Gå til innhold

Regler for kjøring med tilhenger over 3500 kg?


mobile999

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt litt tid på å søke etter dette uten hell. Jeg poster derfor spørsmålet mitt her.

 

Hvilke regler gjelder for kjøring med bil inntil 3500kg og tilhenger større(!) enn 3500 kg?

Spørsmålet gjelder først og fremst førerkortklasse BE, men også C1E (trekkvogn mellom 3500 og 7500 kg). Se bildet med eksempel fra Sverige:

 

be_regler.jpg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene sier at bilen kan ha ei totalvekt intill 3500 kg, hengern kan være så stor som det står oppgitt i vognkortet.

Det du har finni bilde av, er en løyvefri semitrailer, noe som er et svært omdiskutert kjøretøy. Grunnen til at man lager løyvefrie semitrailere, er at man kan kjøre samma godsmengde som en lastebil MEN man slipper lastebilsertfikat, samt at man slipper dyre løyver da detta pr definisjon er en varebil med tilhenger.

 

Slike "BE"-semitrailere har er en forholdsvis ny "oppfinnelse" hvor regelverket ennå ikke har noen klare definisjoner. Et særtrekk med semitrailer er forøvrig at når man laster på hengern, så vil totalvekta på bilen øke (fordi hengern hviler på ei svingskive/hengerfeste som vil få økt trykk nettersom hengern får økt vekt). Det JEG da lurer på, er hvordan man i det heletatt får lessa en slik liten "BE"-semitralier UTEN at totalvekta på bilen overgår de lovlige 3500 kg? Dvs at når man kjører oppå ei vekt med "bilen" her uten at hengern er på vekta, så skal vekta vise max 3500 kg. Skulle tro det var de samma reglene som på større semitrailere, hvor trekkvogna feks har ei egavekt på 8.000 kg og lovlig totalvekt på 19.000 kg. Kjører du da oppå vekta med trekkvogna å den viser 30.000 kg fordi hengern er lasta langt fram, så er det ei bot på ca 50.000 kr.

 

Så ja og nei...dissa reglene er ikke lette å bli klok på. Hvis du leser vognkortet til en slik en, vil du ha lov å kjøre den med BE. Da vil det stå feks "lovlig totalvekt 3.490 kg, lovlig nyttelast 1.615 kg", mens det på hengern vil stå "lovlig nyttelast 7.000 kg". I praksis vil det da si at om du laster på rekti måte, så vil du etter ca 3.000 kg på hengern oppnå full nyttelast på bilen.

 

På C1E vil man kunne han ei max totalvekt på 12.000 kg, hvorav lastebilen aldri må veie mer enn 7500 kg.

 

oppsummerer BE: Bil på max 3.500 kg, mens det ikke finnes noen lovgitt begrensning på hengeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På BE gjelder vel bare maksgrensen på tillatt totalvekt 3500kg på bilen. Det er ikke noen maksgrense på tillatt totalvekt på henger så vidt jeg vet, men maks reell totalvekt skal ikke være mer enn bilens vognkort tillater, og den blir vel i praksis aldri større enn bilens vekt tror jeg.

 

C1E vet jeg ikke noe om siden jeg ikke har dette.

 

edit:ser at jeg ble slått på målstreken av et mere informativt inlegg....

Endret av LightSabre
Lenke til kommentar

Godt gjort med inlegg på samme minutt! :!:

 

Det JEG da lurer på, er hvordan man i det hele tatt får lessa en slik liten "BE"-semitralier UTEN at totalvekta på bilen overgår de lovlige 3500 kg?

 

Det er vel ikke noe lettere å laste en stor trekkvogn med stor henger når man nærmer seg maksvekt? Man bør vel kunne benytte seg av visse indikasjoner på liten trekkvogn, som f.eks målbar avstand fra f.eks bak-dekk til skjerm (litt upresist men en indiksjon).

