Gå til innhold

Autofocus på Pentax K20D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal den være på AS.S, AF.C eller MF?

 

på baksiden:

 

skal den være på Auto,SEL eller rektangelet?

Hvilken F skal den være på? Før var den på ISO nå vise den F! :D

 

Der jeg peker, ved de tre rektangler..hvilken skal man velge???

 

 

Legger ved 2 bilder.

post-81063-1255100183_thumb.jpg

post-81063-1255100199_thumb.jpg

Endret av Unlimited
Lenke til kommentar

Det er ikke for å være en drittsekk, men jeg foreslår at du leser bruksanvisningen og setter deg inn i hva de forskjellige funksjonene er, og hvordan de fungerer best i ulike situasjoner.

 

Generelt er dog de mest automatiske innstillingene merket med grønt, men disse er ikke nødvendigvis de mest optimale. ;)

Lenke til kommentar

La oss være litt systematiske i feilsøkinga her.

 

Lydfila forteller oss at AF-motor jobber. Da tror jeg vi kan utelukke at du har slått av AF ved et uhell.

 

Hva mener du egentlig med at du ikke får autofokus?

 

Når du ser i søkeren, ser du da at objektivet endrer fokus?

Hvis ikke, tror jeg at du står overfor to muligheter. Enten har du montert objektivet feil, eller så er den mekaniske overføringa mellom kamera og objektiv gåent.

Lenke til kommentar
objektivet endrer ikke fokus. jeg må endre det det selv ved å vri på objektivet!

 

Hva om, som du sier, "mekaniske overføringa mellom kamera og objektiv gåent"!?

 

Kan det fikses?

Har du en knapp/bryter på objektivet ditt? hvis du har, sjekk at denne står på AF.

Noen objektiver har en annen type AF bryter som slås av/på ved å trekke en ring fram og tilbake.

Sjekk at objektivet sitter ordentlig på. Du skal høre et lite knepp når du skrur det på.

Lenke til kommentar
objektivet endrer ikke fokus. jeg må endre det det selv ved å vri på objektivet!

 

Hva om, som du sier, "mekaniske overføringa mellom kamera og objektiv gåent"!?

 

Kan det fikses?

Ok. Da vet vi at AF-motoren jobber. Så da er problemet enten i overføringsmekanismen i huset, eller i objektivet, eller i fatningen.

 

Men ikke la oss være for kjappe her nå. Er vi heldige så smetter ting på plass med bittelitt hjelp. Hvis ikke er det nok snakk om en verkstedjobb.

 

Prøv først og ta objektivet av og på igjen. Du skal høre et knepp når det går i lås. Virker det nå?

 

Hvis ikke er neste trinn og forsøke å finne ut om problemet sitter i kamerahuset eller i objektivet. Enkelt forklart så sitter selve AF-motoren i huset. Og så er det en skrumekanisme som skrur fokus fram og tilbake i objektivet.

 

Ta objektivet av igjen, og snu kamerakroppen med fatningen mot deg. Se på selve bajonetten, som er den store metallringen.

Ca klokka to på bajonetten er det et rødt merke. Klokka seks på bajonetten sitter det ei stjerneskrue. Den skal du ikke bry deg om.

Til høyre for den igjen, altså ca klokka halv fire skal det stikke ut en liten dings. Den skal stikke ut omtrent et par millimetre. Gjør den det? Prøv og press den inn, da skal den yte litt motstand, og gå ut igjen av seg selv. *

 

Prøv så å vri på bryteren ved siden av denne. Altså AF-S, AF-C og M bryteren. I posisjon M skal dingsen trekke seg tilbake. Så skal den stikke ut, i de to andre posisjonene. Denne mekanismen kan ha låst seg. I så fall kan du prøve å rugge forsiktig på dingsen, sånn at den smetter ut. Poenget er at dingsen må stikke ut disse to millimetrene, for at den skal få tak i den videre overføringa i objektivet. Gjør den ikke det, så virker ikke AF.

 

Hvis alt dette ser ok ut, men AF fortsatt ikke virker når du har satt objektivet på igjen, da er neste trinn å sjekke om dingsen går rundt som den skal. Men la oss eventuelt komme tilbake til dette i en neste post.

 

* Denne dingsen er en del av AF-skrumekanismen. Studerer du dingsen, så ser du at den lille tupppen som stikker ut ligner en skrutrekker. Ser du på tilsvarende sted på objektivsida, vil du finne noe som ser ut som ei skrue, som "trekkeren" kan ta tak i.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Takk for veiledningen, fototim.

 

Nå har jeg gått gjennom det du sa trinn for trinn!

Jeg har 2 objektiver og har prøvd begge. Ingenting skjer. Ladet til og med batteriet.

 

Prøv så å vri på bryteren ved siden av denne. Altså AF-S, AF-C og M bryteren. I posisjon M skal dingsen trekke seg tilbake. Så skal den stikke ut, i de to andre posisjonene. Denne mekanismen kan ha låst seg. I så fall kan du prøve å rugge forsiktig på dingsen, sånn at den smetter ut. Poenget er at dingsen må stikke ut disse to millimetrene, for at den skal få tak i den videre overføringa i objektivet. Gjør den ikke det, så virker ikke AF.

 

Det ser ikke ut som om den er ut noen mm i det hele tatt! Hvis jeg ser vannrett på kameraet så ser jeg bare toppen av den "rektangellignende tingen" som går i objektivet. men det er så vidt den blir synlig. Utifra det jeg forstod så skulle den gå i objektivet for at objektivet skulle virket. Og objektivet har stor nok plass til hele "rektangellignende tingen". Så jeg tror at den ikke får tak i den videre overføringen i objektivet! (kanskje jeg tar feil - at denne mekanismen skal være sånn).

Lenke til kommentar
Takk for veiledningen, fototim.

 

Nå har jeg gått gjennom det du sa trinn for trinn!

Jeg har 2 objektiver og har prøvd begge. Ingenting skjer. Ladet til og med batteriet.

 

Prøv så å vri på bryteren ved siden av denne. Altså AF-S, AF-C og M bryteren. I posisjon M skal dingsen trekke seg tilbake. Så skal den stikke ut, i de to andre posisjonene. Denne mekanismen kan ha låst seg. I så fall kan du prøve å rugge forsiktig på dingsen, sånn at den smetter ut. Poenget er at dingsen må stikke ut disse to millimetrene, for at den skal få tak i den videre overføringa i objektivet. Gjør den ikke det, så virker ikke AF.

 

Det ser ikke ut som om den er ut noen mm i det hele tatt! Hvis jeg ser vannrett på kameraet så ser jeg bare toppen av den "rektangellignende tingen" som går i objektivet. men det er så vidt den blir synlig. Utifra det jeg forstod så skulle den gå i objektivet for at objektivet skulle virket. Og objektivet har stor nok plass til hele "rektangellignende tingen". Så jeg tror at den ikke får tak i den videre overføringen i objektivet! (kanskje jeg tar feil - at denne mekanismen skal være sånn).

Høres ut som om huset trenger reperasjon. Dingsen må stikke ut, for at den skal få tak i "skruen" i objektivet.

 

Men før du sender det fra deg, kan du prøve å pirke på den "rektangellignende dingsen" for å hjelpe den ut. Den kan nemlig bare ha kilt seg. Prøv f.eks med spissen på en kulepenn.

 

Hjelper ikke det, da bær du nok ta en telefon til Camera & Videoteknikk 22588090 for å avtale innsending. Det er de som har service på Pentax i norge nå. Han som jobber der heter Pål, og har drevet med Pentax for Fovi i årevis.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...