Gå til innhold

Sony A850 under 16000 nå. Et reelt alternativ?


Anbefalte innlegg

Det er stille rundt Sony synes jeg, og lurer egentlig litt på hvorfor. Personlig liker jeg en god del av spesifikasjonene til 850 og 900 - og de er vel de eneste som leverer FF med innebygd stabilisering.

 

Er det noen som har erfaringer med 850? Spesielt sett opp mot 5D og D700?

 

Edit: Faktafeil

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderte A900 opp mot D700 og 5D II selv da jeg i sommer begynte objektivinnkjøp for fullformat (har 5D II på tur til meg nå) - for min del var mangel på video og dårligere høy-iso-ytelese turn offs med A900.

 

Ja da vurderte du stort sett de samme kameraene som meg, bortsett fra at jeg ikke vurderer 900, men 850 da det lille 900 gir ekstra ikke er interessant for meg, mens -4000 i pris er fint.

 

Video driter jeg fullstendig i, men iso-ytelsen er et tema. Noe av dårligere iso-ytelse veies opp med innebygget IS, da jeg i praksis ser at jeg kommer til å ende opp med en del ustabilisert optikk både til Canon og Nikon. Dessuten, i alle fall i følge dxomark, så er ikke forskjellen SÅ stor om en korrigerer for oppløsning.

 

Iso-ytelsen er vel uansett en god porsjon bedre enn alternativene andre veien - D300s, 7D og K7.

 

Jeg er litt i villrede når det gjelder optikkporteføljen til Sony - klarer ikke helt å sette sammen en OK pakke (normalobjektiv, vidvinkelzoom og telezoom antakeligvis) til en OK pris like lett som hos CaNikon. Men kan hende jeg ikke har sett godt nok.

Lenke til kommentar

Etter å har brukt både Nikon D700 og 5DI og II de siste årene, så har jeg anskaffet meg en A850 med en Sony 50 1.4. En Carl Zeiss 135 1.8 er på vei fra HK og planen er å anskaffe en CZ 24-70 2.8 i tillegg.

 

Erfaringen så langt er at Sony absolutt er et reelt alternativ til de to store. Ergonomien er meget god og kameraet "passer" enda bedre i mine hender enn hva 5D gjorde.

Den innbygde bildestablilisatoren er en stor fordel i og med at du med denne løsningen får stabilisering på alle objektiver.

 

Når det gjelder bildekvaliteren ser den ut til å være fullt på høyde med 5DII, selv om jeg ikke enda har testet med "kremoptikk". N+C er kanskje litt bedre på høy ISO enn Sony, men ved korrekt eksponering er 3200 ganske brukbart.

 

Ulempene ved å velge Sony fullformat er at du ikke har tilgang til like mye brukt optikk som N+C. Men om du ikke er skvetten så er det mye god Minolta optikk tilgjengelig på f.eks Ebay. Mye av denne optikken yter etter sigende godt på fullformat.

I tillegg vil noen kanskje savne muligheten til å filme i HD kvalitet.

 

Om det er andre brukere på forumet av A900/A850 så hører jeg gjrne om deres erfaringer f.eks i forhold til erfaringer med Minolta optikk :-)

Lenke til kommentar
Etter å har brukt både Nikon D700 og 5DI og II de siste årene, så har jeg anskaffet meg en A850 med en Sony 50 1.4. En Carl Zeiss 135 1.8 er på vei fra HK og planen er å anskaffe en CZ 24-70 2.8 i tillegg.

 

Erfaringen så langt er at Sony absolutt er et reelt alternativ til de to store. Ergonomien er meget god og kameraet "passer" enda bedre i mine hender enn hva 5D gjorde.

Den innbygde bildestablilisatoren er en stor fordel i og med at du med denne løsningen får stabilisering på alle objektiver.

 

Når det gjelder bildekvaliteren ser den ut til å være fullt på høyde med 5DII, selv om jeg ikke enda har testet med "kremoptikk". N+C er kanskje litt bedre på høy ISO enn Sony, men ved korrekt eksponering er 3200 ganske brukbart.

 

Ulempene ved å velge Sony fullformat er at du ikke har tilgang til like mye brukt optikk som N+C. Men om du ikke er skvetten så er det mye god Minolta optikk tilgjengelig på f.eks Ebay. Mye av denne optikken yter etter sigende godt på fullformat.

I tillegg vil noen kanskje savne muligheten til å filme i HD kvalitet.