 

Jeg ser at det er snakk om en maks vogntogvekt på 10 tonn på den svenske siden bildet kommer fra. Når du skriver dette med løyve så tenker jeg at den grensen kanskje er knyttet til løyvefrihet, men jeg vet ikke.

 

I praksis vil det da si at om du laster på rekti måte, så vil du etter ca 3.000 kg på hengern oppnå full nyttelast på bilen.

Regnestykket ditt er jeg ikke helt med på.

 

På C1E vil man kunne ha ei max totalvekt på 12.000 kg, hvorav lastebilen aldri må veie mer enn 7500 kg.

Glemmer du at vi har en regel i Norge for C1E som sier at henger ikke skal ha større tillatt totalvekt enn trekkbilens egenvekt? Gjelder plutselig ikke dette når det er snakk om trekkvogn?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
I praksis vil det da si at om du laster på rekti måte, så vil du etter ca 3.000 kg på hengern oppnå full nyttelast på bilen.

Regnestykket ditt er jeg ikke helt med på.

Ikke jeg heller. Illustrasjonen er jo ganske klar; Bilen veier 1,875 tonn, og man må overføre 1,625 tonn fra hengeren for å utnytte bilens lasteevne, mens de resterende 6,5 tonn av hengerens totalvekt hviler på boggien. 1,625+6,5=8,125. At man for å klare dette og laste riktig/lovlig må ha tyngdepunktet langt bak på hengeren er en annen sak. En slik BE-semi er neppe ønskedrømmen på glatt føre.

 

På C1E vil man kunne ha ei max totalvekt på 12.000 kg, hvorav lastebilen aldri må veie mer enn 7500 kg.

Glemmer du at vi har en regel i Norge for C1E som sier at henger ikke skal ha større tillatt totalvekt enn trekkbilens egenvekt? Gjelder plutselig ikke dette når det er snakk om trekkvogn?

4,5 tonn egenvekt, 7,5 tonn totalvekt og 4,5 tonn henger, der har du 12 tonn uten å bryte den regelen. :)

Lenke til kommentar

Nei, er akkurat ved regnestykket reglene er u-klare. Sjøl har jeg sett på vektene på tegningen, og ser at regnestykket går opp. Men det jeg også bemerker, er at det er et regnestykket som ikke lar seg gjennomføre i praksis. Skal man kjøre en semitrailer, så MÅ man ha et visst trykk på svingskiva for at det i det heletatt skal værra mulig å holde seg på veien. På en vanlig semitrailer kan man ha ei totalvekt på normalt 50 tonn (helt avhengig av vei-standard, antall hjul og aksel-avstander selvsagt, men la oss si det er 50 i detta tilfellet, som forøvrig er max tillatt på en semitrailer i norge). Da vil man normal plassere lasta slik at så nærme 26 tonn av vekta som mulig hviler på hjula bilen, mens de resterende 24 hviler på hjula til hengern, altså en prosentfordeling på 52:48. Har man mindre vekt som gir totalvekt feks 40 tonn, vil man regne ut tyngdepunktet på hengern og plassere lasta der, slik at det hviler ca like mye last på bil og hjula til hengern. Laster man feks alt på hjula på hengern, vil det bli vinglete å kjøre med, samtidig som du vil stå bom stille med en gang det blir vinter da drivhjula ikke vil få bakkekontakt. MEN så kommer detta bildet inn av denna BE-semitraileren. Der har man kun 1600 kg man kan plassere på bilen, mens de resterene 5,4 tonna må settes på bakhjula på hengern, å en slik kombinasjon ville ALDRI jeg tatt annsvar for å kjøre. da har man en prosentfordeling som er 30:70 ved max last gal rekkefølge, kontra de 52:48 som er å fåretrekke, å det er en VESENTLIG forskjell. Hovedreglen sier at så MYE av vekta som mulig skal hvile på bilen for å få best mulig styre egenskaper og marktrykk på driv-hjula.

