Gå til innhold

Diskuter denne påstanden, (ang. trygd)


Rudde

Anbefalte innlegg

Jeg pratet ikke om hvor tungt det er å jobbe i Norge, for som du poengterte så er det ikke veldig tungt, men om hvor vanskelig det er å seg en jobb.

 

Ja, jeg er klar over at det er forskjellige typer trygd, men så vidt jeg fikk med meg var det ikke spørsmål om hvorfor vi har så mange uføretrygdede, men trygdede generelt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg pratet ikke om hvor tungt det er å jobbe i Norge, for som du poengterte så er det ikke veldig tungt, men om hvor vanskelig det er å seg en jobb.

 

Ja, jeg er klar over at det er forskjellige typer trygd, men så vidt jeg fikk med meg var det ikke spørsmål om hvorfor vi har så mange uføretrygdede, men trygdede generelt sett.

Hvis du snakker om alle trygdete, blir tallet rundt 30%, men det inkluder grupper som pensjonister og arbeidsledige. Ikke akkuratt de jeg vil inkludere.

 

Jeg tenker på uføretrygdete (11%) og folk som er på andre sosiale stønader. Det er for mange, og det tyder på misbruk. I tilegg er sykefraværet mye høyere enn hva vi burde ha forventet. Når jeg har møtt mange som går på trygd, som fungerer perfekt i sosiale settinger, og jeg har sett hvor dårlig arbeidsmoralen er iblandt dagens ungdom/studenter. Da er det for meg ingen tvil, om at en god del som går på uføretrygd, kunne ha jobbet.

 

Det har nok blitt noe tøffere å få seg en jobb, men det er forsatt ganske enkelt hvis du ikke er veldig selektiv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
"De gunstige trygdeordningene i Norge gjør at folk mister lysten til å jobbe."

 

Dette var en oppgave vi fikk i Samf. time altså å diskutere påstanden, hva mener du?

 

Hva syns du om dette?

 

 

 

- Diskuter.

 

Trygd skal være drit vanskelig å få.. Skal man få trygd skal man ikke være i stand til å gjøre nytte for seg. NAV skal ikke være utstyrt med pengeposer, men med jobber!

 

 

Problemer med tilhørende svar:

 

Får man ikke jobben man vil ha: Kvalifiser deg! Man klarer ikke birken uten å trene!!

 

Det finnes ikke jobber: Skole ungdom klarer å få jobb! Det handler om å prøve og om å ta dt man får.

 

Jeg tør ikke gå ut av døra: Helt greit, det kommer en varebil med skruer som skal pakkes i poser, dette settes uten for din dør om morgenen, og hentes om kvelden. - Det finnes alltid noe å gjøre, som kan tilpasses dine behov! Kreativitet?

 

 

På tynnt grunnlag drister jeg meg til å påstå at 5% av de som er trygda i dag faktisk fortjener det. Kanskje er dette en hard påstand, men livet er faktisk hardt! Faller man å slår seg gjør det faktisk vondt, men slik er det dessverre!

Lenke til kommentar

 

Trygd skal være drit vanskelig å få.. Skal man få trygd skal man ikke være i stand til å gjøre nytte for seg. NAV skal ikke være utstyrt med pengeposer, men med jobber!

 

 

Problemer med tilhørende svar:

 

Får man ikke jobben man vil ha: Kvalifiser deg! Man klarer ikke birken uten å trene!!

 

Det finnes ikke jobber: Skole ungdom klarer å få jobb! Det handler om å prøve og om å ta dt man får.

 

Jeg tør ikke gå ut av døra: Helt greit, det kommer en varebil med skruer som skal pakkes i poser, dette settes uten for din dør om morgenen, og hentes om kvelden. - Det finnes alltid noe å gjøre, som kan tilpasses dine behov! Kreativitet?

 

 

På tynnt grunnlag drister jeg meg til å påstå at 5% av de som er trygda i dag faktisk fortjener det. Kanskje er dette en hard påstand, men livet er faktisk hardt! Faller man å slår seg gjør det faktisk vondt, men slik er det dessverre!

