Gå til innhold

Utvide system partisjon? Win7


Mauro

Anbefalte innlegg

Ok, takk for svar. :) Skjønner hva du mener. Problemet er at jeg har bare 24gb ledig på D: og 80gb ledig på H:. Så det er rimelig fullt for øyeblikket... Får bare utsette "problemet" frem til jeg får ordnet meg en ny disk da. :thumbdown:

 

Kjipt da, og rart at Microsoft skal gjøre det så vanskelig. 3 parts programmer som Acronis Diskdirector: http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/ osv skal kunne gjøre dette uten å gå den vanskelige veien.

Men dumt å måtte betale for å få fikset dette.

 

Ser jo at du har mange disker, du har ikke nok plass på alle diskene totalt da til å kopiere data fra D: over på disse, og så kopiere dem tilbake igjen?

Kan jo kopiere 80 GB til h: og x GB til andre disker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, takk for svar. :) Skjønner hva du mener. Problemet er at jeg har bare 24gb ledig på D: og 80gb ledig på H:. Så det er rimelig fullt for øyeblikket... Får bare utsette "problemet" frem til jeg får ordnet meg en ny disk da. :thumbdown:

Det ser for meg ut som om D: er en Logical Partition, og dermed er den innkapslet i en Extended Partition (som i seg selv ikke har noe navn eller bokstav). En Logical Parition kan ikke eksistere utenfor en Extended Partition, og en Extended Partition kan inneholde flere Logical Partitions.

 

Hvis du bruker f.eks. PartedMagic kan du

1) krympe D: (allerede gjort?)

2) krympe den Extended Partition som Logical Partition D: er innkapslet i

3) flytte Extended Partition "til høyre", slik at det blir ledig plass "bak" C:

4) utvide C:

Voilà.

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. :) Skjønner hva du mener. Problemet er at jeg har bare 24gb ledig på D: og 80gb ledig på H:. Så det er rimelig fullt for øyeblikket... Får bare utsette "problemet" frem til jeg får ordnet meg en ny disk da. :thumbdown:

Det ser for meg ut som om D: er en Logical Partition, og dermed er den innkapslet i en Extended Partition (som i seg selv ikke har noe navn eller bokstav). En Logical Parition kan ikke eksistere utenfor en Extended Partition, og en Extended Partition kan inneholde flere Logical Partitions.

 

Hvis du bruker f.eks. PartedMagic kan du

1) krympe D: (allerede gjort?)

2) krympe den Extended Partition som Logical Partition D: er innkapslet i

3) flytte Extended Partition "til høyre", slik at det blir ledig plass "bak" C:

4) utvide C:

Voilà.

2) og 3) ble helt gresk for meg. :blush:

Lenke til kommentar
2) og 3) ble helt gresk for meg. :blush:

Så du ser ikke de samme mentale bildene som meg? Merkelig ...

 

Jeg tror nesten du må starte opp PartedMagic og se med egne øyne.

Så lenge du ikke klikker på "Yes, I am sure" (e.l.) så risikerer du ikke å ødelegge noe - det er fullt mulig å bare "kikke litt først".

 

Nærmeste PartedMagic er flere mil unna, så jeg kan ikke forklare deg steg for steg hva du skal gjøre. Men utseendemessig ligner PartedMagic på gamle Partition Magic - og det gjør Easeus Partition Master også -, så du kan jo kikke litt på hvordan de viser deg de ulike partisjonene på en disk.

 

I motsetning til Disk Management, så viser de andre både et grafisk og et liste-basert bilde av partisjonene. I "listen" vil du f.eks. se at de logiske partisjonene ligger "inni" en Extended Partition.

 

Hvis en extended partition inneholder en logical partition pluss litt tomrom, så er det veldig enkelt å redusere størrelsen på den extended partition (=krympe den) slik at det ikke blir noe tomrom igjen - kun den ene logical partition.

 

Når du har gjort det, vil det være tomrom "bak" den extended partition. Dermed kan du bruke "Move partition"-kommandoen og flytte den "til høyre" slik at tomrommet oppstår mellom C: og din extended partition.

 

Deretter kan du utvide C:

 

Dette er operasjoner du må igjennom uansett om du bruker PartedMagic, PartitionMagic, Partition Master eller noen annen.

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne guiden. Det burde gi deg en følelse av hva PartedMagic går ut på. (GPartEd er det egentlige navnet på det programmet du starter for å gjøre selve jobben.)

 

Hvis du ser på figuren i punkt 14, så har du alle de viktigste elementene der:

/dev/hda (37.25GiB) er hele disken

/dev/hda1 (20.00GiB) er første partisjon, en NTFS-formattert Primary Partition som er vist med grønn ramme i figuren

 

/dev/hda2 (17.25GiB) er andre partisjon, en Extended Partition som er vist med blå ramme i figuren.

 

/dev/hda2 "innkapsler" (=omslutter?) 3 Logical Partitions og en blokk med "unallocated space"

 

/dev/hda5 er en ext3-formattert Logical Partition (for Linux)

/dev/hda6 er en Logical Partition for Linux swap file

/dev/hda7 er en ext3-formattert Logical Partition (for Linux)

 

-------

 

I ditt tilfelle ville det antageligvis sett slik ut:

/dev/hda1 NTFS-formattert Primary Partition

/dev/hda2 Extended Partition

- /dev/hda5 NTFS-formattert Logical Partition

- unallocated

 

*** Først av alt: har du backup? OK.

 

Det du må gjøre er å velge Extended Partition og så klikke på Resize/Move og redusere størrelsen på Extended Partition slik at den blir like stor som /dev/hda5, dvs. ikke noe tomrom etter /dev/hda5 innenfor den blå rammen. Klikk Apply for å gjøre jobben.

 

Deretter velger du Extended Partition på nytt og klikker Resize/Move igjen, og nå flytter du hele Extended Partition mot høyre, slik at det blir et tomrom mellom /dev/hda1 og /dev/hda2 (Ext. Partition). Klikk Apply for å gjøre jobben.

Her skal det flyttes en del disksektorer, så dette kan ta en del tid.

 

Til slutt velger du /dev/hda1, klikker på Resize/Move, og utvider partisjonen slik at det ikke blir noe tomrom igjen. Klikk Apply - og du er ferdig.

 

Som nevnt kan Windows 7 ha blitt litt forvirret, men det fikser du med Startup Repair / System Repair Disc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...