 

Kort sagt: på en semitrailer skal man laste etter tyngdepunktet. På denna BE-tingen har bilen så lav vekt at det ikke er mulig, noe som resulterer i for mye vekt på bakhjula på hengern og HELT umulige egenskaper. Skal du gjørra det trafikk-sikkert og laste etter tyngdepunktet på BE-hengern også, så vil du ikke få på mer enn 2-3 tonn med last før nyttelasta på bilen er utnytta. DA er den perfekt å kjøre med. Alt over der blir mer og mer negativt etter hvert som du laster.

 

"Glemmer du at vi har en regel i Norge for C1E som sier at henger ikke skal ha større tillatt totalvekt enn trekkbilens egenvekt? Gjelder plutselig ikke dette når det er snakk om trekkvogn?"

Både ja og nei. Det er ikke slik reglen lyder, MEN du er inne på no. Jeg holdt på å skrive den opp, men når jeg kikka i førerkortforskriftene sto den ikke nevnt, så droppa å leite det opp. Men du må gjerne finne den fram.

 

 

Og angående løyve, så skal alle biler som benyttes til transport av gods med totalvekt over 3501 kg ha løyve. Er derfor denne semitrailern er så genial, for med sine 3490 kg er den dermed fritatt fra løyve, mens man som du ser kan laste HENGERN stappfull, da hengere ikke er løyvepliktig.

Lenke til kommentar
4,5 tonn egenvekt, 7,5 tonn totalvekt og 4,5 tonn henger, der har du 12 tonn uten å bryte den regelen. :)

 

Takk, men uhm... her blir vektfordelingen (teoretisk ved maks utnyttelse) 62,5/37,5

 

"Glemmer du at vi har en regel i Norge for C1E som sier at henger ikke skal ha større tillatt totalvekt enn trekkbilens egenvekt? Gjelder plutselig ikke dette når det er snakk om trekkvogn?"

Både ja og nei. Det er ikke slik reglen lyder, MEN du er inne på no. Jeg holdt på å skrive den opp, men når jeg kikka i førerkortforskriftene sto den ikke nevnt, så droppa å leite det opp. Men du må gjerne finne den fram.

 

Her: http://lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040119-0298.html

§ 3-13. Førerett i klasse C1E

 

Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

 

Og angående løyve, så skal alle biler som benyttes til transport av gods med totalvekt over 3501 kg ha løyve. Er derfor denne semitrailern er så genial, for med sine 3490 kg er den dermed fritatt fra løyve, mens man som du ser kan laste HENGERN stappfull, da hengere ikke er løyvepliktig.

Ja, men tydligvis ikke særlig trafikksikker på veien. :(

 

Du skriver både at så mye som mulig av vekten skal på trekkvognen samt at ideell vektfordeling er 50/50. Dette kan gi utslag for en teoretisk "C1E-semi" som vist øverst i dette innlegget. Kan du si noe om det? Skal man satse på 50/50 vektfordeling på en "C1E-semi" eller mest mulig vekt på trekkvognen?

 

 

Lovverket har rom for følgende:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...00125-0092.html

§ 4-2. Trekking av tilhenger og tilhengerredskap

 

4. a) Motorvogn med største totalvekt over 3.500 kg og som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell aksellast/last fra akselkombinasjon som tilsammen er større enn 1,5 ganger motorvognens aktuelle totalvekt.

 

Hvordan ser du på dette? Er dette noe å bry seg om i det hele tatt mhp. semi? Hvordan er det sikkerhetsmessig dersom akseltrykket er 1,5 ganger trekkvognens aktuelle vekt når vi snakker semi?

 

Hva er den ideelle C1E-semi? F.eks: 6tonn aktuell vekt på både trekkvogn og hengerakslinger? Alternativt 7.500/4.500(maks trekkvognvekt) eller 4.800/7.200 ("1,5 gangern")? Hvor "langt" er evt. greit å gå i hver retning?

 

"1,5 ganger" gir forøvrig maks vogntogvekt på 3500+5250=8750 for BE.

