Gå til innhold

Datalagringsdirektivet - underskriftskampanje!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvis du ikke har noe å skjule, så har du ingenting å være redd for".

 

Nei, og hvis du vil kan jeg komme og filme deg på dassen din mens du sitter og driter, liksom. Selv blir jeg helt tafatt når det kommer til slike prinsippielle spørsmål, for det er ganske tankeløst å si noe sånt - som forøvrig de fleste argumenterer med.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe å skjule, så har du ingenting å være redd for. Er heelt riktig utsagn.

 

Dette er helt tåpelig folkens! Jeg må si rett si at jeg blir kvalm av folk som deg "Alvorlig".

 

Du overdriver noe helt utrolig, det eneste som kommer til å skje er at de lagrer ting lengre, Og at de kan se når og hvor du er når du sender en epost eller tar og ringer noen, ikke inneholdet av samtalen eller innholdet av eposten men rett og slett hvor du fant sted når du gjorde det. Dette er nødvendig for å motvirke kriminalitet!! Dette er kjempe viktig og jeg er utrolig glad for at det har kommet. Dette kommer til å hjelpe mot både terror og organisert kriminalitet.

 

Et annet eksempel er trygde snylterne, for å få tak i disse må det være mye mer åpen informasjon om de som mottar trygd, men neei da begynner de å "sippe" og si at dette er brudd. Det er jo tåpelig! Vi må gjøre det vi kan for å ta snylterne, så dette systemet fungerer. Men selvfølgelig er mange så sensitive at de ikke godtar dette. Noe som er tåpelig. (dette har egentlig ikke så mye med saken i gjøre, i know)

 

 

Uansett det er på tide at folk som er imot denne loven skjerper seg og faktisk skjønner at den er nødvendig. Må vi virkelig være så hypokonder når det gjelder ALT?

Endret av thebull
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noe å skjule, så har du ingenting å være redd for. Er heelt riktig utsagn.

 

Dette er helt tåpelig folkens! Jeg må si rett si at jeg blir kvalm av folk som deg "Alvorlig".

 

Hvis jeg ikke har noe å skjule så har du ingenting med å sjekke/mistenke.

 

Uansett det er på tide at folk som er imot denne loven skjerper seg og faktisk skjønner at den er nødvendig. Må vi virkelig være så hypokonder når det gjelder ALT?

 

Var jo rette truta dette smalt fra. Å innføre denne loven er vel faktisk definisjonen på paranoiahypokonderi.

 

Dette er nødvendig for å motvirke kriminalitet!! Dette er kjempe viktig og jeg er utrolig glad for at det har kommet. Dette kommer til å hjelpe mot både terror og organisert kriminalitet.

 

Direktivet vil aldri kunne forhindre kriminalitet. Dette har ingen prevantiv effekt, kun et moment når handlingen har funnet sted. Hvis dette skulle ha noen prevantiv effekt måtte man aktivt brukt databasene for søk og filtrering for å finne mønstre. Og det antar jeg vel kommer om en del år etter at direktivet blir innført (hvis det blir innført selvsagt).

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Noen flere som fikk avsmak for personen Helga Pedersen, når hun med sitt fårete glis mener at hvis man er mot dette så er man for pedofili?

Selvsagt. Hensikten med å bruke pedofili-kortet er jo å skremme folk til å "forstå" at datalagringsdirektivet er bra. Det er inngangsporten. Når folk først har blitt vant med overvåkningen, kan politikerne utvide den til å bli mer detaljert og omfattende, uten at folk setter seg til motverge.

Lenke til kommentar

Hvorfor er vi så redde for dette da?

 

Luftbor, må det ha en preventiv effekt for å kunne forsvares?

Holder det ikke at det vil gjøre etterforskning av kriminalitet og evt terrorisme lettere?

 

Noen flere som fikk avsmak for personen Helga Pedersen, når hun med sitt fårete glis mener at hvis man er mot dette så er man for pedofili?

Selvsagt. Hensikten med å bruke pedofili-kortet er jo å skremme folk til å "forstå" at datalagringsdirektivet er bra. Det er inngangsporten. Når folk først har blitt vant med overvåkningen, kan politikerne utvide den til å bli mer detaljert og omfattende, uten at folk setter seg til motverge.

 

Det er vel hva man kan kalle paranoia..

Lenke til kommentar
Hvorfor er vi så redde for dette da?

 

Luftbor, må det ha en preventiv effekt for å kunne forsvares?

 

Nei, men det er et av argumentene til de som ivrer for at det skal implimenteres. Dette er da altså en ren løgn.

 

Holder det ikke at det vil gjøre etterforskning av kriminalitet og evt terrorisme lettere?

 

Selvsagt. Dette er dog en totalitær tanke, ved at "gjøre det lettere" å avdekke kriminalitet så skal alle overvåkes. Det er bitende ironisk at det 20 år siden berlinmuren falt med tanke på hvordan dette prinsippet ble utført på den tiden. Det er fristende å falle for "gi bare opp litt av din frihet" så skal vi gjøre deg sikrere. Dette gjør meg dog ikke sikrere i den forstand hvis jeg skulle bli utsatt for terror så er jeg dau. Og siden det ikke er noe prevantivt i dette direktivet så vil det heller altså ikke hjelpe meg til å unngå å dø i den eventuelle terroraksjonen.

 

 

Det er vel hva man kan kalle paranoia..

 

Det har å ta på alvor de som kan kalles fedrene for demokratiforståelsen våres, og det de advarte imot.

