Gå til innhold

Hvordan påvise feil på WD Raptor disk


p0ker

Anbefalte innlegg

Sitter å sliter med en raptor disk fra Western Digital, men klarer ikke å bevise det.

Den har stått som OS disk i en FreeBSD installasjon i snart et år, før jeg byttet den ut for et par uker siden.

 

Det begynte med at maskinen frøs, og det eneste som fikk den opp igjen var å restarte den.

Så begynte den, å etter restart, å ha problemer med å finne bootloader, så fikk ikke startet maskinen gang. Alt av log filer ser fint ut (blir ikke logget, da det er OS disken som ryker hver gang).

 

Jeg så til slutt ingen vei utenom å bytte den ut, etter det har jeg ikke hatt et eneste problem.

Jeg tok en cloning av partisjonene, så er nøyaktig samme oppsettet. Så vet at det ikke er sw relatert.

 

Tok disken og satt den inn en Mac maskin, og kjøre blant annet TechTool for å se om jeg fant noe feil på disken, absolutt ingenting feiler. Ser helt fin ut. Disken har nå stått å surrer i Mac'en uten problemer i 2-3 uker.

 

Det eneste som tilsier at denne disken er på vei til å dø, er at kanskje hver 2. eller 3. dag så hører jeg disken på lang avstand, og høres ikke mye bra ut i det hele tatt. Helt tilfeldig at jeg la merke til det og er det eneste tegnet jeg har, foruten at den kræsjet FreeBSD installasjonen min, at det er noe galt med denne disken......

 

Å levere den inn, og kreve erstatning tror jeg kan glemme på bakgrunn av den jeg har av info nå. De kommer bare til å teste den, og så sier de at den er fin, og leverer den tilbake.

 

Noen som kan anbefale noen disk verktøy som fanger opp mekaniske feil? Eller andre ideer på hva jeg kan finne på? Er det noe sw som kan brukes, så bør det helst være til en mac (eneste jeg har tilgjengelig her).....

 

Hjelp meg å påvise feil på denne **"#$"#$ disken......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...