Gå til innhold

Skifte vifte i strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei og god morgen/kveld.

 

Jeg har tenkt å bytte ut viften i strømforsyningen med en enermax vifte siden den som står i no lager en bule-lyd av og til. Men hva trenger jeg å vite for å være trygg før jeg åpner opp denne verden av ioner og protoner? Har hørt man skal la PSUet ligge i 10 minutter slik at det skal lades ut. Og hvaslags tilkobling bruker viften?

 

Takk for alle nyttige svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, har skiftet vifter i begge maskinene mine, senest i går. Er ikke helt sikker på hvor lenge man skal la strømforsyningen ligger før den er utladded, men er du forsiktig slipper du å røre noen av de "skummle" delene.

 

Tilkoblingen for viftene varrierer fra merke til merke. På min ene maskin var vifta loddet direkte på strømforsyningen, mens på den andre var den festet til en to-pins kontakt. Uansett jeg rykka dem løs og førte ledningen til vifta ut der resten av ledningene fra strømforsyningen går. Dette er sikkert det enkelste og man kan også senere varriere spenningen ved å feste en motstand etc.

 

Anbefaler å gå for en stillegående papst fremmfor enmax. Kjøp oxo en plastiksak på microplex for å forhindre at vibrasjon forplanter seg videre i kabinettet. (http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZIVDM80)

 

Lykke til![/url]

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet et titalls PSUer uten å få problemer med støt. Det er sikkert ikke så dumt å koble fra strømmen en stund før man skrur den opp, men noen minutter hjelper sikkert. Som ardent1 skrev, så er det lurt å holde seg unna alt som man ikke behøver å komme borti.

 

Jeg har alltid loddet fast ledningene til de gamle ledningene når jeg har byttet vifter, men jeg har alltid brukt krympeplast (m/varmepistol fra Clas Ohlson) over for å unngå framtidige muligheter for kortslutninger. Men hvis du har en god elektrotape, så gjør vel den samme nytten.

 

De fleste gangene jeg har åpnet PSU har vært for å 7V modde. Jeg har da rett og slett klippet av jord (svart ledning til viten) og loddet den til en 5V ledning (som oftest rød) som går til en av drevkontaktene.

 

Jeg synes det er mest "renslig" å holde ledningene innenfor PSU, men bevares, det går fint an å la vifteledningene gå ut av PSU. Problemet er vel også at ledningene til viften er såpass kort, slik at du må skjøte likevel.

 

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
for en god idè! Noen som kan gi meg en link på noen STØYSVAKE vifter jeg kan bruke på min q-tec strømforsyning?

 

Jeg har moddet to Qtec PSUer, men når du setter viften(e) ned på 7V, så er det faktisk veldig støysvake, men kjøler likevel god nok (i mine tilfeller).

 

Behold viftene - bruk heller loddebolten!

 

Se også siden som beskriver hvordan man 7V modder med en vanlig drevkontakt.

Lenke til kommentar
hmm, dette har jeg IKKE peil på, jeg bruker nesten alle uttakene på PSU'en, så er det trygt? Og kommer jeg til å merke stor forskjell (er det vanskelig?)

 

Hvis du kan svare ja på alle disse spørsmålene, så kan du 7V modde:

 

- Har du loddebolt og loddetinn?

- Kan du bruke en loddebolt?

- Har du en avbitertang?

- Er du relativt fingernem og klarer å skru av og på dekselet til PSU uten å sitte igjen med to skruer til overs?

Lenke til kommentar

Da var operasjon 'bytt vifte' ferdig. Tok bare å klippet vekk ledningene fra den gamle viften og strakk molexkontakt ut fra viften og kobla rertt på en ledning fra PSUet :)

 

 

EDIT: Hvis du skal gjør det samme, vær sikker på å skru bare de skruene du trenger å skru for å åpne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...