Gå til innhold

Skal ta en avgjørelse angående skolegang (nith)


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå Bachelor Informasjonsteknologi

på NITH til høsten, men jeg har noen ting jeg lurer på.

 

Håper det er noen her som har gått på eller har kjennskap til nith.

 

Jeg lurer på hvor enkelt det er å få jobb etter endt utdanningen?

...og i forhold til hva der er med vanlig ingeniør utdanning?

 

Hvordan klarer går det økonomisk, både mens dere tar utdanningen og når lånet skal nedbetalest? nith er ikke akkuratt gratis.

 

Er litt skeptisk til å ta en så dyr utdanning når it markedet ikke akkuratt blomstrer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på NITH nå og må si meg ganske fornøyd med skolen. Kostnadene dekker lånekassen, men uten en jobb på si hadde det neppe gått så bra. Får utbetalt 6500 kr i stipend/lån hver mnd og ca 1500 kr går da til skoleavgiften. Resten går til husleie, mat, fest, +++.

 

Får du brukbart gode karakterer er det ikke noe problem med jobb etterpå vil jeg tro. Jeg avslutter nå 2. året og har et år igjen på Bachelor Informasjonsteknologi. Regner med at jeg fortsetter på Master-studiet etter 3. året. Da har jobbmarkedet stabilisert seg sier expertene på området. Jeg tviler ikke ett sekund på at jeg ikke får jobb etter endt skolegang. Om alle skygger unna IT nå siden det er et "utrygt" marked blir det fort mangel på kvalifisert arbeidskraft etter hvert.

 

Studielånet etterpå blir vel slik som alle andre, du betaler en fast sum. Regner med min gjeld etter 3 år på NITH blir rundt 200 000. Men så har jeg litt fra før også.

 

Har du interesse innen data, teknikk, programmering, database, nettverk, web, html, systemering så ikke nøl med å søk. Litt kunnskaper før du starter er alfa omega. Men ingen fare, du kan starte der som en fersking også. :)

 

Lykke til med søkinga og regner med at jeg ser deg i gangene der til høsten! (Oslo)

Lenke til kommentar

Vel akkurat idag så er det vel veldig vanskelig og få jobb som nyutdannet innen it bransjen, til og med siv inger fra datateknikk sliter. Men dette kan du ikke søke skole etter idag da det er 3 år til du skal søke jobb :)

 

Har flere venner som ikke har fått seg jobb enda som gikk ut i fjor sommer :/ Tar du ingeniør har du jo muligheten til og bygge på med 2 år på ntnu og få en master grad....

Lenke til kommentar

eneste jeg vil anbefale deg, er å ta en 5 årig utdannelse, altså en master... man vil stå merkbart lavere med en bachelor...

 

hvis du har karakterer nok, vil datastudiet i oslo (profesjonsstudiet), eller datateknikk på ntnu være vel så bra, uten å betale for skolegangen.

Lenke til kommentar

Hepp

 

Går selv på NITH, er ferdig med 3 klasse 12. juni. Anger ikke et sekund på at jeg begynte der, men som du sikkert er klar over er ikke markedet veldig gunstig pr. idag. Master er da neste trinn for mitt vedkommende, hadde ikke regnet med å ta dette da jeg begynte (ikke med engang hvertfall). Det en derimot merker er at det er mye positivt som skjer rundt i IT verdenen nå om dagen. Tendensen er at en kanskje blir å jobbe for det offentlige når en er ferdig med studiene, helsevesenet er inne i en fase hvor alt skal digitaliseres, dette krever IT folk.

 

 

Folk tror at det er kjipt å jobbe for det offentlige, men min oppfatning er at imotsetning til det private markedet har en flere muligheter for videreutdannelse(les kursing) innenfor det offentlige. Dette kan en si kompenserer for litt lavere lønn, samt at en har litt mer ordna arbeidsforhold med tanke på tid.

 

Du må huske at når markedet er dårlig, da taper en ikke på å studere med tanke på tapt arbeidsinntekt.

