Gå til innhold

Politikerne forstår ikke at norsk olje er på vei nedover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi trenger jo ikke å slutte å prøve å få et bedre land å bo i selv om det i manges øyne er bra idag. Er alltid rom for forbedringer :)

Har sagt jeg noe annet?

 

Sier bare at politikerne ikke kan være helt dumme når de faktisk har klart å få frem verdens beste land å bo i, man klarer jo ikke det ved å ikke forstå noe.

 

Det betyr ikke at jeg mener vi er uforbederlig... tvert i mot!

Lenke til kommentar
Gass er ikke på vei opp. Det har nådd toppen i år og ingenting synker raskere enn gass.

 

Ifølge denne grafen er det da virkelig oppoverbakke. Hvor har du det fra at toppen er i år?

 

Forøvrig tror jeg dere glemmer at veldig mye av aktiviteten som foregår på sokkelen er leteaktivitet, og er sånn sett på mange måter uavhengig av om produksjonen på eksisterende felt totalt sett øker eller synker.

Det er enorme penger i leteboring, det er rigger der ute som går for store, 6-sifrede antall dollars om dagen.

Lenke til kommentar
Gass er ikke på vei opp. Det har nådd toppen i år og ingenting synker raskere enn gass.

 

Ifølge denne grafen er det da virkelig oppoverbakke. Hvor har du det fra at toppen er i år?

 

Det kan argumenteres at toppen er i år ut i fra grafen din :)

Tar man en titt på NPD's prognoser, så er det ikke langt unna dog - figur 4.14 her:

http://www.npd.no/Global/Norsk/3%20-%20Pub...ler/Kap%204.pdf

 

2011 blir nevnt som året da produksjonen er antatt å flate ut - et fall er ikke forutsett enda i kort-tids prognosene (til og med 2013).

 

Ellers må jeg si meg enig i at produksjon ikke er alfa og omega.

Verksted industrien her på vestlandet lever i all hovedsak av modifikasjoner - og de gamle drill riggene trenger en god del av de :)

Store verft får utrustningsoppdrag for nye rigger, det er sant - men de store utbygningene gir ikke så mange arbeidsplasser som vedlikeholdet av de gamle.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Jojo, det er jo en topp, men betyr det nødvendigvis at det vil bli lavere neste år?

Er slik jeg oppfatter utsagnet at det "har nådd toppen" ..

 

Figur 4.14 der viser jo heller ikke at toppen er nådd i år, som du jo forsåvidt sier.

 

Men så viser den også, såvidt jeg forstår, påviste eller forventede reserver framover.

Faktisk produksjon trenger ikke nødvendigvis å bli slik, det kan bli mindre eller det kan bli gjort nye funn.

 

 

Og sant, utrustning, vedlikehold og oppgradering vil det nok bli bare mer og mer av i årene som kommer, både på rigger og eksisterende installasjoner.

I tillegg er rivningsbransjen på vei opp der ute.

Totalt sett altså sannsynligvis ingen enorm nedgang i oljebransjen i alle fall i de nærmeste årene, bare endringer i strukturen.

Oljeprisen må nok opp for at det skal lønne seg, men det ordner seg alltids ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Håper virkelig politikerne snart tar hintet og bruker mye penger på å få igang utvinning av ren energi. Bare de spiller kortene sine rett, kan vi ha en overgangsperiode der oljen synker og den rene energien får en opptur. Det burde være nok av arbeidsplasser her.

 

Statkraft er størst i Europa på fornybar energi. Vi har også gode geografiske muligheter for f.eks. bølge og saltkraft her i Norge. Samtidig har Norsk Hydro vært med på å komme med viktige bidrag til utvikling av aluminumwafers som brukes i solcellepaneler.

 

Jeg er enig i at Norge kan tjene mye på å satse hardere på forskning. F.eks. trenger vi å stabilisere forskningsmiljøet ved å øke ansettelsesperiodene for forskere i Norge.

Lenke til kommentar

Vi bruker da noen kroner på forskning. øker endel i år :

 

• Fond for forskning og nyskaping får 5 milliarder kroner mer.

 

• Bevilgningene til forskning og utvikling økes med om lag 1, 7 milliarder kroner. Dermed utgjør offentlig finansiert forskning og utvikling 0,97 prosent av BNP.

Lenke til kommentar
Nå planlegger de jammen å bruke 150 mrd oljekroner neste år. Mens oljeinntektene synker raskt:

 

http://www.dn.no/energi/article1759588.ece

 

Takk for null pensjon om 20 - 40 år.

Wow, glad jeg ikke er deg for mer pessimistisk tenking har je ikke sett eller hørt.

 

Ja, fader.. hadde nok vært en annen lyd om Siv hadde gjort det samme.

 

Nei, sorry, men det måtte ut.

 

Men seriøst, de tallene i den artikkelen er jo temmelig veiledende. Det er litt forhastet å trekke konklusjonen om at oljeinntektene synker raskt og at det blir null pensjon for oss om 20-40 år.

At statens inntekter fra oljeindustrien går ned er det vel ingen som tviler på, men at det er krise? Nee..

 

For det første, OM oljefondet skulle gå på trynet, vil dette neppe skje fortere enn at de som styrer det greier å komme opp med løsninger, eventuelt henter staten penger til pensjoner andre steder.

Ikke at jeg vet enormt mye om hvordan det fungerer, men jeg forstår såpass mye at jeg stoler på at de som har ansvaret for dette har mer peil enn hvermansen og vet i alle fall til en viss grad hva de gjør.

 

At du er så kritisk til hvordan ting blir gjort, er også lov, men det bør ikke være lov å framstille ting så ensidig og enspora som du av og til gjør, robo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...