Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorytelse VW 1.2


OKHaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å chiptune en bensinmotor på 55 HK'er uten turbo er jo kasting av penger ut av vinduet. Du vil ikke merke noe som helst forskjell selv om lommeboka blir noen tusen slankere.

 

I utgangspunktet så er vel en slik bil laget for dem som kun trenger ett fremkomstmiddel i byer og større tettsteder. Da med hensyn til parkering/forbruk etc.

 

En bil på 55 HK'er er så absolutt ingen racer. Personlig ville jeg også kaldt det dårlig nok ett fremkomstmiddel, men her er det jo delte meninger og behov.

 

Å chippe eller på andre måter trimme en slik motor er jo helt skandaløst.

Skal du ha en liten bil med litt mer fart, så kjøp en Polo GTI.

 

Har selv hatt en Polo (helt ny) for noen år siden. Dette var en 16V Sport med 100HK'er (den største motoren man fikk til Polo i 1998) Den bilen gikk helt greit og 0-100 gikk unna på rundt 10 sek. Dyr var den heller ikke.

 

Men en Lupo 55HK'er bensin uten turbo er det nok desverre svært lite man får gjort noe med når det gjelder økning av effekt på motor.

 

Jeg spurte om det samme hos ett chipverksted når det gjaldt min VW Golf 1.6 105HK'er bensin. De skulle ha 6.000 for jobben og sa at absolutt maks økning av effekt lå på 8%. Det vil si 8HK'er. Dem sa også at jeg med stor sikkerhet ikke kom til å merke forskjellen nevneverdig i praksis.

 

Jeg slo det derfor fra meg, og kjøpte heller en ny bil med større motor.

 

På en 55HK'er og en økning på la oss si 8% så blir det rundt 4 HK'er. Det blir fire meget dyre hester spør du meg. Vertfall når man ikke engang merker forskjellen. Glemte jeg å si at man også mister garantien hos VW?

 

Nei... dette er det bare å slå fra seg med det samme...

Lenke til kommentar
Å chiptune en bensinmotor på 55 HK'er uten turbo er jo kasting av penger ut av vinduet. Du vil ikke merke noe som helst forskjell selv om lommeboka blir noen tusen slankere.

 

I utgangspunktet så er vel en slik bil laget for dem som kun trenger ett fremkomstmiddel i byer og større tettsteder. Da med hensyn til parkering/forbruk etc.

 

En bil på 55 HK'er er så absolutt ingen racer. Personlig ville jeg også kaldt det dårlig nok ett fremkomstmiddel, men her er det jo delte meninger og behov.

 

Å chippe eller på andre måter trimme en slik motor er jo helt skandaløst.

Skal du ha en liten bil med litt mer fart, så kjøp en Polo GTI.

 

Har selv hatt en Polo (helt ny) for noen år siden. Dette var en 16V Sport med 100HK'er (den største motoren man fikk til Polo i 1998) Den bilen gikk helt greit og 0-100 gikk unna på rundt 10 sek. Dyr var den heller ikke.

 

Men en Lupo 55HK'er bensin uten turbo er det nok desverre svært lite man får gjort noe med når det gjelder økning av effekt på motor.

 

Jeg spurte om det samme hos ett chipverksted når det gjaldt min VW Golf 1.6 105HK'er bensin. De skulle ha 6.000 for jobben og sa at absolutt maks økning av effekt lå på 8%. Det vil si 8HK'er. Dem sa også at jeg med stor sikkerhet ikke kom til å merke forskjellen nevneverdig i praksis.

 

Jeg slo det derfor fra meg, og kjøpte heller en ny bil med større motor.

 

På en 55HK'er og en økning på la oss si 8% så blir det rundt 4 HK'er. Det blir fire meget dyre hester spør du meg. Vertfall når man ikke engang merker forskjellen. Glemte jeg å si at man også mister garantien hos VW?

 

Nei... dette er det bare å slå fra seg med det samme...

