Gå til innhold

hvorfor ikke elkjøp/lefdal pc?


Anbefalte innlegg

Ikke elkjøp sin feil i utgangspunktet... men pc'en er fortsatt kjøpt på elkjøp... og det er vel elkjøp som har "tvunget" hp til å spare inn...

 

Uansett... Det å bygge en pc via netshop er strengt tatt ikke vanskelig... så jeg ser ikke helt fordelen med å handle slikt på Elkjøp.

 

Mye bra og billig på Elkjøp.. men ikke PC'er...

Hvordan har elkjøp tvunget hp til å spare inn?

Hvis elkjøp sier:

"Vi skal ha en pc til feks. 4.000,- (innkjøpspris), og pc'en skal være så bra som mulig med tanke på konsumentmarkedet. Elkjøp i Norge vil gjerne bestille 4.000stk. pc'er av ypperste sort og vi vil derfor ha en pris av dere"

 

Dette er snakk om såpass mange pc'er at HP nok vil få ned prisen ganske mye, for å "få lov" til å ro denne ordren i havn og tjene en del penger. Derfor så blir dem "tvunget" til å klø seg i hodet for å justere innholdet så prisene passer Elkjøp sitt marked. Dermed så skviser de inn eldre og billigere komponenter og eller komponenter som er på vei ut, for å gi Elkjøp en fin pris.

 

Hvis ikke HP klarer å gi Elkjøp passende pris på sin konfigurasjon, så ringer Elkjøp bare til noen andre... Dette tror jeg nok HP vet godt...

 

Vertfall slik jeg ser for meg at det fungerer.

Er jo en grunn til at Elkjøp kan skilte med prisgaranti. For å få garantert lavest priser, er det nok antall bestillte pc'er som gjør at prisen kan presses.

 

Litt på samme måte som Ikea...

Ikke alt på Ikea er like bra, og man skjal være heldig hvis man kjøper seg ett kjøkken eller en spisestue uten at det mangler muttere eller andre deler. Kunsten er å kjøpe inn i store kvanta. På den måten kan dem presse sine leverandører en god del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg, via en bekjent som jobbet i en av butikkene, fått lese noen interne dokumenter fra Lefdal. Der ble selgerne oppfordret til å selge en spesifikk printer, som bare lefdal hadde blekkpatroner til. Logikken var at da ville man tvinge kunden til å komme tilbake ved en senere anledning.

Selgerne ble også oppfordret til å gjenta idiotargumenter som "separat skjermkort" (et eksempel som ble nevnt tidligere i tråden), samt pushe unødvendig ekstrautstyr på kunden (fordi inntjeningen på dette er mye bedre).

 

Lefdals holdning til kundene er grunnleggende negativ. De ønsker ikke å bygge kundeforhold, men å utnytte kundene maksimalt mens de har dem. Derfor kjøper jeg ikke derfra (bortsett fra billige blu-ray filmer iblant).

 

Og nei, serviceavdelingen (i hvert fall på denne Lefdalbutikken) har IKKE like god peiling som andre butikker og nettbutikker. Min bekjente var den eneste som hadde noenlunde peiling på en datamaskin. Jeg kan mye mer, men er *langt* fra noen ekspert.

 

Jeg handler heller hos en butikk hvor jeg vet at selgerne kan noe om det de selger, som Datakjeden. De er dyre, men iblant er de verdt det.

Lenke til kommentar
Nå har jeg, via en bekjent som jobbet i en av butikkene, fått lese noen interne dokumenter fra Lefdal. Der ble selgerne oppfordret til å selge en spesifikk printer, som bare lefdal hadde blekkpatroner til. Logikken var at da ville man tvinge kunden til å komme tilbake ved en senere anledning.

Selgerne ble også oppfordret til å gjenta idiotargumenter som "separat skjermkort" (et eksempel som ble nevnt tidligere i tråden), samt pushe unødvendig ekstrautstyr på kunden (fordi inntjeningen på dette er mye bedre).

 

Lefdals holdning til kundene er grunnleggende negativ. De ønsker ikke å bygge kundeforhold, men å utnytte kundene maksimalt mens de har dem. Derfor kjøper jeg ikke derfra (bortsett fra billige blu-ray filmer iblant).

 

Og nei, serviceavdelingen (i hvert fall på denne Lefdalbutikken) har IKKE like god peiling som andre butikker og nettbutikker. Min bekjente var den eneste som hadde noenlunde peiling på en datamaskin. Jeg kan mye mer, men er *langt* fra noen ekspert.

 

Jeg handler heller hos en butikk hvor jeg vet at selgerne kan noe om det de selger, som Datakjeden. De er dyre, men iblant er de verdt det.

Vær nå forsiktig med generalisering på denne måten, slik er det ikke hos oss ihvertfall.

