Gå til innhold

[Løst]Føre utgift samme måned som betaling skjer, eller når penger blir trekt?


asdfasd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har økonomiutdanning men kan ikke så mye om regnskap.

 

Jeg tror du er på villspor når du ser på hvilken dato kortet har blitt brukt. Det sentrale er når du har utgiften eller når du drar på reisen.

 

Et av prinsippene du kan føre etter er kontantprinsippet. Dette er kanskje det aller enkleste. Da fører du alle utgifter etterhvert som du har hatt utgiften.

Med kontantprinsippet ville du ført flyreisen i juli (da du hadde det kontante utlegget).

 

Et annet prinsipp er periodiseringsprinsippet. Her legger man utgiftene til måneden (eller perioden om du vil) hvor kostnaden faktisk påløp uavhengig av betalingstidspunkt. F.eks hvis du får en strømregning i august for mai, juni og juli, så periodiserer du utgiftene ved å fordele fakturane på de tre månedene etter forbruket ditt i hver av de månedene. For august fører du ingenting, selv om det var i august du hade utlegget.

I forhold til flyreisen din, vil jeg derfor tro at du med periodiseringsprinsippet ville ført den i måneden hvor du faktisk fløy.

 

Det er heller ikke uvanlig av virksomheter i hovedsak fører et kontantregnskap, men periodisere enkelte av utgiftene (eks. husleie ig strøm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...