Gå til innhold

[Løst]Hjelp til valg av ny mobil! -HTC Hero!


Meh.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er viktig å få med at 5800 har en eldre skjermteknologi så den er ikke like god å bruke med fingrene som Hero er. Dessuten faller den gjennom på OS akkurat som Omnia HD. Dette er opprinnelig ikke laget for touch og er foreldet. Sony Ericsson W995 er en god telefon, men i dette selskapet virker den forferdelig kjedelig og gammeldags.

Lenke til kommentar
skal dra på elkjøp og prøve.

 

Du leser tankene mine :scared:

 

Dette er ikke lett.

 

Dro på elkjøp for å bli klok. Skulle se på mobil og TV. Hvor lett er det når de har en lang vegg full av mobiler, og flere hundre TV apparater utstilt...

 

Nokia 5800 forsåvidt grei. Jeg er jo godt kjent med Nokia og dems menyer. Men kunne godt tenkt meg at den telefon hadde kraftigere vibrasjon når man trykket på den. Vi stilte den på maks, men ikke godt nok synes jeg.

 

Hero, flott telefon. Ukjent å bruke, men veldig skarp og god i skjerm. Flott å trykke på.

 

Så prøvde jeg Samsung S8000 jet (tror jeg). Den likte jeg kanskje best. Den var ekstremt kjapp når man trykket på den. Den gav god bekreftelse når man trykket på den. OG menysystemet virket å enkelt og bra. Den virket også god å skrive på....

 

Hva mener dere om den Samsungen jeg nevner. ER dere kjent med den

?

 

Litt klok blir man, men mest forvirret egentlig.

 

Det ble verken TV el telefon i denne omgang....

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Samsung Jet har en stor svakhet, det er nemlig ingen smart telefon, det er dog dette som gjør den rask. OSet er ett prioritært Samsung OS, dette betyr at den ikke er like proff som telefoner med Android, Windows mobile og Symbian. Ett annet minus med prioritært OS er at det er begrenset hva som finnes av programmer og spill.

Lenke til kommentar

Er det ingen som tenker over sikkerheten til et OS, 3 parts programmer og evt kryptering av personlige filer?

 

Android mobiler har jo ingen form for sikkerhet.

 

I så måte er jo Windows Mobile, iPhone OS og Symbian MYE bedre.

 

Men det er kanskje kjedelig og ut å tenke sikkerhet......... :oP

Lenke til kommentar

Det eneste mobil OS som har blitt direkte hacket er iPhone OS så at det er sikkert er bare tull. Vistnok gjelder dette jailbreakede iPhoner, men nå er det da en gang sånn at en jailbreaked telefon er koll åpen. Android, Symbian, WM og iPhone OS er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte, dermed ER de å annse som sikker. Virus er ett annet problem, men dette gjelder bare WM og Symbian...pr. dags dato hvertfall.

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
Det eneste mobil OS som har blitt direkte hacket er iPhone OS så at det er sikkert er bare tull. Vistnok gjelder dette jailbreakede iPhoner, men nå er det da en gang sånn at en jailbreaked telefon er koll åpen. Android, Symbian, WM og iPhone OS er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte dermed ER de sikker. Virus er ett annet problem, men dette gjelder bare WM og Symbian...pr. dags dato hvertfall.

 

Det du sier faller på sin egen urimelighet, fordi Android ER åpent i utgangspunktet. Riktig at det er jailbreakede iPhoner som er affektert av malware/virus/overtatt kontroll. Det er også riktig at en jailbraked iPhone er helt åpen, men Android ER allerede åpen fresh out of the box. Det finnes INGEN kontroll med 3 parts programmer, slik Apple har overfor sine Apps. Google har en slags algoritme som søker igjennom alle apps for å finne feilkoder osv som ikke er i samsvar med retningslinjer. MEN denne type kontroll er et hav unna den type kontroll som Apple innehar hvor hver eneste app blir testet ut og gjennomgått av en programmerer/ingeniør for å finne ut av hvordan koden påvirker iPhone OS og at innleverte app har den kvaliteten som Apple vil ha.

 

Ergo, Android har ingen grunnleggende sikkerhet for en bruker. Alle apps operer i sin egen "sandbox" og blir forstått av Android OS'et som en unik bruker. Med en gang denne barieren er brutt så er ALT åpent. Hvis din Android mobil blir stjålet så er ALT tilgjengelig. Du har ingen mulighet for remote wipe, og ingen filer er kryptert.

