Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bli kvitt leieboer?/fornye leiekontrak


Tweety_

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en leieboer jeg så inderlig skulle vært foruten... har sjekket litt å skjønner at det er så å si umulig å bli kvitt leieboer. H*n krangler om det meste og røyker inne, selv om det ble opplyst muntlig ved innflyttelse at røyking ikke var tillatt. Desverre ble det ikke skrevet i kontrakten. Har jeg rett til å endre/fornye kontrakten? Noen med noen lure tips til hvordan jeg kan bli kvitt vedkommende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 måneders oppsigelse er vel standard. Lever en skriftlig oppsigelse og skift lås når han er ute hvis han ikke er ute innen oppsigelsestiden. Deretter dump sakene hans på gata. Kanskje allvitende krikkert stikker innom og forteller hva som er riktig, men det er slik jeg ville gjort det.

 

Ja, men er nok ikke så enkelt. Man må ha gyldig grunn for å kaste ut leieboer... det virker så og si umulig.... H*n er en skikkelig kverulant også, så vedkommende gir seg nok ikke i første omgang.

Lenke til kommentar
Mener å tro at oppsigelsen gjelder for begge parter om jeg ikke tar feil(?):

 

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=576851

 

Ja, men jeg kan jo ikke bare uten videre si opp vedkommende. Jeg må da han en gyldig grunn og det er enten at andre i husstanden skal bruke leiligheten (dette kan leieboer kreve å få dokumentert), og dersom leiligheten skal pusses opp eller bygges om kan leieboer kreve dokumentasjon på dette også.. Blir ingen enkel sak dette!

Lenke til kommentar
Hei!

Har en leieboer jeg så inderlig skulle vært foruten... har sjekket litt å skjønner at det er så å si umulig å bli kvitt leieboer. H*n krangler om det meste og røyker inne, selv om det ble opplyst muntlig ved innflyttelse at røyking ikke var tillatt. Desverre ble det ikke skrevet i kontrakten. Har jeg rett til å endre/fornye kontrakten? Noen med noen lure tips til hvordan jeg kan bli kvitt vedkommende?

 

For at huseier skal kunne si opp må det foreligge saklig grunn til oppsigelse. Brudd på de av eier fastsatte ordensregler for eiendommen (husleieloven § 5-2 annet ledd), det være seg skriftlige eller muntlige regler, kan medføre saklig grunn.

 

Det første du gjør er at du kroter ned noe skriftlig til ham der du viser til at røykeforbudet innendørs ble opplyst om ved inngåelse av kontrakten, at et vedvarende brudd på denne til tross for påminnelser (for jeg regner med du har mint ham på det?) medfører at du ikke kan se å fortsette leieforholdet og at du sier opp avtalen i medhold av husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav d. Spesifisér deretter utflyttingsdato og sett inn en setning om at dersom utflyttingsdato ikke overholdes vil du ta saken til namsmannen for utkastelse og at kostnadene ved dette vil i sin helhet belastes leietaker.

 

EDIT: Kjekt å vite at jeg er blitt allvitende. Det visste jeg ikke.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Diffus paragraf? Jeg siterer:

 

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

 

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

 

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

 

 

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

 

Paragrafen er ganske klar, den. "Riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet fravikes". Ordet 'må' er et ganske strengt krav.

Lenke til kommentar
Det at vedkommende røyker tross muntlig avtale er jo d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen?

 

Åh, du tenkte på det andre alternativet. Jeg trodde du tenkte på oppussing, beklager.

 

Bokstav d er en "sekkeparagraf" som er ment å fange opp "alle andre grunner". Paragrafen er egentlig ikke så veldig diffus, men det er det man legger i 'saklig grunn'. Saklig grunn betyr egentlig at man ikke skal legge vekt på noe som ikke har noe med saken å gjøre, og saken i dette tilfellet er leieavtalen. Det har f.eks. ikke noe med leieforholdet å gjøre at man synes leietaker er stygg, at jenta som leier bruker g-string i stedet for hipster, at vedkommende har lyserosa gardiner...

