Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Investering i motorsykkel - problemstillinger


Hydrox

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ikke starte en "hvilken sykkel bør jeg kjøpe?" eller "hvor mye koster mc lappen" -tråd, men heller en samletråd for erfaringer og råd vedrørende kjøp av motorsykkel. Jeg står i den posisjonen at jeg nå vurderer råd og kaster fram og tilbake på fordeler og ulemper, om jeg skal bruke 50.000 på motorsykkel og sertifikat. Jeg er ikke så interessert i å høre "du bør gjøre det du føler er best", det har jeg allerede tenkt ut selv : ) Nevner ikke så mye om meg selv, da jeg håper vurderingene blir mest mulig objektive, uavhengig av alder.

 

Jeg tror en slik presentasjon av problemstillingene kan hjelpe andre folk i samme situasjon. Det jeg trenger av deg som leser, er dine egne erfaringer med gitte problemstillinger.

 

Viktige problemstillinger:

 

Å heller spare pengene da de i etableringsfasen vil hjelpe utrolig mye.

Unødvendig å investere i motorsykkel p.g.a. tilstrekkelig alternativ transport.

Unødvendig å investere i motorsykkel p.g.a. militærtjeneste/utdanning.

 

Prinsippsak. Har lovet seg selv å gjennomføre det.

Troen om at motorsykkel gir mer glede enn annet transportmiddel.

Status/respekt/skille seg ut.

Mer ytelse for pengene. (i forhold til bil).

Hobby/lidenskap for motorsykkel.

 

Legg gjerne til egne problemstillinger som du opplevde/har opplevd.

 

Takker mye for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 16, og tok lappen på klasse A1 nå i sommer. Det kosta MYE, men. Mellomtung blir billigere når jeg skal ha det eller tung. Også taper jeg ikke så mye penger på sykkelen når jeg selger. Men, en mc koster litt å forsikre, kjøre og vedlikeholde. Snakker av egne erfaringer da jeg kjører en Husqvarna WR125 som trenger mye vedlikehold.

 

Men, jeg angrer ikke ett sekund på at jeg tok lappen på A1 isteden for moped! Også er det noe eget ved å kjøre mc.

Lenke til kommentar

Oj! Endelig noen over 125cc. Viktige og fundamentale spørsmål du kommer med. Skal prøve å komme med noen objektive innspill. Om du leser mellom linjene noen subjektive meninger, leser du riktig, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

 

For meg er motorsykkel frihet. Friheten skiller seg fra bil fordi jeg kan gjøre mange flere valg, valg som påvirker sikkerhet og komfort på en helt annen måte. Jeg liker det arbeidet jeg må gjøre for å komme frem på veien. Jeg må jobbe med naturen og veien på en helt annen måte. Det er friheten for meg: Å analysere, planlegge, avgjøre og gjennomføre. Jeg liker alt som påvirker, og som jeg må jobbe med eller mot; føre, vær, konsentrasjon, etc.

 

De fleste kjøper en motorsykkel de har lyst på. Selv om vi bruker den i rushtiden, på tur og events, har de aller fleste et annet nyttekjøretøy som er bedre tilpasset transportbehov, økonomi og familiesituasjon. Motorsykkelen er kjøretøy nr 2.

 

Jeg ville aldri funnet på å investere i en motorsykkel fordi det er en prinsippsak, eller fordi forholdet mellom motorkraft og vekt er en helt annen enn på bil. Jeg valgte å investere i motorsykkel fordi det gir meg noe som sjåfør. Det er jeg som er fokus. At jeg har det gøy, er viktigere enn at jeg holder prinsippene mine.

