Gå til innhold

Forskjellige Windows-OS, Felles lagringsdisk


Anbefalte innlegg

Jeg skal etterhvert ha WinXP64 og Win7 liggende på hver sin disk. Disse operativsystemene skal dele en lagringsdisk for dokumenter, musikk, video osv, dvs. ingen installerte programmer med tilhørende programfiler.

Disken er formatert i WinXP64, og jeg vet at den da kan leses av Win7.

 

Det jeg lurer på er om det Win7 skriver til denne disken kan leses av WinXP64 uten problemer? Og hvis jeg formaterer disken i Win7, vil den da kunne leses\skrives til av WinXP64? Win7 har jo en nyere versjon av NTFS med et par nye funksjoner ...

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men det er forskjellig versjoner. Nyere versjoner har flere funksjoner, og da vil det ikke kunne åpnes av programmer som ikke har støtte for nyeste versjonen. Det gjelder i de fleste programmer.

 

Fant dette på Wiki:

 

While the different NTFS versions are for the most part fully forward- and backward-compatible, there are technical considerations for mounting newer NTFS volumes in older versions of Microsoft Windows. This affects dual-booting, and external portable hard drives.

 

For example, attempting to use an NTFS partition with "Previous Versions" (a.k.a. Volume Shadow Copy) on an operating system that doesn't support it, will result in the contents of those previous versions being lost

 

 

Andre har også visse problemer med dette. Jeg vil helst slippe problemer med korrupte data ol ... Fant dette på et forum:

 

Hi!

 

I've created a WinXP & Win7 dual OS config on my computer.

(It is not a dual-boot configuration since I have to choose which one I want to boot up in BIOS.)

 

My problem is the different way the two OS handle NTFS partitions.

 

If a check any of my NTFS drives from XP it "corrects" some errors in the filesystem and vice versa from 7. There are no problems if i'm useing just XP OR just 7, but by switching between them XP and 7 always does some "corrections".

 

I guess it is because they handle NTFS volumes slightly different way, but it's really anoying, even while there are no appearant modifications made to my data.

 

As far as I know XP uses NTFS v5.1, while Vista uses v6.0 (?) so 7 should use at least v6.

 

Now if Win7 can see that my old partitions is in v5.1 format, why is it forces v6.x (or whatever it uses) checks and repairs?

And vice versa:

If XP can see, that my Win7 partition is in newer format, than 5.1, how come it tries to "repair" it?

 

Og dette:

 

To be more precise: Windows XP, Vista and 7 all use NTFS version 3.1. However, NTFS 3.1 is a highly complex and advanced file system, and in fact its design includes features that not all versions of Windows can support. So, there is no chance of Windows XP corrupting a Windows 7 volume (making all data impossible to access), however XP may destroy data that Windows 7 saved to disk, if said data is 7-specific (alternate data streams not copied, etc.)

 

Dette har også vært en problem tidligere:

 

NTFS Version Compatibility

 

Microsoft's decision to greatly enhance the NTFS file system under Windows 2000 resulted in a number of new features that most users consider advantageous. However, in creating the new 5.0 version of NTFS, compatibility issues became a concern under some circumstances. In particular, file system compatibility becomes an issue when mixing disk volumes between systems that have different versions of Windows installed. Multiple operating system PCs that have both Windows NT and Windows 2000 installed also may run into difficulties.

 

There are in fact several different compatibility issues here, which are related. In no particular order:

Windows 2000 Automatic Conversion: Windows 2000 will automatically convert to NTFS 5.0 any NTFS 1.1 file systems it sees when it boots. Even well after the operating system has been installed, if you add an NTFS 1.1 partiton to a Windows 2000 system, it will be converted to NTFS 5.0. This can cause problems, as mentioned above, on systems that boot to both Windows NT and Windows 2000. In some circumstances it may be better to avoid using NTFS under Windows 2000 to avoid this situation.

 

Automatic Conversion of Removable Disks: Apparently, the behavior above also applies to removable media that has been formatted using the older versions of NTFS! This means that those who move files between Windows NT and Windows 2000 machines may need to pay attention to how they use their media. :^)

 

Windows NT Compatibility with NTFS 5.0: In order for Windows NT to be able to read or write NTFS 5.0 partitions, Service Pack #4 (SP4) or higher must be installed on the system. This patch contains a new version of the NTFS.SYS driver file. However, even though this gives Windows NT access to NTFS 5.0 partitions, the operating system components needed to enable the new features in NTFS 5.0 are not installed. This means that the new features described here do not function under Windows NT, even with SP4 installed.

 

Non-Microsoft Operating System Compatibility: As shown on this cross-reference chart, certain non-Microsoft operating systems can access both NTFS 1.1 and NTFS 5.0 partitions, in read-only fashion. Being newer, NTFS 5.0 support generally requires a newer version or build number than NTFS 1.1 support.

 

Jeg tenker at hvis jeg formaterer en disk i WinXP, så vil ikke Win7 bruke noen spesielle "features" på denne partisjonen? Men i tilfellet med WinNT og Win2k så gjør jo OS`et endringer automatisk.

 

Setter pris på om noen har noe input på dette. Etterhvert vil jeg ha Win7, men det er uaktuelt å kvitte meg med XP64 pga. at det er foreløpig det eneste OS`et som fungerer dønn stabilt med diverse CAD-programmer ...

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Det er hyggelig at du tar deg tid til å prøve svare, men du bør ikke svare på ting du tydeligvis ikke vet noe om. Først svarer du at det ikke blir problemer og at de bruker samme filsystem, noe som er feil, begge deler.

Deretter kunne du ha lest de to siste sitatene i den siste posten min, hvor det står at tidligere versjoner av NTFS kan finne på å rette opp "feil", dvs. handlinger som er gjort av den nyere versjonen av NTFS og dermed ødelegge filene.

 

Husk at når folk spør på et forum, så regner de med at svarene de får faktisk er riktige. Hva hvis jeg hadde gjort som du hadde sagt i alle postene dine til nå, og dermed blitt sittende igjen med viktige filer ødelagt?

Lenke til kommentar

joda, er forskellige ntfs-verisioner fra w2k,xp og fremover,selvsagt gjelder det gamle nt og men det er neppe aktuellt her.

 

er ikke det sikkreste men fat32 er kompatibelt med det meste,meg veterligt det eneste som er det (windows alle varianter,linux,og mac kan jeg ikke).

 

har ju sine fordeler og ulemper det og men man sparer seg ntfs-kluss i det minste.

Lenke til kommentar

Bruk ext2 som filsystem og ext2IFS-filsystemdriver. Da er du sikker på at driveren er den samme på begge operativsystemene, og ext2 er 100 ganger bedre enn FAT32.

Jeg bruker dette mellom Ubuntu 9.04 x64, Windows 7 x64 og WinXP x86 pr. dags dato, og har brukt det i årevis med Ubuntu, Win2000 og Vista.

 

(Selv om jeg ikke helt ser poenget med å dual-boote Win7 og WinXP lenger. Jeg sitter og funderer på hvilket OS jeg skal legge inn i stedet for XPen som jeg har liggende.)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
ext2 kan være akutelt, men hvorfor ikke ext3?
Du kan godt bruke ext3 også.

Men jeg hadde fått det for meg at ext3 bare er ext2 + journaling. Og siden ext2IFS ikke gjør bruk av journal-funksjonen tenkte jeg at det var like greit å bare bruke ext2. Jeg har i ettertid fått en mistanke om at ext3-kanskje bruker en litt annen form for index også, men jeg har ikke greid å bekrefte det. Uansett funker både ext2 og ext3 glimrende med ext2IFS.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...