Gå til innhold

Hjelp til å få liv i død receiver.


Anbefalte innlegg

Jeg har en receiver av typen Sony SRT-DG 500. Link.

Lånte ut receiveren og høyttalerne til en fest i helgen. Det ble spilt ganske høyt over lang tid og receivern tok kvelden etter en 4-5 timer spilling. Jeg tenkt den var blitt for varm og lot den stå til dagen etter, men fikk fortsatt ikke noe liv i den da jeg prøvde den i dag. Den virker helt død. Noen som vet hva som er galt og om det kan fikses?

 

Som du sikkert har skjønt er jeg langt ifra noen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glassikring? Hvordan ser den ut og hvordan ser jeg eventuelt om den er røket?

 

Takk for hjelp! :)

 

 

 

 

Det er ofte en liten glasskolbe med diameter på 4-5 mm og lengde på ca 2 cm med metallkapsler i hver ende.

 

 

Noen er gjennomsiktige, da ser du at den tynne tråden har røket. Andre er ikke gjennomsiktige, da må du teste den med et multimeter eller lignende.

 

Evt bare bytte den å se om du får liv i forsterkeren din igjen.

 

Sikringer får sikkert hos Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

Jeg fant sikringen, har tatt den ut. Ser ut som den er like hel da, men skal prøve å bytte den og se om jeg får liv i forsterkeren. Takk for hjelpen! :)

 

Noe spesielt jeg bør ta hensyn til når jeg bytter sikring? Rett type og størrelse antar jeg?

Får ta med den gamle sikringen til butikken.

 

Edit: Blir vell å kjøpe en slik.

Hvilken sikring skal jeg isåfall sett inn?

Endret av Gaut1
Lenke til kommentar

Se etter tegn til svimerker på printkort. Se etter komponenter med skader på seg, kondensatorer som buler på toppen osv osv.

 

Det å bedrive elektronikkopplæring over nett er ikke så lett, ei heller å feilsøke :p

 

Ta den med til et lokalt radio/tv verksted hvis du ser noe som har røket så kanskje de kan hjelpe deg? Siden det ikke hjalp å bytte sikring tyder det iallefall på at det er noen komponenter som er gått, og da må du nok fra med loddebolt ;)

Lenke til kommentar

Nei, skjønner veldig godt at det ikke er lett med opplæring og feilsøking over nett. :p

 

Har sett etter skader osv inne i forsterkeren, men i mine øyne ser alt bra ut.

Kan jeg ha gjort nå feil ved bytte av glassikring? prøvde både raske og trege sikringer.

 

Når jeg prøver å slå på forsterkeren hører jeg at et rele skrur seg på. (jeg hører ihvertfall en klikkelyd) Releet sitter på strømforsyningskortet. Samme kort der strømmen kommer inn og der glassikringen sitter. Tyder det på noe? Dette er det eneste jeg har og gå på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis rele slår inn har du iaf noen av spenningene som skal komme fra strømforsyninga. Du kan prøve å måle ut hvilke spenninger du har og kanskje finne no datablad ellerno på hva du trenger, jeg vet ikke hvilke spenninger man bruker i en forsterker/reciever selv, men vanlige spenninger er feks 1v 1.2v 2.5v 3.3v 5v 12v osv..

 

Alle ICer osv skal ha en drivspenning som typisk er 5v og regner med det er denne releet også bruker.

 

Men igjen, bare å gi opp hvis du ikke har videre peil på elektronikk, eventuellt tar du den med til ei rep sjappe og får de til å ta en titt hvis de vil gjøre det gratis..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...