Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vask og vedlikehold i vintersesongen...


Carisma'03

Anbefalte innlegg

Vinteren er litt av og på nå, men snart blir det nok vinter på heltid her på Østlandet.

Dette er min første vinter med bil og lappen, så jeg trenger noen tilbakemeldinger...

 

Jeg ønsker å ta vare på bilen min, være grundig med vedlikehold og slikt hele vinteren,

det er da en rimelig strøken sølvfarga Mitsubishi Carisma 2003 som har gått 85000 km nå.

 

:love:

 

Vinter -> salt -> rust -> skader på bil... Ikkesant?

 

Tenker å vaske bilen (selvvask på Statoil) 1 til 2 ganer i uka.

Skal da vaske hele, og spyle inn i hjulbuer og på alufelgene.

 

:thumbup:

 

Spørsmål:

-Høres dette greit ut?

-Hvor ofte må bilen vaskes UNDER??

-Er det noe annet jeg må passe på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vinteren er litt av og på nå, men snart blir det nok vinter på heltid her på Østlandet.

Dette er min første vinter med bil og lappen, så jeg trenger noen tilbakemeldinger...

 

Jeg ønsker å ta vare på bilen min, være grundig med vedlikehold og slikt hele vinteren,

det er da en rimelig strøken sølvfarga Mitsubishi Carisma 2003 som har gått 85000 km nå.

 

:love:

 

Vinter -> salt -> rust -> skader på bil... Ikkesant?

 

Tenker å vaske bilen (selvvask på Statoil) 1 til 2 ganer i uka.

Skal da vaske hele, og spyle inn i hjulbuer og på alufelgene.

 

:thumbup:

 

Spørsmål:

-Høres dette greit ut?

-Hvor ofte må bilen vaskes UNDER??

-Er det noe annet jeg må passe på?

 

Har du noe slags LSP (voks/sealer) på bilen? Lagt når?

Er den tectylbehandlet nylig? (hvis ikke, underspyl bilen hver gang du vasker!)

Statoil bruker mange forskjellige avfettinger i selvvasken, så det er håpløst å si hvor sterk/mild den er. Samme gjelder skum/såpe.

 

Ta med egen avfetting (f.eks Prickbort, som noen statoilstasjoner selger,) bøtte med en god såpe, og vaskehanske til selvvasken. Ikke alle stasjonseiere er like glad i det, mens noen synes det er veldig kult.

Lenke til kommentar

Polerte bilen rett før høsten slo inn for fullt, men det var ikke noe proft -

skal polere bedre og mere til våren igjen. Tectylbehandling er jeg usikker på,

mulig det ble gjort i fjor før jeg fikk bilen. Må nesten undersøke når det ble gjort.

 

Ellers så vaska jeg bilen idag. Spyle en god del under bilen :)

Da brukte jeg rengjøringsprogram. Viktig å skylle av også??

 

Hva er en vaskehanske? LOL.

Brukte svamp også, forsiktig.

Lenke til kommentar

Kan nevne at dersom du er på en Statoil eller tilsvarende i selvvasken, så må du ALDRI røre den børsten som står så fint plassert i den firkanta boksen. Det du kan gjøre er å røre den, og bare dra et par fingre over, så vil du garantert kjenne at du treffer småstein som ligger fanget innimellom alle trådene i børsten (jeg har sjekket).

 

En grei vask på Statoil selvvask som fungerer innimellom er kun program 2 (rengjøring) og avspyling. Jeg tror det kan være en fordel å spyle over med det siste programmet ("glanstørk") som består av renset vann afaik dersom du ikke skal tørke av bilen i etterkant. Dette må vurderes etter vannkvaliteten på stedet. Her f.eks er vannet i det offentlige vannverket veldig rent og jeg får ikke merker av at vannet tørker på bilen, men det betyr ikke at det er slik overalt.

Lenke til kommentar
Kan nevne at dersom du er på en Statoil eller tilsvarende i selvvasken, så må du ALDRI røre den børsten som står så fint plassert i den firkanta boksen. Det du kan gjøre er å røre den, og bare dra et par fingre over, så vil du garantert kjenne at du treffer småstein som ligger fanget innimellom alle trådene i børsten (jeg har sjekket).

