gang bli mye lettere å få lån.

 

Å ta opp et lån for å ha som egenkapital til et annet lån bør du virkelig ikke gjøre, det er meget uklokt og du må som noen har nevnt over her juge på lånesøknaden din. Bilen blir ganske mye dyrere også.

 

Det står jo forresten i signaturen din at du har en Carisma 2003 modell, kan du ikke bruke den som egenkapital(bytte den inn)?

Lenke til kommentar

Jo det var innbytte seff som var tanken, har ikke råd til å ha to biler...

Men jeg har lån på Carismaen, den ble kjøpt for 125k for et år siden,

med sponsing av faren min. Nå har jeg igjen akkurat 85k på den og

forhandleren ville gi meg 85000 for den og gi meg noe rabbater på

den nye bilen...

 

Edit: hadde en ide, men fant ut at det ville bli veldig kronglete og dyrt :p

Endret av Carisma_ftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...