Gå til innhold

Ingen skattelettelser sa de rødgrønne men..... (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen idag å synes den var ganske treffende;

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2725280.ece

 

Hvorfor er det greit med skattelette nå plutselig?

 

Jeg skjønner ikke helt dette siden de svartmalte de borgeliges ønske om skattelettelser og sa det kom til å bli mindre velferd så da lurer jeg på, hvilken velferd skal det gå utover?

 

Det jeg vil oppnå er ikke en diskusjon om hvor mye skattelette andre partier hadde kommet til å gitt i regjering men, det faktum at de rødgrønne sa det totale skattetrykket skulle beholdes for at det ikke skulle gå utover andre ting i budsjettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På samme måte som Høyresiden pleaser næringslivet i form av skattelette, pleaser venstresiden fagforeningene i form av skatteletter. Det er en gang slik det er.

 

Forøvrig så syntes jeg det er flåsete av regjeringen å ikke love skatteletter. Det blir som å si at ingen avgifter skal øke/synke. Med andre ord, en løfte som dekker over så mye at løftet i seg selv er helt urimelig.

Lenke til kommentar
Uh, de sa at skattenivået ikke skulle økes, men at det kunne være justeringer i fordelingen.

 

Så jeg ser ikke helt hva OP klager på. Om budsjettet blir lagt fram, og de ikke har kompensert det økte fradraget, så kan man kritisere at de ikke gjorde som de lovte.

 

Stoltenberg sa gang på gang at det ikke kom til å bli noen skattelettelser i motsetning til den borgelige siden. Dette var pga at de hadde en pott med penger og hvis de ga skattelettelser kom det til å gå utover velferd. Han sa det i utallige tv debatt programmer blandt annet.

 

Hvordan tolker du det slik som du gjør?

 

Edit;

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6770076

Endret av kadett
Lenke til kommentar

Jeg tolker det slik som jeg gjør, fordi Jens også har gått ut og sagt at han vil opprettholde skattenivået vi har. Kommentaren om at han ikke ville gi noen skattelettelser før det skinner av eldreomsorgen, kan fint tolkes som å gjelde det totale skattetrykket, noe jeg og tror hensikten var. Om det derimot er heldig å øke fradraget til fagorganiserte er et annet spørsmål, som jeg syns er en dårlig prioritering.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...ne-2899365.html

Selv om både SV, KrF og Venstre åpner for økt skatt, lover Stoltenberg å stå ved løftet om at skatten forblir uendret hvis han forsetter ved makten.

 

...

 

– Jeg mener bedrifter og husholdninger har krav på forutsigbarhet. Vi laget et skatteforlik, en ny skattereform i 2004. Da lovet vi å videreføre det skattenivået og det står vi ved, konstaterer statsminister Jens Stoltenberg (Ap) overfor TV 2.

Lenke til kommentar
På samme måte som Høyresiden pleaser næringslivet i form av skattelette, pleaser venstresiden fagforeningene i form av skatteletter. Det er en gang slik det er.

 

Forøvrig så syntes jeg det er flåsete av regjeringen å ikke love skatteletter. Det blir som å si at ingen avgifter skal øke/synke. Med andre ord, en løfte som dekker over så mye at løftet i seg selv er helt urimelig.

Den typer lovnader brente George Bush seg på i valget i 1992. "Read my lips, no more taxes!".

 

That said, skatteletter er aldri upopulære, i motsetning til skatteøkelser.

 

Men i alle fall, vi snakker politikere. Og politikere av alle former lyver og jukser så det renner av dem.

Lenke til kommentar

Irriterte meg å høre Jens og Kristin gi ut lovnader om at skattelette uansett ikke ville bli aktuelt under en rødgrønn regjering, flere ganger daglig i vagkampen. Synes det blir dumt å utelukke et slikt virkemiddel, på samme måte som jeg missliker retorikken til FrP, som lover gigantiske skatteletter i tykt og tynt, nesten hver dag. Biter ikke helt på denne populismen i skattepolitikken. Greit med skatteletter hvis det trengs for å få fart på økonomien, men også greit at det går noen år uten lettelser, kanskje til og med med innstramninger, hvis det trengs :)

 

Som vi alle vet, politikkere er selgere, de juger så det renner av dem :p

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det er da likefult en skattelette. Budsjettet er jo x antall milliarder så når de gir skattelette til de organiserte må jo pengene trekkes fra et annet sted. Forøverig synes jeg du har en kreativ tolkning :)

 

Jeg tolker det slik som jeg gjør, fordi Jens også har gått ut og sagt at han vil opprettholde skattenivået vi har. Kommentaren om at han ikke ville gi noen skattelettelser før det skinner av eldreomsorgen, kan fint tolkes som å gjelde det totale skattetrykket, noe jeg og tror hensikten var. Om det derimot er heldig å øke fradraget til fagorganiserte er et annet spørsmål, som jeg syns er en dårlig prioritering.

 

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...ne-2899365.html

Selv om både SV, KrF og Venstre åpner for økt skatt, lover Stoltenberg å stå ved løftet om at skatten forblir uendret hvis han forsetter ved makten.

 

...

 

– Jeg mener bedrifter og husholdninger har krav på forutsigbarhet. Vi laget et skatteforlik, en ny skattereform i 2004. Da lovet vi å videreføre det skattenivået og det står vi ved, konstaterer statsminister Jens Stoltenberg (Ap) overfor TV 2.

Lenke til kommentar

Uansett er spørsmålet hvor lenge næringslivet tåler skattetrykket. Det samme gjelder for de som er selvstendig næringsdrivende(tenker helst på de små bedriftene), blir nok en tøff periode fremover for dem.

 

Skatteletten burde prioriteres riktig når den først kommer. Da med tanke på de som skaper velferden i dette landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...