Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny stasjonsvogn, 50-100k


Acey

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg er nå på utkikk etter ny bil til meg og min samboer. Jeg har bare hatt en bil i mitt liv tidligere. Det var en 89-modell Audi 80, som jeg hadde hatt i 9 år før min samboer krasjet den på glatten for noen dager siden. Det var tungt å sende godbilen til huggeren, men livet går videre og vi har nå tenkt å gå for en stasjonsvogn.

 

Jeg er å utkikk etter en bil som ser pen ut og er pålitelig, og som samtidig har god tilgang på noenlunde rimelige deler. Da jeg klarer å skru enklere ting selv, så er det en fordel om den er mulig å skru litt på...

 

Det er to biler som skiller seg ut som kandidater; Audi A4 og VW Passat. Dette er jo ganske like biler, men kanskje noen vet om viktige ulikheter likevel?

Jeg lurer også på motoralternativene. Jeg ser for meg at 1,6 literen blir litt daff. Så da står man jo stort sett igjen med 1,8 liter bensin og 1,9 TDI. Noen synspunkter her?

 

Årsmodellene som er aktuelle er vel ca. 1997-2001, grunnet prisbegrensning.

 

Jeg har også sett litt på Opel Vectra, der man får litt nyere bil/lavere km for pengene.

 

Så det jeg ønsker meg er tips og råd angående disse bilene, om motorene, og hva jeg evt bør sjekke ekstra nøye ved kjøp. Men jeg hører gjerne på råd om andre biler også. Jeg er villig til å vike litt på "utseende-kravet" mitt for å få en pålitelig og god bil som man kan ha noen år. Men samtidig er jeg enda bare 26 år og barnløs, så jeg er ikke helt klar for å gå på altfor kjedelige småbarnsfamiliebiler enda.. :-)

 

Alle innspill mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser etter bil i samme prisklasse og type bil, ble anbefalt en Mazda 6 stasjonvogn, du kan jo se på den.

 

VAG konsernet er jo kjent for rimelig stiv dele pris, nå finnes det jo forsåvidt mengder av Audi a4 og passat, så mulig du kan finne mye på huggern men.

Har ikke peiling på prisene på Mazda forsåvidt når det gjelder deler.

Lenke til kommentar

Takker for respons! Ford Focus er ikke aktuell, liker ikke utseende på den i det hele tatt. Men, det virker jo som man får mye for pengene der, så skjønner de som går for den.

Jeg skjønner veldig godt argumentasjonen for å kjøpe Skoda Octavia. Det er, som du sier, omtrent samme bilen. Likevel tar jeg meg selv i å ha mer lyst på en Audi eller Passat...

 

Men angående motoralternativer; jeg ser at de som annonserer biler med 1,9 TDI oppgir et forbruk helt ned mot 0,5. Er dette reelt?? Og hva kan jeg forvente av forbruk på 1,8T med 150 hester i?

Lenke til kommentar

Ikke verst.. :) Takker for info, tl35182.

Høres ikke så ekstremt spenstig ut den 1,9TDi`en, men er jo greit å spare inn noen kroner på forbruk.

 

Noen som har prøvd 1,6 bensin i A4/Passat? Er den veldig slapp?

 

Min referanse er min gamle Audi 80 med 113hk 2.0E, var veldig godt fornøyd med den igrunn :-)

Så jeg har ikke sånn kjempehøye krav!

Lenke til kommentar

På Audi/Volkswagen sine biler blir motorer mindre enn 1.8T lite mener jeg. Forbruket er heller ikke spesielt mye å skryte av. 0.7/0.8 dersom du er flink sjåfør.

 

Selv sitter jeg med en Opel Astra '95 1.8 118 HK som gruser brutterns bil med 1.8T (150 HK) grunnet hans A6' vekt. Dessuten bruker han opp halve månedslønna på denne såkalte turboen sin. Selvfølgelig har dette men poenget er at det er uansett ikke så utrolig sterke motorer som folk skal ha det til.

 

(du kan jo alltids chippe hjernen, men da er jo vi inne på en helt annen kategori)

Lenke til kommentar
Ikke verst.. :) Takker for info, tl35182.

