Gå til innhold

Siviløkonom utdanning Bodø


Ivana

Anbefalte innlegg

Jeg går på siste året på videregående skole, vg3. Jeg rekner med at karaktergjennomsnittet mitt vil ligge på ca. 4.6-4.9 når jeg går ut av videregående, som ikke er så høyt...

 

Jeg vurderer å studere master, 5-årig, for å bli siviløkonom . Jeg kommer ikke inn på de skolene med høyest karaktersnitt, så det blir kanskje Bodø. På sammordna opptak står det at det er 50 opptaksplasser, og at alle kommer inn. Betyr dette at de 50 beste kandidatene, med best karakterer, kommer inn? Hva er snitte på cirka da?

 

Noen som har erfaring fra Bodø?, hvordan er skolemiljøet, er fagene vanskelige eller hvordan er læringsstedet?

Endret av Ivarda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sjekker poenggrensene til samordna opptak ser du at Siviløkonom har en poenggrense på 42 poeng for førstegangssøkere.

Du trenger ikke altså å bekymre deg med tanke på karakterer så lenge du går ut med du antar.

Siviløkonomi studiet er underlagt Handelhøgskolen i Bodø og har vel et av de største kullene i Bodø. Studerer i byen, men går ikke studiet selv så kan ikke si noe utover det.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt ingenting som heter 'Siviløkonomi'.

Svært så pirkete vi var her da :p

Det heter vel i utgangspunktet Siviløkonom / Master of Science in Business, hvor hovedstrukturen består av en 3-årig bachelor i økonomi og ledelse og et 2-årig master studium. På samordna opptak sine sider finner du poenggrenser for både Økonomi og Ledelse, samt Siviløkonom

Endret av brback
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet, så er Handelshøgskolen i Bodø (HHB) veldig bra! Har gått der selv i 2 og 1/2 år. Utelivet er det vel kanskje noen andre byer som slår, men det er jo valg av skole som er det viktigste. HHB er det beste valget etter NHH. Siviløkonomstudie ble opprettet samtidig som på BI, forskjellen er bare at du må betale masse cash for å gå på BI.

 

Sist jeg hørte er det 200 studieplasser på siviløkonomstudie, men det kan hende jeg tar feil. Jeg kan si med 99% sikkerhet at du kommer inn med det snittet. Hvis ikke er det jo bare å søke seg inn på bachelorn som er akkuart det samme, bare at du må søke deg inn på mastergraden etter 3 år. Tror du må ha C eller bedre i snitt for å komme inn, som ikke er noe problem.

 

Fagene er greie, men det kreves en god del jobbing med fagene. Har man motivasjon og interesse for fagene går det lettere. Skolen er ikke like stor som BI, men det er vel kanskje en fordel... skolemiljøet er veldig bra, og det er mye lettere å få hjelp til fagene enten hos andre studenter som er hjelpelærere eller hos forelesere som er lett tilgjengelig. Tror HHB er ganske unik sånn sett.

 

Vel... det var litt gratis reklame. Jeg skylder dem såpass.

 

Husk å finn deg en bra hybel. Det betyr mye. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg bor i Bodø selv, og det er en stygg arkitekturby men naturen er slående! Hehe. Masse fjell og hav, skiløyper og alt. Hvis du er interessert i det. Høyskolen i Bodø er ganske ny, og den er utrolig fin. Moderne og kjempefint bygg, med samfunnet, som er en bar/debatt/samlings plass og så er det et lite treningssenter rett ved høyskolen. Men jeg er ikke sikker på om det er der siviløkonom-studiet foregår, siden noen sa det var underlagt handelshøyskolen.

Lenke til kommentar
Jeg bor i Bodø selv, og det er en stygg arkitekturby men naturen er slående! Hehe. Masse fjell og hav, skiløyper og alt. Hvis du er interessert i det. Høyskolen i Bodø er ganske ny, og den er utrolig fin. Moderne og kjempefint bygg, med samfunnet, som er en bar/debatt/samlings plass og så er det et lite treningssenter rett ved høyskolen. Men jeg er ikke sikker på om det er der siviløkonom-studiet foregår, siden noen sa det var underlagt handelshøyskolen.

Master i Økonomi og Administrasjon gir tittelen siviløkonom (Økonomi og Ledelse heter det på BI). Siviløkonomi er ikke et studie.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet, så er Handelshøgskolen i Bodø (HHB) veldig bra! Har gått der selv i 2 og 1/2 år. Utelivet er det vel kanskje noen andre byer som slår, men det er jo valg av skole som er det viktigste. HHB er det beste valget etter NHH. Siviløkonomstudie ble opprettet samtidig som på BI, forskjellen er bare at du må betale masse cash for å gå på BI.

 

Sist jeg hørte er det 200 studieplasser på siviløkonomstudie, men det kan hende jeg tar feil. Jeg kan si med 99% sikkerhet at du kommer inn med det snittet. Hvis ikke er det jo bare å søke seg inn på bachelorn som er akkuart det samme, bare at du må søke deg inn på mastergraden etter 3 år. Tror du må ha C eller bedre i snitt for å komme inn, som ikke er noe problem.