 

 

edit: Jeg ser at jeg her har "glemt" at tilhengers tilatte totalvekt får være maks trekkvognens egenvekt (dersom den er over 3,5 tonn). Egentlig så tror jeg at dette ikke gjelder semi...

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

C1E-semi har jeg aldri hørt om. Grunnen til at det ikke finnes, er at det ikke har noen hensikt å laga det. BE-semiene er laget for å kunne jukse med regelverket på lovlig måte ved å unngå alt av lastebil-regler samtidig som man får lasta akkurat det samma som en lastebil. Legger man på 100 kg i vognkortet på denna bilen, vil man få en C1E-semi. Den har INGEN fordeler kontra en vanlig 7,5-tonns lastebil (som i alle år har vært en annen måte å omgås regelverket på) som både er smidigere, bedre kjørekomfort, stablitet, mer økonomisk, oversiktlig osv...Kort å godt bedre på ALLE punkt. Fordelen ved å registrere den som BE, er som sagt at man slipper løyver, slipper kjøre-og-hviletid, slipper dyre sertfikat, slik man måtte hatt om man hadde en liten C1-lastebil istede.

 

Men sett at vi tar det teoretisk, så vil man på en C1E-semi kunne plassere vekt lenger fram på hengern, og dermed oppnå bedre kjørekomfort og stablitet, slik at den faktisk hadde vært mulig å kjøre lovlig med.

 

Men ikke heng dere for mye opp i "50:50"-reglen. Det er det nemlig ingen ting som heter. Var bare et utrykk jeg brukte for å lettere illustrere dette med vektfordeling på en enkel måte. I praksis vil det i mange tilfeller bli 50:50, men det er ikke dermed sagt det er en regel. Når man laster en semi (eller vanlig lastebil for den saks skyld), så bruker man totalvekta, nyttelasta og akaselavstandene og regner ut tyngdepunktet. og det er i tyngdepunktet lasta må være for å oppnå best mulig kjøre-egenskaper og for å unngå overlast under normale forhold (BE-tingen er ikke et "normalt" forhold)

Lenke til kommentar
C1E-semi har jeg aldri hørt om.

 

Men sett at vi tar det teoretisk, så vil man på en C1E-semi kunne plassere vekt lenger fram på hengern, og dermed oppnå bedre kjørekomfort og stablitet, slik at den faktisk hadde vært mulig å kjøre lovlig med.

 

Fint at du ser på det teoretisk. :thumbup:

 

Her må du tenke privat og ikke næring. Dette vil kunne være en C1E selv om det er et sjeldent syn her i Norge:

 

cap_tap_towing_2535_09.jpg

 

...men så er det dette med at tilhenger ikke skal ha større tillatt totalvekt enn motorvognens egenvekt. :ermm:

Jeg mener fremdeles dette ikke gjelder for semi, men mangler bekreftelse.

 

Dessuten så vil den på bildet gjerne ha en høyere vekt på semiakslinger enn på trekkvogn, omtrent 41%/59% ved maks utnyttelse (fabrikktall). Er dette "greit" å kjøre med? Hvor langt kan man i tilfelle gå?

 

Bare en kommentar tilslutt til ditt forrige innlegg: En 7,5 tonn lastebil har gjerne dårlig nyttelast. En teoretisk C1E semi kan ha mye høyere nyttelast. Så får det være en annen sak at det av ulike andre grunner ikke finnes brukt i næring, her får man tenke privat.

 

edit: en 7,5 tonns lastebil med henger (C1E) har sikkert ok nyttelast totalt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

tar det igjen: BE-semitrailer er bare juks. Lett lastebil er bare juks. teoretisk sett vil en BE-semitraler ha høyere nyttelast, men i praksis når den er i bruk, vil alt bli stappa innerst på hengern (som regel i distribusjon de går), slik at man får et driv-akseltrykk på sikkert 2-3 ganger så mye som lovlig, altså flere tonn med overlast sjøl om man er innafor totalvekta. På en lett lastebil (7490 kg) har man i underkant av 2.000 kg nyttelast. Stopper du alle landets små lastebiler i mårra klokka 3 å veier dem, vil over 90 % av dem ha ei aktuell totalvekt på over 10 tonn, altså masse overlast. Å skal du først jukse, er det billigst med en BE-semitrailer.