Høres ikke så ekstremt spenstig ut den 1,9TDi`en, men er jo greit å spare inn noen kroner på forbruk.

 

Noen som har prøvd 1,6 bensin i A4/Passat? Er den veldig slapp?

 

Min referanse er min gamle Audi 80 med 113hk 2.0E, var veldig godt fornøyd med den igrunn :-)

Så jeg har ikke sånn kjempehøye krav!

1,9 tdi motoren på 130hk er faktisk ganske sprek, har selv prøvekjørt en slik motor i en skoda octavia 2003 modell tror jeg det var og det var slettes ikke noe svak motor. Har vell 310nm så det kjenner man

Lenke til kommentar
En på jobben måtte bytte turbo på sin Passat 1.9tdi. 17 000 kroner takk. Kilometerstand nesten 200 000 km.

Var tilfelle hos en kompis av meg også.

Kjøpte 1.9tdi, a4 med b6 karosseri, 2001 modell.

Uka etter gikk turbon, og han måtte betale 16000 kr. Forige eier spleisa inn med 6-7000 kr. Heldig for han..

Lenke til kommentar
Har selv en 1.9tdi Audi A4.

115hk pumpedysemotor som er chippa til 150 hk.

Drar rimelig greit synest nå jeg.

 

Forøvrig er den til salgs da jeg ikke har bruk for en så dyr og driftsikker bil lenger ;)

PM om du vil ha annonsa :)

 

Du kan for all del sende meg link til den, men dersom den hadde vært i nærområdet så hadde jeg nok sett den allerede ;-) Studerer i Stavanger og kommer fra Bergen, så ser stort sett i Rogaland og Hordaland!

Lenke til kommentar

Må bare legge til en ting her:

IKKE kjøp en passat (eller en VW i det hele tatt) med 1.6 bensinmotor!

Dette er virkelig triste saker og burde ikke vært i handelen i det hele tatt...

 

Hadde selv en Golf 2002 1.6 bensin, og jeg kan meddele at forbikjøringer i oppoverbakker kan du rett og slett bare glemme. Dette er ikke engang overdrivelse. Kjørte opp en tunnel med 8% stigning. Selv om jeg hadde 100km/t i bunnen, så måtte jeg faktisk ned i 3.gir for å opprettholde 80km/t lenger opp. Ga jeg full gass i tredjegir var det så vidt man kunne se nålen krype oppover.

 

Helt usannsynlig elendig faktisk!

 

1.9TDI'en er ett MYYYE bedre valg og du vil få mye mer glede av bilen enn å velge denne!

Den går faktisk ikke så værst...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Heisann, ikke velg passat etter 96 eller før 01. Dette er den passaten med mest feil på, stort sett alt av foringer i forstilling, låser og det elektriske er dårlig.

 

Før 96, altså pre-facelift, er gode biler, men ikke spesielt spennende biler. Jeg vil anbefale en 01 passat med en turbodiesel av et slag, 1,9 eller 2.0.

 

A4 er bra biler, men motoren i årsklassen du ser etter har ikke fått common-rail, og den bråker en del, ellers veldig god bil:-)

Lenke til kommentar

Blir nok kanskje Audi A4 ja...

Men nå har madammen kommet på banen også, og hun har lyst på en 206 SW! Jeg var veldig skeptisk, men etter å ha sett litt rundt samt sett reportasje fra "Autofil" om denne bilen så lurer jeg faktisk på det!

 

Da selvfølgelig med 1,6 XS.. 110hk. Ikke så gale det når bilen ikke veier mer enn ca. 1 tonn!

 

http://www.nrk.no/programmer/tv/autofil/1.11449

 

Så blir nok denne eller A4 nå!

 

Hjertelig takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar

Andre alternativer enn de bilene du har nevnt:

 

Volvo V40 1.9 TD

Ford Mondeo TDCI

BMW 320D

Peugeot 406 2,0 HDI

Opel Omega

Mitsubishi Galant 2,0 TurboDiesel

 

Personlig ville jeg nok kjøpt noe i den her duren: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19720021

Størst i sin klasse, 130 HK, diesel og lav kilometer :) Mange kilometer igjen, ikke unaturlig å forvente 300 000+ hvis du følger alle servicer. Da har du bil med lite verditap i mange år framover.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...