Gå til innhold

Skal skyte på blink med rifle, hva kreves?


Anbefalte innlegg

Dersom jeg ønsker å begynne å skyte med rifle på blink, hva kreves av søknader etc? Jeg har skjønt at jeg må inn med en søknad til politiet, men må jeg atpåtil være medlem i en klubb av noe slag? Og dersom det er tilfellet, må man da skyte et visst antall skudd i året for å opprettholde tillatelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom jeg ønsker å begynne å skyte med rifle på blink, hva kreves av søknader etc? Jeg har skjønt at jeg må inn med en søknad til politiet, men må jeg atpåtil være medlem i en klubb av noe slag? Og dersom det er tilfellet, må man da skyte et visst antall skudd i året for å opprettholde tillatelsen?

Har du plettfri vandel og er myndig mener jeg det er nok til å få våpenlisens, med håndvåpen som pistol og revolver er det strengere regler.

 

Om du ikke ønsker alt mase med eierskap av våpen og alt det der, hva med å kjøpe et luftgevær og skyte på blikkbokser?

Det er vel slikt man går lei av med en gang, skyting er ikke bare skyting men også mye morsom sosialt på skytebanen med andre....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg tror du MÅ være med i en forenig/klubb som skyter på blink med rifler.

Altså du må vise grunn til at du skal få eie våpen,

Viss du vil gjøre det enkelt er det vel bare å ta jeger prøven, men å ikke skyte på uskyldige dyr med våpenet, og bare skyter på blink på bane. Vet ikke om det er noe krav at du må på så så mange jakt turer for å beholde våpenet.

 

Det blir uansett også krav om våpen skap fra første våpen også med rifler snart, så du må tenke på at du må ha penger til det også

Lenke til kommentar

Fra "Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.":

"§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det. "

Lenke til kommentar
Fra "Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v.":

"§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det. "

 

Så svaret er...nei?

Lenke til kommentar
Hva med jegerprøven? Må jeg ta den?

Ikke i følge Nasciboy, men jeg har problemer med å skjønne det. Den valigste måten å få rifle på er jeger prøven,

Den andre er å være med i frivillige skytervesen men jeg tror du må ha godkjent grunn for å kjøpe våpen, og det er enten jakt, skadedyrs utrydding og konkuranse skyting, og da tror jeg du må være med i en klubb for å vise at du skal bruke den til konkuranse.

Lenke til kommentar
Hva med jegerprøven? Må jeg ta den?

Ikke i følge Nasciboy, men jeg har problemer med å skjønne det. Den valigste måten å få rifle på er jeger prøven,

Den andre er å være med i frivillige skytervesen men jeg tror du må ha godkjent grunn for å kjøpe våpen, og det er enten jakt, skadedyrs utrydding og konkuranse skyting, og da tror jeg du må være med i en klubb for å vise at du skal bruke den til konkuranse.

Huff huff, som jeg har fortalt.... ingen problem å få våpentillatelse og man trenger ikke noe jegerprøve.

 

For å si det på en annen måte, intil for noen år siden hadde omtrent ALLE personer i heimevernet en komplett AG3 med skarpe skudd, eneste forskjell nå er at forsvaret nå oppbevarer en vital del av geværet.

Lenke til kommentar
Hva med jegerprøven? Må jeg ta den?

Jegerprøven er et alternativ dersom du ikke ønsker eller ikke har mulighet til å melde deg inn i en klubb.

 

Når man søker så må man ha et grunnlag for å erverve våpenet etter behov.Grunnlaget er for de aller,aller fleste av oss jakt eller konkurranse.

 

Les 3.3 tredje avsnitt;

 

Ot.prp. nr. 74:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=158746

 

Kan også finne nyttig informasjon på denne nettsiden:

 

http://www.cascity.com/vapenjus/vj100.htm

 

Kan også finne mye nyttig info på politiet.no:

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/Tema_491.xhtml

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Du kan ta jegerprøven og på den måten ha en god nok grunn til erhverv av rifle, ellers må du nok melde deg inn i et skytterlag/jakt og fiskelag og delta i trening/konkurranse.

 

Ingen får kjøpe våpen fordi man har lyst, derimot får man kjøpe våpen hvis man vil konkurrere eller jakte såfremt man er gammel nok og har ok vandel.

 

Våpenskap er påbudt fra første våpen nå så det kommer du ikke utenom.

 

Skyte på blink er ikke god nok grunn og heller ikke lovlig hvorsomhelst, sikkerhetsaspektet er også tvilsomt uten grundig opplæring.

 

Opplæring vil en jegerprøve kunne gi deg, evt kan du ta kontakt med lokal DFS eller JFF og høre om de har noe opplegg.

 

Jaktfelt og elgbane er for eksempel artig og noe JFF arrangerer på mange skytebaner.

Lenke til kommentar
Skyte på blink er ikke god nok grunn og heller ikke lovlig hvorsomhelst, sikkerhetsaspektet er også tvilsomt uten grundig opplæring.

Du motsier jo deg selv litt.... hva annet er det skytterlag driver med enn å faktisk skyte på blink?

 

 

Det er forskjell på organisert trening der målet er deltagelse i konkurranse enn å bare finne seg en plass....Du vil nok slite med å finne DFS skyttere som omtaler det de driver med som å skyte på blink..

 

Nå er det fullt mulig å trene andre plasser enn på en skytebane også men det er visse regler å følge og endel kunnskap skal være på plass.

 

Det er heldigvis ikke mulig å troppe opp hos onkel å levere søknad for rifle med den enkle begrunnelse at en vil skyte på blink uten nødvendig medlemskap i klubb/lag og/eller deltakelse i konkurranser, evt jegerprøve.

 

Heldigvis sier jeg som jeger og skytter fordi at slike dimlinger vil jeg helst slippe å ferdes blandt, det være seg på bane eller jakt.

 

Personlig syns jeg at jegerprøve er en bra plass å begynne da en vil få nødvendig basic innføring i sikkerhet osv, det utelukker heller ikke medlemskap i klubb/lag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...