 

Sorry Mack! Du har ikke peiling! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Sorry Mack! Du har ikke peiling! :thumbdown:

 

Sorry Mack! Men du tar ikke poenget. Dessuten med en post som det der kommer du ikke langt. Ikke bare er det et angrep på person istedenfor ballen, men det er heller ingen begrunnelser med! Min post er satt på spissen deluxe! Å sette ting på spissen er et virkemiddel for å få frem et poeng. Faktum er at dette er et system som utnyttes både direkte og inndirekte. Life is a bitch, but you've got to deal with it. Mennesket er av natur egostisk, dette er en byrde og kilde til de fleste samfunnsproblemer vi har. Samfunnet trenger både en konge og en som vasker, jeg forstår at det er et nederlag å måtte vakse om ambisjonen er å være konge, men du får ikke trygd av den grunn!

Lenke til kommentar
Trygd skal være drit vanskelig å få.. Skal man få trygd skal man ikke være i stand til å gjøre nytte for seg. NAV skal ikke være utstyrt med pengeposer, men med jobber!!

Tygd er "drit" vanskelig å få. Nå er "trygd" således en relativt bred definisjon, snakker vi her om arbeidsledighetstspenger, rehabiliteringspenger, sykepenger, barnetrygd, uføretrygd etc.? For å kommentere også i denne tråden som tidligere, trenger man en stadfestet diagnose for å oppnå mange av ytelsene fra NAV. Det holder i så måte ikke å komme inn på sitt lokale NAV kontor med henda i lomma og si, "gi meg penger". Jeg har en oppfatting av at mange tror så. Når det er sagt har vi store utfordringer med dette systemet. Vi har mange mennesker som kunne ha brukt sine ressurser på en bedre måte, men som feks. uføretrygdes pga. manglende vilje fra arbeidsgiver til tilrettelegging av arbeidet ol. Dette er selvsagt en negativ utvikling. Men det har ikke noe med NAV og de norske velferdsmodellen og gjøre som sådan. Selvsagt er det noen som ser det for godt til å jukse til seg penger, det er de alltid med systemer som mange ganger er bygget på tillit. Mange blir også tatt, mange fler en før. De må betale tilbake smitt og smule. Det er bra. Det er særs få som velger å bli trygdede fordi de kjeder seg, men nå de først blir det så er jeg glad vi har et system som fanger de opp. Igjennom et langt arbeidsliv har de betalt skatt, når får de litt tilbake. Det skulle bare mangle.

 

Ta gjerne utfordringer å få vekk "snylterne", men dette er to forskjellige debatter.

 

4549441574d.gif

Lenke til kommentar

Når jeg brukte "trygd" tenkte jeg på mer eller mindre de du spesifiserte.. Poenget er det samme... Er det vinter er kjøreforholdende dårligere, det handler kun om å tilpasse seg etter forholdene uansett hvor kjipe de er, for det kan de faktisk være! Sorry men skuta går ikke fremover uten at noen ror. Velferd er som krydder, bruker man for mye er maten ødelagt!

 

Uansett Ingen er inntressert i å jobbe for at Rita skal få råd til å få på en unge hun fikk som 17 åring, og de 2 neste hun fikk. Eller for at Richardo ikke fikk jobb i staten etter 8 år på blindern med samfunnsvitenskaplige fag, og nå mottar trygd mens han søker jobb. Mennesket er egoistisk, og ja jeg skjønner det jævla godt!

 

Ta Feks 2 brødre som kommer til norge, den ene skaffer seg jobb og vasker kjøpesentre etter stengetid hver eneste natt. Den andre oppdager velferdssystemet og fikser seg dagpenger for å heller kunne drive dank.. At the end of the day har de mer eller mindre de samme midlene å rutte med.

 

Slutt å si det er vanskelig å få "trygd", ironisk nok: klarer man ikke få dette er man faktisk så udugelig at man burde fått det!

Lenke til kommentar

Du må nok ta forbehold om at du snakker for deg selv når du uttaler, "Uansett Ingen er inntressert i å jobbe for at Rita skal få råd til å få på en unge hun fikk som 17 åring", sitat slutt. Angående dette spesifikke eksemplet er barnetrygd en universell ordning alle med barn mellom 0-18 har rett på å motta. Jeg ser ingen grunn til å fjerne denne ytelsen. Om man er eneforsørger for et lite barn og således ung av alder har man ikke så mange muligheter når barnet bare er en liten tass. Mener du at man skal ta seg en fulltidsjobb med et lite barn å stelle, forsørge og føre omsorg over? Det å ha et lite barn er en fulltidsjobb.

