Gå til innhold

Finnes det vitenskapelige grunner til å ikke ta influensavaksine?


Anbefalte innlegg

Det er masse folk som er veldig kritisk til den nye vaksina mot svineinfluensa. Dessverre har jeg inntrykk av at det meste av kritikken mot vaksina bare er konspirasjonsteori og synsing uten vitenskapelig begrunnelse. Derfor lurer på om det er noen her som kan henvise til vitenskapelige argumenter mot å ta vaksine mot svineinfluensa. Jeg ønsker da også at dere legger ved link/henvisning til en seriøs og troverdig kilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke bevist noen impirisk data for langtidsvirkninger, that's why!

Det heter empirisk data... :)

Svineinfluensavaksinen er basert på en standard influensavaksine, og er testet på mange flere personer enn sesong-influensavaksinen blir testet på.

 

Ser ingen vitenskaplige grunner til å ikke ta den, spesielt ikke hvis du er i en utsatt gruppe.

Lenke til kommentar
Tror greia er at det ikke finnes noen "vitenskapelige grunner" til å tørre å ta den.
Vet ikke hva vitenskaplig grunn er, men det finnes gode grunner.

 

En er reduksjon i influensa og influensarelaterte luftsveis-sykdommer. Som vil føre til mindre fravær fra arbeid, død og en god del plager forbundet med det å være syk.

 

Og det er ikke snakk om å være paranoid. Det er en stor forskjell mellom å låse døra og eie en pengebinge.

Lenke til kommentar
If it aint broken, dont fix it?

Det finnes ingen vitenskapelig grunn til å ikke ta full legesjekk hver måned heller, men det kalles paranoia.

Skal man ta den holdningen over i dataverdenen ville det si at man ikke burde installere antivirus eller tette sikkerhetshull før etter man hadde fått virus.

Eller kanskje jeg ikke skulle fylle olje på bilen før etter motoren har havarert?

Lenke til kommentar
If it aint broken, dont fix it?

Det finnes ingen vitenskapelig grunn til å ikke ta full legesjekk hver måned heller, men det kalles paranoia.

Skal man ta den holdningen over i dataverdenen ville det si at man ikke burde installere antivirus eller tette sikkerhetshull før etter man hadde fått virus.

Eller kanskje jeg ikke skulle fylle olje på bilen før etter motoren har havarert?

 

Så dumt det a'? I hvert fall i min krets virker som om folk for det meste har mer problemer med antivirus som enten vil oppdateres/krever godkjenning for noe elementert fire ganger i minuttet. Antivirus har bivirikninger for både mennesker og datamaskiner, og spesielt svineinfluensaen er ikke noe jeg bekymrer meg for overhodet, klarer ikke å ta mediene seriøst.

Lenke til kommentar

Man får vanligvis mer krikksølv gjennom vanlig mat enn vaksina. Så har du den lille greia her:

 

Can patients who are allergic to eggs receive the 2009 H1N1 flu vaccine?

 

Asking persons if they can eat eggs without adverse effects is a reasonable way to determine who might be at risk for allergic reactions from receiving influenza vaccines. Persons who have had symptoms such as hives or swelling of the lips or tongue, or who have experienced acute respiratory distress after eating eggs, should consult a physician for appropriate evaluation to help determine if influenza vaccine should be administered. Persons who have documented (IgE)-mediated hypersensitivity to eggs, including those who have had occupational asthma related to egg exposure or other allergic responses to egg protein, also might be at increased risk for allergic reactions to influenza vaccine, and consultation with a physician before vaccination should be considered. A regimen has been developed for administering influenza vaccine to asthmatic children with severe disease and egg hypersensitivity (J Pediatr 1985;106:931-3.).

 

dvs pent lite som stopper meg fra å ta den.

Lenke til kommentar
If it aint broken, dont fix it?

Det finnes ingen vitenskapelig grunn til å ikke ta full legesjekk hver måned heller, men det kalles paranoia.

Skal man ta den holdningen over i dataverdenen ville det si at man ikke burde installere antivirus eller tette sikkerhetshull før etter man hadde fått virus.