 

Når det er sagt, så er det ganske spesielt første gang man går inn på Rema 1000 i fullt kjøreutstyr. Det gir en merkelig følelse. For meg tror jeg det var en mestringsfølelse. Det samme skjer første gang unggutta i nabolaget snur seg og måper. God følelse. Eller når naboen stikker bort og lurer på hva i he**ete du har kjøpt deg. Gjør noe med selvfølelsen - og lommeboka. Vil absolutt anbefale deg å sette det skikkelig inn i sykkelen du kjøper, og behandle den på en slik måte at du får billigst mulig hobby.

 

Det er altså litt forskjell på om du ønsker et kjøretøy eller et leketøy. Jeg bruker min som begge deler, og det fungerer helt fint. Det er avgjørende at du vet bruksområdet og ditt behov, før du tar noen avgjørelser. Når vi snakker om de utgiftene en motorsykkel representerer, både førerkort, sykkelen og vedlikehold, er det viktig å ikke ta avgjørelsen først, og så se på behovet. Når du nevner penger slik som du gjør, tenker jeg at det er viktig å se hvilket behov man har, og så ta avgjørelsen.

 

Jeg vet ikke om jeg klarte svare på alle problemstillingene, men mye av det du nevner er ting som diskuteres på et 8-timers teorikurs de fleste skolene har. Det er utrolig holdningsskapende og morsomt tema!

 

PS: "Troen om at motorsykkel gir mer glede enn annet transportmiddel". Helt subjektivt: JA!

Lenke til kommentar

*mine innlegg*

 

Det er enda en stund til jeg har råd til motorsykkel; men har spart opp nok til å ta lappen når våren kommer. Lurer på om en 250cc holder for meg; klarer meg godt med en moderat motor når jeg kjører bil, og ser ikke helt vitsen i å ha alt for mye effekt som man nesten aldri får brukt.

 

Vurderer å ta opp et lite lån for å kunne kjøpe en ny motorsykkel fra forhandler; Regner med man kan få et slikt lån selv som student uten fast inntekt om man velger en forsikring med kasko?

 

Hvordan er det med forsikring og bonus? Jeg har fra før 50% bonus i gjensidige på bil. Er det nok til at jeg kan få høyere startbonus når jeg skal ha mc-forsikring?

 

Hvilke forsikringsselskap har priskalkulator på nett? Vil gjerne ha en viss ide på hvor dyrt det blir.

Lenke til kommentar

Hydrox:

 

Svarer på alt sammen jeg :D

 

Å spare pengene til etableringsfasen kan hjelpe, men samtidig er ikke 50 000 all verden. Er 50 000 alt du eier og har og du skal flytte, hadde jeg kjøpt ting billig og brukt til leiligheten og hvertfall brukt 20-25 000 på å ta lappen så kan du heller låne deg en sykkel innimellom hvis du har mulighet til det. Mange klarer å ta lappen for mindre enn 20, men det er fort gjort å trenge noen timer ekstra eller en ekstra oppkjøring og da er det greit å ha 25 tilgjengelig. Så blir resten en evt bonus, jeg fikk f.eks over 8 lapper i "bonus" i sommer :D

 

Det er som oftest unødvendig rent transportmessig å investere i motorsykkel, motorsykkel er oftest en lidenskap her i landet, siden det er dyrere enn å ta lappen og kjøpe en bil eller å ta buss/tog.

 

Det kan være unødvendig å kjøpe sykkel om du skal i militæret og ikke skal være i nærheten av hjemmet i et år akkurat nå, men om du ikke skal før etter neste sesong er det bare å kjøpe!

 

Prinsippsak, tja.. Jeg lovde meg selv fra jeg var 16 at jeg skulle ha sykkel ved første anledning, men anledningene kom og gikk og jeg tok først lappen som 24-åring i vår. Da hadde jeg egentlig ikke anledning, levde på nudler og luft hele sommeren, men det var kanskje en prinsippsak? Jeg sier go for it..

 

"Troen om at motorsykkel gir mer glede enn annet transportmiddel." <- Ja!