 

En grei vask på Statoil selvvask som fungerer innimellom er kun program 2 (rengjøring) og avspyling. Jeg tror det kan være en fordel å spyle over med det siste programmet ("glanstørk") som består av renset vann afaik dersom du ikke skal tørke av bilen i etterkant. Dette må vurderes etter vannkvaliteten på stedet. Her f.eks er vannet i det offentlige vannverket veldig rent og jeg får ikke merker av at vannet tørker på bilen, men det betyr ikke at det er slik overalt.

 

Stemmer det, jeg bruker de to støtt og stadig, ca 1 gang pr uke.

Og jeg tror det er rent og fint vann her også. På Skedsmo :)

Men jeg kan jo prøve den glanstørk-knappen også.

 

Holder meg unna den børsta ja ;) Har prøvd den litt et par ganger,

men det gjør jeg aldri igjen (ikke at det har skjedd noe da men)...

Lenke til kommentar

Høstpoleringen er viktigst!! Det er da det er viktig å beskytte bilen for vinteren, og bruke god forsegling/voks.

 

Alle "seriøse" bilpleieprodusenter har vaskehansker (til og med turtle.) Disse riper ikke lakken som en svamp, og er vaskbare på opptil 90 grader så du har dem lenge.

Du kan bruke søkeordet "mitt" på hjemmesiden min så ser du et meget vanlig eksempel.

 

Skylling er alltid veldig viktig, såperester o.l tærer på lakken.

 

Jeg vasker i flere minusgrader, men da er det viktig at dørlåser, alle stag og mekaniske deler i dørene er godt smurt, dørlister behandlet med f.eks silicone, o.l

 

Vasker du bilen i ti minus og parkerer den rett etterpå får du trøbbel. Men hvis du tørker bilen (inni dørene også) med en water magnet el.l etter vask, og tar deg en god kjøretur etterpå, er det som regel ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Høstpoleringen er viktigst!! Det er da det er viktig å beskytte bilen for vinteren, og bruke god forsegling/voks.

 

Alle "seriøse" bilpleieprodusenter har vaskehansker (til og med turtle.) Disse riper ikke lakken som en svamp, og er vaskbare på opptil 90 grader så du har dem lenge.

Du kan bruke søkeordet "mitt" på hjemmesiden min så ser du et meget vanlig eksempel.

 

Skylling er alltid veldig viktig, såperester o.l tærer på lakken.

 

Jeg vasker i flere minusgrader, men da er det viktig at dørlåser, alle stag og mekaniske deler i dørene er godt smurt, dørlister behandlet med f.eks silicone, o.l

 

Vasker du bilen i ti minus og parkerer den rett etterpå får du trøbbel. Men hvis du tørker bilen (inni dørene også) med en water magnet el.l etter vask, og tar deg en god kjøretur etterpå, er det som regel ikke noe problem.

 

 

Ok men tror ikke jeg gidder å styre med polering nå. Skal heller være nøye med vask/vedlikehold.

 

Vaskehanske så jo fint og praktisk ut det da. Tror jeg skal skaffe meg sånne.

 

Skyller alltid av bilen godt etterpå, eneste untaket var idag (underspylinga).

Men det holder kanskje å spyle bilen med bare vann under eller må jeg ha såpe?

 

Tror ikke alle f.eks. dørene mine er så godt smurt,

de er jo litt vanskeligere å få opp når det er kaldt.

 

Men jeg skal nok passe på å vaske når det er rundt 0, eller mer :)

Lenke til kommentar

Er ikke så viktig med såpe på underspyling, så lenge det blir spylt bra :)

Multilube er veldig bra til dørhengsler; den kommer ut av sprayboksen tyntflytende, penetrerer godt, og herder til fett etter noen timer.

 

vasker dokke virkelig 1-2 ganger i uka? gjennom hele vinteren? :dontgetit::whistle:

 

Kommer an på hvor mye man har kjørt, og hvor man har kjørt..

