Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audis mobilitetsgaranti - hva innebærer servicer?


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Audi A4, som i alle år har blitt tatt service på hos merkeverksted (Møller). Dermed har jeg også Mobilitetsgaranti. (At bilberging blir dekket av Audi + gratis leiebil/hotell.)

 

Forutsetningen for at bilen skal ha Mobilitetsgaranti er at alle servicer må være tatt hos Møller.

 

Lurer i den forbindelse på hva service er? Jeg vet at jeg nå må skifte bremseskiver, klosser og en støtdemper på bilen min. (Møller vet det også, for det ble påpekt på sist service for et halvår siden.) Kan jeg gjøre dette hos et uavhengig verksted, for DERETTER å ta bilen min på service hos Møller? Da vil den jo sannsynligvis gå relativt glatt gjennom servicen, men samtidig har den vært inne i Møller-systemet for kontroll?

 

Skjønner at reg.reim etc. må tas på Møller for at de skal ha full kontroll, men bremser, skiver, dempere osv.?

 

Bryter jeg avtalen, og mister dermed Mobilitetsgarantien, hvis jeg gjør trivielle serviceting på andre verksteder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har en Audi A4, som i alle år har blitt tatt service på hos merkeverksted (Møller). Dermed har jeg også Mobilitetsgaranti. (At bilberging blir dekket av Audi + gratis leiebil/hotell.)

 

Forutsetningen for at bilen skal ha Mobilitetsgaranti er at alle servicer må være tatt hos Møller.

 

Lurer i den forbindelse på hva service er? Jeg vet at jeg nå må skifte bremseskiver, klosser og en støtdemper på bilen min. (Møller vet det også, for det ble påpekt på sist service for et halvår siden.) Kan jeg gjøre dette hos et uavhengig verksted, for DERETTER å ta bilen min på service hos Møller? Da vil den jo sannsynligvis gå relativt glatt gjennom servicen, men samtidig har den vært inne i Møller-systemet for kontroll?

 

Skjønner at reg.reim etc. må tas på Møller for at de skal ha full kontroll, men bremser, skiver, dempere osv.?

 

Bryter jeg avtalen, og mister dermed Mobilitetsgarantien, hvis jeg gjør trivielle serviceting på andre verksteder?

Jeg vil tro at Møller vil gjøre alt de kan for å slippe å måtte oppfylle garantier generelt, så lenge de har hold i det i sine vilkår. En annen ting er at bilen din er chippet/tunet/trimmet? Vil tro at du kan blåse en lang marsj i alle former for garantier, og kun forholde deg til forbrukerkjøpsloven.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil tro at Møller vil gjøre alt de kan for å slippe å måtte oppfylle garantier generelt, så lenge de har hold i det i sine vilkår. En annen ting er at bilen din er chippet/tunet/trimmet? Vil tro at du kan blåse en lang marsj i alle former for garantier, og kun forholde deg til forbrukerkjøpsloven.

Hehe, neida... den har vært chippet siden dag 1. Var null stress det. Fikk bilberging og gratis leiebil, så Mobilitetsgarantien er flott den. :-)

 

Noen som vet mer om hva som bryter med Møllers retningslinjer?

Lenke til kommentar
Ifølge direktiv 1400/2002/EC har ikke Møller lov til å stille en slik forutsetning, så du har grønt lys til å få dette gjort på et annet verksted uansett.

Møller har nok helt sikkert lov til dette...

 

Ingen lov som pålegger Møller å tilby gratis bilhjelp, hotell og leiebil til alle sine kunder. Men det GJØR dette for de kunder som velger å ta servicer hos Møller.

 

For kunder som IKKE tar sine servicer hos Møller tilbyr de heller ikke gratis bilhjelp, hotell og leiebil.

 

Det er da heller ikke snakk om at jeg skal slutte å ta mine servicer hos Møller, men lurer bare på om man kan fikse bremser, dempere osv. utenfor Møller-systemet, for SÅ å ta service hos Møller, og likevel beholde Mobilitetsgarantien. ;)

Lenke til kommentar

http://www.bilnorge.no/mb/abl/FIGIEFA.pdf

 

EU-kommisjonen gjør det klart at forbrukeren ikke skal miste sin garantirett overfor bilprodusenten hvis et

uavhengig reparasjonsverksted har utført normal service eller reparasjonsarbeid. Bilprodusenten kan altså

ikke generelt avvise et garantikrav, for eksempel i forbindelse med en starter eller et defekt elektrisk vindu,

hvis for eksempel et oljeskift er utført av et uavhengig verksted. Men hvis skaden skyldes at et uavhengig

verksted har utført mangelfull reparasjon, står det uavhengige verkstedet ansvarlig.

 

Men nå blir jeg litt forvirret av forklaringen din. Du beskriver dette som Audis mobilitetsgaranti i emnefeltet og førstepost, men skriver nå at det er Møller som forhandler som tilbyr garantien?

Lenke til kommentar
Det er Møller som er Audis offisielle importør i Norge. Som sådan er det Møller som representerer Audi, bl.a. i det ekstratilbudet som kalles "mobilitetsgaranti".

 

Det har ingenting med vanlig produktgaranti å gjøre, det er en ekstra overenskomst mellom bileier og Møller (Audi).

Rekti!

 

Men selv om jeg skifter slitedeler på et UAVHENGIG verksted, MEN følger serviceintervallet til Møller og har bilen min på service HOS Møller, så skulle vel Mobilitetsgarantien fremdeles gjelde?