 

"Status/respekt/skille seg ut." Nei! Dette er ungdomsskolegrunner for å kjøpe sykkel, som gjerne hører sammen med å kjøpe en for kjapp sykkel og kjøre det den går overalt, som igjen fort ender i grøften..

 

Mer ytelse for pengene. (i forhold til bil). Det er sant, men det går litt under ungdomsskolegrunner når vi tenker på hvordan veiene egentlig er her i landet.. De fleste som brenner for motorsykler og skal forklare lidenskapen til andre, forteller om å kjøre mange perfekte svinger etterhverandre i et behagelig tempo som den store gleden, og jeg har ikke hørt eller lest om noen som forteller at å ligge klistret til tanken for å kjenne på effekten som det store. Selv om det er gøy å aksellerere

 

Hobby/lidenskap for motorsykkel. Har du den syns jeg du skal ta lappen og kjøpe sykkel!

 

 

Jann - Ove:

 

Det er stor forskjell på 250cc og 250cc! Siden du nevner ny tenker jeg i baner Kawasaki Ninja 250, den ligger vel på 34 hk, og det er streng tatt nok til å klare deg! Men så har du jo bruktsykkelen Aprilia RS250, som er oppgitt til 74 hk originalt, det er en del mer enn ninjaen. Uansett er 250cc nok til å få ekte motorsykkelglede, selv om du må gire mer enn på en 1250cc. De er også lettere, og mange beskriver svingegenskapene som veldig gode! Jeg er egentlig enig i det med effekt man aldri får brukt, og jeg kommer aldri til å kjøpe en sykkel med 200 hestekrefter..

 

Siden du nevner ny sykkel, lån og 250cc blir det vel Ninja 250r eller noe lignende du skal kjøpe? Du kan jo kjøpe en som har gått en sesong, har sett en del til salgs etter et år, så der kan du spare penger. Er jo en ren mellomklassesykkel, så de fleste selger den nok videre når de blir gammel nok til større sykkel. Er jo en del kubikkhysteri i Norge. Om du kan få sånt lån uten jobb vet jeg ikke, det høres litt rart ut.

 

Jeg hadde 60% på bil og fikk 50% på sykkelen hos Gjensidige. Men de hadde veldig dårlige priser! Fikk faktisk billigere forsikring hos If, men de ville bare gi 20% bonus pga jeg er under 28 år. Så da har jeg heller forsikringen hos Gjensidige i 6 mnd, flytter til If, får 60% og til jul betaler jeg halvparten for fullkasko hos If i forhold til det jeg gjør hos Gjensidige når med begrenset kasko (delkasko+tyveri).

 

Det fins et selskap hvor jeg har beregnet forsikringen på nett, men de har en del sære betingelser, bl.a. får du ikke bygget bonus, og har du R-sykkel koster den automatisk 25 000 kr for de vil ikke ha deg som kunde. http://www.bilsport-mc.no/pg_pages.aspx?pagecat=1 Her var de. Du får bare sende inn info om sykkelen manuelt til de fleste selskapene. Husk at de ofte har litt å gå på om du presser de!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, ja. Klarer ikke å holde meg unna Finn.no nå heller jeg, men, men... Tar lappen over nyåret siden de idiotene glemte meg helt ut og jeg har ventet over 1/2 år nå.

 

Mine grunner til å kjøpe sykker er fordi det er gøy og jeg har selvfølgelig interresse for å mekke litt. Kjøpte jo Suzuki TSX trimmet og oppbrukt når jeg var i mopedalderen så da bør motivasjonen være i orden iaffal. Ble maaange timer i garasjen der ja.

 

Og siden det er en crossbane 500 meter fra meg så må jeg jo ha en offroad eller motard sykkel som kan herjes litt. Her er det uansett bare svingete drittveier med flere hull enn i tennene mine så en R-sykkel er uaktuelt. Ser egentlig ikke mange ulemper med mc bortsett fra når det er dritvær og du er på besøk hos noen som bor et godt stykke fra deg og må hjem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...