 

Ble noe mer enn jeg hadde tenkt, men skit au.

 

Det beste rådet jeg har å gi deg er at du tenker godt igjennom hva du vil jobbe med slik at du ikke ender opp med å hoppe av etter et år, for det er dyrt enten det er offentlig eller privat skole du begynner på....

 

 

-

Thorsan

Lenke til kommentar
eneste jeg vil anbefale deg, er å ta en 5 årig utdannelse, altså en master... man vil stå merkbart lavere med en bachelor...

 

hvis du har karakterer nok, vil datastudiet i oslo (profesjonsstudiet), eller datateknikk på ntnu være vel så bra, uten å betale for skolegangen.

 

Bare husk på at ved NITH slipper enn unna mattematikken (med mindre du liker slikt da, jeg derimot synes det blir litt fjernt med slik mattematikk)

 

-

Thorsan

Lenke til kommentar

thorsan kan du jo si, men vil heller slite meg igjenom 10 vektall med matte på ntnu og stille foran i søker køen, samt at siv ing drar in endel andre elementer som gjør at man kan søke et bredere spekter av jobber. Idag ser det kanskje fett ut og progge resten av livet, men er kjekt med flere muligheter. Beste rådet du kan få fikk du over her, har du karakterene ta Master (gammle siv ing) data teknikk på ntnu eller data på UIO

Lenke til kommentar
thorsan kan du jo si, men vil heller slite meg igjenom 10 vektall med matte på ntnu og stille foran i søker køen, samt at siv ing drar in endel andre elementer som gjør at man kan søke et bredere spekter av jobber. Idag ser det kanskje fett ut og progge resten av livet, men er kjekt med flere muligheter. Beste rådet du kan få fikk du over her, har du karakterene ta Master (gammle siv ing) data teknikk på ntnu eller data på UIO

 

 

Nå er det ikke slik at en blir bare programmerer ved å gå på NITH, en har 8 vektall Systemering, og 16 vektall prosjekt( styring, undersøkelsesmetoder +++)

 

Trenger ikke progge resten av livet for å si det slik...

 

 

-

Thorsan

Lenke til kommentar

Bare husk på at ved NITH slipper enn unna mattematikken (med mindre du liker slikt da, jeg derimot synes det blir litt fjernt med slik mattematikk)

 

Du "slipper" også en hel del jobber, der (sivil)ingeniørene vil stå langt foran deg i køen.

Lenke til kommentar

På NTNU kan man også ta en Bachelor og Master i IT uten å gå veien om Datateknikk (siv.ing).

 

http://www.idi.ntnu.no

 

 

Studiet er helt greit. Det legges opp til mye jobb med øvinger og sånt, men så er det jo slik man lærer best. Trenger ikke å ta matte underveis. Ei heller ha matte for å komme inn på studiet. Forskjellen mellom dette studiet og f.eks Siv-ing er at mens Siv-ing tar 4 mattefag, 1 fysikkfag og 1 logikkfag, så trenger ikke vi det. Istedet kan man velge flere it-fag eller lignende. Ellers er fagene man tar enten ved Siv.ing eller Informatikk mye det samme. Samme type fag med samme fagemner. Forskjellen på et databasefag ved Siv.ing kontra et ved Informatikk er at man ved Informatikk har noe færre øvinger, og legger større ansvar på studenten selv. Siv-ing er et mer programmert løp.

Lenke til kommentar
På NTNU kan man også ta en Bachelor og Master i IT uten å gå veien om Datateknikk (siv.ing).  

 

http://www.idi.ntnu.no

 

 

Studiet er helt greit. Det legges opp til mye jobb med øvinger og sånt, men så er det jo slik man lærer best. Trenger ikke å ta matte underveis. Ei heller ha matte for å komme inn på studiet.  Forskjellen mellom dette studiet og f.eks Siv-ing er at mens Siv-ing tar 4 mattefag, 1 fysikkfag og 1 logikkfag, så trenger ikke vi det. Istedet kan man velge flere it-fag eller lignende. Ellers er fagene man tar enten ved Siv.ing eller Informatikk mye det samme. Samme type fag med samme fagemner. Forskjellen på et databasefag ved Siv.ing kontra et ved Informatikk er at man ved Informatikk har noe færre øvinger, og legger større ansvar på studenten selv. Siv-ing er et mer programmert løp.

