Gå til innhold

Siviløkonom utdanning Bodø


Ivana

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For et halvt år siden var jeg i samme posisjon som deg, og jeg måtte velge mellom NHH, TØH, og HHB. Det endte til slutt på TØH på grunn av studiebyen Trondheim, ryktet, og bachelorretningen Finansiell styring. Fordi det er så mange studenter her i Trondheim er det veldig godt tilrettelagt for deg som student. Studentersamfunnet og Studentsamskipnaden vil gjøre en veldig god jobb.

 

Da valgte du skolen med minst prestisje! Gratulerer!

Lenke til kommentar
Fakta er at BI er ranket foran NHH når det gjelder økonomiske skoler. BI har Norges beste økonomiutdanning..

 

For de som ikke innser dette: http://e24.no/arkiv/article1173532.ece (tar forbehold om gammel artikkel=

Det kommer jo an på hva du ser på, hvem som er "best". På Financial Times' ranking er nhh over BI for eksempel. I det hele tatt synes jeg det blir litt usmakelig å si at en skole er "bedre" enn en annen. Jeg mener, når du sier BI har Norges beste økonomiutdanning, hva legger du i det? Og er du sikker på at det er det de har målt i undersøkelsen til FT?

 

 

Når det gjelder å ta siviløkonom-utdanningen i Bodø, så er vel det viktigste å vite hva det er du vil etterpå. Vil du inn i et av de amerikanske konsulent- eller revisjonsselskapene, kan det bli vanskelig, fordi de har høye krav (ikke bare karakterkrav), og tar erfaringsvis fra de mest prestisjetunge skolene. Om du ikke helt vet hva du vil gjøre enda, eller ikke har veldig høye krav til den første jobben, er nok siv.øk. i Bodø et vel så bra valg :)

 

Jeg ser ikke helt logikken i at hvis man ikke helt vet hva man vil gjøre, skal man velge HHB framfor andre?

 

Jeg antar at du mener de fire store? De trenger masse folk over hele landet, og de rekrutterer de beste fra alle økonomiutdanningene over hele landet. Tror ikke du helt vet hva du snakker om.

Lenke til kommentar

En viktig ting som blir viktigere og viktigere hos arbeidsgiver er personlighet. Om du har gode karakterer fra NHH, BI, UiA, HHB, TØH osv og kommer inn på intervju, så spiller det liten rolle hvilken skole du har gått på. Da er det om å gjøre å ha en personlighet som er ettertraktet og vise det.

 

Jeg snakket med en i PwC for ca en måned siden ang dette. Han påpekte at A er A enten det er NHH eller TØH, og at det ikke er det som er det viktigste. Hos dem blir de med tilfredsstillende karakterer innkalt til intervju, og når en først er innkalt til intervju står alle likt.

Lenke til kommentar
Da valgte du skolen med minst prestisje! Gratulerer!

 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Særlig den delen hvor jeg nevnte at det er hvor du tar (og hvor god den er) masterdelen din som er avgjørende for hvor attraktiv du er på markedet.

Det høye inntakskravet på TØH bidrar til å heve nivået betydelig. Og skal man sammenligne nivået på en B-student ved TØH og en B-student ved HHB, tror jeg ikke det vil være den store forskjellen.

Som sagt, det er veldig viktig at du trives og at det er et godt miljø rundt deg. Når det er sagt, så er det klart at NHH tilbyr landets beste økonomiutdanning (sammen med BI).

 

Dog er både BI og NHH utelukket for trådstarter, i og med at han ikke har snittet til å komme seg inn på NHH, og (sannsynligvis) ikke vil betale for å komme seg inn på BI. Jeg synes denne tråden skled veldig bort fra trådstarter, og over på BI vs. NHH...

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt logikken i at hvis man ikke helt vet hva man vil gjøre, skal man velge HHB framfor andre?

 

Jeg antar at du mener de fire store? De trenger masse folk over hele landet, og de rekrutterer de beste fra alle økonomiutdanningene over hele landet. Tror ikke du helt vet hva du snakker om.

 

Hvis h*n ikke vet hva h*n skal velge, og ikke har veldig høye ambisjoner, vil jeg si at det ikke er noe "feil valg" - da vil OP komme dit h*n vil i arbeidsmarkedet. Og om h*n da synes Bodø høres spennende ut, ja da synes jeg det burde telle mest.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...