Gå til innhold

Utvide system partisjon? Win7


Mauro

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har Win7 installert på en partisjon som bare er på 20gb for øyeblikket. :thumbdown: Og lurer på om det er en måte jeg kan utvide partisjonen uten å måtte formatere hele disken å lage nye partisjoner. Har masse jeg vil spare på disken men noe plass til overs.

 

Er det mulig å overføre 20-30gb til system disken ? ;)

 

Har prøvd meg litt inni Diskbehandling. Den lar meg redusere partisjonen jeg vil ta litt plass fra, men den lar meg derimot ikke utvide system disken. Det må jo være en grei måte å gjøre dette på. Halp! :wallbash:

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig greit med sw som feks Partition Magic.

Leser over alt at partion magic er dødt for lenge siden. Så akkurat det programmet er uaktuelt. :)

 

Kan også nevne at jeg kjører Win7 64 bit versjon.

 

Håper noen glupe huer her inne kan hjelpe meg. ;)

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Er det mulig å overføre 20-30gb til system disken ? ;)

Ja!

 

Hvis du ikke har 64-bits OS, så kan du bruke Easeus Partition Master Home Edition. Den får du gratis. Den har noen begrensninger i forhold til sine mer kostbare brødre, men den skulle kunne gjøre det du er ute etter, omtrent slik det er beskrevet her.

 

Har du et 64-bits OS ville jeg gått for PartedMagic. Det er et Linux-basert opplegg som du starter fra en egen boot-CD. (Du laster ned en iso-fil, brenner den ut på CD, og booter.)

PartedMagic kan også brukes på 32-bits OS, selvfølgelig.

Et "partisjonsverktøy" som er uavhengig av det installerte OS'et er uansett kjekt å ha.

 

Og du? Ta backup av de 20GB'ene før du begynner å fikle med ting - en vet aldri hva SW kan stelle i stand selv om det er godt ment ....

 

edit: OK, du kjører 64-bit - da blir det PartedMagic på deg!

Hvis du ikke legger $31.96 på bordet for Easeus' Professional Edition, da.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Er det mulig å overføre 20-30gb til system disken ? ;)

Ja!

 

Hvis du ikke har 64-bits OS, så kan du bruke Easeus Partition Master Home Edition. Den får du gratis. Den har noen begrensninger i forhold til sine mer kostbare brødre, men den skulle kunne gjøre det du er ute etter, omtrent slik det er beskrevet her.

 

Har du et 64-bits OS ville jeg gått for PartedMagic. Det er et Linux-basert opplegg som du starter fra en egen boot-CD. (Du laster ned en iso-fil, brenner den ut på CD, og booter.)

PartedMagic kan også brukes på 32-bits OS, selvfølgelig.

Et "partisjonsverktøy" som er uavhengig av det installerte OS'et er uansett kjekt å ha.

 

Og du? Ta backup av de 20GB'ene før du begynner å fikle med ting - en vet aldri hva SW kan stelle i stand selv om det er godt ment ....

 

edit: OK, du kjører 64-bit - da blir det PartedMagic på deg!

Hvis du ikke legger $31.96 på bordet for Easeus' Professional Edition, da.

Jøsses, takk. Flaut å si det, men det så litt vanskelig ut. Om det er eneste alternativ, så får jeg bare prøve meg frem. :blush:

 

funker fett uansett om det er dødt eller ikke. brukte det senest forrige uke

 

Det finnes jo helt sikkert andre lignende programmer.

Leste senest for 10 minutter siden at det ikke støtter 64 bits OS, så det er useless for min del.

Lenke til kommentar

Eller så kan man bare gjøre det enkelt med Windows egen diskbehandling. Så lenge du har andre partisjoner å ta av, så kan du redusere størrelsen på en av de andre og så utvide den partisjonen du har Windows 7 på.

 

Du bør nok ha ca 40-50 GB på den partisjonen.

 

w7utvid1.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Eller så kan man bare gjøre det enkelt med Windows egen diskbehandling. Så lenge du har andre partisjoner å ta av, så kan du redusere størrelsen på en av de andre og så utvide den partisjonen du har Windows 7 på.

 

Du bør nok ha ca 40-50 GB på den partisjonen.

Det har jeg allerede prøvd. Jeg kan fint redusere den ene partisjonen, men ikke utvide system disken. Knappen er "grå". Ville tro at windows 7 hadde muligheten til å gjøre en så enkel oppgrave, men neida. :no:

 

Uansett hvor mye du reduserer D: disken din, så vil du ikke kunne trykke på Utvid på C:

 

Du har tydeligvis ikke prøvd.

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Jøsses, takk. Flaut å si det, men det så litt vanskelig ut. Om det er eneste alternativ, så får jeg bare prøve meg frem. :blush:

Det første du bør gjøre er å ta en backup av den 20GB-partisjonen, gjerne en "image backup" til en ekstern disk slik at du relativt enkelt kan kopiere denne inn på harddisken igjen dersom alt skulle gå til h.