 

Men du kan jo ta stilling til "argumentet" til Pedersen; medfører det riktighet at de som er mot direktivet er for pedofili?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Dette gjør meg dog ikke sikrere i den forstand hvis jeg skulle bli utsatt for terror så er jeg dau. Og siden det ikke er noe prevantivt i dette direktivet så vil det heller altså ikke hjelpe meg til å unngå å dø i den eventuelle terroraksjonen.

 

Uh, der var det mye "meg" og "jeg". Hva med resten av samfunnet? Alle oss andre? Framtiden?

 

Men du kan jo ta stilling til "argumentet" til Pedersen; medfører det riktighet at de som er mot direktivet er for pedofili?

 

Siden du spør så pent.

 

Tja, om en er fryktelig kreativ i tankegangen så.

Men det er et fryktelig dårlig argument å bruke, selv for en politiker, det skal jeg være helt enig i.

 

Allikevel, at Helga Pedersen slenger litt med kjeften er jo også et svært dårlig argument mot DLD.

Lenke til kommentar
Uh, der var det mye "meg" og "jeg". Hva med resten av samfunnet? Alle oss andre? Framtiden?

 

Du kan gjerne bruke de og dem, meningen forandres ikke.

 

Allikevel, at Helga Pedersen slenger litt med kjeften er jo også et svært dårlig argument mot DLD.

 

At Pedersen slenger med leppa bryr meg ikke, innholdet som kommer ut av den skitne munnen hennes derimot.

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke har noe å skjule så må jeg akseptere Fjernskjerm à la Orwellstyle i alle rom?

 

Ja, jeg har faktisk et privatliv jeg ønsker å skjule. Det er min rett å skjule det.

 

Dessuten så kommer fort ting på avveie som vi vet. Det går ikke lenge mellom hver gang noen finner helsejournaler i en container.

 

Vil nok bli fristende å bruke dette til andre ting også, senere.

Lenke til kommentar

Det står vel ingen steder i direktivet at alle skal få installert Orwell-style fjernskjermer i alle rom?

 

Jeg har ikke lest hele greia, så vis meg gjerne hvor det står.

 

Selvfølgelig må man sette krav til at denne lagringen blir gjort etter alle kunstens og sikkerhetens regler, svært strenge krav.

 

I denne saken tror jeg selv politikerne forstår at det ikke kan tillates særlig slinger i valsen, til det er folk litt for paranoide.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Vel, jeg forstår fortsatt ikke hva som er så skremmende med dette.

 

Det er da kun snakk om å lagre data som allerede blir logget uansett.

 

HVEM jeg ringer, og NÅR jeg ringer dem er jo kun interessant eller sensitivt om den eller de jeg ringer, meg selv inkludert, driver med noe snusk. Teleskapene bruker allerede disse dataene til å regne ut hvor mye jeg skylder dem.

 

Når jeg kobler av og på nettet, samt ip-adressen min, er ingen hemmelighet uansett.

 

Det er ingen som sier at innholdet i telefonsamtaler skal lagres, eller hvilke nettsider man besøker, eller hva som står i e-postene en sender.

 

Jeg tror veldig mange misforstår og tror dette er tilfelle - det virker i alle fall slik.

Lenke til kommentar
Det står vel ingen steder i direktivet at alle skal få installert Orwell-style fjernskjermer i alle rom?

 

Ikke kamera nei, men det skal noteres hva du bruker mobilen din til (ringe, sms, mms), hva du bruker nettet til osv.

 

 

Selvfølgelig må man sette krav til at denne lagringen blir gjort etter alle kunstens og sikkerhetens regler, svært strenge krav.

 

Krav kan forandres. Hva vet du om 20 år det kommer et parti som vil at databasen skal brukes til å fange opp de som mener noe om partiet. Det er fullt mulig. Det har blitt gjort, og når muligheten er der vil den også før eller senere bli brukt. Derfor man har strenge skillelinjer f.eks i maktfordelingsprinsippet for å hindre noen å falle for fristelsen til å "bare å ta en snarvei fordi vår tanke er god".

 

I denne saken tror jeg selv politikerne forstår at det ikke kan tillates særlig slinger i valsen, til det er folk litt for paranoide.

 

Alle utenom Ap har forstått at dette medfører faktisk noen vitale forandringer i våres samfunnsstruktur. Dette er europas "patriot act", der du må bevise din "lojalitet", og ikke staten som skal vise sin lojalitet ovenfor sine borgere.

Lenke til kommentar
men det skal noteres hva du bruker mobilen din til (ringe, sms, mms), hva du bruker nettet til osv.

 

Dette er jo ting de vet allerede. Forskjellen nå er at de må lagre det litt lengre enn fram til neste faktura.

 

Ellers vil jeg påstå at å logge når jeg er påkoblet nettet, i tillegg til ip-adressen, knapt kan kalles å logge hva jeg bruker nettet til.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig må man sette krav til at denne lagringen blir gjort etter alle kunstens og sikkerhetens regler, svært strenge krav.

 

I denne saken tror jeg selv politikerne forstår at det ikke kan tillates særlig slinger i valsen, til det er folk litt for paranoide.

Jobber på en plass hvor det oppbevares sensitivt materiale.

 

Uansett hvor godt sikra informasjonen er, så kommer det an på brukeren som håndterer informasjonen om den holdes skjult eller ikke. Og i hvertfall på min jobb, oppdager man ganske ofte informasjon som ligger på helt gale plasser, feks lagret lokalt på en ansatt sin datamaskin, som personen drar med hjem, lar ungene spille på og laste ned virus.

 

 

Mulig dette blir litt annerledes, men det er ikke alltid folka man stoler på har så mye vett i pappen som man skulle håpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...