 

At vedkommende er en konsekvent dårlig betaler, at vedkommende nekter å følge husordensregler, at vedkommende torturerer og dreper nabolagets katter inne i leiligheten -- dette er forhold som er direkte relevante for leieavtalen; og dermed "saklige" grunner.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Det at vedkommende røyker tross muntlig avtale er jo d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen?

 

Åh, du tenkte på det andre alternativet. Jeg trodde du tenkte på oppussing, beklager.

Nei, jeg mente fortsatt den var diffus :p Siden den egentlig bare sier husrommet *må* fravikes uten å spesifisere eksempler på dette. Finnes det noe steder å søke opp presedens på slike saker?

Jeg bare hang meg opp i d) når jeg så den. For hvis det virkelig foreligger en muntlig avtale, og hvis dette er noe han har inngått med de andre leietakerne, kan det kanskje være grunn for oppsigelse?

 

Hva med hvis han ønsker å innføre denne i kontrakten - går det under "andre"?

Lenke til kommentar
Det at vedkommende røyker tross muntlig avtale er jo d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen?

 

Åh, du tenkte på det andre alternativet. Jeg trodde du tenkte på oppussing, beklager.

Nei, jeg mente fortsatt den var diffus :p Siden den egentlig bare sier husrommet *må* fravikes uten å spesifisere eksempler på dette. Finnes det noe steder å søke opp presedens på slike saker?

 

Nja, forarbeidene har såvidt jeg kan se bare dette å si:

 

I bokstav b er det slått fast at utleieren kan si opp leieavtalen der riving eller ombygging gjør at husrommet må fravikes. Denne oppsigelsesgrunnen kan bare utleieren vise til for det tilfellet at det foreligger reelle planer om ombygging eller riving - og som kan gjennomføres innen rimelig tid. Det forutsettes at regelen bare kan benyttes der utleieren har fått rive- eller byggetillatelse etter plan- og bygningsloven. Det kreves i tillegg at tiltaket er av et slikt omfang at husrommet virkelig må fravikes. Vilkåret er ikke innfridd dersom leieren kan fortsette å bruke husrommet, uten at dette skaper særlige vansker med gjennomføringen av for eksempel ombyggingen.

 

Jeg bare hang meg opp i d) når jeg så den. For hvis det virkelig foreligger en muntlig avtale, og hvis dette er noe han har inngått med de andre leietakerne, kan det kanskje være grunn for oppsigelse?

 

Det var min konklusjon i ett av mine første innlegg her, at overtredelse av et røykeforbud (selv ett gitt muntlig) kan være grunnlag for oppsigelse.

 

Hva med hvis han ønsker å innføre denne i kontrakten - går det under "andre"?

 

Hvis huseier ønsker å innføre et innendørs røykeforbud må det gjøres i medhold av husleieloven § 5-2 som gir huseier fullmakt til å fastsette rimelige ordensregler. Det må deretter gis en viss frist til å justere seg til de nye husordensreglene. Hvis reglene deretter ikke overholdes kan det medføre oppsigelse.

Lenke til kommentar
Det første du gjør er at du kroter ned noe skriftlig til ham der du viser til at røykeforbudet innendørs ble opplyst om ved inngåelse av kontrakten, at et vedvarende brudd på denne til tross for påminnelser (for jeg regner med du har mint ham på det?) medfører at du ikke kan se å fortsette leieforholdet og at du sier opp avtalen i medhold av husleieloven § 9-5 annet ledd bokstav d. Spesifisér deretter utflyttingsdato og sett inn en setning om at dersom utflyttingsdato ikke overholdes vil du ta saken til namsmannen for utkastelse og at kostnadene ved dette vil i sin helhet belastes leietaker.

 

Alternativt, hvis du ikke har pirket på vedkommende på det, presenter et ultimatum. Skriftlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...