Lenke til kommentar
Det er Møller som er Audis offisielle importør i Norge. Som sådan er det Møller som representerer Audi, bl.a. i det ekstratilbudet som kalles "mobilitetsgaranti".

 

Det har ingenting med vanlig produktgaranti å gjøre, det er en ekstra overenskomst mellom bileier og Møller (Audi).

Rekti!

 

Men selv om jeg skifter slitedeler på et UAVHENGIG verksted, MEN følger serviceintervallet til Møller og har bilen min på service HOS Møller, så skulle vel Mobilitetsgarantien fremdeles gjelde?

Jeg ville sagt ja, men jeg har aldri vært i en slik situasjon at jeg har fått "testet" det. Dvs., jeg fikk en gang et annet verksted til å skifte skiver & klosser og tok årlig service på Audi-verksted, men benyttet meg aldri av mobilitetsgarantien. Audi-verkstedet visste om dette, men ingen der "truet" meg med at jeg da ville miste mobilitetsgranatien. Så jeg regnet med at jeg hadde mobilitetsgarantien i baklommen hele tiden.

 

I det siste har det jo også stått annonser i avisene om at man ikke mister bilgarantien dersom man lar et ikke-merkeverksted utføre reparasjoner, så jeg finner det rimelig at det samme vil gjelde mobilitetsgarantien.

 

Men her snakker vi vel mer om juss enn om sunn fornuft ...

 

Hva med å sende en mail til Møller og spørre?

Svarer de "go ahead" så er jo alt klart. Svarer de noe annet, så ville jeg vært skeptisk og tatt kontakt med NAF, e.l.

Lenke til kommentar

Jeg mener at du kan fritt gjøre jobben et annet sted. Mobilitetsgarantien gjelder til neste service, og det er kun servicen som kreves tatt der - ikke småreperasjoner utenom. Om du får mangler på service vil nok ikke mobilitetsgarantien gjelde før dette er rettet opp, men regner med du kan bytte dette et annet sted og komme tilbake på visning.

 

Når jeg kjøpte min 2004 Audi A3 hadde den ikke gyldig mobilitetsgaranti fordi forrige eier hadde skippet en service og tatt den selv. Da holdt det at jeg tok neste service hos Møller, og siden de da gikk over bilen og ikke fant noe feil, så fikk jeg tilbake mobilitetsgarantien. Har også hatt bilen på verksted andre steder i ettertid, uten at Møller har sagt noe (eller vet noe for den del).

 

Vet at MECA har begynt med noe lignende mobilitetsgaranti nå, de har trolig skjønt at de taper kunder til merkeverksted. Personlig er mobilitetsgarantien en viktig faktor til at jeg tar service hos Møller (og selvsagt at det er merkeverksted, noe mange kjøpere liker godt).

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Jeg vil tro at Møller vil gjøre alt de kan for å slippe å måtte oppfylle garantier generelt, så lenge de har hold i det i sine vilkår.

 

Utvilsomt. Første gang jeg trengte dette, var servicen tatt på et annet Møller verksted. Og de her på verkstedet blånektet for at jeg hadde hatt den, helt til jeg kunne dokumentere det med serviceheftet. Ja da hadde de plutselig "funnet den" i systemet sitt de også.

 

Vær også klar over at det ikke er hvilken som helst service som blir dekket av denne, selv om man har fulgt opp og fått stemplet i boka. Men dette står det ingenting informert om noe sted. Det får du vite først den dagen du sitter med skjegget i postkassen fordi du har hatt "feil service" uten å vite det.

 

Mekonomen verkstedene tilbyr også mobilitetesgaranti. Noen som har erfaring med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audi Mobilitetsgaranti er en tilleggsytelse som Audi velger å gi kundene sine, fom. bilen blir solgt ny hos forhandler. Og den forlenges hver gang det utføres rutinemessig service på bilen. Den er også gyldig i hele Europa.

 

F.eks ved en LongLife service så blir denne forlenget med 2 år og 30,000km, avhengig av hva som inntreffer først. Dette er også det maksimale serviceintervallet på disse bilene.

 

Hvis det anm. noe ved en service, f.eks slitte bremser eller noe lignende, så står kunde fritt til å velge å utbedre dette hos ett autorisert originalt Audi verksted, eller få utført denne reparasjonen selv eller hos et annet uorginalt verksted.

Mobilitetsgarantien er fortsatt gyldig, men hvis det viser seg at reparasjonen eller delene som er benyttet ifbm. en reparasjon/utbedring som ikke er utført hos et originalt Audi verksted.

 

Er årsaken til bilens driftsstans, som forårsaker at man må benytte Mobilitetsgrantien, så frafaller dekningen på Mobilitetsgarantien på lik linje med en selvforskyldt skade.

Lenke til kommentar

Audi verksted er vel Møller, og regner med det er samme slags mobilitetsgaranti som for WV.

 

Dette stempelet er det samme hver gang: (en blå firkant der det står Møller bil nederst, og 218 - 390 oppe.)

Men siden siste service var merket "oljeskiftservice" ble den visstnok ikke dekket av MG, selv om den har samme stempel, og

det var en service som var bestilt som neste service iht serviceprogarmmet.

Så ble i hvertfall hevdet, selv det ikke står spesifisert noe slikt informasjonen om mobilitetsgaranti. Det var noe jeg syntes

var rart og følte meg litt lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...