Jeg jobber selv i Lefdal, og vi er selvsagt klinkende klar over at kundene må få en hyggelig opplevelse av butikken for at de skal gidde å komme igjen. Tror du det er god business å gi faen i kunder?

 

Om man velger komplett, netshop, eller elkjøp må vel bli hver enkelt sitt valg. Det argumentet jeg tar meg selv i å fokusere på er hvor tungvint det er å få hjelp når man har problemer. Ja, jeg vet godt at mange butikker der ute (og helt sikkert også noen i Lefdal) har ansatte som ikke er så serviceinnstilt som de bør være i en slik jobb, men det er likevel lettere å få hjelp og gehør når man står face-to-face. Vi er jo mennesker vi som jobber der også.

Lenke til kommentar
Ikke elkjøp sin feil i utgangspunktet... men pc'en er fortsatt kjøpt på elkjøp... og det er vel elkjøp som har "tvunget" hp til å spare inn...

 

Uansett... Det å bygge en pc via netshop er strengt tatt ikke vanskelig... så jeg ser ikke helt fordelen med å handle slikt på Elkjøp.

 

Mye bra og billig på Elkjøp.. men ikke PC'er...

Hvordan har elkjøp tvunget hp til å spare inn?

Hvis elkjøp sier:

"Vi skal ha en pc til feks. 4.000,- (innkjøpspris), og pc'en skal være så bra som mulig med tanke på konsumentmarkedet. Elkjøp i Norge vil gjerne bestille 4.000stk. pc'er av ypperste sort og vi vil derfor ha en pris av dere"

 

Dette er snakk om såpass mange pc'er at HP nok vil få ned prisen ganske mye, for å "få lov" til å ro denne ordren i havn og tjene en del penger. Derfor så blir dem "tvunget" til å klø seg i hodet for å justere innholdet så prisene passer Elkjøp sitt marked. Dermed så skviser de inn eldre og billigere komponenter og eller komponenter som er på vei ut, for å gi Elkjøp en fin pris.

 

Hvis ikke HP klarer å gi Elkjøp passende pris på sin konfigurasjon, så ringer Elkjøp bare til noen andre... Dette tror jeg nok HP vet godt...

 

Vertfall slik jeg ser for meg at det fungerer.

Er jo en grunn til at Elkjøp kan skilte med prisgaranti. For å få garantert lavest priser, er det nok antall bestillte pc'er som gjør at prisen kan presses.

 

Litt på samme måte som Ikea...

Ikke alt på Ikea er like bra, og man skjal være heldig hvis man kjøper seg ett kjøkken eller en spisestue uten at det mangler muttere eller andre deler. Kunsten er å kjøpe inn i store kvanta. På den måten kan dem presse sine leverandører en god del.

Jeg tviler veldig på dette som du antyder, ihvertfall i forhold til kjente merkevarer. Elektronikkbransjen har et marked på verdensbasis - i prinsippet akkurat som strøm, fisk, olje osv hvor man kan kjøpe overskuddspartier. Her er det mange som driver innkjøp av nettopp slike varer, feks 4000 PCer som du nevner. Disse blir videresolgt til bla Elkjøp. Dette er den normale måten å skaffe seg et parti billige PCer tilsv på.

 

Det kan godt hende at de store kjedene spesialbestiller slik som feks IKEA gjør med Whirlpool. Det er bestilling/produksjonen av store mengder som er det en kan spare på. For dårlig kvalitet ender ender allikevel med lite inntjening (selv om de har noen enklere deler selvsagt strøm etc).

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Nå har jeg, via en bekjent som jobbet i en av butikkene, fått lese noen interne dokumenter fra Lefdal. Der ble selgerne oppfordret til å selge en spesifikk printer, som bare lefdal hadde blekkpatroner til. Logikken var at da ville man tvinge kunden til å komme tilbake ved en senere anledning.

Selgerne ble også oppfordret til å gjenta idiotargumenter som "separat skjermkort" (et eksempel som ble nevnt tidligere i tråden), samt pushe unødvendig ekstrautstyr på kunden (fordi inntjeningen på dette er mye bedre).

 

Lefdals holdning til kundene er grunnleggende negativ. De ønsker ikke å bygge kundeforhold, men å utnytte kundene maksimalt mens de har dem. Derfor kjøper jeg ikke derfra (bortsett fra billige blu-ray filmer iblant).

 

Og nei, serviceavdelingen (i hvert fall på denne Lefdalbutikken) har IKKE like god peiling som andre butikker og nettbutikker. Min bekjente var den eneste som hadde noenlunde peiling på en datamaskin. Jeg kan mye mer, men er *langt* fra noen ekspert.

 

Jeg handler heller hos en butikk hvor jeg vet at selgerne kan noe om det de selger, som Datakjeden. De er dyre, men iblant er de verdt det.

 

Dette stemmer rett og slett ikke.