 

Når det gjelder innvandrere så er dette således et utfordring. De er overrepresentert på statistikken over bruk av sosiale ytelser, selv om stadig flere innvandrere er i jobb. Det betyr ikke at det ikke er utfordringer.

 

Angående denne egoistiske tankegangen du påberoper det norske folk, kan jeg være enig med det til en hvis grad. Men likevel det store flertallet er "skikkelige mennesker" som er opptatt av å leve av eget arbeide og bidra til fellesskapet. Det å jobbe og leve av eget arbeid er en følelse mange verdsetter. Noe som er forståelig.

 

Som jeg uttalte tidligere trenger man en stadfestet diagnose for å oppnå mange av ytelsene fra NAV. At du kaller disse menneskene som ofte prøver å få livet sitt på stell "udugelige" for stå for din regning.

 

Det er vanskelig å få mange langtids trygdeytelser.

 

4549441574d.gif

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig det du sier Robert! Og du belyser saken(e) slik jeg legger de frem fra en vinkel som viser deres kompleksitet!

 

Når det gjelder "Rita", helt enig denne ordningen er gull verdt, men: Jeg så på unge mødre, hvor en "ung mor" satt med en venninne på egon og mesket seg hvorav hun satt å søyt over hvor dårlig hun syntes ordningen var og hvor lite penger hun fikk. Slikt provoserer meg! Det å få barn er et valg man tar, hvorav hvor skikket man er økonomisk er og bør være en av faktorene, dette er et STORT ansvar! I skolen har vi god opplæring om prevansjon så farene ved sex bør man være fullt klar over.. Skulle man alikevel være så "uheldig", har man seg selv å takke... Neste dilemma dukker da selvfølgelig opp: Hva med barnets rettigheter til en normal standarisert oppvekst. Dette beviser jo sakens kompleksitet!

 

Innvandrere er egentlig en helt annen debatt, jeg vil bare si at jeg skjønner de godt! De kommer fra et helvette med nød, misshandling, dårlige forhold, krig osv; til et samfunn som kan ses på det de kristene kaller himmelen!

 

 

Jeg vil nå ta meg selv som eksempel! Jeg er utdannet og har nå en god jobb jeg trives i relatert til min utdannelse. Sett at min bransje er i krise og jeg mister jobben. Jeg søker nye jobber som jeg synes er attraktive uten hell. Jeg vil da selvfølgelig ikke være interessert i å jobbe på en bensinstasjon til en brøkdel av tidligere lønn. Selfølgelig velger jeg da "trygd". Jepp det er strake motsetning av hva jeg argumenterer for, men også jeg er "egoist"! Men objektivt sett er jo dette overhodet ikke riktig!

 

Som sagt mener jeg, at hvis man er i stand til å gjøre nytte for seg skal man gjøre dette. "Trygd" skal være ment for de som trenger en ekstra støtte, eller de som ikke er i stand til å jobbe. Som sagt klarer du ikke pakke skruer i poser, eller sitte på en telefonlinje er det heller ikke mye nytte du kan gjøre for deg. Og hvis så er et faktum for de som er på "trygd" i norge er jeg meget bekymret, og vurderer å besøke norsk kennelforbund for kunnskap og rettningslinjer innen avl.

 

 

 

Bare til info: Mine poster er preget av "satt på spissen" prinsippet. Og saker er belyst for å få frem et poeng og ikke nødvendigvis et helhetlig bilde av den enkelte sak.

Lenke til kommentar
Ta Feks 2 brødre som kommer til norge, den ene skaffer seg jobb og vasker kjøpesentre etter stengetid hver eneste natt. Den andre oppdager velferdssystemet og fikser seg dagpenger for å heller kunne drive dank.. At the end of the day har de mer eller mindre de samme midlene å rutte med.

 

Tja.

Han som arbeider har omtrent dobbelt så mye å rutte med at the end of the month.