 

Fagene er greie, men det kreves en god del jobbing med fagene. Har man motivasjon og interesse for fagene går det lettere. Skolen er ikke like stor som BI, men det er vel kanskje en fordel... skolemiljøet er veldig bra, og det er mye lettere å få hjelp til fagene enten hos andre studenter som er hjelpelærere eller hos forelesere som er lett tilgjengelig. Tror HHB er ganske unik sånn sett.

 

Vel... det var litt gratis reklame. Jeg skylder dem såpass.

 

Husk å finn deg en bra hybel. Det betyr mye. Lykke til!

 

Ganske sykt å si at eneste forskjellen er at man betaler mer penger for å gå BI, siden det finnes konkrete fakta og tall på at det private næringslivet foretrekker siviløkonomer fra BI fremfor både NHH og høyskoler.

Lenke til kommentar
For å svare på spørsmålet, så er Handelshøgskolen i Bodø (HHB) veldig bra! Har gått der selv i 2 og 1/2 år. Utelivet er det vel kanskje noen andre byer som slår, men det er jo valg av skole som er det viktigste. HHB er det beste valget etter NHH. Siviløkonomstudie ble opprettet samtidig som på BI, forskjellen er bare at du må betale masse cash for å gå på BI.

 

Sist jeg hørte er det 200 studieplasser på siviløkonomstudie, men det kan hende jeg tar feil. Jeg kan si med 99% sikkerhet at du kommer inn med det snittet. Hvis ikke er det jo bare å søke seg inn på bachelorn som er akkuart det samme, bare at du må søke deg inn på mastergraden etter 3 år. Tror du må ha C eller bedre i snitt for å komme inn, som ikke er noe problem.

 

Fagene er greie, men det kreves en god del jobbing med fagene. Har man motivasjon og interesse for fagene går det lettere. Skolen er ikke like stor som BI, men det er vel kanskje en fordel... skolemiljøet er veldig bra, og det er mye lettere å få hjelp til fagene enten hos andre studenter som er hjelpelærere eller hos forelesere som er lett tilgjengelig. Tror HHB er ganske unik sånn sett.

 

Vel... det var litt gratis reklame. Jeg skylder dem såpass.

 

Husk å finn deg en bra hybel. Det betyr mye. Lykke til!

 

Ganske sykt å si at eneste forskjellen er at man betaler mer penger for å gå BI, siden det finnes konkrete fakta og tall på at det private næringslivet foretrekker siviløkonomer fra BI fremfor både NHH og høyskoler.

 

+1

 

Helt enig dette. Er veldig mange på dette forumet som sier at BI er dårlig og NHH er bare himmelen. Fakta er at BI er ranket foran NHH når det gjelder økonomiske skoler. BI har Norges beste økonomiutdanning..

 

For de som ikke innser dette: http://e24.no/arkiv/article1173532.ece (tar forbehold om gammel artikkel=

Lenke til kommentar
Fakta er at BI er ranket foran NHH når det gjelder økonomiske skoler. BI har Norges beste økonomiutdanning..

 

For de som ikke innser dette: http://e24.no/arkiv/article1173532.ece (tar forbehold om gammel artikkel=

Det kommer jo an på hva du ser på, hvem som er "best". På Financial Times' ranking er nhh over BI for eksempel. I det hele tatt synes jeg det blir litt usmakelig å si at en skole er "bedre" enn en annen. Jeg mener, når du sier BI har Norges beste økonomiutdanning, hva legger du i det? Og er du sikker på at det er det de har målt i undersøkelsen til FT?

 

 

Når det gjelder å ta siviløkonom-utdanningen i Bodø, så er vel det viktigste å vite hva det er du vil etterpå. Vil du inn i et av de amerikanske konsulent- eller revisjonsselskapene, kan det bli vanskelig, fordi de har høye krav (ikke bare karakterkrav), og tar erfaringsvis fra de mest prestisjetunge skolene. Om du ikke helt vet hva du vil gjøre enda, eller ikke har veldig høye krav til den første jobben, er nok siv.øk. i Bodø et vel så bra valg :)

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar
Fakta er at BI er ranket foran NHH når det gjelder økonomiske skoler. BI har Norges beste økonomiutdanning..

 

For de som ikke innser dette: http://e24.no/arkiv/article1173532.ece (tar forbehold om gammel artikkel=

Det kommer jo an på hva du ser på, hvem som er "best". På Financial Times' ranking er nhh over BI for eksempel. I det hele tatt synes jeg det blir litt usmakelig å si at en skole er "bedre" enn en annen. Jeg mener, når du sier BI har Norges beste økonomiutdanning, hva legger du i det? Og er du sikker på at det er det de har målt i undersøkelsen til FT?