 

Jeg er selv ansatt på Lefdal, og skal ikke spekulere i dokumentene vennen din har vært så heldige å få se her. Har jobbet 1,5 år i Lefdal, og har aldri hørt om produkter som vi utelukkende har tilbehøret til.

Men dersom dette er tilfellet: Hvorfor er dette verre enn Ikea som har egne størrelser på madrasser for å kunne selge eget sengetøy?

 

Du skriver at det oppfordres til å pushe tilbehør. Jeg har en annen oppfatning: Vi blir opplært i og tilby tilbehør, spesielt i forbindelse med kjøp av ny pc. Ikke så gøy å komme hjem å finne ut at maskinen ikke har WLAN, når du kunne kjøp et usb-sender i butikken. Er ikke verre enn å si nei.

 

Et eksempel på hvordan jeg som selger på Lefdal prøver å yte kundebehandling.

 

Acer maskin til 7995,-

Maskinen ble levert med i7, 6 GB minne, GT230, 640 GB harddisk osv. Andre uken ut i kampanjen kommer en kunde og ønsker å kjøpe maskinen. Vi har akkurat solgt siste varen, og Acer maskinen viser seg å ikke lenger være på lager. Jeg tibyr kunden å notere ned hans telefonnummer og epost, for å prøve å finne en løsning.

 

Etter å ha vært i kontakt med Lefdal internt viser deg seg at Acer maskinen er ute av produksjon og kan ikke lenger leveres. Men vi kunne bestille en alternativ HP maskinen. Jeg mailer kunden med spesifikasjonene, forklarer litt hva forskjellen på oppsettet er (f.eks Acer brukte i7, HP i5).

 

Kunden kommer med tilbakemelding, og sammenligner også Hp maskinen imot en bestilling av PC hos Amentio. Jeg forteller at skjermkortet i Amentio-oppsettet er kraftigere, og den vil nok yte hakket bedre enn HP pcen. Men kunden ender med å velge HP PCen grunnet at det var lettere å forholde seg til en butikk, og han ikke skulle bedrive tung gaming.

 

Kunden fikk selvsagt maskinen til samme pris som Acern. Dette var ikke et salg vi tjente noe som helst på, snarere tvert imot.

Det vil selvsagt være tilfeller hvor man treffer på feil selger, men hva med å spørre om å få snakke med en annen?

Lenke til kommentar

For å si det veldig enkelt:

Elkjøp selger pc'er som passer "vanlige folk" også kalt "folk flest"

 

Jeg krever mer av en pc enn "folk flest" og dermed er elkjøp utelukket for min del når det gjelder kjøp av pc.

 

På elkjøp får mann alt fra super rimelige pc'er og opp til helt OK pc'er. Men man får ikke noen såkalte heftige maskiner på elkjøp etter min mening.

 

Jeg forstår jo at elkjøp tjener mer på og tilby pc'er som "folk flest" vil ha og alt det der... men det passer bare ikke meg.

 

Den første pc'en jeg kjøpte ble kjøpt på elkjøp. Dette var sikkert 10-12 år siden og denne var jeg fornøyd med... men da var heller ikke kravene mine alt for store. Jeg hadde heller ikke den innsikten jeg har i dag.

 

Er man litt oppegående innen pc'er, så handler man altså ikke på elkjøp.

Lenke til kommentar
Jeg tviler veldig på dette som du antyder, ihvertfall i forhold til kjente merkevarer. Elektronikkbransjen har et marked på verdensbasis - i prinsippet akkurat som strøm, fisk, olje osv hvor man kan kjøpe overskuddspartier. Her er det mange som driver innkjøp av nettopp slike varer, feks 4000 PCer som du nevner. Disse blir videresolgt til bla Elkjøp. Dette er den normale måten å skaffe seg et parti billige PCer tilsv på.

 

Det kan godt hende at de store kjedene spesialbestiller slik som feks IKEA gjør med Whirlpool. Det er bestilling/produksjonen av store mengder som er det en kan spare på. For dårlig kvalitet ender ender allikevel med lite inntjening (selv om de har noen enklere deler selvsagt strøm etc).

 

Elkjøp er en såpass stor innkjøper at de kjøper opp hele modellserier fra HP etc.

Elkjøp har butikker i alle de Nordiske landene og elektronikkjeden Dixons (gigantkjede) i England.

Elkjøp kjøper ikke via broker.

 

Denne strategien lønner seg på alle innkjøp bortsett fra data, her skjer endringen så fort at det er vanskelig å selge "4000" pcer før de er utdatert.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Jeg måtte forklare en bekjent flere ganger at den pcen han kjøpte på elkjøp ikke var mulig å oppgradere skjermkortet til. Det endte med at han bestilte seg en pc fra komplett til slutt

Hvilken PC var dette? En flere år gammal Compaq? Eller en billig-billig maskin uten dedikert skjermkort?

 

Han betalte 7000 kroner uten skjerm. Synes du skal ha mulighet til å oppgradere til den prisen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...