Gå til innhold

hvordan blir jeg en bilselger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei, er 19 år gammel og kan nesten alt om biler :) jeg har fullført Allmenn fag.

jeg skal søke til neste år på universitet men i mens tenkte jeg å få meg en jobb å tjenne noen penger.

 

må du ha en spesielt utdannelse for å være en bilselger?

Rart du ikke har fått tilbud som bilselger allerede da. Ta kontakt med aktuell arbeidsgiver og spør. Men for å være helt ærlig tviler jeg på at mennesker under 25 får seg en slik jobb. Se for deg en jypling på 20 år som skal selge bile® til godt voksne mennesker. Om jeg var 50 år ville jeg kjøpt bil av en som "virker" å ha _mye_ erfaring. Altså kanskje en person fra 30 år og oppover. Men for all del, er bare å ta kontakt med forhandler.

Lenke til kommentar

Jeg ville starta som bilmekaniner og heller gått over til bilselger når du får litt år på nakken. Jeg ser ikke for meg at en 19åring ville vært noe å kjøpe bil fra. Stemmer nok at 25 er en litt mer passende alder. Spesielt hvis det er litt dyrer biler.

 

Men igjen, meglere er jo relativt unge i mange tilfeller :p

Lenke til kommentar
Jeg ville starta som bilmekaniner og heller gått over til bilselger når du får litt år på nakken. Jeg ser ikke for meg at en 19åring ville vært noe å kjøpe bil fra. Stemmer nok at 25 er en litt mer passende alder. Spesielt hvis det er litt dyrer biler.

 

Men igjen, meglere er jo relativt unge i mange tilfeller :p

 

Meglere som du har gitt ett eksempel på her bruker ofte visningsassistenter og det er veldg ofte

unge folk rundt 20 som jobber som assistenter. Det kommer mye ann på hvilken person du er og

hvordan du takler spørsmål på som avgjør om du blir tatt seriøst eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet. Kom på det når jeg skreiv, men orka ikke å endre teksten :p Men før var det jo mulig å bli megler ved å ta et lite kurs, da var det mange i 20-25års alderen som holdt på. Den erfaring jeg har med disse unge "meglerene" er ganske dårlig! De fleste spørsmål hadde de ikke svar på, noen kunne ikke en gang svare på bygge år..

 

Men back on topic.. bli bilmekaniker på merkeverksted først, så etter noen år så prøver du deg som selger ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke overlatt bilen min til en "bilmekaniker" som kun har almennfag heller...hehe

 

For det første hadde du trolig ikke fått vite bakgrunnen eller spurt? Og for det andre, tenkte jeg å ta det ene året (eller er det to?) og gå i lære.

 

For det første: Når du skriver "tenkte jeg og ta det ene året eller to og gå i lære" . Er det du som er tråstarter her eller er det danny_boy?? trådstarter skriver ingen ting om at han skal gå i lære ??

 

For det andre: "Så hadde ikke jeg fått vite bakgrunnen eller spurt". hvem seriøs merkeverksted er det om vil ansette

en med kun almenn utdannelse for og mekke på kundenes biler ???

Lenke til kommentar
1: Tipper han med første post er trådstarter, men det er mitt forslag hvis man vil være bilselger.

 

2: Nei, det er akkuratt det som er tankegangen. Alle går ut i fra at folkene på verkstedet er kompetente ;)

 

 

Du svarer ikke på spørsmålet mitt.. Du skriver at "jeg" har tenkt og gå i læra ett eller to år. Visst du leser tråstarter så skal han begynne på unversitetet neste år.

Ergo. han har ikke tenkt og gå i læra, han har lyst og være bilselger ett år.

 

For og drive som mekaniker på et merkeverksted så går jeg utifra at du må ha en viss kompetanse/utdanning.

For og jobbe på ett verksted uten utdannelse så vil nok arbeidstittelen bli næremere ryddegutt enn mekaniker.

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på spørsmålet mitt.. Du skriver at "jeg" har tenkt og gå i læra ett eller to år. Visst du leser tråstarter så skal han begynne på unversitetet neste år.

Ergo. han har ikke tenkt og gå i læra, han har lyst og være bilselger ett år.

 

For og drive som mekaniker på et merkeverksted så går jeg utifra at du må ha en viss kompetanse/utdanning.

For og jobbe på ett verksted uten utdannelse så vil nok arbeidstittelen bli næremere ryddegutt enn mekaniker.

 

Jeg som i forslaget mitt.. Det at trådstarter skal på universtet har jeg ikke fått med meg, mulig jeg leste første post litt raskt ;)

 

Og joda, kompetanse/erfakring/kunnskap må man jo ha, det gjelder uansett yrket (nesten :p) Men en plass må man begynne, det er selvfølgelig vanskelig å få seg jobb som mekaniker uten å ha gått på mekken. Men det er noen som det finnes trolig noen som har komt seg inn og fått erfaringen selv uten utdanningen. Og det å begynne som ryddegutt for å få seg erfaring er i noen tillfellet et smart valg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...