 

Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om motoren var den samme med kun forskjellige motorstyringsprogram.

Altså at effekten er strupet kun for å spar avgiftskroner.

Kan jeg øke effekten fra 55 til 70 hk enten via software eller chipboks mener jeg det er verdt noen kroner..

Lenke til kommentar
Å chiptune en bensinmotor på 55 HK'er uten turbo er jo kasting av penger ut av vinduet. Du vil ikke merke noe som helst forskjell selv om lommeboka blir noen tusen slankere.

 

I utgangspunktet så er vel en slik bil laget for dem som kun trenger ett fremkomstmiddel i byer og større tettsteder. Da med hensyn til parkering/forbruk etc.

 

En bil på 55 HK'er er så absolutt ingen racer. Personlig ville jeg også kaldt det dårlig nok ett fremkomstmiddel, men her er det jo delte meninger og behov.

 

Å chippe eller på andre måter trimme en slik motor er jo helt skandaløst.

Skal du ha en liten bil med litt mer fart, så kjøp en Polo GTI.

 

Har selv hatt en Polo (helt ny) for noen år siden. Dette var en 16V Sport med 100HK'er (den største motoren man fikk til Polo i 1998) Den bilen gikk helt greit og 0-100 gikk unna på rundt 10 sek. Dyr var den heller ikke.

 

Men en Lupo 55HK'er bensin uten turbo er det nok desverre svært lite man får gjort noe med når det gjelder økning av effekt på motor.

 

Jeg spurte om det samme hos ett chipverksted når det gjaldt min VW Golf 1.6 105HK'er bensin. De skulle ha 6.000 for jobben og sa at absolutt maks økning av effekt lå på 8%. Det vil si 8HK'er. Dem sa også at jeg med stor sikkerhet ikke kom til å merke forskjellen nevneverdig i praksis.

 

Jeg slo det derfor fra meg, og kjøpte heller en ny bil med større motor.

 

På en 55HK'er og en økning på la oss si 8% så blir det rundt 4 HK'er. Det blir fire meget dyre hester spør du meg. Vertfall når man ikke engang merker forskjellen. Glemte jeg å si at man også mister garantien hos VW?

 

Nei... dette er det bare å slå fra seg med det samme...

 

Spørsmålet mitt var i utgangspunktet om motoren var den samme med kun forskjellige motorstyringsprogram.

Altså at effekten er strupet kun for å spar avgiftskroner.

Kan jeg øke effekten fra 55 til 70 hk enten via software eller chipboks mener jeg det er verdt noen kroner..

Nå er ikke jeg noen ekspert på motorer, men hvis du skal øke effekten med chip eller såkalt powerboks (sistnevnte er ikke anbefalt) så går dette under "chiping av motor" og garanti forsvinner, slik jeg skreb under utelsen lenger opp.

 

Hvis motoren i utgangspunktet er en "nedstrupet" 70HK'er så sitter det sikkert en slags plombering av noe slag ett eller annet sted som kanskje ikke er noe heksekunst og fjerne for en som er kyndig.

Sistnevnte går da ikke under chipping av motor, men da å få tilbake de hestene motoren faktisk er bygget for å tåle.

 

Jeg mener uansett at det er bortkastede penger og fjerne en slik "plombe" for og få noen få hester ekstra.

 

Hadde det vært en TDI eller en bensinturbo så hadde du nok kunnet øke kreftene betraktelig.

 

Jeg ville lagt de kronene en slik "Oppgradering" hadde kostet i en pott og heller spyttet de inn i en lignende bil med litt mer hester. Da beholder du også garantien.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
forskjellen på 2 stk like 1.2 motorer pleier å være mer en bare motostyring, Værtfall hvis det snakk om uten turbo. og noen plombe finner du værtfall ikke. her vil jeg tippe der er forskjell i kompressjon på motor, og kansje kamaksel.

 

Takk for svar, da slipper jeg tenke mer på det :-)

Er bare en bil 2 som samboeren min bruker til jobb så det er lite viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...