Jeg håper virkelig ikke han studerer på BI. For hvis han er så trangsynt som han gir inntrykk for, så må jeg si jeg mister litt troa på høyere utdanning ved BI.

Lenke til kommentar

Du kan også vurdere å søke på TØH (Trondheim Økonomiske Høgskole). Her er det et veldig godt miljø på skolen, som jeg ikke kan forstå at noen andre skoler kan overgå. Du vil få sjansen til å fordype deg i seks forskjellige fagområder på Bachelor (Finansiell styring, økonomisk styring, markedsføring og innovasjon, samfunnsøkonomi, revisjon, og organisasjon og endring). TØH gir deg også muligheten til å dra utenlands i andre og tredje studieår. Selv skal jeg til Frankrike et semester.

 

Går du ved TØH vil du også ha muligheten til å ta masteren din ved NHH eller CBS (Handelshøyskolen i København) om du har tilfredsstillende karakterer. Det vil si at du vil oppfylle fagkravene til NHH:

 

For et halvt år siden var jeg i samme posisjon som deg, og jeg måtte velge mellom NHH, TØH, og HHB. Det endte til slutt på TØH på grunn av studiebyen Trondheim, ryktet, og bachelorretningen Finansiell styring. Fordi det er så mange studenter her i Trondheim er det veldig godt tilrettelagt for deg som student. Studentersamfunnet og Studentsamskipnaden vil gjøre en veldig god jobb.

 

Til syvende og sist må du tenke på at uansett hvor du går Bacheloren din, så er det hovedsakelig (vil jeg tro) Mastergraden din som avgjør om du er attraktiv for en arbeidsgiver. Derfor spiller det liten rolle om du går Bacheloren din på TØH, HiOf, HHB eller et annet sted. Det som er viktigst er at du trives i byen, at du har muligheten til utenlandsopphold, at du har mange valgfag å velge mellom, en interessant bachelormulighet, og gode forelesere.

Alt dette får du på TØH.

 

Om du vil vite mer om TØH så kan du gå inn på www.histme.no og www.hist.no/toh.

Da jeg skulle velge skole så jeg på de ulike utdanningsprogrammene, jeg leste fagbeskrivelsene, beskrivelse av valgfag til skolen, og studerte forum. I tillegg så jeg på studentorganisasjonen, og TØH Invest (aksjeklubben) trakk meg enda nærmere TØH.

 

Fra VGS hadde jeg et snitt på 4,9. Jeg hadde fordypning i Matematikk R2, Fysikk 2, og Biologi 2. I tillegg hadde jeg et år med kjemi i andreklassen. Jeg endte til slutt opp med 53 poeng.

Kravet for å komme inn på TØH i år var 46,6 poeng.

 

Jeg ser fram til å se deg på TØH til neste år :)

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig ikke han studerer på BI. For hvis han er så trangsynt som han gir inntrykk for, så må jeg si jeg mister litt troa på høyere utdanning ved BI.

Og det er absolutt ikke kritikkverdig, naivt eller trangsynt å dømme en skole med 5000 studenter(+?) på bakgrunn av en students uttalelser.

 

Visste du forresten at ingen svaner er svarte? Det er sant altså.

Endret av robin7
Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig ikke han studerer på BI. For hvis han er så trangsynt som han gir inntrykk for, så må jeg si jeg mister litt troa på høyere utdanning ved BI.

Og det er absolutt ikke kritikkverdig, naivt eller trangsynt å dømme en skole med 5000 studenter(+?) på bakgrunn av en students uttalelser.

 

Visste du forresten at ingen svaner er svarte? Det er sant altså.

Hvor ser du jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig ikke han studerer på BI. For hvis han er så trangsynt som han gir inntrykk for, så må jeg si jeg mister litt troa på høyere utdanning ved BI.

Og det er absolutt ikke kritikkverdig, naivt eller trangsynt å dømme en skole med 5000 studenter(+?) på bakgrunn av en students uttalelser.

 

Visste du forresten at ingen svaner er svarte? Det er sant altså.

Hvor ser du jeg gjør det?

Jeg har øyne, du vet - de som er plassert over nesen på hver side av den øvre delen av ansiktet. Disse kan du bruke til å identifisere og skue objekter, slikt som tekster. Hvis det er tolkningsdelen av din egen tekst som er problemet, kan jeg godt stille til disposisjon.

Lenke til kommentar

Bli kvitt den holdningen der. Ingen grunn til å være spydig.

Jeg har ingen formening om hvorvidt NHH er bedre enn BI, jeg studerer fysikk og matematikk ved NTNU selv og er fornøyd med det. Poenget er bare at det på ingen måte er skrevet i sten at BI er bedre enn NHH (eller motsatt). Ratingen på slike kåringer varierer VELDIG etter hvem som kårer, og fra år til år. Verken siviløkonomer fra NHH eller BI sliter særlig med å få seg jobb, og det er mye annet som teller for om du blir flink i faget ditt.

 

NHH har for eksempel et av de beste studentmiljøene i landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...