Gå til innhold

Lys "vett"- regler


roarkv

Anbefalte innlegg

Interessant. Her står det faktisk at kurve-/tåkelys må brukes alene under kjøring i tett tåke eller i nedbør, av den grunn at det kun kan brukes to kjørelys. Dersom dette stemmer tar jeg selvsagt feil. Jeg må likevel spørre meg:

 

1. Defineres kurve-/tåkelys fremdeles som kjørelys?

2. Er det virkelig meningen at kun kurve-/tåkelys skal benyttes ved slike forhold? Det kan i beste fall kalles meget uheldig. Man ser ikke en dritt med kun kurve-/tåkelys under dårlige forhold.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På våt asfalt i mørket er det ikke så veldig behagelig å se 8 lys komme mot seg. Ingen som tenker over at tåkelysene som lyser ned i bakken reflekteres ganske godt oppover på våt asfalt?

 

Hellalykter i fleisen på dem som bruker tåkelys i vått vær når det er mørkt (uansett om det er i kombinasjon med eller uten nær-/kjørelys). Jeg vil jo også se hvor jeg kjører.

 

I tillegg når andre bruker fire lykter vil jeg også gjøre det. Jantelov!

Lenke til kommentar

SV skiller her mellom tåkelys som kjørelys og tåkelys som tåkelys, men det virker som at de tar utgangspunkt i at tåkelys er ment for å brukes alene, som da gjør at lovteksten også krever at de brukes alene. Uansett vil det som kjørelys bare være tillatt med ett lyktepar samtidig.

 

1. Defineres kurve-/tåkelys fremdeles som kjørelys?

Offisielt, ja, men pr. lovtekst, så er dette feil. Man må desverre her forholde seg til hva "offisielle" tolkninger sier, men i en evt. rettsak kan jeg tenke meg til at lovteksten kan tas mer hensyn til.

 

2. Er det virkelig meningen at kun kurve-/tåkelys skal benyttes ved slike forhold? Det kan i beste fall kalles meget uheldig. Man ser ikke en dritt med kun kurve-/tåkelys under dårlige forhold.

Ekte tåkelys vil fungere mest effektivt i tilfeller hvor de brukes alene. Europeiske nærlys lyser såpass tett inntil bilen at det vil omtrendt aldri være aktuelt å bruke tåkelys for å gjøre det lettere å følge veien mens man har synet rettet fremover (det sterke lyset foran bilen skal da gjøre at man i større grad klarer å følge veien automatisk uten å måtte legge skarpsynet rett ned i veien). Tåkelys skal ikke gi strølys, noe nærlys skal gjøre, og derfor vil tåkelys fungere mer effektivt under helt ekstreme værtilfeller hvor det er problematisk å se mer enn 3-4 meter foran bilen pga mindre strølys som lyser opp tåke fremover. Det gjør at veien blir opplyst, mens resten er helsvart.

Lenke til kommentar

Med andre ord, det vil være forskjell på hvordan lovene blir håndhevet til daglig, og hvordan de blir håndhevet i en rettsal. Dette tyder på total forvirring, og gjør en offisiell tolkning nødvendig.

 

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å kjøre med kun kurve-/tåkelys under vanskelige kjøreforhold. Uansett hvordan nærlys eventuelt lyser opp f.eks. tåke, vil de uansett hjelpe ved å reflektere lys fra eventuelle hindringer i veibanen.

Lenke til kommentar

Det finnes en hel drøss med folk som "vet bedre" enn regelverket, tror de, og monterer, bytter, og gjør hva de vil med lysene sine. Disse er mye verre enn de som bruker originalmontert lys feil, og mange av disse har ødelagt ryktet til mange typer lys, eksempelvis tåkelys. Det å ettermontere, bytte pærer, bytte lykter, osv. er det som ødelegger tåkelys. De færreste av disse folka vet hva tåkelys faktisk skal gjøre, og byttingen, ettermonteringen og justeringene blir derfor etter helt feile kriterier, og dermed lys som ikke fungerer som de skal.

Lenke til kommentar
Det finnes en hel drøss med folk som "vet bedre" enn regelverket, tror de, og monterer, bytter, og gjør hva de vil med lysene sine. Disse er mye verre enn de som bruker originalmontert lys feil, og mange av disse har ødelagt ryktet til mange typer lys, eksempelvis tåkelys. Det å ettermontere, bytte pærer, bytte lykter, osv. er det som ødelegger tåkelys. De færreste av disse folka vet hva tåkelys faktisk skal gjøre, og byttingen, ettermonteringen og justeringene blir derfor etter helt feile kriterier, og dermed lys som ikke fungerer som de skal.

Ingen tvil om det. Regner med at disse som snakker om at de blir blendet av tåkelys blir blendet av de som er galt montert. Korrekt monterte lys har i alle fall aldri plaget meg.

Lenke til kommentar
Interessant. Her står det faktisk at kurve-/tåkelys må brukes alene under kjøring i tett tåke eller i nedbør, av den grunn at det kun kan brukes to kjørelys. Dersom dette stemmer tar jeg selvsagt feil. Jeg må likevel spørre meg:

 

1. Defineres kurve-/tåkelys fremdeles som kjørelys?

2. Er det virkelig meningen at kun kurve-/tåkelys skal benyttes ved slike forhold? Det kan i beste fall kalles meget uheldig. Man ser ikke en dritt med kun kurve-/tåkelys under dårlige forhold.

 

 

Kjørelys kan skal ikke benyttes i mørket, det eneste unntaket er når kjørelysene er i form av vanlige nærlys. Så Tåkelykter, parklys med med 21W pære (mazda/volvo), nærlys med redusert styrke, dedikerte kjørelys i form av en egen lykt (audi/bmw ect..) skal ikke benyttes når dagslyset forsvinner, da skal nærlysene på.

Tåkelys er beregnet brukt i lav hastiget under dårlige forhold for å posisjonere seg riktig i forhold til veibanen, en kjører eksempelvis ikke i 80km/t med tåkelyktene på. I forhold til bruk som kjørelys så må tåkelyktene slås av når mørket senker seg, for da er det forholdene som bestemmer om du kan bruke dem eller ikke.

Lenke til kommentar

Du taler mot bedre viten, for det første så fører bruk av nærlys og tåkelys samtidig til noe som kalles for egenblending. Den økte lysstyrken rett forran bilen fører til at pupillene trekker seg mer sammen, dette igjen gjør at det slipper mindre lys inn i øyet. Du vil oppleve at det blir vanskeligere å oppdage ting lengre frem i kjørebildet fordi mørkesynet ditt er blitt redusert.

 

Når det gjeller motgående trafikk så vil disse oppleve at det tar lengre tid å få tilbake mørkesynet etter å ha passert deg, desto sterkere lyset er desto lengre tid tar det.

Lenke til kommentar
Latterligste regelen i trafikken det her.. Aldri hatt noe problemer med blending når jeg møter de som kjører med både tåkelys og nærlys. De som er imot er vel antageligvis de som ikke har tåkelys på sin bil...

Jeg har som sagt heller aldri opplevd dette som et problem, men likefullt bør du respektere regelen fordi veldig mange andre sliter med blending fra denne lyskombinasjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...