Gå til innhold

Mobilt bredbånd over trådløst nettverk?


odds0ck

Anbefalte innlegg

Dette virker kanskje litt tåpelig, men saken er den at fram til fibergutta kommer inn i leiligheten her, har jeg kun mobilt bredbånd fra NetCom (USB-modem) å rutte med. Det er HSDPA-dekning der jeg bor, så hastigheten er grei nok. Ulempen er selvsagt at jeg bare har tilgang til nett på én maskin av gangen. Siden vi har flere PC-er, håndholdte enheter med Wifi, samt en PS3, hadde det vært kjekt å kunne spre Internett-tilgangen trådløst.

 

Er det mulig å ha USB-modemet koblet til en PC som gjør Internett tilgjengelig for andre trådløse enheter gjennom et datamaskin-til-datamaskin-nettverk, ev. at den videreformidler Internett-tilgangen til vanlig trådløsruter via nettverkskabel? (Har en D-Link DIR-615.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette virker kanskje litt tåpelig, men saken er den at fram til fibergutta kommer inn i leiligheten her, har jeg kun mobilt bredbånd fra NetCom (USB-modem) å rutte med. Det er HSDPA-dekning der jeg bor, så hastigheten er grei nok. Ulempen er selvsagt at jeg bare har tilgang til nett på én maskin av gangen. Siden vi har flere PC-er, håndholdte enheter med Wifi, samt en PS3, hadde det vært kjekt å kunne spre Internett-tilgangen trådløst.

 

Er det mulig å ha USB-modemet koblet til en PC som gjør Internett tilgjengelig for andre trådløse enheter gjennom et datamaskin-til-datamaskin-nettverk, ev. at den videreformidler Internett-tilgangen til vanlig trådløsruter via nettverkskabel? (Har en D-Link DIR-615.)

 

Sitter å sliter med akkurat det samme problemet, hadde våre veldig kjekt om noen kom med et tips og to, kanskje et super triks og som fikeset dette. Problemet mitt er nå at den pcen som kobles trådløs gjennom routeren, skal den motta ip fra routeren eller ikke? eventuelt hvordan sette opp gatway osv?

Lenke til kommentar

jeg satt opp en mobilt bredbånd løsning hos en kompis til han fikk lagt inn nett i nye leiligheten.

da installerte jeg vmware workstation på en maskin og bridget usb nettverkskortet med bredbånd samt rj45 porten på maskinen til en virtuel maskin hvor jeg kjørte astaro som gateway for dhcp etc

så koblet et trådløst punkt på rj45 porten og voila trådløs dekning.

 

enkleste men noe dyrere er kjøpe en router som støtter mobilt bredbånd, da setter du bare simkortet i routeren så døne.

Lenke til kommentar

f.eks Linksys WRT54G3G Trådløst Router 3G/UMTS til 995kr.

 

Linksys Trådløst Router for 3G/UMTS
Del din 3G/UMTS (GPRS) forbindelse med flere!

Støtter følgende kort:

- Option 3G/UTMS Quadband
- Option 3G/UTMS Dualband
- Novatel 3G/UTMS Triband

All-in-one Internet-sharing Router, 4-port Switch, and Wireless-G (802.11g) Access Point

 

amentio har ZYXEL NBG4115 Wireless N-lite 3G Router 3G/3.5G for USB-modem LAN (91-003-225001B) til 626kr men står ikke den døyt om den.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

virtuelle maskiner er ikke så utrolig hitech men kan være litt tricky om ikke vært borti det før.

prøvde installere direkte på en fysisk maskin men gatewayen klarte ikke støtte usb modemet direkte.

så brukte nest beste som er en virtuel pc for gatewayen så modemet får kjøre i et windows miljø det støtter og fortsatt få installert gatewayen.

 

trenger bare en ubrukt pc som støtter usb modemet og har en nettverksport.

jeg installerte vmware workstation, men virtualbox som er gratis funker nok også.

satte opp en enkel virtuel maskin på 40gb disk 1kjerne av maskinen og 1gb ram som er foreslåtte specs for en liten gateway.

installerte astaro som er en gratis software gateway, tildelte usb modemet som nettverkskort 1 for den virtuelle maskinen samt den lokale nettverksporten som nettverkskort 2.

klødde meg litt i huet og stilte inn gatewayen så den bruker nettverkskort 1 som innlinje og nettverkskort 2 som utlinje og satte på dhcp.

koblet til et aksess punkt til nettverksporten så gatewayen min fikk tilgang til det trådløse nettverket og voila lykke :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Eg har ein gammal bærbar med XP med ein usb-skrivar og eit usb-modem (mobilt breiband) frå Telenor, og tenkte å setje opp eit trådlaust ad hoc nett, og dele modem og skrivar. Evt. kunne eg kjøpe ein Dovado UMR ruter (Clas Ohlson) og ny skrivar, men dette vil jo verte ein tilleggskostnad på opp mot 3000 inkl. blekkpatroner.

 

Er det mogeleg å bruke ein usb-pinne til å få trådlaus på "serveren" i eit ad hoc nett, og er dette betre/verre og/eller enklare/vanskelegare enn å bruke nettverksporten?

 

Elles virkar dette noko komplisert. Eg meiner eg fann nokre guidar på nettet for å setje opp trådlaust ad hoc nett, og at det ikkje stod noko om at ein måtte installere ny programvare.

 

Eit lite tilleggsspørsmål: Kor lang avstand kan ein ha mellom maskiner i eit ad hoc nett?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...