Lenke til kommentar

Javel...

 

Her er det hva som er lovlig/trafikksikkert privat jeg er interessert i å finne ut av, ikke hva man kan gjøre for å jukse i næring... (Derfor var det egentlig feil av meg å bruke det bildet som ble brukt i den første posten.)

 

Kan trekke ganske store amerikanske semi-campinghengere etter personbil-pickuper også...

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Og angående løyve, så skal alle biler som benyttes til transport av gods med totalvekt over 3501 kg ha løyve. Er derfor denne semitrailern er så genial, for med sine 3490 kg er den dermed fritatt fra løyve, mens man som du ser kan laste HENGERN stappfull, da hengere ikke er løyvepliktig.

Dette blir forandret fra nyttår. Da kan ikke samlet vekt på bil OG henger overstige 3500kg hvis man skal slippe unna bestemmelsene om løyve.

Lenke til kommentar
Og angående løyve, så skal alle biler som benyttes til transport av gods med totalvekt over 3501 kg ha løyve. Er derfor denne semitrailern er så genial, for med sine 3490 kg er den dermed fritatt fra løyve, mens man som du ser kan laste HENGERN stappfull, da hengere ikke er løyvepliktig.

Dette blir forandret fra nyttår. Da kan ikke samlet vekt på bil OG henger overstige 3500kg hvis man skal slippe unna bestemmelsene om løyve.

Det er bra. Da er vi kvitt BE-problemet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har var det mye rar , hvist vi leser litt lover :

 

3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

 

ser vi her at høyst tillatte total vekt er opå 3500 kg for motorvogn .

 

 

§ 3-11. Førerett klasse BE

 

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

 

ser vi at vi da får rettigheter over ledd 2 og 3 i §3.5 , men det gir ingen rom til en toatle vekt på vogntoget på 3500 kg .

 

 

max tillattotalvekt på bil og henger er 3500 , blir det større går det som C1E

 

alt E gør er og gir deg lov og dra en henger med total vekt over 750kg .

Lenke til kommentar
max tillattotalvekt på bil og henger er 3500 , blir det større går det som C1E

 

alt E gør er og gir deg lov og dra en henger med total vekt over 750kg .

 

Tror du skal lese lovene litt grundigere før du begynner å spre desinformasjon... Ja, vektgrensa for klasse B er på 3500 kg, men den vektgrensa gjelder kun motorvognen, ikke vogntoget, noe jeg vil si følger rimelig klart av ordlyden du selv siterer; "Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 (m.a.o. motorvogn inntil 3500kg, min anm.), og tilhenger." Med førerkortklasse BE er det INGEN vektgrense for tilhengeren du trekker bak en slik motorvogn, annen enn den som står i bilens vognkort.

Lenke til kommentar
Med førerkortklasse BE er det INGEN vektgrense for tilhengeren du trekker bak en slik motorvogn, annen enn den som står i bilens vognkort.

vel... det du skriver er riktig.

 

Hvis du tar med at maks tilhengervekt på motorvogn under 3500 kilo aldri kan overstige 3500 kilo, så er du helt presis.

 

Jeg fant det her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...-0918.html#10-1

 

§ 10-1. Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner

 

3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hvis det med løyve for varebil med henger blir iverksatt, kommer de fleste budbilene i Norge på kant med loven, vil jeg tro.

Eller: Budbilene foølger loven, og transporten for bud-kunder blir dyrere, siden (garantert) ingen budbilsjåfører gidder å stille 75.000,- i garanti for noen turer med henger.

 

Da må kundene betale for to varebiler, eller betale for større lastebil.

 

Uansett - en dyrere løsning for samfunnet totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...