Eller kanskje jeg ikke skulle fylle olje på bilen før etter motoren har havarert?

 

Så dumt det a'? I hvert fall i min krets virker som om folk for det meste har mer problemer med antivirus som enten vil oppdateres/krever godkjenning for noe elementert fire ganger i minuttet. Antivirus har bivirikninger for både mennesker og datamaskiner, og spesielt svineinfluensaen er ikke noe jeg bekymrer meg for overhodet, klarer ikke å ta mediene seriøst.

 

Fylle olje på motoren etter den har havarert er dumt ja. Medier er medier, de skal tjene penger. Så hvis du baserer alt på det de sier, så er det en ting. Men faktum er at Norge faktisk har gått til innkjøp av vaksine til hele befolkningen, og dette er garantert ikke fordi de har lest i VG at det er farlig. Hvorvidt du bekumrer deg for sykdomen eller ikke er egentlig irrelevant. Dette er en pandemi, og vi må derfor se på sykdomen i sin helhet. Jeg er heller ikke spesielt bekymret for sykdomen, faktisk er sjangsen stor for at jeg ikke hadde merket noe spesielt til den om jeg faktisk fikk den. Men det er fordi jeg er ung og frisk.

Hadde jeg fått sykdommen og deretter dratt til min farmor, f. eks. så hadde saken vært litt annen. Vi vaksinerer oss for å skåne helheten av befolkningen, ikke det enkelte individ.

Lenke til kommentar
Så dumt det a'? I hvert fall i min krets virker som om folk for det meste har mer problemer med antivirus som enten vil oppdateres/krever godkjenning for noe elementert fire ganger i minuttet. Antivirus har bivirikninger for både mennesker og datamaskiner, og spesielt svineinfluensaen er ikke noe jeg bekymrer meg for overhodet, klarer ikke å ta mediene seriøst.

Hehe. Du må ikke strekke antivirussammenligningen min for langt nå ellers får du en masse gode argumenter for å installere linux :p

Poenget mitt er bare at det finnes sikkert hundre gode grunner til å ikke ta influensavaksine, men "If it aint broken, dont fix it" er ikke en av dem.

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar

Det er veldig liten risk i å ikke ta vaksinen, men det er enda mindre risikabelt å ta den om man ser på sykdom vs bivirkninger.

Den største grunnen til å ta vaksinen når man er utenfor risikogruppene er for å begrense spredningen.

 

De eneste vitenskaplige grunnene til å ikke ta vaksinen er ved graviditet innenfor 12. uke, barn under 2-3 år eller ved eggallergi.

 

De som velger å ikke ta vaksine kan i verste fall være en indirekte grunn til at noen andre i nærmeste omkrets dør.

 

Og det er ikke snakk om at noen skal være forsøkskanniner med tanke på denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Synes det blir feil å si at den som ikke har tatt vaksinen på sett og vis blir "skyldig" dersom en annen dør. Det er jo den som dør som skulle ha tatt vaksinen!

 

 

Hva er faren med å gi vaksinen til barn under 3 år?

 

Skyldig eller ikke skyldig. Det jeg sier er at i verste fall så kan du smitte noen som dør av det. Det er en ørliten sjanse for at dette kan skje uansett om du tar vaksinen eller ikke. Men tar du en vaksine så reduserer du denne risikoen med ca 70%. Om de rundt deg også tar vaksinen så synker risikoen enda mer.

 

Bare det alene er grunn nok for meg til å ta en vaksine.

 

Og selv om folk ikke dør så er det med på å hindre en utbruddsbølge som potensielt kan smitte 1 million nordmenn eller mer, noe som kan skade arbeidslivet og lage problemer for sykehusene.

 

Uansett hvordan du ser på det så mener jeg det er egoistisk, ulogisk og idiotisk å ikke ta vaksinen (så lenge du ikke er i den lille gruppen som ikke burde ta den).

 

Det eneste som kan forandre min mening er om konspirasjonsteoretikerne har rett og at det hele var arrangert bare for å tjene penger eller utrydde menneskeheten (minus konspirasjonsteoretikere) :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...