 

Eller er ikke PartedMagic så vanskelig å bruke. Når maskinen booter fra CD'en kommer det opp noen sider med tekstbasert info - bare la de scrolle forbi helt til det kommer fram en skjerm hvor du kan velge blant ørten ulike alternativer. Velg den som er default.

 

Nå kommer det etter hvert opp en "desktop" - klikk på ikonet for Partition manager (e.l.) til venstre på skjermen. I programmet som starter opp må du nå velge hvilken disk du skal jobbe på. Deretter får du opp et bilde av partisjonene på disken. Ved å klikke på dem kan du velge i menyen hva du ønsker å gjøre. Har du to partisjoner, så ønsker du vel å gjøre den til høyre mindre og den til venstre større (øke fra 20GB til 40? 50?)

 

Gjør en ting av gangen og klikk Apply (?) for å utføre oppgaven. Det er ikke så vanskelig som det kan virke ved første øyekast.

 

(Jeg bare forklarer utfra det jeg husker, så det kan jeg hende jeg bruker feil navn på ting, men du kjenner deg nok igjen når du ser det.)

Lenke til kommentar
*snip*

Leste noe om at denne metoden kunne gjøre at windows ikke ville boote etterpå... Hmm.

Da tar du bare frem Win7-DVD'en og velger Recovery Mode eller Repair Mode eller hva det nå heter, og så ber du den om å fikse dine oppstartsproblemer.

 

Ja, det kan visst forekomme at Windows ikke kjenner igjen partisjonen etter en resize eller move, men alle filene ligger jo intakte der, så det er i så fall bare å ta Win7 i hånden og leie den fram til disken igjen. Voilà.

 

Og dessuten har du jo den image backup'en jeg nevnte tidligere ...

Lenke til kommentar
Det har jeg allerede prøvd. Jeg kan fint redusere den ene partisjonen, men ikke utvide system disken. Knappen er "grå". Ville tro at windows 7 hadde muligheten til å gjøre en så enkel oppgrave, men neida. :no:

 

Uansett hvor mye du reduserer D: disken din, så vil du ikke kunne trykke på Utvid på C:

 

Du har tydeligvis ikke prøvd.

 

Jeg har prøvd og her er resultatet, du gjør enten noe feil eller så er det noe annet:

 

w7utvid2.jpg

 

w7utvid3.jpg

 

w7utvid4.jpg

 

w7utvid5.jpg

 

w7utvid6.jpg

 

w7utvid7.jpg

 

Funker hos meg i alle fall, men det må jo være på samme disk, du kan ikke ta plass fra en annen disk.

Lenke til kommentar
Hva med denne da?

Freeware, støtter win7.

 

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-D...n-Resizer.shtml

"Last updated August 1st, 2005" ...

Tidlig ute med støtte for Win7 må jeg si.

 

Men, for all del, det kan godt hende den fungerer 100% for Win7 også.

Selv om en kjapp titt på dokumentasjonen får meg til å tro noe annet ...

Det dreier seg om et DOS-program som må startes fra floppy dersom man skal gjøre noe med systempartisjonen, og da er vi vel låst til FAT og FAT32-partisjoner ...

(Dokumentasjonen er forøvrig datert år 2000 ...)

Lenke til kommentar

Jeg har funnet løsningen, det blir litt ekstra jobb, men det er ikke så vanskelig.

 

Plassen som du skal bruke til å utvide system partisjonen med, må stå rett foran systempartisjonen. Nå står den bak den andre partisjonen.

Løsningen blir å redusere den andre partisjonen med så mye plass som du ønsker å bruke til DATA delen, altså ikke til systempartisjonen din.

Nå vet jeg jo ikke hvor mye data du har liggende (men du må ha brukt mindre enn 50% for at dette skal funke), men si du legger av 100 GB eller mer.

Så oppretter du partisjon og formaterer den nye plassen. Så flytter du over alt fra partisjonen du akkurat reduserte.

Når data er flyttet over, sletter du partisjonen du nå har tømt.

 

Da får du muligheten til å utvide systempartisjonen din. Bakdelen med dette er at den plassen du eventuelt sitter igjen med ikke kan brukes til annet enn systempartisjonen din, eller en ny partisjon. Du kan ikke utvide DATA partisjonen med den samme plassen.

Derfor kommer alt an på hvor mye plass du har brukt på D:. Er den så og si full blir dette fort vanskelig.

 

Har du flere disker, ville jeg flyttet alt fra D til H, laget partisjonene slik som du vil ha dem, og så flyttet data over på D: igjen.

 

w7utvid8.jpg

 

Her har jeg laget en ny partisjon med den frigjorte plassen fra D:

 

w7utvid9.jpg

 

Så kopierer du data fra D: til F: (i mitt tilfelle) og så sletter jeg D: partisjonen. Da blir den utildelt.

 

w7utvid10.jpg

 

Så kan jeg utvide systempartisjonen med den ledige plassen fra gamle D:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...