Gå til innhold

En enkel bildeviser som legger seg "over" nettsiden?


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg lager for tiden en lett nettportefølje og trenger litt hjelp. Jeg ønsker nemlig at når man trykker på linken for bilder, at det skal åpne seg et galleri "over" resten av siden, slik at det liksom ligger oppå. Har sett flere eksempler på slik på forum og andre lignende sider, men trenger hjelp til hvordan jeg kan gjøre det selv!

 

Finnes det noen enkle løsninger?

 

Chris :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av dere som har en begrunnelse på hvorfor det er så grusomt?

 

Ser egentlig bare positive sider med lightbox:

- Ødelegger ikke "flyten" ved å surfe

- Fokuset blir flyttet over på bildene, isteden

- Om brukeren ikke har JS aktivert så vises de som en vanlig link

- Ved høyreklikk på bildene i lightbosen får man opp samme meny som ved å høyreklikke på et vanlig bilde, og dermed mulighet til å kopiere adressen til bildet f.eks.

- Gjør ikke koden usemantisk, kun en rel="" som må legges til de bildene som skal være tilgjengelige i lightboxen, samt en JS-fil og en CSS-fil.

Lenke til kommentar
-Det ødelegger «flyten» ved å surfe ved å gjøre resten av innholdet utilgjengelig.

Såvidt jeg kjenner til er det ikke vanlig å surfe rundt på en nettside når en titter på bilder i full størrelse, så jeg ser ikke helt meningen med dette punktet. Kanskje jeg vil forstå det bedre om du kan forklare hvordan du ville fått dette til, og hvilke fordeler det måtte ha.

 

-Det tar «intrusive» fokuset bort fra siden og over på bildene.

Hva er «intrusiv/t/e»? Det er jo en fordel når en ser på bilder at fokuset rettes i mot disse og ikke alt annet som måtte være der.

 

-De bruker ustandardiserte og lite intuitive navigasjonsmetoder samt fjerner mange av navigasjonsmetodene brukeren er vant til.

Jeg er helt med på at det finnes eksempler på bildepresentasjoner som er mindre gjennomtenkte, men stiller meg kritisk til påstanden om at enhver bruk av lightbox eller lignende tar bort noe av brukervennligheten.

Lenke til kommentar

Jeg synes lightbox er unødvendig, hvorfor ikke la bilde åpnes rett i nettleseren som vanlig? (som forøvrig er måten jeg foretrekker det).

Lightbox blir for meg litt som popups, når jeg forventer å få bildet representert på "vanlig" måte får jeg plutselig trødd en lightbox over siden. Heldigvis går det ann å åpne den i en egen fane ved hjelp av høyreklikk eller mouse-gestures, men lightbox synes jeg er unødvendig fancy.

Nå er jeg hakket mer skeptisk til sider som åpner bilder på en egene html sider, men lightbox havner likevel faretruende høyt på lista over ting jeg misliker sterkt.

 

Får vel koke ihop en javascript bit for å røske vekk lightbox fra alt jeg surfer på.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg kjenner til er det ikke vanlig å surfe rundt på en nettside når en titter på bilder i full størrelse

Det er helt vanlig og brukt av 99.999% av sidene på nettet. Hva skjer f.eks dersom du laster opp et fire megapixel bilde her på forumet?

 

Det er jo en fordel når en ser på bilder at fokuset rettes i mot disse og ikke alt annet som måtte være der.

Det er intrusive ved at det ikke er standard oppførsel i min nettleser og at det fjerner mange av mine navigasjonsmetoder.

 

..men stiller meg kritisk til påstanden om at enhver bruk av lightbox eller lignende tar bort noe av brukervennligheten.

Du finner selvsagt bruk hvor lightbox er en av de bedre løsningene, men for hver av de finner du hundre implementasjoner hvor det ikke beriker og hvor det bare er brukt fordi «skal du ha galleri bruker d u lightbox».

Lenke til kommentar

Jeg mener lightbox er helt nødvendig for å skape en 2010'ish nettside. Den skaper stilrenhet og du slipper å forlate siden for å se et bilde. Det er lite brukervennlig å klikke på et bilde for å så gå tilbake igjen.

 

Jeg forstår mange "ikke-tilhengere" her på noen punkter, men jeg tror dette skyldes at det i dag finnes mange dårlige moduler for dette. En light boksfunksjon må være enkel og brukervennlig. Mange har irriterende småfeil i seg eller som ikke støttes av alle nettlesere.

 

Jeg vil anbefale Shoutbox JS til de som bruker Wordpress sitt bloggsystem (finnes sikkert som vanlig script også). Dette har en god flyt og skaper helt klart mindre irritasjon enn de fleste fremvisere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slutter meg til de som mener lightbox / fancybox er greie løsninger. Jeg har selv tatt i bruk fancyboks og syns det fungerer som et greit bildegalleri.

 

Er verdt å nevne du faktisk avslutter hele visningen så fort du trykker midt i bildet, du trenger faktisk ikke finne en knøttliten "lukk"-knapp for å få den vekk igjen. :)

 

Har sett andre varianter hvor du ikke får lukket den annet enn via en liten lukk-knapp og dersom bildet er stort nok så er den ikke alltid like lett å finne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Slutter meg til motstanderne av lightbox/fancybox for å vise fram enkeltbilder. Misliker det noe på samme måte som en dvd-meny. De er jo rett og slett grusomme.

 

Der i mot fancybox som bildegalleri(synes lightbox er dårlig på det også) er noe jeg kan like. Eneste jeg har å si på gallerivisningen er at du alltid burde få vite om det er et neste/forrige bilde.

Greit nok at du ikke vil ha en neste/forrige-pil oppå bildet ditt, men pilen kunne vært utenfor, uten fading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...