Man tjener mer i 50% stilling på RIMI enn på å drive dank, og for å få arbeidsledighetstrygd må man ha arbeidet i minst ett år, og da får man halvparten av sin inntekt før skatt i opptill to år, og man betaler som oftest 36% skatt av det.

Hvis man tjente 100 000 ett år i en 50% stilling på RIMI får man 50 000 i arbeidsledighetstrygd fra staten om man blir arbeidsledig.

Slutter man uten å bli permitert (altså: Slutter man av egen fri vilje) eller blir sparket får man ingen utbetaling fra NAV de neste 3 månedene; det neste kvarte året.

 

Inntekt i 2006: 100 000: 78 000 etter skatt

Inntekt i 2007: 37 500: 28 000 etter skatt -- Man må møte på obligatoriske kurs for å beholde pengene

Inntekt i 2008: 50 000: 37 000 etter skatt -- Man må møte på obligatoriske kurs for å beholde pengene

 

Det holder ikke til å leve fett.

Jeg aner ikke hvordan man kan få noe uten å være syk, men om man ikke er syk og ikke har arbeidet det siste året får man 210 kroner i individstønad per dag -- 5 dager i uken.

1050 kroner uken, 4350 kroner i måneden som skal holde til alt man trenger.

52200 kroner i året.

Det er ingenting.

 

Jeg tjente dobbelt så mye med en 30%-stilling i en butikk i 2003.

Og bare det å GJØRE NOE FORNUFTIG om dagen er verdt å betale for.

Hvor mange millionærer er det som sitter på baken?

Er det fordi de tenker på andre at de arbeider?

Nei -- de arbeider av samme grunn som alle oss andre: Fordi man blir GAL -- SINNSYK -- av å ikke gjøre noe fornuftig.

Man kan faktisk få brakkesyke av å bare være hjemme og vente på trygden, og man blir psykisk skadelidende av å ikke få arbeide.

 

Og hvis noen av dere kjenner noen som gjør dette: Meld dem for faen til politiet.

Både for alle skattebetalerenes skyld OG for de trygdedes skyld: De har det ikke bra og trenger hjelp, gjerne psykolog.

 

Min far har kronisk hodepine og må arbeide 60%+ som sivilingeniør for å betale regninger da han ikke får stilt noen diagnose og ikke kan sykemeldes -- han burde fått aktiv sykemelding.

Han ønsker å arbeide når han er frisk, men enkelte dager er det rett og slett farlig for ham å kjøre til og fra arbeid -- men han MÅ gjøre det likevel for å ikke miste arbeidet da han ikke får sykemelding fordi det ikke finnes noen diagnose.

 

Og for dem som sier at folk kan skaffe seg kompetanse for å få en interessant jobb:

Bare hvis foreldrene dine er relativt velstående eller om du har lave mål.

Det koster om lag 100 000 kroner å studere, i året, hvis man har familie.

Hvis man tar lån skyver man bare problemet foran seg og ender opp med et lån på 500 000 når man endelig har oppnådd en kompetanse som gir muligheten til å ta noen av de ekstremt få interessante jobbene man kan tenke seg.

 

Jeg skulle gjerne tjent 350 000 i året som programerer bare jeg fikk lov til å få mastergrad uten å betale 500 000 kroner, og om jeg slutter å arbeide får jeg ikke lov til å motta mine egne skattepenger mens jeg studerer, jeg må ENTEN være arbeidsledig og motta mine egne skattepenger ELLER studere og betale for å studere.

 

Hvor for i alle helveter kan man ikke motta støtte mens man forbedrer kompetansen sin?

Systemet i dag tvinger alle som ikke har penger som tok feil linje på videregående til å arbeide i åresvis i yrker de hater før de har muligheten til å gå på høyskole innenfor et felt som interesserer dem.

 

Ok.

Det var en "rant".

Jeg "ranter" fordi jeg er irritert.

Jeg forteller min historie, helt ærlig i spoileren:

 

Merk deg at alt dette er sant, hvert eneste ord.