 

Jeg utelater egentlig virus fra diskusjonen, fordi det avhenger totalt av mindre smarte brukere som klikker OK på alt de mottar uten kritisk sans.

Endret av news24
Lenke til kommentar
Det eneste mobil OS som har blitt direkte hacket er iPhone OS så at det er sikkert er bare tull. Vistnok gjelder dette jailbreakede iPhoner, men nå er det da en gang sånn at en jailbreaked telefon er koll åpen. Android, Symbian, WM og iPhone OS er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte, dermed ER de å annse som sikker. Virus er ett annet problem, men dette gjelder bare WM og Symbian...pr. dags dato hvertfall.

 

Vel. Det der burde du være forsktig med å skrive. Hva vet du egentlig om det?

 

Jeg ser hva news24 tenker på. Men nå skal jeg sove, så slik for vi ta i morra :)

Lenke til kommentar

Som dere ser skrev jeg "...er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte, dermed ER de å annse som sikker".

På Android må man godta programmene man skal innstalere og tom. gå i menyen og godta usikre programmer for å få innstalert programmer som ikke er fra Android marked.

Du sier "Hvis din Android mobil blir stjålet så er ALT tilgjengelig", herremann, dette gjelder da alle telefoner! Kommer man gjennom sim koden er det for det meste åpent.

Lenke til kommentar
Det eneste mobil OS som har blitt direkte hacket er iPhone OS så at det er sikkert er bare tull. Vistnok gjelder dette jailbreakede iPhoner, men nå er det da en gang sånn at en jailbreaked telefon er koll åpen. Android, Symbian, WM og iPhone OS er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte dermed ER de sikker. Virus er ett annet problem, men dette gjelder bare WM og Symbian...pr. dags dato hvertfall.

 

Det du sier faller på sin egen urimelighet, fordi Android ER åpent i utgangspunktet. Riktig at det er jailbreakede iPhoner som er affektert av malware/virus/overtatt kontroll. Det er også riktig at en jailbraked iPhone er helt åpen, men Android ER allerede åpen fresh out of the box. Det finnes INGEN kontroll med 3 parts programmer, slik Apple har overfor sine Apps. Google har en slags algoritme som søker igjennom alle apps for å finne feilkoder osv som ikke er i samsvar med retningslinjer. MEN denne type kontroll er et hav unna den type kontroll som Apple innehar hvor hver eneste app blir testet ut og gjennomgått av en programmerer/ingeniør for å finne ut av hvordan koden påvirker iPhone OS og at innleverte app har den kvaliteten som Apple vil ha.

 

Ergo, Android har ingen grunnleggende sikkerhet for en bruker. Alle apps operer i sin egen "sandbox" og blir forstått av Android OS'et som en unik bruker. Med en gang denne barieren er brutt så er ALT åpent. Hvis din Android mobil blir stjålet så er ALT tilgjengelig. Du har ingen mulighet for remote wipe, og ingen filer er kryptert.

 

Jeg utelater egentlig virus fra diskusjonen, fordi det avhenger totalt av mindre smarte brukere som klikker OK på alt de mottar uten kritisk sans.

 

Har du røykt sokkene dine eller noe? Du har tydeligvis veldig liten ide om hva du snakker om. For det første så skal jeg love deg at "programmerer/ingeniør" ikke går igjennom iphone apps. Det er mer helpdesk type folk det er snakk om, som trykker seg igjennom det de finner. For det andre, når et program først er installert på iphone så har du null kontroll over det. OS / filsystem er direkte beskyttet, men du har ingen oversikt over hva programmet gjør videre (aka snoke i feriebildene dine, sende statistikk ut på nettet osv).

 

Android programmer har flags som programmerer må definere for hva programmet skal ha tilgang til. Det får du opp før du installerer programmet (f.eks: app vil få tilgang til nettverk, kamera, mikrofon, gps, privat info. Vil du fortsatt installere?). Har ikke programmøren satt de flaggene, så får ikke programmet tilgang til det, enkelt og greit.

 

Videre så har hvert enkelt program (som du så vidt nevnte) en egen bruker med begrensede rettigheter det kjøres under, og har tilhørende privat filområde, privat (sql basert) database, og et public filområde som alt har tilgang til. Hvis en annen app vil ha tilgang til data i privat området må det spørre gjeldende app via et nøye definert API, som så app kan velge om det vil svare på eller ikke. Videre er det som standard sperret for å installere programmer utenom Market. Man kan slå på at man kan installere fra andre kilder, men da får man en bømann dialog opp som forklarer at det kan være farlig, og som man må bekrefte at ja man vil det.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Det eneste mobil OS som har blitt direkte hacket er iPhone OS så at det er sikkert er bare tull. Vistnok gjelder dette jailbreakede iPhoner, men nå er det da en gang sånn at en jailbreaked telefon er koll åpen. Android, Symbian, WM og iPhone OS er alle lukket i den forstand at ett program trenger tilatelse for å starte dermed ER de sikker. Virus er ett annet problem, men dette gjelder bare WM og Symbian...pr. dags dato hvertfall.