 

Om det er andre brukere på forumet av A900/A850 så hører jeg gjrne om deres erfaringer f.eks i forhold til erfaringer med Minolta optikk :-)

 

Dette synes jeg var interessant å høre. Takk!

 

Jo mer jeg vurderer det, jo mer interessant er det for meg å ha IS innebygget i huset. Jeg ser at jeg antakeligvis ender opp med svært mye ustabilisert optikk til Canon og Nikon når en skal ta optisk kvalitet og pris med i ligningen for innkjøp. Innebygd IS betyr mulighet for bruk av lavere ISO i større andel av tilfellene - så den ISO-forskjellen som faktisk er, blir enda mindre betydningsfull.

 

850 frister mer og mer, men det hadde vært fint å se om det gikk ned i pris andre steder enn hos Pixmania også.

Lenke til kommentar
Hihi, drøye priser er det nok - men kremobjektiver er det.

 

Det var nettopp en omtale av Sony 850 på foto.no, testet med 135mm/1.8 - må si det virket meget fristende. Den størst ulempen slik jeg ser det, er at det virker som de objektivene som kan yte huset rettferdighet er svindyre - så da hjelper det ikke om huset er bra priset. Det gjelder vel forsåvidt Canon og Nikon også, men da er utvalget av brukt optikk bedre. Dersom en ønsker FX så er det mest økonomiske alternativet en brukt 5D.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Hihi, drøye priser er det nok - men kremobjektiver er det.

 

Det var nettopp en omtale av Sony 850 på foto.no, testet med 135mm/1.8 - må si det virket meget fristende. Den størst ulempen slik jeg ser det, er at det virker som de objektivene som kan yte huset rettferdighet er svindyre - så da hjelper det ikke om huset er bra priset. Det gjelder vel forsåvidt Canon og Nikon også, men da er utvalget av brukt optikk bedre. Dersom en ønsker FX så er det mest økonomiske alternativet en brukt 5D.

 

Eirik

Sjekk tilbudet i tråden under, Japanfoto har A850 kit til 21499 med CZ 16-35

Lenke til kommentar
Om det er andre brukere på forumet av A900/A850 så hører jeg gjrne om deres erfaringer f.eks i forhold til erfaringer med Minolta optikk :-)

Av minolta til a900 har jeg 70-210f4 (beercan) som funker enda bedre enn på crop.

Minolta 300f4 G APO er krem med sukker på.

Ellers skal all minolta optikk passe på a850/a900 selv om det er crop. Kameraet justere seg ette hvilke objektiv som er på. Dog er FF det beste og det er det en del av fra Minolta

Lenke til kommentar
Av minolta til a900 har jeg 70-210f4 (beercan) som funker enda bedre enn på crop.

Minolta 300f4 G APO er krem med sukker på.

Ellers skal all minolta optikk passe på a850/a900 selv om det er crop. Kameraet justere seg ette hvilke objektiv som er på. Dog er FF det beste og det er det en del av fra Minolta

 

Takk for tips. Blir nok en Beercan fra Ebay, prisene der var langt fra avskrekkende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Om det er andre brukere på forumet av A900/A850 så hører jeg gjrne om deres erfaringer f.eks i forhold til erfaringer med Minolta optikk :-)

 

Nå har man jo forskjellige preferanser, men jeg ville sjekket ut følgende objektiver:

 

Minolta 28/2

Minolta 35/2

Minolta 85/1.4

Minolta 100/2

Minolta 135/2.8

Minolta 200/2.8

Minolta 300/4

 

Minolta 28-135/4-4.5

Minolta 35-105/3.5-4.5

Minolta 70-210/4

 

Noen av disse finnes i forskjellige utgaver, da er det i såfall en lenke videre på sida jeg har henvist til (se etter "Related lenses"). Samtlige av disse har fått gode tilbakemelder på cropkameraer, jeg har ikke sjekket i forhold til FF, men iom at anmeldelsene på dyxum er rimelig oversiktlige er det enkelt å sjekke selv :)

Jeg har ikke lenket til Minolta objektiver som er videreført av Sony som f.eks. 100mm makro, da jeg regner med at disse likevel er kjente.

 

I tillegg har Minolta er utall av varianter av normalzoomer i området fra 24mm til 105mm med blender i området fra 3.5 til 4.5 som koster fra 2000 og nedover, disse kan være kjekke som små lette reiseobjektiver. Sjekk tilbakemeldinger på dyxum for å se hvordan de yter på FF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...