Det er min side av saken, og det finnes andre sider -- men jeg er helt ærlig i framstillingen av problemene jeg nå lider nå av.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Sorry Mack! Du har ikke peiling! :thumbdown:

 

Sorry Mack! Men du tar ikke poenget. Dessuten med en post som det der kommer du ikke langt. Ikke bare er det et angrep på person istedenfor ballen, men det er heller ingen begrunnelser med! Min post er satt på spissen deluxe! Å sette ting på spissen er et virkemiddel for å få frem et poeng. Faktum er at dette er et system som utnyttes både direkte og inndirekte. Life is a bitch, but you've got to deal with it. Mennesket er av natur egostisk, dette er en byrde og kilde til de fleste samfunnsproblemer vi har. Samfunnet trenger både en konge og en som vasker, jeg forstår at det er et nederlag å måtte vakse om ambisjonen er å være konge, men du får ikke trygd av den grunn!

 

Poenget MITT er at det går svært tydelig frem av det du skriver at du ikke har særlig god greie på hvordan systemet fungerer eller hvordan mennesker som ikke er i stand til å jobbe og forsørge seg selv kan ha det. De aller fleste ønsker å være i stand til å ta vare på seg selv og sine uten stønader fra samfunnet, og hvis man allikevel ikke klarer det og må leve på trygdeytelser, så er det på ingen måte noen dans på roser. Det er flott at vi har en slik ordning i Norge, som ivaretar mennesker i vanskelige perioder i livet, men ordningen er IKKE lukerativ! Og det skal den selvfølgelig ikke være heller. Jeg har i perioder levd på yrkesrettet attføring pga en ganske alvorlig diagnose, og har i andre perioder vært frisk nok til å jobbe 100%. Jeg er ikke et sekund i tvil om hva som er best! Det er selvfølgelig å kunne dra på jobb, treffe kollegaer, ha mulighet til å utvikle kompentanse og ikke minst øke inntekten i takt med prisstigning osv..... Du kommer med en del påstander som helt tydelig er "synsing" og konklusjoner du har tatt uten å belyse alle sider ved en slik komplisert sak. Så derfor: Sorry Mack! Du har ikke peiling! :no:

Lenke til kommentar
Ta Feks 2 brødre som kommer til norge, den ene skaffer seg jobb og vasker kjøpesentre etter stengetid hver eneste natt. Den andre oppdager velferdssystemet og fikser seg dagpenger for å heller kunne drive dank.. At the end of the day har de mer eller mindre de samme midlene å rutte med.

 

Tja.

Han som arbeider har omtrent dobbelt så mye å rutte med at the end of the month.

Man tjener mer i 50% stilling på RIMI enn på å drive dank, og for å få arbeidsledighetstrygd må man ha arbeidet i minst ett år, og da får man halvparten av sin inntekt før skatt i opptill to år, og man betaler som oftest 36% skatt av det.

Hvis man tjente 100 000 ett år i en 50% stilling på RIMI får man 50 000 i arbeidsledighetstrygd fra staten om man blir arbeidsledig.

Slutter man uten å bli permitert (altså: Slutter man av egen fri vilje) eller blir sparket får man ingen utbetaling fra NAV de neste 3 månedene; det neste kvarte året.

 

Inntekt i 2006: 100 000: 78 000 etter skatt

Inntekt i 2007: 37 500: 28 000 etter skatt -- Man må møte på obligatoriske kurs for å beholde pengene

Inntekt i 2008: 50 000: 37 000 etter skatt -- Man må møte på obligatoriske kurs for å beholde pengene

Dette er feil. For det først får du 62.4% og for det andre er skatteratene dine feil. Hva man tjener 100K, vil man få 62.4K i arbeidsledighettrygd, som blir 56832 kroner etter skatt. En helt levlig sum.

 

Det holder ikke til å leve fett.

Jeg aner ikke hvordan man kan få noe uten å være syk, men om man ikke er syk og ikke har arbeidet det siste året får man 210 kroner i individstønad per dag -- 5 dager i uken.

1050 kroner uken, 4350 kroner i måneden som skal holde til alt man trenger.

52200 kroner i året.

Det er ingenting.

De fleste har jobbet noe, da får du 62.4% av av tidligere lønne din. Du få ekstra støtte hvis du f.eks. har barn.

 

Hvis du er ung ufør, vil du få 2.4 ganger grunnbeløpet. Noe som er ca 170K kroner før skatt. Altså, ingen av delen høres så verst ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...