 

Det du sier faller på sin egen urimelighet, fordi Android ER åpent i utgangspunktet. Riktig at det er jailbreakede iPhoner som er affektert av malware/virus/overtatt kontroll. Det er også riktig at en jailbraked iPhone er helt åpen, men Android ER allerede åpen fresh out of the box. Det finnes INGEN kontroll med 3 parts programmer, slik Apple har overfor sine Apps. Google har en slags algoritme som søker igjennom alle apps for å finne feilkoder osv som ikke er i samsvar med retningslinjer. MEN denne type kontroll er et hav unna den type kontroll som Apple innehar hvor hver eneste app blir testet ut og gjennomgått av en programmerer/ingeniør for å finne ut av hvordan koden påvirker iPhone OS og at innleverte app har den kvaliteten som Apple vil ha.

 

Ergo, Android har ingen grunnleggende sikkerhet for en bruker. Alle apps operer i sin egen "sandbox" og blir forstått av Android OS'et som en unik bruker. Med en gang denne barieren er brutt så er ALT åpent. Hvis din Android mobil blir stjålet så er ALT tilgjengelig. Du har ingen mulighet for remote wipe, og ingen filer er kryptert.

 

Jeg utelater egentlig virus fra diskusjonen, fordi det avhenger totalt av mindre smarte brukere som klikker OK på alt de mottar uten kritisk sans.

 

Har du røykt sokkene dine eller noe? Du har tydeligvis veldig liten ide om hva du snakker om. For det første så skal jeg love deg at "programmerer/ingeniør" ikke går igjennom iphone apps. Det er mer helpdesk type folk det er snakk om, som trykker seg igjennom det de finner. For det andre, når et program først er installert på iphone så har du null kontroll over det. OS / filsystem er direkte beskyttet, men du har ingen oversikt over hva programmet gjør videre (aka snoke i feriebildene dine, sende statistikk ut på nettet osv).

 

Android programmer har flags som programmerer må definere for hva programmet skal ha tilgang til. Det får du opp før du installerer programmet (f.eks: app vil få tilgang til nettverk, kamera, mikrofon, gps, privat info. Vil du fortsatt installere?). Har ikke programmøren satt de flaggene, så får ikke programmet tilgang til det, enkelt og greit.

 

Videre så har hvert enkelt program (som du så vidt nevnte) en egen bruker med begrensede rettigheter det kjøres under, og har tilhørende privat filområde, privat (sql basert) database, og et public filområde som alt har tilgang til. Hvis en annen app vil ha tilgang til data i privat området må det spørre gjeldende app via et nøye definert API, som så app kan velge om det vil svare på eller ikke. Videre er det som standard sperret for å installere programmer utenom Market. Man kan slå på at man kan installere fra andre kilder, men da får man en bømann dialog opp som forklarer at det kan være farlig, og som man må bekrefte at ja man vil det.

 

Ja, jeg har røyket sokkene mine. Tok med boxeren din også, og da ble jeg skikkelig fin! :o)

 

Men min strategi fungerte....... Jeg måtte skrive noe her for å fremprovosere svar fra en som sansynligvis kan mer kode osv enn meg. Grunnen til det er at jeg har noe problemer med å finne seriøse og gode artikler om mobil OS sikkerhet.

 

Men du virker jo svært så sikker i din sak..... Så da utfordrer jeg deg til å skrive en liten artikkel her om de forskjellige OS, styrker og svakheter ved sikkerheten deres, og hva som er best. Så kan du dele all din kunnskap til alle de som måtte lurer på akkurat dette spm :o)OK?

Lenke til kommentar

Etter å ha sporet pakken, er jeg nesten 100% sikker på at helten kommer i morgen :)

 

Har du noen spørsmål vedrørende telefonen når den tid kommer så er det bare å spørre :)er jo derfor vi er her...for å hjelpe hverandre :)

 

Enig i det! :D

 

Jeg lurer litt på hvorfor USB-porten under telefonen har så rar form når den like godt kunne hatt form som "normale" mini-USB-er. Noen som vet hvorfor?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...