Gå til innhold

PCI-Express 2.0 skjermkort på et Hovedkort med bare PCI-Express 1.0


_ducktales_

Anbefalte innlegg

Hei=)

 

Jeg har et http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410 hovedkort som snart er 3 år gammelt og bare har den første utgaven av PCI-express.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-express 2.0

 

De som vil selge meg kortet sier at det virker på mitt hovedkort..

 

Stemmer dette?

og enda viktigere vil jeg få fullt utbytte av skjermkortet på mitt hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har PCIe 1.0?

Jeg vet at PCIe 2.0-kort er bakoverkompatible med PCIe 1.1, som er det vanlige. Og da vil det fungere.

Så vidt jeg vet så er ikke PCIe 1.0 noe som er særlig utbredt i det hele tatt.

For å vite om du får utbytte av kortet så må vi nesten vite litt om resten av systemet også. Har du en gammel Pentium 4 2GHz så er det ikke noen vits i et så dyrt kort liksom.

Lenke til kommentar

Her er linken til hovedkortet mitt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410

Det står bare PCI-Express uten noe versjonnummer.

 

Har det ikke noe å si om jeg ikke har 2.0 vesrjonen på hovedkortet, det går like godt bare det er PCI-E?

 

Jeg har E6600 prosessor men har tenkt å bestille Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz sammen med skjermkortet.

Hvordan høres dette ut?

Lenke til kommentar
Her er linken til hovedkortet mitt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329410

Det står bare PCI-Express uten noe versjonnummer.

 

Har det ikke noe å si om jeg ikke har 2.0 vesrjonen på hovedkortet, det går like godt bare det er PCI-E?

 

Jeg har E6600 prosessor men har tenkt å bestille Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz sammen med skjermkortet.

Hvordan høres dette ut?

Både skjermkortet og prosessoren går fint sammen med det kortet.

Du må kanskje oppdatere biosen for å få prosessoren til å virke 100%

Selv kjører jeg ett gtx295 kort på samme hovedkort og det fungerer knirkefritt.

Det er bakover kompatibelt til 1,1 Så det er ingenting å stresse med.

Lenke til kommentar
Takk og takk=)

 

Men oppgradering fra E6600 til E 8500 vil jeg merke noen står forskjell?

 

Spørs hva du vil merke i forskjell på de prosessorene.

Til daglig bruk blir det kanskje ikke så merkbart. Tipper du vil merke forskjell i spill og

Type oppgaver som konvertering av film.

 

Er langt i fra noen ekspert på området. Men tror at jeg for egen del hadde gått for ett nytt I5 hovedkort med tilhørende prosessor og minne.

Da vil en oppleve kraftig øking av ytelsen pluss at en har store muligheter for oppgradering på ett senere tidspunkt.

Så får du heller vurdere om du vil selge den gamle maskinen komplett eller om du vil bruke harddisker kabinnettet strømforsyning etc.

Lenke til kommentar
Det vil koste meg en del mer enn å kjøpe 1 cpu.

pluss at jeg gjerne vil oppgradere den jeg har nå en sistegang før jeg i fremtiden trenger ny..

 

Men lurer jo på om det er vits fra E6600 til E8500

Sant nok at det blir en del dyrere.

Du får vurdere hva slags oppgaver du kjører til daglig. Driver du på med ting som krever store ressurser av prosessoren så vil du sikkert merke en økning i ytelsen.

Lenke til kommentar

E6600 til E8500 er egentlig ikke vits, nei. Skal du ha mer ytelse klokker du bare prosessoren til den matcher f.eks. E8500.

 

Hvis du insisterer på å kjøpe ny prosessor hadde jeg gått quad core.

 

Edit: Skjermkort fra Nvidia istedet for AMD/ATI kune kanskje ha vært å vurdere, da HK støtter SLI?

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Hørtes interessant ut for da kan en seinere oppgradering bli samme skjermkort til billig penge slik at jeg får sli?

 

Det var det jeg mente, ja, :)

 

Overklokking har jeg ikke peiling på, desverre. :-/

Har kjørt det kortet du har i SLI MED 2 STK 8800 GT Kort.

Det har fungert helt greit. Har en E6850 prosessor som jeg fikk klokket opp til 3600 Mhz originalt er den på 3000 Mhz.

Er heller ingen ekspert på klokking så regner med at andre ville fått mer ut av min prosessor. Selv om dette hovedkortet ikke er noe særlig å klokke med. I følge forumbrukere med peiling.

Leste denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=915063 guiden her inne.

Selv om det ikke er samme prosessor eller hovedkort. så er det mange gode tips til klokking i den artikkelen.

 

Lykke til.

Endret av jolis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...