Noen uker blir det bare avfetting med Prickbort - spyling med HT - skumlegging med såpe - spyling med HT

Lenke til kommentar

Sånn avfetning, tar den ikke vekk alle poleringsmidla som er smurt på? I hvertfall fikk jeg høre fra samboeren min at det var bare tull å bruke avfetning på selvvask. Da skylte jeg visst all poleringa bort! Så da hørte på ham og vasket bare med skum og vann på selvvask anlegget. Er det ikke riktig det liksomt?

Og jeg vasker virkelig ikke 1 gang i uka! Av og til er bilen like skitten dagen etter vask! På vinterstid vasker jeg 1 gang i 3 uker sånn omtrent. Den er bra polert, 3 år gammel, fin lakk og understellsbehandla i år.

Lenke til kommentar
Da skylte jeg visst all poleringa bort!

 

Bare for å oppklare litt angående begrep osv. i bilpleie;

  • Polering er i utgangspunktet jobben man gjør, midlene man bruker kalles polish eller poleringsmidler. Denne gir i utganspunktet ingen beskyttende effekt med mindre det er en AIO (se under)
  • Voks (eventuelt sealer eller LSP som er fellesbetegnelsen) er enten noe man legger på etter polering, eller en "funksjon" som ligger i polishen du har brukt. I så tilfelle har du nok brukt en
  • AIO som er det voksproduktet du vanligvis får kjøpt på bensinstasjonene. Dette står for "All in one" og skal i utgangspunktet være både lakkrens, polish og voks i ett produkt.

Med andre ord; det du eventuelt har fjernet med den sterke avfettingen er voks/sealer. (LSP = Last Step Protection; dvs det beskyttende produktet du legger på som siste steg etter polering.)

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt hvordan polering egentlig skal gjøres.

Er så avansert det du snakker om nå, men skal prøve å få

det skikkelig til til våren. For øvrig er det viktigste for meg at

bilen min har en metallic lakk som kan brukes som speil :p

 

Polering kan være så mangt det.. men selve hensikten med polering er å "glatte ut" for å få glans. Mannen i gata polerer som regel bilen for hånd med en AIO, denne både renser, polerer og legger igjen litt beskyttelse. Men "poleringen" er som regel basert på fillere; dvs den skal skjule småriper. Da er det viktig at beskyttelsesdelen i produktet er bra, slik at ikke ripene kommer tilbake etter en vask eller to.

 

Det finnes også rene rens- polish- og voksprodukter; Meguiar's Deep Crystal Step 1+2+3 er et godt eksempel på slike.

 

Maskinpolering er det "proffene" gjør, og da tror selvfølgelig mannen i gata at dette innebærer å kjøpe en maskin til 299,- som de kliner litt gammel Turtlewax på. Denne maskinen brukes skjelden mer enn en gang eller to før den havner på fyllingen.

 

Maskinpolering gjøres som regel "skikkelig" når man bruker produkter som er beregnet på dette. Disse produktene skal som regel korrigere lakken din; med andre ord rett og slett fjerne noen få my (fragmenter av en millimeter) for å få bort ripene. Det finnes vanvittig mange graderinger på hvor aggressive disse midlene er, og dette skal igjen balanseres med aggressivitet på pads. En "proff" har som regel minst 3 forskjellige graderinger på korrigerende midler, og minst 5-6 forskjellige pads med ulik agressivitet.

 

Maskinene som brukes er

DA; dual action. En "safe" maskin som oscillerer, og dermed er lite aggressiv i seg selv

Roterende; "heavy duty." Ser ut som en vinkelsliper, men jobber på mye lavere turtallsområder. (ca 700-3000) En god roterende maskin har høyt dreiemoment, og elektronisk opprettholdelse av turtallet slik at den ikke bremses når man øver press på den.

 

Da har jeg sagt ørlitegrann om polering, på en veldig generell basis. Håper du ble klokere ;)

Lenke til kommentar

En kaldavfetting kan faktisk gjøre lakken "vannavvisende" men da på en "seigere" måte enn når det var voks på.

I vaskehaller har jeg inntrykk av at de for det meste bruker microavfetting / alkaliske løsninger, og disse vil ikke få lakken til å sheete/beade.

 

Jeg tar med egen avfetting på selvvasken for å være på den sikre siden B)

 

(plutselig har de endret kjemikalier, og de sier ikke fra om slikt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...