Gå til innhold

Kjøpe 5D mkii, 24-70 2.8 eller 24-105 4.0?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som SirAmp sier.

Kommer helt an på kriteriene du setter for objektivet.

 

Selv valgte jeg 24-70 pga ett lysere trinn og der tilhørende mulighet for grunnere DOF.

Jeg har ingen objektiv med IS, og kan ikke si jeg hittil har hatt bruk for det. (Jeg har en kompakt med IS, så jeg vet hva det er, men trenger det fortsatt ikke på dSLR).

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett av tester kommer du aldri i verden til å se forskjellen på skarpheten på f/4, og iallefall ikke på f/6.3-f/8 der du helst bør bruke den. 35mm ekstra brennevidde + IS er i mine øyne viktigere enn f/2.8, kanskje f/2.8 IS også, om det skulle blitt en realitet. Har Nikon selv, de har ikke 24-105, men er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt.

Lenke til kommentar

Jeg syns D700 med 24-70 ble i tyngste laget for meg i en hånd. Det blir vel noe av det samme. Eos 5D mark 2 med 24-105 er og veldig tung, men det går akkurat. Et objektiv jeg har sett på er tamron 28-75. Det er ganske lett og kompakt. Men så er det bare løse tanker fordi jeg ikke har noe fullformat kamera enda :!: Jeg tror det tamron objektivet kan ha en verdi fordi det er lett og portabelt.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville ikke hatt noe særlig tyngre allround enn nåværende mitt 50D + EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Rent vektmessig tilsvarer det vel rett i underkant av 5DmkII med EF 24-105mm f/4L IS USM.

 

EF 24-70mm f/2.8L USM veier vel inn på 350g ekstra, og da nærmer det seg faretruende 2 kg.

 

 

*Edit: Tja. Kanskje det kunne gått greit, etter å ha tenkt litt mer på det.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Ang tyngde, batterigrep utgjør mye når det er snakk om vekt. Man kan holde håndleddet helt rett, og derfor løfte tyngere.

 

Helt enig, invister i et baterigrep til 5ern, og gjerne en håndrem som passer til grepet, dette gjør håndholding av kamera med tungt objektiv til en lek!

 

16- 35 funker bra den, men den burde prøves skikkelig mot andre alternativer før kjøp.

Jeg skal selge min, blir fast 14mm eller sigma 12-24 på meg...

Lenke til kommentar

Så lenge totalvekt av objektiv + kamerahus (inkl. batteri) ikke overstiger 3kg er alt glede. Men dette med vekt tilpasser man seg ganske fort; første gang jeg var ute med D3 + 70-200 f/2.8 føltes det veldig tungt etter 3-4 timer; men nå merker jeg ikke vekten. Skal man ha noe tyngre enn dette er mono/tripod veien å gå uansett.

Lenke til kommentar

Ingen af dem. Afvent, der kommer nye objektiver som er relateret til den nyeste teknologi i kamerahusene.

Nye processorer og flere pixel kræver optimalt lys og lys på den rette måde.

Jeg har selv 5D mkII, startede med et fast objektiv 24mm 1.4 II L, årgang 2008, det leverer meget bedre billeder, sammenlignet med f.eks. 24-70mm 2.8 L.

Det nyeste 70-200mm 4.0 L, er på samme måde, knivskarp og perfekt billedkvalitet. Jeg har testet så meget på de forskellige objektiver.

Men afvent nye objektiver - der e rnoget på vej.

 

Hilsen

Rasse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...