 

Med andre ord det er ikke slik at det er kun NITH som gir mulgheter uten mattematikk i bilder, hvis en liker tall kan en alltids kjøre noen vektall ALgoritmer og datastrukturer, gjorde jeg, gikk ikke super bra, men men.

 

-

Thorsa

Lenke til kommentar

etter at informatikk og datateknikk i trh kom under samme institutt, er det blitt slik at man kan lettere ta fag på tvers av studiefeltene.

 

det som vil være en fordel med å ta siving(master) i trh, er at man får en mye bredere utdannelse, når man kommer til 3 og 4 klasse får man muligheten til å velge blandt et veldig stort spekter av fag. en bred utdannelse vil være viktig å ha i fremtiden, spesielt siden man sjelden sitter på samme jobben i veldig mange år.

Lenke til kommentar
Et annet poeng er vel at NTNU-utdanning er veldig positivt ansett i bedriftsmarkedet. Mange av de private utdanningstilbudene er sett ann litt både og.  

 

Det fine er jo at NTNU er jo selvsagt også gratis!

 

 

Enig der, jeg tar Profesjonsstudiet ved UIO, også 5 årig, og det angrer jeg ikke på. Så hvis man ikke vil til Trondheim, kan man alltid ta det nesten samme ved universitetet i Oslo.

Lenke til kommentar

Mulig ting har forandret seg markant de siste årene, men gikk på nith (mens den fortsatt ble kalt for dph), vi hadde utrolig mye tull med lærere etc, dette var i bergen, tror kanskje det stod noe bedre til i oslo/bækkestua......jobbmessig kan du nesten glemme å få jobb akkurat nå, men dette varierer veldig mye, akkurat nå er det en veldig dårlig periode, men dette gjelder egentlig innen de fleste bransjer så vill i grunn ikke tenkt så nøye på akkurat det.........

 

Dette gjelder også de med master grader, har flere bekjente som har master og can.scient grader, men ikke lett å få jobb............

 

Tror egentlig jeg ville gått for en bachelor grad først for så å jobbe litt og så heller tilbake for å ta master grad senere, greit med litt erfaring......

 

 

Men i allefal, ikke la arbeidsmarkedet skremme deg vekk fra å søke it-studier......:)

Lenke til kommentar

De beste får alltid jobb.

 

Det har blitt sagt at Europa trenger mange IT folk. Det man trenger er dataingeniører. De som går ut fra NITH (jeg gikk der) kan ikke brukes i så mange forskjellige yrker, samt at de er mer avhengig av konjunkturene.

 

Går du på NITH kommer du til å enten drive med drift, integrasjon mellom datasystemer eller spesialtilpassninger. Kanskje utvikling av informasjonssystemer, men lite hardcore programmering.

 

Anbefaler at du tar et ingeniørstudie fremfor NITH. For å ta et datastudie vil jeg anbefale at du har 3 års matematikk fra videregående.

Lenke til kommentar
6500 kr i stipend/lån hver mnd

 

Huh? Horfor får du 500 mer enn meg? :grumpy:

 

Personlig så stiller jeg ntnu hakket over nith, selv om jeg liker meg på sistnevnte. Kommer jo litt an på interesser. Synes nith er veldig rettet mot internett (java), og tror dette er en liten fordel. Ja det kommer alltid til å være bruk for vanlige applikasjoner, men det er stort potensiale i internett. Det er spådd en ny dotcom boom om et par år, og denne gangen blir det litt mer realistisk satsning over lang tid. Godt å å ha kunnskaper rettet mot nettet da.

 

Men uansett; hvis det ikke er pes med tr.heim så tror jeg at jeg ville valgt ntnu over nith (og alt annet under)

 

PS: du har jo alltids it-akademiet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...