Gå til innhold

i5 750 vs i7 860 vs i7 920


KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prøvd å lese litt rundt om, men har ikke funnet ut helt hva jeg får om jeg velger i7 over i5.

 

I hvilke sammenhenger vil det lønne seg å ha i7 over i5?

Hva er forskjellen på i7 860 og i7 920? (Er det bare type brikkesett, eller også ytelse?)

 

På hvilke områder er AMD bedre enn Intel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, forskjellen mellom 860 og 920 er at 920 har enda en minnekanal, som for de fleste nå idag betyr at du kan ha 6 sloter for RAM avhengig av HK.

Dette betyr at 920 igjen kan ha større minnemengde enn 860'n.

 

Annet argument er at Intel tenker å fase ut 1156 ganske raskt og heller introdusere en ny 1156 sokkel som ikke er kompatibel, dette betyr for deg at fremtidige CPUer vil mest sannsynlig også bety nytt hovedkort.

 

1366 derimot vil garantert være med til sommeren 2010 og muligens enda lengere, da med Core i9 fastmontert.

Lenke til kommentar

007CD glemmer å nevne en mye mer aggresiv turbo mode på 860 som vil gjøre den mye mer egnet for en ikke-overklokker i forhold til i7 920.

I tillegg til at LGA1366 er highend entusiast sokkelen som sannsynligvis vil komme med prosessorer som ikke er helt ideale til gaming (eller de vil eie på alt, men ha endel ting som er unødvendig på spill. F.eks ekstra kjerner og 3. minnekanal).

 

Alt i alt så avhenger det mer av hva du skal bruke pc'n til. Er det spilling kan du likesågodt gå for i5 750 og klokke den litt opp.

Lenke til kommentar
Hei, takk for gode svar, var ikke klar over at dagens 1156 var på vei ut.

 

I hvilke bruksområder vil i7 920 være bedre enn i7 860 og i5 750?

I situasjoner du trenger enorme mengder minnebåndbredde, eller hvis du tenker å kjøre 2-3 skjermkort i SLI, da vil nok 920 være bedre, ettersom den har tre kanalers minne og voldsom båndbredde mellom northbridge (pci-e) og cpu

Lenke til kommentar
Annet argument er at Intel tenker å fase ut 1156 ganske raskt og heller introdusere en ny 1156 sokkel som ikke er kompatibel, dette betyr for deg at fremtidige CPUer vil mest sannsynlig også bety nytt hovedkort.

 

1366 derimot vil garantert være med til sommeren 2010 og muligens enda lengere, da med Core i9 fastmontert.

Jeg hadde heller ikke fått med meg at 1156 skulle fases ut allerede. Dennne sokkelen må jo være den mest kortlevende sokkelen jeg har hørt om. Var på vei til å bestille. Godt jeg så dette. Når kommer den nye sokkelen ??? Mulig jeg heller går for AM3. Dette virker jo helt tullete av Intel. Lest før at denne skulle erstatte 775 som jo har levd i mange år.

 

Arne M

 

Edit: Det er nok ikke så ille. Fant dette på Toms Hardware:

Thus, LGA 1156 becomes the true successor to LGA 775, despite now-convoluted segmentation. It’s simpler than LGA 1366, its locking mechanism applies pressure more evenly on the CPU’s heat spreader, and it helps protect against EMI—particularly important when Clarkdale exposes on-chip graphics.

 

You can expect this processor interface to remain pervasive until the end of 2011, when LGA 1155 (planned launch in the first half of 2011) starts grabbing market share big time.

 

Den kommer nok , slik den er i dag, til å leve lenger enn 1366.

Endret av Arne M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er et par til linker som kan være verdt å skumme gjennom:

 

Wikipedia: Intels i7 prossessorer (Bloomfield vs Lynnfield)

Anadtech: Intel's Core i7 870 & i5 750, Lynnfield: Harder, Better, Faster Stronger

Anadtech: The Intel Core i7 860 Review

 

Hvis man ikke skal overklokke noe særlig ser det ut som om 860'en er et mye bedre kjøp enn 920.

Du må faktisk nesten helt opp i Extreme Edition av Bloomfield CPU'ene for å få bedre stock ytelse enn det du får fra en Lynnfield, og da snakker vi om over dobbel pris.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...